Één van de redenen dat we Dark Days uit de schappen van de Cult-videotheek hebben getrokken was vanwege de soundtrack van dj Shadow.
Dat viel helaas wat tegen aangezien bijna alle tracks gewoon van Endtroducing kwamen (en twee nummers van Psyence Fiction). Niks nieuws dus...

Al moet ik wel zeggen dat de muziek van dj Shadow wel erg mooi op zijn plaats is in die duistere metrotunnels.
Het feit dat een deel van de filmcrew uit de tunnelbewoners bestaat maakt het allemaal nog interessanter - alleen is het nadeel dan wel weer dat niet alles zo best gefilmd is.
De camera zit steeds erg dicht op de tunnelbewoners en hun huisjes, waarschijnlijk vanwege technische redenen (belichting) en om een beklemmende sfeer te scheppen.
Het nadeel hiervan is dat je geen idee hebt hoe het nou allemaal in elkaar zit : hoever wonen ze nu van elkaar, zijn er meerdere tunnelverdiepingen, hoe diep wonen ze eigenlijk in de tunnels ? etc.etc.
Ook heb je geen idee hoe donker het nu doorgaans in de tunnels is.
De portretten die geschetst worden zijn zeker de moeite van het kijken waard. Ook is het leuk om te zien dat een aantal bewoners gas en licht heeft - er is zelfs iemand die honden houdt.
Dat ik de film een niet zo'n bijster hoge score geef komt grotendeels door de afhandeling van de documentaire.
Aan het eind wordt duidelijk dat de gemeente de tunnels wil ontruimen. Wel bieden ze de bewoners een kans om bovengronds een huis te betrekken - wat het grootste deel van de mensen dan ook doet.
De documentaire eindigt met een aantal scenes waarbij je de extunnelgangers kennis ziet maken met een nieuwe behuizing.
Ik had het dan ook veel spannender gevonden als Singer deze mensen wat langer gevolgd had om te kijken wat er van ze geworden was.
Of hij had voor de ontruiming een eind aan de documentaire moeten breien - tijdens de ontruiming mocht er namelijk niet gefilmd worden.