• 10.980 nieuwsartikelen
  • 162.775 films
  • 10.300 series
  • 30.056 seizoenen
  • 616.475 acteurs
  • 193.536 gebruikers
  • 9.002.161 stemmen
Avatar
 
banner banner

Buongiorno, Notte (2003)

Drama | 105 minuten
3,42 78 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 105 minuten

Alternatieve titel: Good Morning, Night

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Marco Bellocchio

Met onder meer: Luigi Lo Cascio, Maya Sansa en Giovanni Calcagno

IMDb beoordeling: 7,1 (4.039)

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 4 november 2004

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Buongiorno, Notte

Het verhaal wordt verteld vanuit de persoonlijke beleving van de jonge Anna, een terroriste die deel uit maakt van de gewapende strijd en die is betrokken bij een ontvoering. We zien de complexe wereld, gevormd door de jaren van terrorisme, volgens Anna's begrip: een hopeloos standpunt, vaak angstig en bewust of onbewust kortzichtig ten opzichte van de werkelijkheid om haar heen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Film veroorzaakte nogal wat tumult tijdens laatste filmfestival in Venetie, Men verwachtte vele prijzen (inclusief Berlusconi) maar geen enkele prijs werd gewonnen (enkel een regie prijsje die de regisseur niet eens zelf ophaalde)

Situatie vergelijkbaar met Cloaca tijdens NFF 2003.

Krijgt nu wel de Fipresci prijs (de beste Europese film van het jaar 2003 volgens de journalisten) Bron


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 72759 berichten
  • 5792 stemmen

Vanaf 4 november te zien in de bioscoop.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22227 berichten
  • 67736 stemmen

Terrorisme..... je wint er niets mee.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit is een aangrijpende film over een onderwerp dat mijn meer dan gemiddelde belangstelling heeft. Er is in mijn ogen geen betere actrice dan Maya Sansa. Ze heeft mijn hart definitief gestolen.


avatar van zembla

zembla

  • 44 berichten
  • 40 stemmen

Goed in scene gezet ontvoeringsdrama van Aldo Moro in 1978. Ben het helemaal eens met de vorige spreker: Maya Sansa acteert geweldig, net als Luigi Lo Cascio overigens.


avatar van ikkie01

ikkie01

  • 156 berichten
  • 1666 stemmen

Opvallend hoe de muziek gebruikt wordt


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 4988 berichten
  • 7112 stemmen

Minder sensatie dan in de RAF-film, maar daardoor ook wat minder spannend en toch ook wel een beetje het standaard-ontvoerings-drama.

Beetje weinig diepgaand ook wel eigenlijk, erg weinig aandacht voor de beweegredenen van onze Rode Brigades-ontvoerders en het feit dat de hoofdpersoon geen enkele keer direct contact heeft met Aldo Moro da's allemaal wat minder.

Verder ingetogen en wel interessant om te zien hoe de ontvoerders en Moro reageren op de berichten van buiten.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5708 berichten
  • 5 stemmen

Pink Floyd + Marco Bellocchio = magic

Ben dol op de audiovisuele stijl van Bellocchio . Doet me een beetje denken aan Kieslowski . Deze film is eigenlijk een kruising tussen het werk Ken Loach en Kieslowski .

***** / *****


avatar van Movsin

Movsin

  • 7758 berichten
  • 8116 stemmen

Film met de historische ontvoering in 1978 van de Italiaanse politicus Aldo Moro als thema maar die zich vooral toespitst op de gevoelens, bedenkingen en twijfels die bij de ontvoerders heersen. Gelukkig zijn de acts van meerdere hoofpersonages van uitstekende kwalitiet zodat de film nooit saai wordt ondanks de psychologische benadering van het gegeven.


avatar van 93.9

93.9

  • 3122 berichten
  • 4195 stemmen

Op zich best aardig gedaan, maar echt heel interessant vond ik het niet...


avatar van Banjo

Banjo

  • 1938 berichten
  • 4078 stemmen

Waarom lieten ze Pink Floyd 3 keer horen!?

En steeds een stukje langer...

Als ze het nummer nu alleen op het einde lieten draaien, dan had het veel meer indruk gemaakt!

Maar toch een prima film.

3 1/2 ster


avatar van ZenZin

ZenZin

  • 300 berichten
  • 649 stemmen

Niet oninteressant voor de Italiaanse geschiedenis liefhebber. Half soort van documentaire, half van alles erbij verzonnen. De op zich niet verkeerde muziek van Pink Floyd is wel heel erg afgelebberd ondertussen dus heeft wat mij betreft niet de bedoelde dramatische werking. Aardige poging met een alternatief einde wat iets hoopgevender is dan het echte einde.

Maar gebaseerd op iets veel te vaags : een meisje dat wel aardig is in wezen maar ja, dat is wel erg niemendallerig. Te geconstrueerd en pretentieus, te veel blijft in het vage, dus het geheel blijft hangen in goede bedoelingen .


avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

  • 730 berichten
  • 6371 stemmen

Ik vond het allemaal "net niet". Heb onlangs een betere film over Aldo Moro gezien(ben alleen de naam vergeten).


avatar van beavis

beavis

  • 6585 berichten
  • 13820 stemmen

Het boekje van Contact film bij de DVD (destijds ook los verspreid als promotie materiaal voor de film) is meer dan uitstekend, en de toegevoegde docu van ruim een uur ook zeer inzichtelijk in de periode en het werk van Bellocchio. Uitmuntende release dus!

