Minority Report (2002)

3,58

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Colin Farrell en Samantha Morton

2054. In Washington is een speciale afdeling opgezet die moordenaars oppakt nog vóór ze de moord plegen. John Anderton is één van de detectives werkzaam voor de zogenaamde Pre-Crime divisie. Maar dan wordt hij zelf aangewezen als een toekomstige moordenaar. Hoewel Anderton een rotsvast vertrouwen heeft in het systeem, begint hij toch te vermoeden dat iemand hem erin heeft geluisd. En dan zit er maar één ding op: vluchten om te kunnen onderzoeken hoe hij de misdaad kan voorkomen.

603 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van mcdaktari

Net Minority Report weer eens gekeken na ruim 10 jaar. Ik kon me herinneren dat ik het destijds niet zo'n geweldige film vond, wat ik nu onvoorstelbaar vind, want het is gewoon een hele goeie s-f film, wat eigenlijk ook niet anders kan. Tom Cruise heeft voor zover ik weet geen tot weinig echte slechte films en Spielberg maakt nou ook niet bepaald pulp. Ik heb deze film weer opnieuw gekeken omdat ik de laatste films van Cruise wel heel goed vond, daarom kon ik me niet voorstellen dat Minority Report zoveel minder zou zijn, wat dus ook echt niet zo is. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik er vanavond naar gekeken heb. Top film.

Erg leuk scenario, hoewel soms iets te veel een actieprent. De speciale effecten komen toch al vrij gedateerd over en de acteurs zijn ook niet bepaald fantastisch te noemen. Het leunt vooral op een erg goed verhaal.

avatar van martijn011
Deze film van Spielberg nog nooit gezien dus dat werd hoog tijd. Het plot is zeer interessant te noemen, als regisseur en scriptschrijver lijkt het me echter verrekte lastig om het op zo'n manier te verfilmen dat iedereen het kan volgen en dat het ietwat realistisch overkomt.
Gelukkig heeft Spielberg wel het een en ander in z'n mars dus dat mocht het probleem niet zijn. Ik moet zeggen dat het hem inderdaad gelukt is om van een ingewikkeld concept een prima uitvoering te maken.

De film moet het dan ook van het verhaal hebben. Spielberg maakt het allemaal niet te ingewikkeld, focust zich vooral op Cruise die z'n onschuld moet zien te bewijzen. Eigenlijk hebben we het allemaal al ontelbare keren voorbij zien komen, maar deze film is in een wat moderner jasje gestoken.
De special effects komen soms wat gedateerd over en ik kon die precogs niet uitstaan, ik ergerde me kapot aan die dingen.
Verder is het allemaal niet super bijzonder, Spielberg levert gewoon een degelijke, spannende scifi-thriller af die ik een ruim voldoende toeken.

avatar van Black Math
Een film die behoorlijk relevant is geworden, en om die reden maar eens opgezet. Ik meende me te herinneren dat ik de film nog niet eerder had gezien, maar sommige stukken kwamen toch bekend voor. Wellicht ook halverwege ingevallen toen de film een keer op tv vertoond werd.

De relevantie zit hem in de praktijken van de opsporingsdiensten, die vragen doet opkomen als: in hoeverre mag je iemand schuldig bevinden als hij alleen plannen heeft om een misdaad te plegen, zonder nog echt aanstalten te maken om deze plannen uit te voeren. Of: in hoeverre is een dergelijk systeem feilloos in het interpreteren wat iemands plannen nu echt zijn. Ook interessant is de link met het Griekse orakel van Delphi. Dat de priesters in feite de macht hebben, maar ook het element dat je de toekomst niet kan ontlopen, ook al doe je nog je best.

