Floris (2004)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Jean van de Velde
met Michiel Huisman, Birgit Schuurman en Victor Löw

Film draait om de kleinzoon van de befaamde ridder Floris uit de legendarische tv-serie uit 1969. Floris jr. (Michiel Huisman) wil zijn vader bewijzen dat ook hij een held kan zijn door ervoor te zorgen dat het heilige relikwie met wonderlijke krachten nooit in de verkeerde handen terecht zal komen. Samen met Pi (Birgit Schuurman) neemt Floris jr. het op tegen de Hertogin van Gelre (Linda van Dyck), Van Rossum jr. (Daan Schuurmans), Kleine Pier en Sergeant jr. (Kees Boot).

komt in de verste verte niet in de buurt bij de echte Floris. Wat een BOUTfilm dit. 1*

avatar van raymon
Quentin schreef:
Hoorde dat er erg veel in het script geschrapt is ivm het te krappe budget.

6 miljoen is niet krap vind ik, wel voor deze film. Weggegooid geld!

Ik heb er bijna geen woorden voor, wat een verschrikking..

Schandalig dat ze dit de naam van Floris durfden te geven, het is absoluut niet te vergelijken met de serie. Alleen maar weer een truukje om extra bezoekers te lokken en meer geld in het laatje te brengen.

Als je het los probeert te zien van de serie Floris, valt het op zich wel weer mee.. Jammer dat ze het zo onrealistisch hebben gemaakt, het is net of ze niet konden beslissen tussen een realistische versie en een sprookjes versie. Ik irriteer me alleen maar aan het hoge haar, rare make-up en de bunny shoes van Pi.

Flauwe film, misschien voor jonge kinderen nog wel leuk maar zeker niet leuk als je al de serie gewend bent.

Matige film. Heb er sowieso niks van verwacht, ik ken de serie van Verhoeven en vind dat stukken beter.

De locaties vond ik op zich nog meevallen maar wat al eerder werd gezegd, De make-up was echt verschrikkelijk. Vooral dat haar van die vrouw Floris (low) echt irritant. En die Victor Low zelf wat een lul en hij acteerde verschrikkelijk. Daarin tegen acteerde Michiel huisman wel goed en ook de rest van de cast was wel te pruimen. De muziek was niet slecht. Pi vond ik dom cast beter een nieuwe Sindala.

2,5 ster*

(heb voor de verandering Floris (1969) maar weer is opgezet.)

avatar van Dynamovie
De slechterikken zoals Hertogin van Gelre (Linda van Dyck), Van Rossum jr. (Daan Schuurmans) en Sergeant jr. (Kees Boot) vond ik best goed acteren. De goedzakken echter zeer matig. Vooral Michiel Huisman en Victor Low bakten er weinig van.
Verder vond ik bepaalde zaken zoals het dragen van Middeleeuwse brillen wel een aardige vondst. Dat zie je in andere films niet zo gauw.
Maar al met al komt het niet in de buurt van de oude Floris met Rutger Hauer. Wat ik dan eigenlijk niet zo begrijp, is dat allerlei producers, regisseurs, financiers, etc. op een gegeven moment toch tegen elkaar moeten hebben gezegd dat de film af is en naar de bioscoop kan. Durft dan niemand te zeggen, dat het onder de maat is, is het geld dan op of hebben de betrokkenen last van tunnel-visie?
Voor de brillen, Linda van Dyck en Daan Schuurmans dan toch nog een 2,5*.

avatar van Purmerend
Bij momenten ook een komische film o.a. die scene met die papegaai: Loser, Loser.

Was Rutger Hauer nog maar 20...

avatar van Big_bazznizz
Ik vond het een leuke film. Ik dacht eerst dat het een vreselijke nepfilm zou zijn, maar ik zie er echter de humor wel van in. Je moet de oude floris loslaten. Dit is iets heel anders. De teksten waren erg goed. Het verhaal simpel maar toch leuk. En de typetjes zijn ook geweldig. 3,5 ster

Daan Malfoy..

avatar van robertvanmourik
wat een bagger film, echt niks aan

avatar van otherfool
Kinderachtige film vol non-acteurs, slappe teksten en dito actie. Blijkbaar voor onder de 12 gemaakt.

1*.

Ik vond de oud serie beter.

Barrie vd Laan
Hoe durven ze zo'n slechte film te maken. Hij is wel 100 keer slechter dan de oude serie die fantastisch was. Het lijkt niet eens op acteren

Jeetje, wat is iedereen negatief over deze film... Niet dat hij zo briljant was ofzo, maar het viel toch wel mee? Hij kan zeker niet op tegen de originele serie, daar ben ik het wel mee eens. Ik mis Sindala Maarja, als ze ook nog eens de kleinzoon van Sindala als beste vriend van Floris jr. hadden genomen, dan was het echt belachelijk geweest natuurlijk... Ik moest wel vreselijk lachen toen Victor Löw tijdens zijn nostalgische speech over zijn vader het had over "Ome Sindala" (dat was wel heeel fout). Niet zo'n hele goeie film dus, maar wel erg vermakelijk. Geef mij toch maar de oude versie

robertus65
Wat een tegenvaller deze film, al moet ik er wel bij vermelden dat ik onlangs de serie gezien had en dan ga ik toch vergelijken. Eigenlijk vond ik de hele cast totaal mislukt en in de verste verte niet het niveau haalt met de serie. En eigenlijk had het vaak weinig met de serie te maken ondanks diverse verwijzingen, het leek zelfs soms meer op een piratenfilm dan een ridder film. Ook de soms vreemde woordgrappen vond ik totaal mislukt. Het ergste vond ik nog Floris zelf, ik verwachte een stoere ridder, maar wat kreeg ik: Floris als een nichterige toneel acteur. Een grotere belediging bestaat er niet voor Floris. De echte titel van deze film had moeten zijn: Floris het mietje. Dan zou de kijker tenminste niet belazerd worden.

