De Stilte rond Christine M. (1982)
Genre: Drama
Speelduur: 92 minuten
Alternatieve titel: A Question of Silence
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Marleen Gorris
Met onder meer: Edda Barends, Nelly Frijda en Henriëtte Tol
IMDb beoordeling:
6,7 (1.372)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 18 februari 1982
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot De Stilte rond Christine M.
Drie vrouwen hebben een man op een gruwelijke wijze vermoord. Ze hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet en dan deze daad. Bij de arrestatie bekennen ze gelijk hun schuld. Een vrouwelijke psychiater wordt op de zaak gezet om te onderzoeken of de vrouwen ontoerekeningsvatbaar zijn. Hebben de vrouwen met hun volle verstand of in een toestand van totale verstandsverbijstering gehandeld? Zelf zijn ze er nogal laconiek onder.
Externe links
Acteurs en actrices
Christine M.
Annie
Andrea
Janine van den Bos
Ruud van den Bos (as Eddy Brugman)
Judge
Prosecutor
Video's en trailers
Reviews & comments
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Komt dinsdag 30 september om 20.30 uur op RTL 5. Voor de liefhebber van de Nederlandse films is er volgende week sowieso veel te genieten! RTL 5 zendt er namelijk zeer veel uit!
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Zeer interessant als tijdsbeeld. Minder geslaagd als film. Wat onevenwichtig en vreselijke muziek.
Toch nog: 3.0*
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Veel flauwekul is geen recept voor een goede film. In mijn ogen niet geslaagd. Het verhaal slaat ook werkelijk nergens op!!! Acteerprestaties waren redelijk, maar dat heeft de film niet kunnen redden. 2*
Ja, en de muziek daar zal ik het maar niet over hebben.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Een aardige film van Marleen Gorris. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht, maar het verhaaltje is toch wel redelijk leuk uitgewerkt. De muziek (als je het zo kunt noemen) was idd vreselijk. Het zal er waarschijnlijk aan hebben gelegen dat 1982 geen topjaar was voor de Nederlandse film, want anders had deze film geen Gouden Kalf gekregen.
Ook ik kom toch nog tot 3*
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Bent het eens met Syndey. Ik stoorde me ook vooral aan de vreselijke muziek. Ook het vreemde verhaaltje kom mij weinig boeien.... 2*
Boy28
-
- 88 berichten
- 0 stemmen
Vorig jaar voor het eerst gezien en vond het een misselijke scene om te zien dat een grote vent zich in elkaar laat slaan,door 3 vrouwen.Ik vind het ook helemaal geen rol,voor Dolf de Vries.In elke andere film of serie,is hij dominant,driftig en kan hij iedereen de baas en dit is het tegenovergestelde.Deze film is al gemaakt toen ik op de kleuterschool zat en had hem nog nooit gezien.
BOND31
-
- 168 berichten
- 621 stemmen
Het gegeven van de film is natuurlijk dat die vrouwen die boetiekhouder zien als de man in het algemeen tegenover vrouwen, zoals ook de hele tijd in andere scenes te zien is: onderdrukkend en minachtend. Wat dat betreft is de film zeer geslaagd, want dit zwaar feministische thema wordt nergens uitdrukkelijk uitgesproken. Dat vind ik er goed aan. Dat alle mannen in de film over 1 kam worden geschoren, vind ik minder, maar is eigenlijk onvermijdelijk voor de vorm. Acteerprestaties zeer goed, de muziek van Lodewijk de Boer heeft mij ook in andere films nooit kunnen bekoren. Dat er in 1982 niet veel competitie was ben ik niet helemaal eens: Van de Koele Meren Des Doods, De Smaak van Water, Menuet en Ademloos waren toch sterke films. Origineel is de film zeker, maar het Gouden Kalf voor Beste Film had ik toch liever zien gaan naar De Smaak van Water, die filmisch toch meer te bieden had.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Dat er in 1982 niet veel competitie was ben ik niet helemaal eens: Van de Koele Meren Des Doods, De Smaak van Water, Menuet en Ademloos waren toch sterke films. Origineel is de film zeker, maar het Gouden Kalf voor Beste Film had ik toch liever zien gaan naar De Smaak van Water, die filmisch toch meer te bieden had.
