Hulk (2003)

Alternatieve titel: The Hulk

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Ang Lee
met Eric Bana, Jennifer Connelly en Nick Nolte

Bruce Banner is een onderzoeker in een laboratorium. Hij werkt mee aan een geheim project om een machine te bouwen waarmee levende cellen gemanipuleerd kunnen worden. Tijdens een experiment gaat er iets mis met Bruce. Hij lijkt nog dezelfde, maar als hij kwaad wordt verandert hij in een groot, groen, gespierd monster: de Hulk! De vraag is of hij zich kan redden van het gehele Amerikaanse leger dat hem nu achterna zit.

avatar van mjk87
Ik hik een beetje op twee gedachten. Enerzijds kan ik de goede bedoelingen wel waarderen. Anderzijds is het een vervelende film om te zien die ook gewoon te vaak in tempo echt wegzakt.

Ik wist op voorhand dat deze anders zou zijn dan andere stripverfilmingen. En het is duidelijk dat Lee dit visueel ook zo behandelt, met veel split screens en veel vernuft in de montage, dat het echt opvalt alsof je naar een volgend plaatje gaat. Als gezegd, die overgangen getuigen van veel visuele vindingrijkheid, maar ze zijn zo talrijk dat ze de aandacht op zichzelf roepen en dan ook al snel beginnen te irriteren. Dat worden dan twee lange uren nog. Verder ziet de film er uit als een kruising tussen aan naargeestig horrordrama en een goedkope aflevering op SyFy. Kortom, de look oogt niet heel fijn. Sowieso is de hele sfeer vervelend om te kijken. Daarnaast mis ik ook gewoon pure fun en de actie is nu eens goed maar te vaak ook onoverzichtelijk gefilmd.

Nu is de film natuurlijk niet per se een actiefilm, maar eerder een drama, en an sich kan ik dat waarderen. De mens achter de superheld -zeker zo iemand als Banner- is best interessant materiaal voor een karakterschets. Maar Eric Bana levert nu niet direct zijn beste rol en het is allemaal wel zo zwaar aangezet dat ik me afvraag of men het materiaal niet iets té serieus heeft genomen. Jammer, want de opbouw is best goed maar er zitten gewoon te veel echt saaie scènes in. Ook de andere acteurs geven niet echt huis, al blijft Connelly wel bloedmooi.

Al met al vind ik de film niet leuk om te kijken en doet die me ook helemaal niets, maar kan ik het experiment van deze stripverfilming best waarderen. Dan toch nog 1,5*.

Redelijk daar is ook alles meegezegd.

avatar van bjerik76
deze marvel vergeleken met spiderman is zeer slap.
in het begin gaat het allemaal erg snel, het drama, en het verhaal is verder erg slap.

avatar van jippie2010
Oei oei... op een paar uitzonderingen na zag het er allemaal erg slecht uit.
En dan niet alleen de SFX, maar ook de vreemde gecomputeriseerde overgangen.
I.c.m. een matig verhaal was het een lange zit.
Gelukkig was Jennifer Connelly (weer) adembenemend mooi.
Desondanks: *2.0

avatar van Jerom123
Een vreemde film.
Vooraf verwachtte ik dat het voortdurend actie zou zijn en dat vooral de animaties en het verhaal bijzonder slecht waren. Ik vergiste me. Er zat heel weinig spanning in en ik kon mijn aandacht er niet altijd bij houden. Ik vind het prima als er veel karakterverdieping in zit, maar het was allemaal wat langdradig. Eric Bana als Bruce Banner kwam veel te serieus over en de rest van de cast was ook niet geweldig. De animaties waren niet al te best, maar het vervelendste van de film waren die comicbookachtige scenes.

avatar van john mcclane 2
inderdaad een wel eg serieuse aanpak van het hulk personage.
maar ook wel fris.heftig.en wat als de hulk bestond zou dit een leuke benadering zijn.
ik vond het einde met het gevecht tussen hulk en Nolte behoorlijk psychedelisch.\
en daar hou ik wel van.\vandaar een 4.

avatar van dvdfreak123
Na herzien blijft deze toch op 5/10 staan voor mij. Film weet soms te vervelen vind ik is soms saai. Bana vond ik nog ok spelen maar bv elliot vond ik maar zwak, rest van de cast viel mee. Scenes met de hulk waren wel nog wijs. Maar de stripoverhangen in de film vond ik ook irritant na een tijd. Vind the incredeble hulk allesinds een veel betere hulk dan deze van Ang Lee. Spijtig had beter gekunt.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, dit 1e deel zit meer verhaal in en redelijk wat actie, in The incredible hulk zit meer actie en minder verhaal
Het is maar net waar je van houd Ik vind ze allebei wel goed!

avatar van The_CrY
Na het herbekijken van The Avengers toch maar aan de Hulk films begonnen. Dit eerste deel is niet wat ik had gehoopt. Een trage film die zichzelf te serieus neemt. Deze film is natuurlijk gemaakt vóór de superheldenhype en je merkt dat het ook probeert om meer te zijn dan een superheldenfilm. Het wil een drama zijn en soms slaagt het daarin, maar ik heb erg vaak op de klok gekeken tussen door en dat is geen goed teken. Matig filmpje.

avatar van Brabants
Deze film binnen het superheld genre en versie van de hulk had vooral goede karakterisering en ontwikkeling van het plot. Visueel is het allemaal zeer indrukwekkend en qua stijl c.q. sfeer is het typisch Marvel Comics. Eric Bana lijkt op het eerste oog geen goede casting, maar hij doet het meer dan goed in zijn rol als de Hulk en was voor mij een echte verrassing.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

avatar van IH88
“We're going to have to watch that temper of yours.”

