The Gingerbread Man (1998)

Thriller

geregisseerd door Robert Altman
met Kenneth Branagh, Embeth Davidtz en Robert Downey Jr.

Advocaat Rick Magruder heeft een onenightstand-affaire met cateraar Mallory Dossen en al snel wordt hij verliefd op haar. Wanneer Magruder ontdekt dat Mallory geterroriseerd wordt door haar krankzinnige vader Dixon, roept hij de hulp van collega's in om hem voor het gerecht te slepen. De ex-man van Mallory getuigt tegen Dixon, waarop deze in een psychiatrische inrichting wordt opgesloten. Als snel ontsnapt hij en is niemand veilig meer, zelfs Magruder's kinderen niet.

Vond het een vervelende film.

vic
slechte saaie film

avatar van Armin
Een van de mindere Altman's **1/2

avatar van Purmerend
Erg standaard. Twee Nederlandse tintjes aan deze film: een kleine rol voor Famke Janssen en het weer. Dat al die zwervers in de rechbank waren was wel grappig.

Niet echt boeiend. Altman heeft véél beter films gemaakt. Traag en voorspelbaar...

avatar van nightbreed
Oooooohw die film, eeeehm kan me er niet veel meer van herinneren maar ik weet nog wel dat deze film mij erg meeviel.

Cijfer: 3

avatar van Rancid
Gisteravond op tv en misschien heb ik tijdens de trailer niet goed opgelet, maar ik had het idee dat er nogal reclame in werd gemaakt voor a Beautifull mind. Iemand die het gezien heeft en enig idee waarom dit was?

Best aardig nog wel vind ik. Acteurs vond ik goed en Robert Downey vond ik in het bijzonder erg goed!
En kort maar krachtig Robert Duvall, ook uitstekend.
Dingen in de film als niks aan de hand spelen voor de kinderen die natuulijk eigenlijk heel goed weten dat het niet goed zit en diezelfde vader die iemand op school neerslaat maar waar ik als kijker alle begrip voor kreeg, maken dit toch wel weer net even beter als een gewone film

avatar van matthijs_013
Embeth Davidtz was het enige pluspuntje. Op vele momenten dacht ik naar Alyssa Milano te kijken.

avatar van TheRisingSun
Aardige film, maar had meer ingezeten!

Absoluut geen meesterwerkje, maar hij was nog wel uit te zitten.
Ik ben van mening dat er met deze acteurs en actrices meer uit het verhaal te halen was. Als je Duvall, Downey jr, Hannah, Berenger en onze eigen Famke Janssen tot je beschikking hebt en je zet (de voor mij) onbekende Branagh en Davidtz daarnaast in de hoofdrollen krijg ik het gevoel dat de casting wat beter gedaan had kunnen worden! Had een bekend gezicht en beter acteur in de mannelijke hoofdrol gezet en het geheel zou wat enerverender op mij zijn overgekomen. Davidtz deed het bij nader inzien zo slecht nog niet!

Het verhaal opzich vond ik dus wel boeiend genoeg, maar op de een of andere manier kon Branagh mij niet overtuigen.

Als Duvall, zonder haast ook maar iets te zeggen, op mij nog haast de meeste indruk maakt, zit het voor mijn gevoel niet helemaal goed met de film.
Toch wil ik de film niet helemaal afmaken, want het eerste half uur tot drie kwartier was best goed opgebouwd. Maar het laatste gedeelte werd mij iets te makkelijk afgeraffeld.

2,5 ster

Aardige film. Mist tempowisselingen om het écht spannend te maken. De motieven van sommige hoofdrolspelers blijven onduidelijk (waarom wordt hij eigenlijk verliefd op die vrouw?), maar al met al een onderhoudende film.

avatar van 606
Leuke vermakelijke thriller met behoorlijke twisten erin.
Acteren was ook niet slecht
Alleen hadden de personages wat meer uitgebreid mogen worden.

3 sterren

Beetje muf.

Probleem is dat het ongeveer na een klein kwartiertje al duidelijk is dat er een twist volgt. Altman lijkt hierin redelijk direct te zijn door de vrouw als verdacht af te schilderen. Niet expliciet maar de filmtaal is verder redelijk duidelijk. En dan krijg je inderdaad je "twist" een vijftal minuten voor het einde. Vond het op z'n minst gezegd onboeiend.

Visueel gebeurt er zelden wat, hoewel de intro toch iets meer beloofde. Ook de soundtrack is nergens. Wel veel lawaaierige scenes en een hoop door elkaar gekwetter of gemompel. Lelijke accenten ook in deze film.