Gebaseerd op een verhaal van Philip K. Dick, wiens verhalen de basis voor menig sf-film vormden, zoals Blade Runner. Het duo Spielberg en Williams heeft menig drakerige film met dito soundtrack afgeleverd, maar slaagt er niet in om de film te verpesten. Spielberg heeft naar mijn smaak veel te veel een hang naar melodrama; en deze film is er ook niet helemaal vrij van - vooral met betrekking tot het zoontje van het hoofdpersonage - maar het blijft dit keer dusdanig binnen de perken dat het niet erg stoort. Williams neigt naar mijn smaak teveel naar bombastische muziek, maar ook dat valt mee. De soundtrack beslaat dan wel voor een groot gedeelte standaard actiemuziek, maar ook hier weinig ergernissen. Leuk dat af en toe klassieke muziek voorbijkomt, o.a. Schubert, Tsjaikovski en Haydn.

Visueel ziet het er erg futuristisch uit, maar echt mooi is het ook weer niet. Veel nadruk op de fancy computerschermen. Leuk om een paar keer te zien, maar na meerdere keren gaat het toch een beetje vervelen. Bij Alien had ik onlangs een discussie over dat de technologie in die film duidelijk is ingehaald door de huidige technologie. Welnu, ik vermoed dat deze film, die toch ook al ruim 10 jaar oud is, nog wel eventjes voort kan.

Audiovisueel dus niet slecht, maar zeker ook niet optimaal. Grootste kracht ligt in het scenario, en met name daarom 3*.

ongelooflijk dat ik deze zooi af heb kunnen kijken

avatar van rkdev
Geniale sci-fi thriller van Spielberg met een erg sterk verhaal, fantastische beelden, een sterk acterende cast en mooie special effects. Na 13 jaar oogt de film nog steeds niet gedateerd. Topfilm.

avatar van IH88
Erg goede SF-film met een intrigerend verhaal, sterke acteerprestaties en geweldige beelden van een futuristische wereld.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
bennie jolink op pag. 7 citeert de theorie dat het laatste deel van de film een droom zou zijn. Dat is mooi gevonden. Het zou ook in de geest van Dick's werk zijn, waarin wel vaker onduidelijk is wat de werkelijkheid is (of bijvoorbeeld een door een drug geinduceerde hallucinatie.)Toch ga ik voorlopig uit van de uitleg van bijvoorbeeld Diesel op pagina 8, die al lastig genoeg is voor de ontspannen achteroverleunende kijker. Zie de discussie op Is the Ending Of Minority Report a Dream? - Straight Dope Message Board - boards.straightdope.com
Ik kreeg bij herziening het beklemmende gevoel van de surveillance maatschappij welke steeds actueler wordt.

avatar van soom
Oooh, ja, Samantha Morton. Ik dacht al. Ze had iets heel bekends. Maar ik kwam er, weer, maar niet uit wie oh wie. Tom was wel op dreef, Colin Farrell speelde goed. Het hele sfeertje deed me wat denken aan Shutter Island, maar dan in de nabije toekomst. Wat, inmiddels, niet meer actieve Diesel zei, vind ik wel aannemelijk. Al heb ik dat moment in de film wel gemist. Niet alles is even interessant, en het heeft even tijd nodig om op gang te komen. Maar daarna rest een solide film.

avatar van Fonzzz002
Minority Report is een science-fiction film van Steven Spielberg uit 2002. Minority Report gaat over een machine, werkende gemaakt door 3 paranormaal begaafde mensen, die toekomstige moorden kan voorspellen. De politie gebruikt deze machine om te voorkomen dat mogelijke moorden gepleegd worden. Het hoofdpersonage John, gespeeld door Tom Cruise, werk voor de politie. Alles verloopt soepel tot op een dag John te zien krijgt dat hij de dader van een toekomstige moord is, wat zijn leven overhoop gooit.

