

Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 93 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mike Figgis
Met onder meer: Melanie Griffith, Sting en Tommy Lee Jones
IMDb beoordeling:
6,2 (4.195)
Oorspronkelijke taal: Engels
Releasedatum: 23 februari 1989
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Stormy Monday
Het enige dat de nietsontziende Amerikaanse projectontwikkelaar Cosmo in de weg staat bij het realiseren van zijn volgende project, is de Key Club. Wanneer Brendan, de nieuwe conciërge van de club hoort dat Cosmo twee zwaargewichten heeft ingehuurd om zijn baas Finney te dwingen zich gewonnen te geven, speelt hij deze informatie door en weet Finney zijn vijanden uit te schakelen. Al snel raakt Brendan verder betrokken bij het vuile spel tussen Cosmo en Finney.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

Diesel
-
- 9413 berichten
- 0 stemmen
Sfeervolle film-noir met een paar sterke personages en aardig acteerwerk van Tommy Lee Jones en Sting, alleen Sean Bean viel wel wat tegen moet ik zeggen. Visueel ziet de film er erg goed uit maar het verhaal schiet creativiteit tekort en kon mij niet altijd even goed boeien. De Jazz soundtrack is dan weer wel dik in orde en verdiend extra credit.
2,5* is precies wat deze film in mijn ogen waard is.

kappeuter (crew films)
-
- 68137 berichten
- 5443 stemmen
Film-noir ?!!
De film begint vrij aardig. Veel rokerige clubs en een aardige romance tussen Sean Bean en Melanie Griffith. Vanaf ongeveer halverwege de film ontwikkelt het verhaal zich helaas steeds meer tot een slap misdaadverhaaltje, met dito einde. Erg jammer en een behoorlijke afknapper.
Sean Bean, Melanie Griffith en Sting vind ik leuk acteren in Stormy Monday. Tommy Lee Jones daarentegen vind ik in deze film maar matig.
De jazzy muziek is zeker okay, maar veel beter 'herhaald' in latere Figgis films.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Film-noir ?!!
veel rokerige clubs
romance
misdaadverhaaltje
jazzy muziek
Lijkt me dus wel een film-noir ja Al zal "neo-noir" of iets dergelijks een betere omschrijving zijn, aangezien de film-noir periode al een tijd voorbij is.

kappeuter (crew films)
-
- 68137 berichten
- 5443 stemmen
Nep-noir lijkt me een betere benaming.
Heb je de film gezien? Film-noir is echt te veel eer voor dit misdaadniemendalletje.
Straks gaan we Miami Vice ook nog als film-noir bestempelen. Het moet niet gekker worden.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Heb je de film gezien? Film-noir is echt te veel eer voor dit misdaadniemendalletje.
Niet gezien nee, maar als het de ingredienten van een film-noir bevat dan ís het een film-noir. Nou wil het dus dat de film-noir stroming (niet echt een genre) opkwam tijdens WOII en ergens in de jaren '60 weer verdween, dus een authentieke film-noir is dit inderdaad niet. Vandaar dus de term neo-noir, werd bijvoorbeeld nogal 's met LA Confidential in verband gebracht. Het zegt verder niets over de kwaliteit natuurlijk, al snap ik wel wat je bedoelt hoor .
Hier bijvoorbeeld meer info.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Wat is de precieze omschrijving van een film-noir eigenlijk?

kappeuter (crew films)
-
- 68137 berichten
- 5443 stemmen
Niet gezien nee, maar als het de ingredienten van een film-noir bevat dan ís het een film-noir.
Dat bestrijd ik dus. Ik mis te veel ingredienten.
Vooral stylistisch mis ik het een en ander. En ook de acteurs gedragen zich niet helemaal zoals het een film-noir betaamt. Dat maakt dat ik niet het film-noir gevoel krijg bij deze film.
Soit, ik begrijp (nu) wel dat Diesel er film-noir elementen in herkent.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Dat bestrijd ik dus. Ik mis te veel ingredienten.
Vandaar . Ik dacht dat je film-noir als een soort waardeoordeel zag. My mistake.

Filmkriebel
-
- 8265 berichten
- 3797 stemmen
De debuutfilm van Mike Figgis (Leaving Las Vegas) zet alles in op atmosfeer. Deze film noir gaat vooruit op enerverende jazzmuziek in het economisch verwaarloosde Newcastle. Rokerige jazzbars met louche klanten, neonverlichting, een urbane mozaiek van bakstenen arbeidershuizen en vervuilende industrie vormen het troosteloze decor van “Stormy Monday”.
Figgis weet met vakmanschap en eenvoud hoe hij de nachtelijke atmosfeer en alles wat erbij hoort moet aanbrengen. Een dronkelap die door het café strompelt, rokerige interieurs, marlboro’s en whisky’s, gedempte straatverlichting op natte trottoirs. Die beelden laten allemaal een sterkere indruk achter dan in andere films.
Er is ook een liefde tussen twee mensen die authentieker aanvoelt dan in de meeste andere films. Ze hebben geen sex, maar slapen gewoon in elkaars armen in die eerste nacht dat ze samen zijn. En wanneer ze dan toch sex hebben, is het de ontlading van het beetje spanning dat in de film verwerkt zit.
Met sfeer alleen maak je echter nog geen goede film. Figgis heeft het ernstig laten afweten wat het verhaal betreft. Hij had blijkbaar wel ideeën maar het lukte hem niet om er een deftig en pakkend verhaal rond te bouwen. Het is een film die ik ondanks de sfeervolle regie toch met veel onverschilligheid uitgekeken heb.

