Zhui Ma Lao (2003)

Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Chia-Liang Liu, Jackie Wu en Chia Hui Liu

In de jaren '30 wordt Bill Man bedrogen door zijn eigen manschappen. Door een hinderlaag loopt hij een zware verwonding op, maar weet te ontvluchten, hoewel iedereen denkt dat hij dood is. Na een jaar ontdekt men dat Man, die de Monkey Fist-stijl hanteert, nog niet gestorven is en men trekt er op uit om hem te vinden.

Zeer apart geval deze film. Best leuk hoe ze in dit soort films met kung-fu omspringen. Aangenomen dat deze stijl fictief is (durf het eigenlijk niet met zekerheid zeggen), moet ik toegeven dat het allemaal zeer creatief is uitgewerkt. Prachtige choreografie, die het midden houdt tussen kung-fu, abstract stijldansen en pure komedie ... of iets van die aard.

Rare mix weer van komedie, actie en de typische kung-fu elementen. Het verhaaltje zegt hier '30, maar ik heb me eigenlijk de gehele film afgevraagd in welke tijd dit zich afspeelde. Eén van de hoofdpersonages had echt gewone sneakers aan, soms deed de kleding zeer klassiek aan, soms best modern. Ik besefte pas toen ik halverwege een wagen zag opduiken dat het zich in deze eeuw afspeelde .

Verder prachtige actiescenes (zelfs al was er dan niet noodzakelijk echte actie, zoals de aapposescene aan de touwen) en prachtig georchestreerde gevechten. Wat een film als deze dus moet hebben.

Zeer leuke en aangename film, heb lekker geboeid gekeken, met in het achterhoofd het idee "wat zijn die chinezen toch vreemd ... drunken monkey kung-fu". Een pluspunt wel te verstaan, 4*.

avatar van Captain Pervert
Onderhond schreef:

Dat zal wel gewoon een foutje geweest zijn Net zoals die kerel met die spijkerbroek in de openingsscène van Gladiator.

avatar van SBunite
style is niet fictief.
Maar het is wel een van de grootse KF makers ooit.
Chia-Liang Liu rule them all.

Ok ik vind het een top film maar ik ben dan ook een SB freak.
Nice review

Een 5 hier.

Adrenal
Ooh Chia-Liang en Gordon samen in een Shaw die Chia-Liang ook nog eens geregisseerd heeft. Klinkt goed!
Ik wist trouwens niet dat er in 2002 nog films in de Shaw studio opgenomen werden.