Minority Report is een heel origineel verhaal. Het concept, wat er met het concept wordt gedaan en hoe de verschillende achtergrondverhalen samenkomen is sterk uitgeschreven. De achtergrondverhalen van personages waarmee je te maken mee krijgt in Minority Report passen in de context waarin ze verteld worden, en ze komen op subtiele wijze later terug in het verhaal. Dit houdt de spanning van begin tot eind hoog. Het is zeker niet één van de makkelijkste films om te volgen: het is geen film waarbij je wat te drinken kan halen zonder het te pauzeren, daarom moet je de aandacht erbij houden. Maar dit vind ik juist onderdeel van zijn charme. De film had meerdere interessante onthullingen die mijn aandacht vasthielden en mij nieuwsgierig maakte naar wat er nog meer ging komen.
Minority Report is ijzersterk geacteerd: alle acteurs leveren een goede prestatie. Tom Cruise zet de boze en verdrietige kant, zowel als de vrolijke kant van het personage sterk neer. Ook Samantha Morton speelt ontzettend goed. Hoe zij de gekwetste emoties & stemmingswisselingen van haar personage neerzet is heel indrukwekkend.

De cinematografie en expositie heb ik wisselvallige meningen over. Aan de ene kant: de film heeft prachtig uitgedachte shots. Hoe ze camera op subtiele wijze speelt met onthullingen of op sfeervolle wijze een scene neerzet is iets waar Spielberg een oog voor heeft. De belichting en kleuren ben ik minder tevreden over: sommige scenes zijn behoorlijk overbelicht. Deze scenes bestaan voor een grote hoeveelheid aan vel-witte kleuren wat simpelweg niet mooi oogt en niet altijd past bij de emotionele toon van de scene. De film heeft ook verzachte kleuren, nergens is het opmerkelijk kleurrijk, wat geziene het thema van de film passend is bij de meeste scenes. Maar niet in alle scenes, er zit bijvoorbeeld een scene in waarin John in een rustgevende omgeving komt vol met bomen en planten. Deze scene hoort rustgevend te zijn maar geziene de velle belichting en gedempte kleuren komt het minder mooi over dan had gekund. Wat de expositie betreft: er zijn redelijk wat scenes waarin er langdurige expositie wordt verteld. Aan de ene kant past de expositie perfect in context en moet je het als kijker weten om het verhaal te volgen, maar er waren sommige stukken waarin ze bepaalde feiten herhaalde die je als kijker al weet. Op deze momenten voelde de expositie onnodig en had het weggelaten kunnen worden. Een ander minpunt is dat er sommige stukken zijn, met name in de eerste helft, die volledig uit CGI effecten bestaan. Deze ogen erg nep en haalde me uit de immersie. Maar in vergelijking met het geheel zijn dit weinig stukken en de effecten in de rest van de film zijn goed verzorgd.

Als je een liefhebber van Spielberg en (non-alien) sciencefiction films bent dan mag je Minority Report niet overslaan. Sterk verhaal die de spanning van begin tot eind hoog houd, ijzersterk geacteerd en mooi gefilmd. Belichting en kleuren zijn niet altijd even goed, sommige stukken expositie waren overbodig en sommige stukken CGI zijn wat verouderd. Maar in vergelijking met de goeie aspecten wegen deze minpunten weinig.

avatar van misterwhite

Philip K. Dick is naar mijn mening een groot man voor de literatuur geweest. Hij wist het sci-fi genre een heel nieuwe beleving te geven. Zijn verhalen zijn steeds intelligent geschreven en enorm vooruitstrevend. De verfilmingen daarentegen weten het niet altijd even goed waar te maken. Total Recall (de originele versie uiteraard) en Blade Runner waren twee absolute meesterwerken. Maar Spielberg maakt het toch net iets 'te' Hollywoodiaans.

Minority Report opent erg sterk met een spannende originele scene. Na de opening weet de film zijn niveau niet meer te houden. Enerzijds door een enorm lelijk exterieur dat veel te chaotisch gemaakt is. En anderzijds omdat Spielberg geen sfeer kan aanhouden in de films. Zeker te denken aan de nogal stuntelige achtervolgingsscène.
Maar na die vreselijke scene krikt hij het toch terug op en houd hij een mooi constante met de suspense.

