Oesters van Nam Kee (2002)

Alternatieve titel: Oysters at Nam Kee's

Nederland / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Pollo de Pimentel
met Egbert Jan Weeber, Katja Schuurman en Hans Dagelet

De film vertelt het verhaal van de liefdesgeschiedenis die de jonge 18-jarige gymnasiast Berry (Egbert-Jan Weeber) beleeft met de iets oudere Thera (Katja Schuurman). Berry leidt een dubbelleven; hij houdt voor zijn licht criminele vrienden uit Amsterdam-West zorgvuldig verborgen dat hij eigenlijk uit het enige villastraatje in deze wijk afkomstig is; alleen Thera neemt hij volledig in vertrouwen. Wanneer hun liefde, geconsumeerd met oesters in restaurant Nam Kee, een hoogtepunt bereikt, verdwijnt ze plotseling uit het leven van Berry.

avatar van jumpstylemovie
Typisch Nederlandse film maar niet eens zo heel slecht. Egbert Jan speelt aardig goed, net als Schuurman wat ik niet echt van d'r gewend ben
Sexscéne kende ik al maar ik wist niet dat die uit deze film kwam dus dat was ook wel verrasend. Opzich wel vermakelijk ondanks dat het verschrikkelijk Low Budget is!

avatar van Legan
Oesters van Nam Kee begon vlotjes, maar verzandde al snel in oninteressante interessantdoenerij. Halverwege had ik het dan wel weer gezien en Katja's borsten deden daar niets aan af. Ook de uiteindelijke climax kon daar niets veranderen.

Mijn advies, en ook Thera's advies, aan anderen is:
Laat erin stappen en op tijd eruit stappen

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg matig. Oesters van Nam Kee gaat veel kanten op, maar weet eigenlijk nergens daadwerkelijk iets te bereiken. Vooral de gebrekkig uitgewerkte romance tussen de twee hoofdpersonen, waar immers de hele film om draait, valt zwaar tegen. Maar ook een zogenaamd coole soundtrack die grotendeels veel te veel naar de voorgrond wordt geschoven, totaal oninteressante bijrollen (die 'criminele vrienden' van de hoofdpersoon) en een hele reeks belabberde dialogen komen voorbij. De film lijkt een hoop te willen zeggen, maar de makers slaan bijna overal de plank mis. Enkel het aardige acteerwerk en een paar redelijk stijlvol geschoten (maar verder verre van bijzondere) seksscènes maken de film nog enigszins het kijken waard.

1,5 sterren.

MR APOCALYPSE
Zonder katja had ik een 1 gegeven

avatar van soom
Egbert Jan is natuurlijk wel erg goed, iets wat ik al eerder zag in respectievelijk Anubis en van God Los. Met zijn (promotie was het toch?) liefje van destijds, Katja, is hij wel goed bezig. Maar uiteraard niet de beste Nederlandse film, toch wel leuk op een bepaalde manier.

MR APOCALYPSE schreef:
Zonder katja had ik een 1 gegeven

Ja, dat ben ik met je eens. Veel meer zat er niet in helaas.

avatar van Sjoerdow
Daar ben ik het dus totaal NIET mee eens.

Schuurman lijkt niet echt haar best te doen overtuigend over te komen. Acteren is ver onder de maat. Ook het liefdesverhaal komt heel zwakjes op mij over.

Een mislukte Turks Fruit look-a-like.

1,5 ster

avatar van je80roen
Sjoerdow schreef:
Daar ben ik het dus totaal NIET mee eens.

Ik vermoed dat hij niet doelt op de acteerprestaties van Katja

avatar van Sjoerdow
je80roen schreef:

Ik vermoed dat hij niet doelt op de acteerprestaties van Katja

Nee klopt, veel mensen geven een film al gauw een ster extra omdat een aantrekkelijk kippetje de hoofdrol speelt.

Dan zouden pornofilms hoog scoren op moviemeter

avatar van TragieStar.*
Ook deze film wist me niet te boeien. Ik probeer elke keer weer een beetje begrip te krijgen voor Nederlandse films maar helaas heb ik daar nooit respect voor.
Het verhaal is dan nog wel een beetje te doen, maar weer te veel naakt en seks waar ik me soms vreselijk aan stoor.
Ook al heb ik deze film zeker een paar jaar terug gezien, alleen de naakt scenes blijven me nog bij, vreemd he?
Verder probeerde alleen de hoofdrolspelers de kracht in de film te brengen want verder had het nergens hoop aan.
Vond het overigens meer drama dan romantiek want het heeft toch wel een gevoelige snaar maar dat merk je op den duur niks meer van.
Misschien leuk voor 1x maar ik ga hem zeker nog eens kijken misschien denk ik er later anders over.

Vind het nooit leuk om zo'n laag cijfer uit te delen maar ik kan niet anders dan 1,5* te geven.

avatar van niethie
TragieStar.* schreef:
Misschien kijk je wel gewoon de verkeerde.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit is inderdaad geen gelukkige keus. Slechte film.

Nee, laat ik nu eens een keertje niet op Johnny de Mol afgeven: 1.50 (1.60)
Een novelle die op het eerste gezicht zeker potentie heeft voor het witte doek, maar waarin producers regisseur en acteurs elkaar niet hebben kunnen vinden. Het script zit te onevenwichtig in elkaar, weet Pollo De Pimentel niet de juiste accenten te leggen en kunnen zowel Schuurman als Weeber eigenlijk nooit echt overtuigen. Er zitten best redelijke scenes tussen, maar hun spel met in het achterhoofd de moraal van het verhaal overtuigt geenszins. Ook de personen in de bijrollen etaleren zichzelf niet. Op cinematografisch gebied beschikt De Pimentel over een ruime keur aan ervaring, aangezien hij diverse televisieseries in beeld heeft gebracht, maar daar zit hem ook direct de makke; het is nogal braaf. Toch kan ik niet spijkerhard zijn in mijn oordeel, ik zie hier en daar best de nodige goede bedoelingen.