Er zitten wel aardige stukjes in, al vergallopeert de film zich ook wat door er halverwege al een climax in te steken. Zonder wat geharrewar erna had de film even makkelijk daar al kunnen stoppen. 't Is op zich vermakeijk voor een keer, maar van een naam als Altman verwacht je toch wat meer (al is het maar op basis van z'n naamsbekendheid, verder niet veel van hem gezien).

Wat te simpele film.

avatar van moviemafketel
De titel klonk wel aanlokkend. Maar dat was dan oook het enige wat aanlokkend was. Het is een vrij grote prestatie als je de film vol houdt. De plot-twist die je na een paar minuten verwacht komt dan helaas nog uit ook. Het is gewoon al zo vaak gebruikt dat het zielige vrouwtje uiteindelijk de femme fatale is die voor het geld gaat.
Het is een echte B-film die zichzelf volgens mij een beetje serieus neemt en ooit gemaakt is om een A-film te maken.
Ik vond het ook zo vaag dat Magruder heel iets later bij het huis van Dossen aankomt als Downey jr. en opeens zien we een paar minuten later dat hij dood op een schip ligt. Ik had dan ook wel graag de moord willen zien en wat ze nog tegen Downey jr. hebben gezegd voordat ze dit deden. Het werd behoorlijk afgeraffelt.
Embeth Davidtz is een mooie meid(wel leuk dat ik haar pas na een paar minuten herkende uit Californocation), maar ik heb haar geen enkel moment gezien als een femme fatale. De boosheid die ze op het laatst toont op het schip is ronduit belachelijk te noemen.

Nee , deze film is niet meer dan 1 ster waard.

avatar van Sergio
Robert Altman is gewend om zijn films zelf te schrijven, zijn cast te kiezen, te regisseren en te monteren. Altman kwam op de set van The Gingerbread Man toen het scenario en een deel van de casting al rond waren. Je kan zeggen een goede Grisham verfilming maar een matige Altman film.
De film was vrij snel uit de bioscoop.

avatar van Number23
Matige thriller. Jammer dat de samenloop van omstandigheden en toevalligheden die de hoofdpersoon in een neerwaartse spiraal brengen niet echt vloeiend worden gebracht. Het is allemaal net niet. Komt ook een beetje door de acteurs die weinig uitstraling hebben. Daardoor heeft Duvall een grotere impact. Sowieso een fantastische acteur, steelt ook met gemak elke scene waar hij inzit. Helaas zijn die niet in de meerderheid. Downey doet zijn ding, Branagh is nog goed te pruimen met zijn 'southern' accent en dan kom je bij Davidtz, compleet plat (letterlijk en figuurlijk) wijf. Geen wonder dat we die niet vaker zien.

Tot slot HET moment v/d film:

- Eigenlijk elke keer als Duvall in beeld is leeft de film op, maar zijn maten die in de rechtzaal lachen nadat hij een document demonstrerend verscheurt zijn ook het noemen waard.

Wat vreemd, die lage waarderingen (al zit ik er in mijn uiteindelijke beoordeling niet zo ver boven). Vond het vooral heel degelijk. De Altman stempel heb ik niet gezien, was volgens mij echt gewoon een hired hand hier. Er zijn voor mij twee aanwijzingen te vinden voor de lage waardering alom. De meest charismaloze hoofdrolspeler ooit en de obligatory plottwist die hoort bij een neo noir/film noir. Wat is dat voorspelbaar zeg. Hoeveel van dat soort films hebben we al gehad? Het leek ook niet echt te kloppen omdat de femme fatale nooit het gevolg had kunnen voorzien van veel acties, zoals de ontsnapping en het helemaal niet zo vast stond dat haar vader op deze manier neergeschoten zou worden.

Daarnaast is het redelijk sfeervol, best spannend, leuke bijrollen en het kijkt vlot weg. Vandaar dat ik de lage beoordeling niet (helemaal) snap. Misschien is het de promesse van een Altman met een sterrencast, naar een werk van Grisham. Vond het in het kort goedgemaakt entertainment, met een paar flinke schoonheidsfouten. Ergens tussen 3 en 3,5 sterren. Mijn voornemen strenger te beoordelen, levert hem het nadeel van de twijfel op.

avatar van Left4Dead
Toch de film een halve ster extra gegeven, ik heb hem nu vaker gezien en zo slecht is de film echt niet. Ikzelf had toch graag een andere hoofdrolspeler voor Kenneth Branagh willen zien. Niet dat hij bagger speelt maar hij is zeker niet geweldig te noemen hier, hij kan de rol niet echt dragen en daarmee ook de film niet. Verder zaten er leuke acteurs in de film.

lezertje
Redelijke thriller, alleen super voorspelbaar. Je hebt, meteen door dat de autodiefstal alleen maar bedoelt was om met advocaat Rick Margruder in contact te komen.