Het weet uiteindelijk toch te boeien tot het einde met kleine up's en down's. Maar het is zeker eens leuke entertainment. En ook ben ik zeer blij dat er niet teveel lelijke exterieurscènes in zaten.

avatar van TornadoEF5
Visueel enorm lelijk. Flets, donker en proberen met coole sf-snufjes het wow-gevoel bij de kijker op te roepen wat bij mij niet uitwerkt. Ook omdat dit zoals in quasi iedere sf-film vaag wordt weergegeven om de tekortkomingen te verbergen. Waarom moeten bijvoorbeeld teksten die geprojecteeerd wordt op een soort holografisch scherm altijd in spiegelbeeld getoond worden? Ook vraag ik me af waarom er in een sf-film altijd een dystopische zwarte sfeer moet hangen met vooral weinig kleur. Soms is het gewoon zoeken achter kleur.

Het verhaal is zelfs nog erger, ik vond de beschrijving al heel raar en vroeg me af hoe ze met de eventuele vragen die ik toen had gingen omgaan. Wel, blijkbaar is het niet mogelijk om daarmee om te gaan. Een wereld waarin je alle potentiële moorden probeert te voorkomen. Het lijkt één van de mooiste uitvindingen die er zou kunnen bestaan, maar het is een paradox en het is gewoon compleet belachelijk. Dat is ook te zien aan de uitwerking die zelfs nog slechter dan gedacht is. Gezien men alles weer tot het perfecte, foutloze doortrekt waardoor onrealisme en frustratie heerst. Want in de wereld gebeuren er plots geen moorden meer. De vragen die dan opkomen zijn: "Hoe komt het dat het precrime-team plots foutloos te werk gaat en iedere moord die nog moet gebeuren oplost?". Hoe kan je criminelen oppakken die zelfs niet eens weten dat ze een moord zullen plegen, omdat ze iets impulsiefs gaan begaan later en dan worden ze opgepakt. Hoe moet je hen dan beschuldigen?". Het zit gewoon vol met de fouten. Het plot is verschrikkelijk en de uitwerking is zelfs nog slechter.

Acteerprestaties zijn erg zwak, de actie is lelijk en slecht weergegeven. Ik wil hier eigenlijk nog weinig over nadenken. Dit was echt vreselijk. Ik heb de film op x2 op een gegeven moment gezet, en deze film mag gerust mijn top 10 van slechtste films ooit in.

avatar van IH88
“The Precogs are never wrong. But, occasionally... they do disagree.”

De onuitputtelijke bron romans en korte verhalen van Philip K. Dick weten door de jaren heen steeds vaker Hollywood te bereiken. Dat is niet gek want de boeken van Dick schetsen een toekomst met interessante thema’s zoals ontspoorde technologische vooruitgang en tijdreizen en zijn perfect materiaal om een film over te maken. In Minority Report wordt een futuristisch toekomstbeeld geschetst waar door het gebruik van “precogs” geen moord meer wordt gepleegd.

Deze “precogs” zijn personen die visioenen krijgen van moorden die nog gepleegd moeten worden waardoor de Pre-Crime afdeling onder leiding van John Anderton (Tom Cruise) de moord kunnen voorkomen. Maar als de moord nog niet is gepleegd is de “dader” dan wel schuldig? Waarom volgt er geen rechtszaak om de schuldvraag te beantwoorden? En is het systeem wel zo foutloos? Interessante vragen die door Spielberg niet allemaal worden beantwoord maar hij laat het aan de kijker over om een moreel oordeel te vellen over deze vorm van misdaadbestrijding. Spielberg is een genie in het creëren van werelden en ook hier komt het futuristische Washington op geweldige wijze tot leven. De gepersonaliseerde billboards, de zichzelf besturende auto’s, oogscans… allemaal inventieve ideeën die de wereld net wat extra’s geven. Het verhaal over Anderton die ten onrechte wordt aangewezen als de volgende persoon die een moord zal plegen en moet vluchten zit ingenieus in elkaar en ondanks wat plotgaten heb ik bijna tweeënhalf uur genoten. Het “happy end” past niet geheel bij de rest van de film maar is wel des Spielberg’s. De acteerprestatie van Cruise is weergaloos en hij laat weer eens zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Ook Samantha Morton, Max von Sydow en Colin Farrell zijn sterk op dreef. Spielberg mag dan de laatste tijd wat zoutloze en ronduit saaie films maken (War Horse, Lincoln, Bridge of Spies) maar oude films van Spielberg voelde altijd aan als een filmbelevenis die je moest zien. Minority Report behoort zeker in dit rijtje.