[553/626]

avatar van daxclusive
Best een goede film, een aantal keren herzien om een beetje te hopen en te begrijpen waar ze heen willen met de film. Het acteerwerk van Katja Schuurman en Egbert-Jan Weeber is niet slecht, ze passen in dit geval prima bij elkaar als setje in de film. Niet een topper, maar de meeste Nederlandse films bereiken bij mij niet het hoogtepunt om ze meer dan 4* te spenderen. Laat ik het zo zeggen, een kei goede Nederlandse film, ben ik nog nooit tegen gekomen. Het meeste wat mij irriteerd in deze films is het harde muziek, zodat je de spelers niet meer goed kan verstaan, en dat maakt een film ook al niet op z'n best.

avatar van Number23
Film die mij totaal niet kon boeien. Acteerwerk is ondermaats en sleept je nergens mee. Speelduur is ook tikkeltje te lang en veel personages zijn oninteressant en maken onbegrijpelijke keuzes die simpelweg nergens op slaan. Wat speelt Weeber toch afschuwelijk slecht in deze film.

avatar van Spetie
Ontzettend matige film dit, ondanks de fraaie vormingen van Katja Schuurman.

Schuurman mag dan mooi vormingen hebben, als actrice is ze maar matig en weinig overtuigend. Hetzelfde mag gezegd worden van tegenspeler Weeber, die op zich best kan acteren, maar in deze film nauwelijks uit de verf komt. De relatie tussen de twee personen komt op mij niet geloofwaardig over en is ook niet echt goed uitgewerkt. Inhoudelijk is er dus weinig te genieten.

Maar ook visueel heeft de film vrij weinig te bieden. De soundtrack is nog wel aardig, maar filmtechnisch zitten er maar weinig mooi geschoten plaatjes in de film. De seksscènes zijn eigenlijk nog het meest boeiend om te zien.

Kortom een slechte film met een tamelijk slecht verhaal en belabberd acteerwerk.

Ik ben niet bevooroordeeld tegen Nederlandse films. Sterker nog, ik ben er vaak een groot liefhebber van zelfs. Maar dan moet het wel een echte film zijn, die in ieder geval als doel heeft om een goede film te willen zijn. Het verhaal in deze film is weliswaar mager, maar daarmee kan het nog steeds wel een goede film zijn. Wat me aan deze film vooral tegenstaat is het uiterlijk winstbejag. De film legt veel te nadrukkelijk de accenten op het uiterlijk van de hoofdrolspelers, sex en goede (goedkope) kijkcijfers. En daarmee heeft deze film voor mij niet het doel om een goede film te willen zijn. Geld verdienen is het doel van deze film. Jammer, want er zat echt wel meer in.

zerodopa
TOch wel een van de beste Nederlandse film ooit gemaakt. Schoffie ber..die op straat een bloedmooie femme fatale ontmoet die in een poezenbar blijkt te dansen. Hoofd slaat op hol. Egbert die ontzettend goed acteerd en Katja trouwens ook. Goed veel vlees in beeld, maar niet op een die manier van ' we maken een nederlandse fim dus laten we vleesch flashen'. Nee deze femme fatale moest vlees laten zien. ZO was zei.. ..en de filmmuziek ook prachtig trouwens..

Het idee van...1 keer in mijn leven heb ik deze vrouw ontmoet en ze was.....ongelofelijk is zo herkenbaar en goed neergezet..

Ongelooflijke rotzooi. De tieten van Schuurman trekken het cijfer op van een halve naar een hele ster. Slecht acteerwerk, prutverhaal.

1.0*.

avatar van sinterklaas
Toch nog best wel een aardige Nederlandse film. Het lijkt allemaal te beginnen als een heuse misdaadfilm, maar uiteindelijk krijgen we grotendeels wat we kunnen verwachten, een typische Hollandse (boekver)film(ing). Egbert Jan Weeber zet een aardige rol neer als een testostron gierende puber die met zijn vriendjes niks anders doet dan stennis schopt. Zijn leven veranderd als hij verliefd word op de nog oudere stripper Thera, die nog wel goed werd neergezet door Schuurman toen ze nog wel aantrekkelijk was. Het gaat weer zoals het gaat, eerst een mooie romance, en natuurlijk seks, en uiteindelijk word alles met het moment slechter. Het plot pakt toch evengoed best wel goed uit.

En ja, zoals gezegd: het thema misdaad komt hier en daar nog wel om de hoek kijken.

Aardige film. Van Pollo de Piemeltel ken ik trouwens nog de telefilm Eigenheimers.

avatar van mjk87
Zo, wat is dit een verschrikking van een film. Ten eerste al de regie met die schuddende camera en irritante drukke onnodige montage. Verder bijzonder lelijk geschoten in kitscherige kleuren en matige belichting. Muziek is niets, spel is zo nodig nog bedroevender en spannend wordt het allemaal nooit. Buiten dat, het hele punt van het verhaal, gaat aan me voorbij. 0,5*.

avatar van xxERWINxx
De film boeide mij niet, maar wel die heerlijke borsten van Katja!
Daarom keek in deze film.