Sneakerjeans29
-
- 296 berichten
- 0 stemmen
Dat Dolf de Vries ooit zo'n rol gespeeld heeft.Gelukkig lieten ze niet alle details zien.Dolf de Vries kennende zou hij ze alledrie, bij hun nekvel op straat gezwierd hebben, tenminste in andere films en series had hij altijd dominante rollen.
Sneakerjeans29
-
- 296 berichten
- 0 stemmen
Zondag op tv.Er zitten 2 acteurs in die nu in Keyzer en de Boer Advocaten zitten.Je zult wel zien welke.Een acteur en actrice eigenlijk.
Zetten ze erbij, 6 jaar meekijken gewenst.Ik vind eigenlijk 12 jaar en ouder beter passen.
AnitatJ
-
- 3 berichten
- 5 stemmen
Ik vond het een interessante film. Ik voelde sympathie voor de vrouwen. Het einde vond ik echter zeer merkwaardig. 3,0*
Sneakerjeans29
-
- 296 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het een interessante film. Ik voelde sympathie voor de vrouwen. Het einde vond ik echter zeer merkwaardig. 3,0*
Nee ik echt niet, sorry dat ik een andere mening heb, maar als ik familie van die man was, zoon ofzo, dan deed ik met hun precies hetzelfde.Ik wordt razend en misselijk bij de gedachte, dat zoiets ook met kinderen en oude mensen kan gebeuren. Nu wist ik wat er kwam ,maar toen ik hem een paar jaar geleden voor het eerst zag, draaide mijn maag om. De Lift is er een lievertje bij.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Oubollig thema, slechte muziek, saaie onderwerpen, en toen het leuk werd, was de film afgelopen. Het jaar 1982 was een rampjaar voor de Nederlandse film dat deze film als beste werd gekozen, andere film uit '82 waren trouwens ook al niet veel beter zoals Luger, Golven en Het Beest. Alleen De Boezemvriend is top, maar ja dat is humor en dat valt nooit in de prijzen bij de jury. 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Het jaar 1982 was een rampjaar voor de Nederlandse film dat deze film als beste werd gekozen, andere film uit '82 waren trouwens ook al niet veel beter zoals Luger, Golven en Het Beest. Alleen De Boezemvriend is top, maar ja dat is humor en dat valt nooit in de prijzen bij de jury. 
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Leuk dat je reageert, maar die films heb ik nog niet gezien, dus kan ik niet beoordelen. Ik heb het eens nagekeken, en ik heb slechts 5 films Nederlandse gezien uit 1982 en alleen De Boezemvriend vond ik heel aardig, dit vind ik dus weer zo'n pleefilm. Alleen van de koelen meren des doods heb ik nog op dvd en zal ik binnenkort eens bekijken. Die andere zijn niet eens op dvd uit, dus dat wordt moeilijk om ze te zien.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
De Boezemvriend vond ik dan weer niet veel, maar die drie films die ik hierboven noemde zijn sowieso beter dan De Stilte rond ..., vind ik. Snap dat kalf eerlijk gezegd ook niet zo goed. Sabine en Ademloos zijn wel aardig en Een Zwoele Zomeravond is best grappig. Een rampjaar zou ik het persoonlijk niet willen noemen 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11913 berichten
- 5318 stemmen
De film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
Sneakerjeans29
-
- 296 berichten
- 0 stemmen
De film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
blijkbaar supporters zonder woorden.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De film heeft een interessante sfeer die uiteindelijk op volkomen niets uitdraait: een moordmysterie zonder dat uiteindelijk het motief echt duidelijk wordt - frustrerend! Muziek is verschrikkelijk, walgelijk is de manier waarop mannen worden geportretteerd. De scene op het einde met dat lachen slaat nergens op, en wat was nou de rol van die andere vrouwen die er bij stonden? 1,5*
In het jaar 1982 toen deze film uitkwam had het toen volkomen doorgeschoten feminisme zijn hoogtepunt bereikt. Deze film is daarvan het ultieme bewijs.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8556 stemmen
Interessant tijdsbeeld, maar voor de rest een verwerpelijke film. Technisch ook verschrikkelijk overigens. Echt zo'n vreselijk gedateerde film uit de periode dat Nederlandse films politiek verantwoord moesten zijn. Of uiterst links of feministisch. Is ook aan de cast te zien, met mensen als Frijda en Habbema (die toen vaker in haar geliefde DDR bivakkeerde dan in Nederland). Gelukkig heeft Gorris zich inmiddels bekeerd
en noemt ze haar benadering van destijds 'naief'. 1,5*
consumer1970
-
- 42 berichten
- 0 stemmen
Laat U niet misleiden door de namen van de cast en regisseur.