gotti
-
- 13982 berichten
- 5487 stemmen
Geen onaardig debuut van Figgis, wiens films altijd wel iets hebben. Hier is het de mistroostige sfeer en dito muziek die veel van het werk doen. Griffith helpt daarbij ook een handje...
3,5*

Roger Thornhill
-
- 5268 berichten
- 2047 stemmen
Sterk en sfeervol, met goed spel van iedereen (zodra je gewend bent aan de 80's-kapsels van Griffith en Bean); het verhaal is inderdaad enigszins ondergeschikt aan de personages, de onderlinge relaties en de sfeerschets van het nachtelijke Newcastle, maar blijft toch boeiend genoeg om de aandacht niet te laten verslappen.
Overigens luidt de volledige titel van het nummer dat B.B. King tijdens de eindcredits speelt Call it stormy Monday (but Tuesday is just as bad), geschreven door T-Bone Walker in 1948; in Red, white & blues uit 2003, Mike Figgis' deel uit Martin Scorsese's zevendelige documentaire over de blues, zien we het gespeeld worden door Chris Farlowe (die er als Little Joe Cook in 1963 een hit mee had) en Albert Lee.

trebremmit
-
- 2906 berichten
- 1325 stemmen
Een stijlvolle misdaad film met een mooie soundtrack, helaas stelt het verder niet zoveel voor en Griffith speelt hier knap waardeloos.

scorsese
-
- 10927 berichten
- 9731 stemmen
Matige film waarin een Amerikaanse zakenman de grond van een nachtclub in New Castle wil kopen. Het duurt even voordat het plot op gang komt, maar ook hierna blijft de film wat aan de saaie kant. De film ziet er verder wel goed uit en het geheel is ook zeker sfeervol te noemen (de soundtrack draagt hier aan bij).

Basto
-
- 9235 berichten
- 6579 stemmen
Erg fijne jazzy thriller met een erg sterke rol van Sting. Sowieso fijne cast. Zag er ook prachtig uit op de blu ray van Arrow.
4

Bobbejaantje
-
- 1242 berichten
- 1522 stemmen
De plot lijkt bij momenten meer een aanzet tot in plaats van echt uitgewerkt te zijn. Zo is het me nooit duidelijk geworden waarom Tommy Lee Jones per se de muziekclub van Sting wil overnemen en welke rol dat speelt in zijn verdere plannen in de regio. Maar zijn streven staat wel garant voor de nodige commotie. De film hoort in het noir straatje niet alleen qua thema maar ook visueel met de clair obscur belichting (bij momenten), de typische lamellen met schaduweffect (in de club), de grauwe stad, … En er is nog de naam van de club waarin Melanie Griffith als serveerster werkt: WeeGee. ‘Toevallig’ de naam van de fotograaf die in de jaren veertig faam verwierf met zijn bestseller Naked City en als een invloed op het noir genre wordt gezien.
De regie en fotografie zijn voortreffelijk met optimaal gebruik van diverse stadsgezichten. Qua acting kon iedereen me overtuigen. Was gecharmeerd van wat Melanie Griffith hier brengt. En Sting doet het geweldig als club uitbater. Is het trouwens toeval dat men het steevast heeft over de “Polish” band die in zijn club zal optreden. Leek me een fonetische knipoog naar zijn verleden als frontman van The Police. Qua muziek hebben ze echter niets gemeen. De Poolse band brengt hier jazz, van het melodieuze soort tot atonale stuff en ook een hilarische versie van The Star Spangled Banner. Dit jazz gegeven sluit trouwens ook weer aan bij het tijdperk van de klassieke noir waarnaar toch gerefereerd wordt. Er is ook blues te horen op de soundtrack, de titel verwijst naar een nummer van T-Bone Walker dat op de eindaftiteling te horen is. Daarnaast is er moody eighties electro te horen doorheen de film bij diverse scenes. Voor elk wat wils dus en toch vormt het een organisch geheel.
Een film die op mij vooral indruk maakt omwille van de voortreffelijke sfeerschepping en bijhorende acteerprestaties. Zeer te pruimen.

Het laatste nieuws

Netflix verwijdert deze maand heel wat goed beoordeelde titels

'Gladiator 2' heeft eindelijk officiële releasedatum, Armie Hammer deed zelfmoordpoging na beschuldigingen | MovieMeter Recap

Taylor Lautner onthult dat fanatieke Twilight-fans impact hadden op zijn vriendschap met Robert Pattinson

MovieMeter Podcast #25: 'The Fabelmans' & Top 5 Steven Spielberg-films
Bekijk ook

Wonderland
Drama, 1999
6 reacties

Proof
Drama / Komedie, 1991
9 reacties

Hilary and Jackie
Drama, 1998
26 reacties

Deep Cover
Thriller / Misdaad, 1992
25 reacties

Jane Eyre
Drama / Romantiek, 1996
20 reacties

Fever Pitch
Romantiek / Komedie, 1997
13 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.