Spartan (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller

geregisseerd door David Mamet
met Val Kilmer, Derek Luke en William H. Macy

De geheim agent Robert Scott (Val Kilmer) en zijn collega Curtis (Derek Luke) krijgen de opdracht om de dochter van de president te bevrijden. Tijdens het onderzoek wordt duidelijk dat de ontvoering slechts deel is van een groter complot, met aanwijzingen die naar het Witte Huis zelf leiden.

avatar van Elineloves
Na de herziening verhoog ik hem met een half puntje. Deze film is verre van een standaard Hollywood productje en kent hier en daar toch een paar flinke plotwendingen, al moet ik toegeven dat ik me kan voorstellen dat sommige mensen dit als vervelend hebben ervaren. Het leuke aan deze film is dat je het als kijker zelf maar moet uitzoeken, ze houden je niet aan het handje door je alles voor te kauwen. Goede rol van Kilmer, en leuk om ''Al Bundy'' ook nog voorbij te zien komen, al blijft het lastig hem los van die rol te zien. Mijn eigen recensie van januari 2009 teruglezend, moet ik bekennen dat ik hem nu meer waardeer dan de eerste keer dat ik hem zag. Misschien omdat ik nu toch nog grotendeels wist wat er komen ging.

Een film zonder teveel fratsen of franje, de naam 'Spartan' is derhalve goed gekozen. Het doet allemaal wat humorloos en weinig spectaculair aan, maar het script en acteerwerk zijn ijzersterk. Helemaal Kristen Bell laat zien dat het een behoorlijk getalenteerd actrice is met haar sterke rol als ontvoerde presidentsdochter. Deze rol moest ik overigens van de achterkant van de dvd halen, gezien het feit dat de film redelijk mysterieus op gang komt en zodoende de kijker weinig informatie meegeeft tot het einde. Spannende film, maar bij vlagen wat onduidelijk.

avatar van Justinw
Mager, want deze thriller overtuigt niet echt. En ik ben nog best mild want ik kan een doorsnee thriller doordeweeks altijd goed waarderen. Maar Spartan is het toch niet echt. Val Kilmer wie het voortouw moet nemen laat nogal wat steekjes vallen. Zo ook andere acteurs, en het ziet er soms heel onnatuurlijk uit. Ook Macy heeft te weinig ruimte om te overtuigen. En medelijden met het meisje krijg je ook totaal niet. Het is allemaal wat te rommelig en voorspelbaar hiervoor.

2 sterren, voor deze matige thriller.

Dit is helemaal geen slechte film. Ik ben het volstrekt oneens met kritiek dat het verhaal slecht zou zijn of Val Kilmer slecht speelt. Het verhaal is wel degelijk goed. Er zit een onverwachte wending in het verhaal en het verhaal boeide mij ook. Val Kilmer speelt erg goed, zelfs. Net als de overige acteurs. Kortom, 3,5 ster waard!

avatar van booyo
Pff, hier kon ik niet veel mee. Sparten wil duidelijk een enorm stoere film zijn, maar werd dit nergens. Kwam wat geforceerd over, en heeft een zeer mager verhaal. De zogenaamde plotwending zat er volgens mij alleen in als desperate poging om zich van andere standaard verhalen te kunnen onderscheiden. Jammer, kan Val Kilmer normaliter wel waarderen.

avatar van hjcool
Acteurs matig, Saaiheid, Weinig spanning, en niet overtuigend.

avatar van chucknorris
inderdaad geen standaard film. Dat is op zich zelf een plus, maar in deze film mislukt het echter jammerlijk. Het boeide me werkelijk geen moment.
En val Kilmer is al geen acteur die bekend staat om z'n onuitputtelijke expressie mogelijkheden, maar in deze film maakt hij het wel heel bont. Zelden een acteur zo uitdrukkingsloos door een film zien rondlopen. Dat doet zelfs nicolas cage hem niet na.

avatar van Brooklyn
Zelden een film gezien die zichzelf zo serieus neemt. Daarnaast ook nog een heel erg rommelig en het acteerwerk van Kilmer is belachelijk...

avatar van eavymetal
Brooklyn schreef:

De film neemt zich inderdaad veel te serieus, en het acteerwerk van Val Kilmer is ook niet om aan te zien, waardoor ik spijt heb van het feit dat ik de film ooit op een blauwe maandag heb gekocht.

avatar van Forrest001
Aardige film, hoewel af en toe de vaart er uit gaat. Ook laat Bobby zich in de slotscene nogal makkelijk overrompelen. Voor het overige was het een redelijke tijdvulling.

avatar van takeshi
Zeer sterke thriller die ondanks een vaker gezien uitgangspunt, een ontvoering, geen moment belegen aanvoelt dankzij de ijzersterke dialogen, het prima acteerwerk en de uitstekende regie. De film vermijdt de genreclichés door niet alles voor te kauwen en je te dwingen als kijker tussen de regels door te lezen. Hierdoor voelt de film strak aan en houdt hij je scherp i.t.t. veel thrillers die je alles voorkauwen en waarbij je de ontwikkelingen vaak van mijlenver ziet aankomen.