Super slechte film! Echt het kan niet slechter! En inderdaad in de film is Floris HET mietje! De originele tv-serie is één van mijn favoriete films, maar deze is echt precies het omgekeerde! Laten we deze film maar uit het Nederlandse filmarchief halen, zodat de oude tv-serie in ere blijft.

0,5 sterren voor deze film, jammer dat een 0 geven niet kan.

avatar van soom
De film roept onherroepelijk beelden op van andere blockbusters. Ik zag er bepaalde scenes/ideën van/uit Pirates of the Caribbean , Lord of the Rings, Dangerous Liasions, Sleepy Hollow voorbij komen, en ook Scheepjongens van Bontekoe leende een bepaald shot uit deze film. Deze film neemt zichzelf ook totaal niet serieus, is echt een knap staaltje parodie. Birgit is echt net een stukkie knapper dan zus Katja, vind het jammer dat Katja meer op de voorgrond treed dan Birgit. Want ze kan wel iets, evenveel als Katja, meer zelfs, durf ik te stellen.

Michiel Huisman lijkt erg op een mislukt meisje.. Ik vond hem in Johan met z'n lokken erg sexy, maar hier totaal niet. En had hij nou lippenstift op of was dat de glans van de camera? Maar wat zei ik, het is natuurlijk een parodie-film (vind ik dan), die nemen zichzelf niet al te serieus. Afgezien van een paar continuietsfoutjes (schrijf ik dat goed?) is dit zeker wel een mooie film met heerlijke momenten en een uitstekend verhaal. Alleen is het niet echt geschikt voor kinderen jonger dan 9 jaar, denk ik..

Tot slot móet ik gewoon even zeggen dat wat mij betreft (sorry fans van Daan) Daan Schuurmans met deze rol nu echt zijn geloofwaardigheid heeft verloren. Legolas valt niet te evenaren, en bij Daan's opkomst lachte ik me het ongans. Nah. 3,5.

avatar van darkjaap
matige film zat slecht in elkaar slecht geacteerd kwam er totaal niet in 2* film

avatar van mruzbeck212
Kleine Pier... hoe zwak... Nee, neem dan de echte Grutte Pier (Pier Gerlofs Donia). Een 7 voet lange monster van een kerel, een Friese reus met "gloeiende donkere ogen"... dat zou pas een formidabele filmschurk zijn!

avatar van Jessica.
@Soom: Legolas? Ik moest meer aan Lucius Malfoy denken en ik vind dat Daan het best goed deed. 4 jaar geleden heb ik deze film in de bios gezien. Vond hem leuk, dus deze film krijgt een 3 van mij ^^

avatar van Quentin
raymon schreef:
6 miljoen is niet krap vind ik, wel voor deze film. Weggegooid geld!
Het budget werd teruggebracht van de beoogde 9/10 miljoen naar 4 miljoen.

avatar van Xx_se7en_xX
Wat een slechte film zeg! Was zeker een flop in de bios!

avatar van SmuttWars
mruzbeck212 schreef:

Grutte Pier ain`t shit!

voor een nederlandse film best wel OK.

merry christmas

thymenmen
De echte Floris is echt zoveeel beter

avatar van Lui
Lui (crew)
thymenmen schreef:
De echte Floris is echt zoveeel beter

Zeg dat wel, dit is een verkrachting voor de serie, die ik vroeger vaak bekeken heb.

avatar van Donkerwoud
Michiel Huisman is geen Rutger Hauer. Daarmee is eigenlijk alles gezegd over deze matige poging om Floris nieuw leven in te blazen. Van de sfeer van weleer is weinig sprake meer, in deze versie lopen er een heleboel domme karakters rond die flauwe grappen maken en duffe stunts uitvoeren. Jeugdsentiment down the drain...

avatar van Legan
Een film die mij reuze is meegevallen en bij tijd en wijlen ook wel vermakelijk was. Wat hier vooral debet aan heeft is dat het totaal niet pretentieus was hoewel het soms wel erg neigde naar het kinderachtige. Het verhaal is dun alsmede de acteerprestaties van de cast en de actie. Toch, al met al best onderhoudend (en ook wel met wat sfeer) wat, zoals ik al eerder zei, vooral komt omdat de film zichzelf niet serieus neemt.

Ik denk dat Rutger Hauer zich kapot schaamt voor deze film en zeker voor Michiel Huisman die zijn rol moest vertolken. Wat een bagger zeg. Zal me niet verbazen als deze film snel in de flop lijst komt te staan. De film wordt overigens helemaal kapot gemaakt door Daan Schuurmans. Heb deze film overigens niet helemaal uitgekeken want anders ben ik bang dat ik mezelf wat zou aandoen.

avatar van Xx_se7en_xX
Om te lachen gewoon. Maar ja, had er al niet veel van verwacht. Komt 3 keer per jaar of zo op tv, Ontzettend domme actie (vechtscenes), dom én slecht geacteerd (had ik ook wel verwacht) en de cast is ook gewoon om uit te lachen.

In één woord: slecht.