Dit is (naar mijn mening natuurlijk) een tragische verspilling van geld en energie. Men heeft blijkbaar een voorbeeld genomen aan rechtbankdrama's die wel het predikaat rechtbankdrama verdienen, maar deze aanfluiting slaat de plank volledig mis, mij na anderhalf uur achterlatend met de vraag: Waar ging dit in hemelsnaam over?
Ergens in de film barsten de dames in de rechtbank in lachen uit, maar waarom weet niemand. Misschien omdat de film een gouden kalf won.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ergens in de film barsten de dames in de rechtbank in lachen uit, maar waarom weet niemand. Misschien omdat de film een gouden kalf won.
Misschien wel omdat het gouden kalf uitgereikt werd door een man.
btw Deze film had nummer 1 moeten staan in de Flop 100.
consumer1970
-
- 42 berichten
- 0 stemmen
Ja, inderdaad, maar daar zijn minstens 150 stemmen voor nodig.
Frans Sarneel
-
- 27 berichten
- 0 stemmen
Alles is hiervoor eigenlijk al gezegd: Onbevredigende film met een ronduit verwerpelijke boodschap.
DonLeone
-
- 592 berichten
- 7257 stemmen
geweldige film, die jammer genoeg vol onlogische zaken zit en dingen die niet kloppen
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13412 stemmen
Enige hierboven genoemde bezwaar waar ik me in kan vinden is de inderdaad vreselijke muziek; verder is het een buitengewoon briljante film. Films die werkelijk iets durven te zeggen zijn al extreem zeldzaam in Nederland, laat staan films die voor een radicale filosofie durven uit te komen. Laten we er geen doekjes om winden; de wereld wordt nog altijd op alle materiele en pragmatische vlakken (welke wij om allerlei vage redenen als be all and end all van ons bestaan hebben gedesigneerd) gedomineerd door mannen, en hoezeer wij mannen ook geneigd zijn onze ogen te laten rollen jegens al die feministische 'aandachttrekkende zieligdoenerij', volkomen gelijkheid der seksen is nog altijd een illusie. Gorris levert een werkelijk subliem portret van een groepje vrouwen die het zowel bewust (de secretaresse) als onbewust (Nelly Frijda's personage) helemaal hebben gehad met de status quo. De wijze van protest -de moord op een willekeurige man, zoals mannen zo vaak geweld plegen jegens willekeurige vrouwen - wordt met sympathie en een gevoel van onvermijdelijkheid weergegeven, zonder dat er goedkeuring aan wordt verleend; de vrouwen verdienen hun juridische straf . De moord heeft dan ook vooral een hevige symbolische betekenis. Misogynie is al sinds jaar en dag een kenmerk van menig film uit binnen- en buitenland. Enige vorm van tegengas direct te bestempelen als 'doorgeschoten' vind ik dan ook een bewijs van meten met twee maten.
In zijn mildere verschijningsvormen heeft het feminisme in mij altijd al een sympathisant gekend, en ware het niet dat Chantal Akerman al in 1975 met Jeanne Dielman het ultieme feministische meesterwerk leverde, dan had dit doordachte mini-meesterwerkje wellicht de roem gekend die het verdiend.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
@Poisonthewell
Hoe jij kan sympathiseren met die drie hysterische wijven is voor mij een raadsel. Het is duidelijk dat jij die tijd niet hebt meegemaakt. Het feminisme was in die tijd - de beginjaren tachtig - volkomen doorgeslagen en kenmerkte zich door een extreem egoïsme. Ik weet het nog goed, BOM (Baas over Mijzelf) vrouwen die liepen te blèren door de straten van "Baas in Eigen Buik', "Abortus in het Ziekenfondspakket" en nog meer van die holle frasen. Behalve dat de frustratie er bij veel vrouwen er vaak afdroop waren het vooral meelopers. Feminisme was in de mode en ze wilden vooral niet achter blijven.