Wat ook opvalt is dat de hoofdrolspelers, ondanks dat er zo goed als geen uitleg over hun achtergrond is, toch aanvoelen als mensen van vlees en bloed, i.t.t. de holle stereotypes waar thrillers zo vaak door bevolkt worden. Tel hierbij op de beklijvend humorloze, aan het grimmige grenzende toon van de film en de uitstekende muziek en je hebt een kleine parel.

Geen thriller by the numbers dus, maar dat was wel te verwachten van een vakman als Mamet. Het is dan ook zoals gezegd reuze knap van hem om met een verhaal waarvan het uitgangspunt niet het toppunt van originaliteit is toch zo'n strakke en boeiende film te maken. Helaas is deze originele aanpak voor 'liefhebbers' van het genre blijkbaar al een brug te ver en reden genoeg om de film af te doen als saai of verwarrend, getuige de lage scores en weinig toevoegende recensies hier. Jammer, deze film verdient beter.

avatar van voomzap
Ietwat afstandelijke (bewust gekozen) misdaad/politie thriller, mede te danken aan val Kilmer. Zijn personage heeft een no-nonsense karakter. De film is sober maar effectief. Een verademing wat mij betreft gezien ik een broertje dood heb aan de vreselijke en clichématige Jason Statham types die in dit genre veel te vaak opduiken. De werkwijze van de geheim agenten in deze film komt dichter in de buurt van hoe het werkelijk zou gaan. geen onnodige risico's lopen, recht op het doel af en het maken van bewuste keuzes bij het overgaan tot actie. Zeker de infiltratie-scenes waarbij de geheim agenten toneelstukjes opvoeren om informatie los te krijgen zijn fijn gedaan.

Al met al blijft dit op het niveau van bijv een afzonderlijke '24' of' "The Shield" aflevering. Zeker leuk als tussendoortje maar niet een film die nog lang in het geheugen zal blijven hangen.

Leuke, spannende politie/actie film.

avatar van tukkerstein
Redelijke film. Wat mij opvalt: veel blockbusters of films met een wijde release zijn erg uitleggerig. Alles wordt kant en klaar opgediend. Bij deze film is dat niet het geval, echter weer het andere uiterste. Veel scenes, dialogen doen er totaal niet toe, andere weer wel, het is dus aan de kijker om de hoofdlijnen te selecteren en zo het verhaal te begrijpen. Had wat mij betreft ietsje anders gekund, maar het is weer eens wat anders. Het verhaal lijkt door wat ik net noemde erg ingewikkeld. Jammer is het wanneer in de tweede helft blijkt dat het verhaal helemaal niet zo gecompliceerd is als eerder leek, de vrij simpele plotwending is even leuk maar er wordt daarna tot het eind op voorborduurd.
Verder aardig acteerwerk en wel wat spannende scenes.

avatar van blurp194
Leuke en ietwat ingewikkelde thriller. Niet alles wordt aangegeven, dus goed opletten geblazen anders mis je het hoe en waarom van het verhaal. Best spannend onder andere daardoor. Het verhaal is wel een beetje gezocht, maar ook weer niet zo onwaarschijnlijk dat het ongeloofwaardig wordt. Wel wat ongeloofwaardig in de details - er vallen wel wat erg makkelijk doden af en toe.

Val Kilmer doet het voor de verandering weer eens best goed, weinig kritiek mogelijk op zijn rol hier. De keerzijde daarvan is dat er maar erg weinig ruimte overblijft voor de andere acteurs.

Een vergezochte (het eerste deel was nog wel aannemelijk), clichématige, maar aardige en onderhoudende geheim agentenfilm, waarin seksslavernij, gewetenloze politici en machtsmisbruik een belangrijke rol speelden. De regisseur lag het accent meer op de techniek dan op het verhaal en de emoties, waardoor de personages nogal koud overkwamen.