Aardige Hulk film. Ang Lee is een arthouse regisseur, en de focus ligt deze wel erg lange Hulk film duidelijk op karakterontwikkeling en het uitwerken van een gedegen origin story. Niet heel erg, maar het duurt erg lang voordat de film op gang komt, en Lee kan niet verbloemen dat Bruce Banner eigenlijk maar een saaie piet is. Bana is een uitstekende Hulk, maar net zoals Norton en Ruffalo worstelt hij om de rol iets meer inhoudt en flair te geven. Jennifer Connelly, Elliott en Nolte zetten degelijke acteerprestaties neer, en de originele en comic book-achtige sceneovergangen zijn een leuke vondst.

avatar van Mikemiglerafsof
Ik moet zeggen dat ik me wel vermaakt heb met deze film.
Juist die comicbook achtige scenes maakten het verschil. Een film die net even anders durft te zijn.

avatar van DiamondsRealDeal
In de tijd dat dit soort films nog niet vol zaten met puberige grappen

Ang Lee die een superhelden epos maakt.

Z'n martial arts poging stelde ook al niet veel voor, dus is het zeker niet zo verwonderlijk dat ook deze Hulk niet om aan te gluren is. Op zich kan je nog wel zeggen dat het lovenswaardig is dat hij eens wat anders probeert, maar dit is the worst of both worlds.

Ligt ook wat aan de acteurs, want als je de karakters écht wat wil uitdiepen heb je toch een stel klasbakken nodig. Bana is echt dramatisch in zijn rol hier, de rest is eigenlijk niks beter. Dan heb je een hoop extra plot erbij dat helemaal niet aanslaat.

Laat de CG dan ook nogs eens vreselijk zijn. Verouderd allicht, maar ook gewoon niet zo goed als zijn tijdgenoten. Erg plastiek, erg fake. Visueel is het verder ook niet echt goed, wat flauwe stripeffectjes die hun doel missen, da's zowat het enige wat deze film visueel zou moeten opfleuren. Niet dus.

Rest 140 minuten aan slechte Amerikaanse superheldennonsens. Vraag me ook wel af of er binnen 30 jaar nog veel mensen over deze films gaan spreken ...

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede film is dit zeg, zeer vermakelijk vol actie, wel zit in dit deel meer verhaal zoals het ontstaan van de Hulk, in deel 2 zit meer actie.

avatar van Shadowed
Mwa.

Film die zichzelf inderdaad gewoon te serieus neemt waardoor het misschien iets sneller kan vervelen. Bana vond ik doorgaans een prima acteur, maar dit soort rollen kan hij totaal niet. En daardoor, ondanks de serieuze toon, was het sneller komisch door Bana.

Het meest komische is misschien wel wanneer Bana boos moet worden. Toen moest ik eigenlijk al heel snel lachen. Ook wanneer Bana heel stoer "boem boem boem" zegt kon ik mijn lachen gewoon neit inhouden. Hij pakt gewoon de verkeerde toon aan die de film niet bepaald goed doet.

Met een budget van 137 miljoen verwacht je toch wel spectaculaire effecten, maar de hulk leek regelrecht uit Sharknado te komen soms. Wel gek, want met zo'n budget had het toch wel beter kunnen zijn dat dit. Dan lijkt het budget eerder op te zijn gegaan in stunts, want die waren een stuk beter gelukt. Vooral de neerstortende helikopters zagen er leuk uit.

Het eerste deel is eigenlijk gewoon een beetje afwachten. Veel actie zit er niet in, waarmee je meer zit te kijken naar een drama rondom Bana en ook nog wat afstandelijke romantiek die nergens heel goed uit de verf komt. De stripboek achtige, vlotte montage valt in het begin op, maar Lee maakt er te vaak gebruik van waardoor het toch wat simpel en klungelig aan begint te voelen. Soms zelfs storend omdat je soms naar 5 beelden tegelijk zit te kijken.

Connelly, was tot mijn grote verbazing, best goed bezig. Hier had ze de schattige charme nog een beetje te pakken, die verdween niet gek lang hierna. Nolte was vervelend en zo overdreven dat ik als kijker geen idee had wat ik hem hem aanmoest.

De slotfase is gelukkig wat actievoller, dus ook wat boeiender. Het gaat wat verder over-the-top, al lijkt de actie nergens echt los te willen barsten. Zo'n scene als in San Francisco had echt compleet los moeten gaan, maar Lee trekt veel te vroeg aan de rem.

Uiteindelijk kwam ik er makkelijker doorheen dan gedacht, maar dat helpt de film nog niet aan een voldoende. Lee lijkt niets te willen met zijn film, de actie is te kort, maar de drama is niet geloofwaardig genoeg. Met zo'n karakter als de Hulk en zo'n budget kan je heel wat mee doen, maar Lee heeft het niet echt optimaal weten te benutten.