Rising Sun (1993)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Philip Kaufman
met Sean Connery, Wesley Snipes en Harvey Keitel

Tijdens een feest ter gelegenheid van een zakendeal tussen een Japans bedrijf en de Amerikaanse defensie wordt een jonge vrouw vermoord aangetroffen. Een gepensioneerde expert op het gebied van de Japanse cultuur wordt opgeroepen om de weerstand van de Japanners, die proberen het onderzoek te dwarsbomen, te breken.

Kijkt makkelijk weg dankzij het sympathieke acteerwerk van Snipes, Connery, Keitel en Tagawa, maar heeft alles bij elkaar ook weer niet zo'n bijster interessant verhaal. Desalniettemin een leuk tussendoortje met wat intrige, humor en een enkele geslaagde actiescene.

avatar van van duijn
Vond hem wat saai...

*2.0

avatar van AjaxRulezzz
Ik vond het een mooie actie film. Ik kan me altijd wel vermaken met een actiefilm waar Snipes in speelt.

avatar van Justinw
Hey! Hey, you! Quit loafing! Get the senator's car! What do you think we're doing?
No, you get the senator's car! Wrong guy, wrong fucking century! Penguin looking mother fucker!

Vermakelijk filmpje...
Als actie film een onvoldoende, want er was weinig actie. Maar als misdaad film komt deze wel tot zijn recht.

Intressante cast met buiten de 3 bovengenoemde, Steve Buscemi met een piepklein rolletje. en Ray Wise als Senator.
Snipes doet het goed, ik had anders verwacht maar hij houd zich goed staande. Ook Connery is er maar dan wel op de auto pilot. Alleen al die Japanse uitspraken van hem vond ik naarmate de film vorderde toch wel irritant worden. Keitel doet het weer leuk al is zijn rol niet groot.

Dan de film zelf, eigenlijk niks bijzonders. Een misdaad en vervolgens langzaam naar de oplossing toe werken. Het einde vond ik ook wat afgerrafeld. Even een plotwending eringooien en klaar is kees..

Maar al met al was dit nog wel redelijk te doen. Maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van sofripa
Wat traag, staat niet bol van de actie, maar zeker met Connery een fijne wegkijker. De (japanse) achtergrond waartegen deze film zich afspeelt intrigeerde mij wel.

avatar van movie fan
redelijk filmpje , verhaal was oke maar niet geweldig . het beste van de film is natuurlijk Sean Connery en Wesley Snipes . er was ook wel wat te weinig actie in . maar toch nog best vermakelijk . 3sterren

avatar van Marlon Aarssée
spannende en rustige film. beste acteur uit de film blijft Wesley Snipes en dat komt omdat we hem vaak kennen van harde actie films maar in deze film is hij niet overdreven en houdt de spanning er goed in.

kijk deze film want je weet niet wat je mist als je van thrillers houdt

avatar van mnrk
If you have a problem...call Conner San
Dit was een prima film met een net zo'n goed verhaal....

Dat dit allemaal zo goed overkomt op het scherm is te danken aan het prima acteerwerk van Sean Connery en Wesley Snipes.
Ook het gebruik van de Japanse taal brengt net dat extra's voor deze film, net zoals het laten zien van de normen en waarden in de Japanse cultuur.

avatar van 606
Boven gemiddelde film die iets te lang duurt voor het verhaal.
zoals mnrk als zegt, dat er Japans gesproken wordt is goed en geeft extra kracht en sfeer.
Het acteren was goed en ook paar goede bekende Japanse acteurs erin.

3,5 ster

Aardige thriller over een zakendeal tussen een Japans en Amerikaans bedrijf en een jonge vrouw die wordt vermoord. Een aardig verhaal, waarbij de Japanse cultuur en gebruiken centraal staan, wordt onnodig complex gehouden wat uiteindelijk ook ten koste gaat van de geloofwaardigheid. Het acteerwerk is oke en de film is mede vermakelijk door de goeie samenwerking tussen Sean Connery en Wesley Snipes.

avatar van RuudC
Wat eigenlijk een vrij doorsnee misdaadfilmpje is, wordt hier eigenlijk bijzonder slim opgeleukt door er een cultureel aspect aan toe te voegen. In feite is dit een klassieke detective. Het begint met een lijk en het eindigt met de dader. Wesley Snipes vormt een verrassend goed koppel met Sean Connery. Het is zelfs moeilijk voor te stellen dat beide heren überhaupt samen het witte doek gedeeld hebben. Snipes is dus de onervaren agent en Connery geeft de kijker alle ins en outs van de Japanse cultuur. Aangezien Japanse families erbij betrokken zijn, lijkt het onderzoek meer een diplomatiek spelletje. Het is heel goed gedaan in ieder geval. Niet dat ik een kenner ben van Aziatische manieren, maar met wat ik er van weet, zou ik zeggen dat het allemaal aardig klopt. In ieder geval is Rising Sun een vrij originele film. De soms ronduit racistische Harvey Keitel maakt het helemaal af.

avatar van jan
jan
Best een goede. Veel beter dan de te lage waardering doet vermoeden.

avatar van EdEditz
Ik snap niet dat zo veel mensen afknappen op het gebrek aan geweld/actie scenes in deze film. Het verhaal steekt heel kundig in elkaar en ik vond het heel interessant om een kijkje te krjgen achter de denkwijze van de grote Japanse corporaties en de cultuur an sich. Ik vind dit echt één van Connery's beste films.