avatar van aorsongmachine
Genietbare Sf film met een goed in elkaar zittend verhaal. In het begin even wennen maar dan komt de film goed op gang.

avatar van baspls
Huh, waarom heb ik hier nog niet op gestemd? Bijzonder vreemd. Na, binnenkort maar eens herkijken dan.

Herkijk levert hetzelfde resultaat op.

Spielberg is niet echt de man voor scifi. Anderzijds is Spielberg gewoon mijn regisseur niet, want na ruwweg 20 films heeft hij me nog geen enkele keer kunnen overtuigen. Maar hij mist toch echt dat techy kantje dat je nodig hebt om een goeie scifi te maken.

Nochthans zitten er wel aardige ideetje in, maar de uitwerking (die touch-interface, die disks) zijn net allemaal wat te melig om echt dat scifi wereldje vorm te geven. Waar Spielberg's hand wel merkbaar is, is in het plot. Een klassiek "menselijkheid" Hollywood gevalletje, 't had nog wat kunnen zijn voor Kubrick.

Toch opvallend hoe dit soort verhaaltjes altijd verlopen. Een bijna utopische wereld zonder moord, maar vanwege wat geharrewar in de marge en het nodige kunst en vliegwerk in het plot wordt er twijfel gezaaid, waardoor de hele boel maar afgeblazen wordt. Een vreemde moraal wat mij betreft.

Visueel is het ondertussen een beetje verouderd, maar niet storend, wat wel stoort is het gepingel van John Williams. Is Spielberg al niet zo'n geweldig bekwame regisseur voor scifi, dan is Williams dat helemaal niet op score-vlak. Cruise is verder vooral zichzelf. Gepast maar wel een beetje irritant. Gelukkig is er Morton die nog twee versnelling hoger zit qua overacting. Vreselijke rol.

De film verloopt verder vlot en qua uitgangspunt zit er genoeg interessants in, maar de uitwerking is gewoon slap en braaf. Spielberg in twee woorden samengevat.

Onderhond schreef:
Herkijk levert hetzelfde resultaat op.

Had je eigenlijk al eerder op deze film gestemd (of gezien tijdens je Moviemeter-periode) of niet? Was wel benieuwd naar de evolutie van je recensie tussen oorspronkelijke kijkbeurt en de herkijk, maar ik zag geen eerdere recensie staan.

Ik vroeg me ook af waarom je een film zou 'herkijken', terwijl je hem de eerste/eerdere keren al niet erg bijster goed vond. Al doe ik dat soms ook wel, in de hoop foutief geoordeeld te hebben eerder.

t Was nog 1 van de 98 overgebleven films waar ik nog geen recensie bij had staan. Vandaar.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien, bevalt nog altijd goed. Visueel fraai, een prima Cruise en een vrij boeiend, origineel verhaal. Middenstuk kakt wel wat in (film had prima een half uur ingekort mogen worden), daar verliest de film voor mij het predicaat topfilm. Maar nog altijd een bovengemiddeld boeiende blockbuster.