Ook blij dat ik recent nog Colpire al Cuore (1983) zag, die ook zeker door deze (toen zeer recente) geschiedenis is beïnvloed. Geeft gezamenlijk aan hoe de situatie in Italië toch wel weer anders was van die in Duitsland met de RAF, terwijl er in beide landen sprake was van een fascistisch verleden waar de studenten van de 1968 generatie (anders dan in Frankrijk e.d.) mee moesten om gaan...


avatar van Movsin

Movsin

  • 7758 berichten
  • 8116 stemmen

Film met de historische ontvoering in 1978 van de Italiaanse politicus Aldo Moro als thema en die zich vooral toespitst op de gevoelens, bedenkingen en twijfels die bij de ontvoerders heersen. Gelukkig zijn de acts van meerdere hoofpersonages van uitstekende kwalitiet zodat de film nooit saai wordt ondanks de psychologische benadering van het gegeven.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1179 berichten
  • 748 stemmen

Aanslagen op politieke leiders zijn altijd een grote inspiratiebron geweest voor filmmakers. Natuurlijk zit je altijd vastgeketend aan een historisch gekend einde. Maar niet bij Marco Bellochio. In de laatste 5 minuten neemt hij een loopje met de feiten maar vreemd genoeg hebben we daar helemaal geen moeite mee. Het magistrale Buongiorno, notte is dan ook een wondermooie ietwat eigenzinnige film. De film handelt over de ontvoering van Aldo Moro door de Rode Brigade in de woelige jaren 70 van Italië. Echter krijgen we geen historische reconstructie (drama docu) van de gebeurtenis voorgeschoteld. Bellochia maakt er een apart werkje van. Hij geeft geen inleiding over de situatie, toont niet de ontvoering maar bekijkt het als het ware vanuit een interieur gezichtspunt. Grotendeels van de film zitten we dan ook letterlijk binnen (veel scenes spelen zich af op de sofa voor de TV) in het appartement waar Moro vast zit. Af en toe zien we de buitenwereld en hun reactie (net als de ontvoerders) via de TV. Zo vermengt de cineast briljant fictie met non fictie. Een stijlkenmerk van Bellochio. Beelden van tv journaals worden ingelast als feitenmateriaal. Volledig subjectief standpunt van de ontvoerders, we kijken mee door de ogen van de vrouw in de bende. Hoe haar idealisme barsten zal vertonen en hoe de ideologie van de bendeleden zal wankelen. Bellochio weeft wel als een echte vakman elementen van een thriller in de film. Die magnifieke lift scene waar politie binnenvalt in de bibliotheek. Wat een montage. Heen en weer snijden tussen politie en Sansa tot de verrassende ontknoping. De film heeft ook de opbouw van een thriller. Het begin met het bezoek van een appartement, wanneer het koppel in het appartement intrekt, er is niet pluis, buur klopt aan, wantrouwen, angst, Buren kijken vanuit raam binnen maar worden gezien als indringster, etc Daarnaast barst de film van poëtische momenten zoals oudejaarsavond met traditioneel vuurwerk dat hier echter lijkt op een oorlog. Ook Religie is een thema. Wanneer een priester het appartement inwijdt, shot van Maya op rug met achtergrond flou de priester – dan valt ze flauw. Het poëtische en religieuze aspect wordt nog eens onderstreept door een zeer sterke score die de film draagt, stuwt. Pink Floyd werd nog nooit beter gebruikt dan hier. Daarnaast de religieuze fragmenten, bovenop de soundscape. BN wordt wel eens gezien als het kleine broertje van La meglio gionventu. Kwamen ongeveer gelijktijdig uit, acteurs Maya Sansa en Luigi lo Cascio spelen in beide en handelen over de Italiaanse geschiedenis. La meglio gioventu werd een hit maar die voor mij onvoldoende geschiedenis met persoonlijke tragedie kon vermengen en daardoor zeer academisch aanvoelde. BN is gemaakt vanuit een introspectief standpunt. Bellochio vertelt zijn eigen kijk op de gebeurtenissen waarin politiek en idealen soms een gevaarlijke combinatie zijn. Ze denken dat ze het gelijk aan hun kant hebben. De ontvoerders zijn dan ook blij met de eerste respons van de bevolking. Later zal de publieke opinie tegen hen keren. Door hun consequent gedrag (de moord) overschrijden ze de grens van het fatsoen. Dat is ook waar de titel onrechtstreeks naar verwijst. Het is ook de titel van een scenario dat een personage heeft geschreven. Bij toeval gist hij wat er echt is gebeurd nl een meisje dat haar idealen verliest en zich meer en meer gedwongen voelt om the right thing te doen maar helaas zal zij in de film niet zo handelen als in scenario. Tegenstelling in de titel, tegenstelling in het personage, tegenstelling in Italië. We krijgen Italië niet te zien zoals een reisfolder ons wil doen geloven. Geen pizza, geen pasta en geen brommertjes die door een pleintje scheuren en jongeren die ciao bella roepen naar de meisjes. Bellochio laat de ziel van Italië bloeden. Een waarschuwing dat geloven in een zaak uit de hand kan lopen. Daarmee krijgt BN een universeel karakter. Dat is wat een meesterwerk doet.

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 53 : Buongiorno, notte