Aardige run-of-the-mill-thriller.

Boek vond ik over het algemeen interessant en de moeite waard al probeert Crichton wel tot vervelens toe zijn anti-Japanlobby te pitchen. De film viel me wat dat betreft nog enigszins mee.

De film volgt in grote lijnen het boek. Dat de moord waar alles om draait in de film in tegenstelling tot het boek gepleegd blijkt te zijn door een Amerikaan ipv een Japanner is denk ik door de regisseur gedaan omdat het Japan-bashen in het boek al genoeg stof had doen opwaaien onder de Japanse bevolking, just my two cents.
Voor de rest zaten er best wel wat aardige momenten in, vooral in de wisselwerking tussen alweter Connery en weinigweter Snipes. Voor de rest weinig memorabel maar vermakelijk kijkvoer voor een zaterdagavond.

Vanwege het boek een wat geflatteerde 3* (2.75*).

avatar van rep_robert
Een aardige misdaad/thriller die lekker mysterieus begint en teert op de (soms wel iets te overdreven) Japanse scores. Snipes speelt aardig ingetogen en die rol past wel bij hem. Connery is helaas iets te overdreven bezig in deze film. Hem Japans horen spreken slaat eigenlijk nergens op. Wat dat betreft wordt hij weer te stereotype gecast.
Richting het einde duurt het allemaal te lang en kan je ondanks de vele twists het verhaal te makkelijk uittekenen, waardoor de film met 125 minuten gewoon te lang duurt.

Goede thriller met een prima Wesley Snipes en Sean Connery.
Puik scenario en voldoende actie.

avatar van Al DeNiro
Japanse cultuur en verhaal zijn boeiend. Ook goede chemie tussen Snipes & Connory. De laatste vind ik op zijn best als mentor (Highlander, Name of Rose, Indiana Jones, Untouchables).

De regisseur heeft het boek van Michael Crichton vrij geïnterpreteerd en er een onderhoudende (met een complexe verhaallijn), maar stereotype thriller van gemaakt, met de nodige actie en brute spanning. De spelers waren meedogenloze Japanse zakenlieden en hun hebzuchtige Amerikaanse soortgenoten. Ik vond de combinatie Sean Connery en Wesley Snipes verrassend goed werken.

avatar van dvdfreak123
Matige film!! Connery en Snipes waren wel wijs om eens samen te zien spelen. Maar vond de film met momenten soms een beetje saai zit ook niet veel actie in wat ik eigenlijk wel verwachte in deze film. Hier en daar wel eens een leuke grap maar daar blijft het ook bij. Goed om 1 maal te zien maar meer niet. 5/10

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met Wesley Snipes op de affiche zou je een actiefilm kunnen verwachten, wat meteen voor sommige teleurstellende reacties zorgt bij kijkers die wat teleurgesteld zijn. Rising Sun houdt het tussen een buddyfilm en een film noir met vooral aandacht aan intrige en een uitgewerkt verhaal, maar dan met een opvallend duo. Connery en Snipes is een gerecht dat je nooit denk te zien op het menu, maar wat beter smaakt dan het klinkt. De film zorgt voor een hoop mystery en laat voldoende ruimte open zodat je als kijker zelf dingen aanvult.

De film zou tegenwoordig niet zo politiek correct meer zijn met nogal een cliché beeld over Amerikanen vs Japanners. Crichton was niet gelukkig dat agent Smith door een zwarte acteur gespeeld werd, maar hij schreef het boek ook al ongelukkig. Wat bedoeld was als een kritische blik op Amerikanen, ging als een boemerang terug doordat hij net het Japanse zakenleven als oneerlijk neerzette. In de meeste Amerikaanse films (en zeker in de jaren '80 of '90) zijn zelfs na de koude oorlog de vijanden vrij clichématig en van niet-Amerikaanse origine. Gelukkig werden hier de Amerikaanse agenten ook corrupt weergegeven. Zelfs de 2 hoofdrolspelers hebben geen wit blad.

De film stijgt nergens boven uit. Doordat het zweeft tussen enkele genres, weet het met zichzelf ook niet altijd blijf. En meer dan een boeiende film is het ook niet. Zonder de topaffiche had dit vergeten geweest. Qua aanpak hoort dit wat thuis bij de verfilmingen van de John Grisham, al hadden die soms wel een beter script als basis.