3,5* stonden en blijven staan.

avatar van memento12

avatar van tbouwh
Kleine 3.5*. Gevalletje concept/inhoud boven uitwerking (alhoewel ik een aantal elementen wel weer erg fraai vond). Heb m'n twijfels ook bij Spielberg hier, verhaal heeft potentie voor een veel rauwere en meer gewaagde aanpak.

avatar van max cady
TornadoEF5 schreef:

Je geeft wel een redelijk hoog cijfer voor een film waar je eigenlijk geen goed woord voor over hebt ...

max cady schreef:

Ik was van mening veranderd Ik heb hem niet zo lang geleden nog eens gezien, volgens mij in de lente (in mei dus), en toen heb ik er meer van genoten. Wellicht omdat ik bepaalde vooringenomen gedachten achter me liet, maar ik blijf er wel bij dat het op zich niet echt een heel gewaagde film is, en dat het op visueel vlak wel een beetje beter kon, maar op zich is het wel een degelijke / goede film, maar ook niet meer dan dat (maar dat moet niet hé), dus die post hierboven is niet echt meer van toepassing. Ik heb er geen recensie over geschreven. Ik vind Minority Report wel zo een film die je uiteindelijk toch wel weer rap vergeet, want ik zou hem nu al weer terug kunnen herbekijken omdat ik veel van de inhoud terug vergeten ben... , en op zich moet je de inhoud wel met een korrel zout nemen, al vind ik het toch geloofwaardiger en beter uitgewerkt dan iets zoals V for Vendetta.

avatar van Aazhyd
De ironie is dat de technologie in Minority Report bij de release zijn tijd vooruit was. Inmiddels heeft de tijd dat grotendeels ingehaald, en lijkt dit een doorsnee SF-film.

avatar van fappie
Onderhond schreef:
Herkijk levert hetzelfde resultaat op.

Haha altijd hetzelfde . Wat vind je zijn beste film dan als ik vragen mag (met beoordeling)?

Duel, z'n allereerste. Nooit meer geëvenaard.

avatar van Domainator

TornadoEF5 schreef:

Dan even de score aanpassen, je heb een 3,5 gegeven en dat had een 0,5 moeten zijn volgens jou

avatar van TornadoEF5
Lees je eigenlijk wel wat ik zeg? Ik denk dat ik hem toen 0,5 of 1,0 gegeven heb, maar dat is toegegeven overdreven, en nu ben ik ook van mening veranderd over de film. Ik vind het gewoon een heel degelijke film. Er zijn nog wel zo een paar films waar een reactie van twee jaar geleden echt niet meer strookt met wat ik er nu over denk, en misschien is dat vreemd, maar ik zie het bij anderen ook.

Aazhyd schreef:

De film is echt niet zo innovatief als bepaalden denken, er zitten bepaalde existentiele fouten in of misschien beter verwoord: paradoxen die niet vallen op te lossen. Ik denk dat de film uiteindelijk ook iets met die paradox doet, maar dat vind ik dan absoluut niet geniaal ofzo dan, maar zo een gegeven moet je in sci-fi een beetje negeren of aan de kant leggen, wat ik tijdens mijn eerste kijkbeurt niet heb gedaan, maar het idee vind ik verre van geniaal.

geweldige film,vermaak me altijd prima met herzien.heb hem dus al vaak gekeken,en hij blijft geweldig.en het verhaal is ook leuk.met ook een goeie cast.

TornadoEF5 schreef:

dat vind ik niet vreemd,dat heb ik ook wel gehad met films.dat ik de eerste keer de film niet leuk vind of minder vind,en na herzien de film veel leuker vind.want smaken kunnen veranderen.dus ik ben het wel met je eens.

avatar van TornadoEF5
Soms moet je er ook in kunnen komen, en de eerste keer had ik hem ook niet uitgekeken. Inception is nog zo een voorbeeld van een film waar ik maar niet kan inkomen. Ik heb deze week proberen te beginnen, en ik legde het na 10 minuten af omdat ik toen al zag dat het niet ging, en ik ging het later nog eens proberen, misschien vanavond (want ik was de laatste tijd s'avonds te moe, nu zou dat beter moeten zijn). Ik ga hem ook iets vroeger kijken. Normaal kijk ik pas een film om 9/10u (of nog veel later), maar voor Inception denk ik dat het beter zou zijn als ik al om 7u/8u kijk.)