Nu even terug naar de film;
Als de regisseur met deze film tegengas wil geven voor films die gaan over mysogynie, dan heeft ze met deze film het meest slechte voorbeeld gegeven en bovendien is deze film nog overbodig ook. Er zijn meer films gemaakt over vrouwen die mannen haten dan jij denkt. Alleen gaan die vrouwen niet te werk zoals in deze film waar drie gefrustreerde wijven op een man op los beginnen te beuken. Neen, die vrouwen - de femmes fatales - hebben maar een wapen en dat is hun charmes, hun verleidingskunst. Films als "Scarlet Street", "Body Heat" en "The Last Seduction" zijn daar goede voorbeelden van. In dit soort films is de vrouw niet het zwakke maar het sterke geslacht. In deze film van Marleen Goris - en dit klinkt misschien paradoxaal - is de vrouw zonder meer het zwakke geslacht.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13412 stemmen
Ik heb 'die tijd' (dwz begin jaren tachtig) inderdaad niet meegemaakt, maar feminisme is uiteraard een fenomeen dat al zo'n 150 jaar aan de gang is en verschillende golven van intensiteit kende. En zolang de vrouw in de praktijk nog steeds niet gelijk is aan de man zal het ook nog wel blijven bestaan. 'Baas in eigen buik' en 'Abortus in het Ziekenfondspakket' waren in die tijd in ieder geval allerminst holle frasen, maar uiterst legitieme doelstellingen. Of het nu modieus was of niet, de eeuwenlange achterstelling van de vrouw op de man is een historisch feit, en alle eventuele uitspattingen van frustratie hieromtrent 'in the heat of the moment' zijn volkomen begrijpelijk en niet anders dan bij welke andere vorm van sociaal protest dan ook. Dat verandert niets aan de kern van de zaak. Het is dan ook juist die balans tussen buitenproportionele emotie-uitingen enerzijds en gezond verstand anderzijds die Marleen Gorris in deze film zo scherp weet aan te stippen. Sympathie ja, goedkeuring nee.
Wat betreft het fenomeen 'femme fatale' en films die gaan over vrouwen die mannen haten: de femme fatale is natuurlijk een product van een bij uitstek mannelijke seksuele fantasie - film noir is een genre gegenereerd door mannelijke regisseurs, producenten en studiobazen, vaak gebaseerd op het literaire werk van mannelijke schrijvers. De femme fatale is altijd een geidealiseerde, bloedmooie vrouw (Nelly Frijda had bijvoorbeeld weinig kans gemaakt de rol van Stanwyck in Double Indemnity te bemachtigen). Het destructieve element dat haar door de mannelijke scenarioschrijvers is toegedicht is wellicht een vorm van psychologische Freudiaanse zelfkastijding - door mannen. Films over vrouwen (dwz echte, alledaagse vrouwen, zowel lelijk als mooi, oud als jong), die mannen haten, verteld vanuit vrouwelijk perspectief, waren voor 1982 wel degelijk zeldzaam.
Wanneer een man een vrouw verkracht of vermoord in een film wordt er niet moeilijk over gedaan, maar zo gauw als de rollen worden omgedraaid zijn het 'hysterische wijven.' Het feit dat jij de film zo ervoer bewijst nu precies de validiteit van het statement dat Gorris wilde maken. En wanneer je dan ook nog impliceert dat vrouwen zich horen te beperken tot de 'wapens' van hun sekse (nl. 'charmes' en 'verleidingskunst' - wapens die wij mannen graag zien), maak je het Gorris wel heel gemakkelijk, en versteek je mij van verder commentaar.
Ik denk niet dat wij het eens gaan worden, wibro
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik denk niet dat wij het eens gaan worden, wibro
Hoeft ook niet maar ik vond het wel vermakelijk jouw reaktie op mijn bericht te lezen. 
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

The Great White Silence
Documentaire, 1924
5 reacties

Kjærlighetens Kjøtere
Drama / Avontuur, 1995
11 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

O Pagador de Promessas
Drama, 1962
4 reacties

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Riget II
Horror / Mystery, 1997
34 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


