Animal Factory (2000)

geregisseerd door Steve Buscemi
met Willem Dafoe, Edward Furlong en Danny Trejo

Ron Decker (Edward Furlong) is voor het eerst veroordeeld voor een aantal drugsdelicten en belandt achter de tralies. Hij komt er al snel achter dat het gevangenisleven ruw en meedogenloos is waar alleen de sterksten overleven. Na een aantal bedreigingen wordt Ron in bescherming genomen door Earl (Willem Dafoe). Earl is een legende in de gevangenis die bij iedereen respect afdwingt en alle regels naar zijn hand weet te zetten. Ondanks hun verschillende achtergronden worden de twee vrienden en proberen ze elkaar te steunen.

avatar van mrron
vermakelijke film.

avatar van s0062423
Na zijn geweldige Trees Lounge, is dit toch vooral een misser.

Wederom een heel indrukwekkende cast, die wederom heel indrukwekkend acteert. Dafoe heb ik nooit graag zien spelen, maar hier is hij perfect. Zo ook Furlong, Boone Jr. en wat een rol van Rourke

Verhaaltje is wel stukken minder. Interesseerde me eigenlijk voor geen meter. Het wordt ook hier zeer kalm en ingetogen in beeld gebracht, maar het werkte hier simpelweg niet zo goed als in zijn debuut. Vrij clichématig ook allemaal, en het geheel had qua sfeer nog het meeste weg van een gedateerde televisieserie.

Buscemi - zowel achter als voor de camera - schiet hier toch vooral tekort om echt te kunnen overtuigen.

magere 2.5*

avatar van boemboem27
mooie goede gevangenisfilm,dit is echt mijn genre
er zijn zeker betere ,maar voor mij toch wel 3 sterren waard.
zeker een vermakelijke film voor liefhebbers van dit genre..

avatar van Askikker
Prachtige film over kameraadschap. Fantastisch (en ingetogen) gespeeld door Willem Dafoe, Edward Furlong en Danny Trejo.
Een gevangenisfilm zonder lomp geweld, al is er wel geweld, die meer op gevoel drijft dan sensatie

avatar van RuudC
Een zesje voor de moeite. Hier en daar leuke situaties en een goede cast helpt hier zeker mee. Er doen zich alleen wel veel situaties voor die erg herkenbaar zijn. Het gevangenisfilmgenre kent vrij weinig variatie. Ik blijf het gevoel houden dat wanneer je er twee of drie gezien hebt, je ze allemaal wel gezien hebt.

J.Verschoor
Onderhoudende gevangenisfilm. Het verhaaltje heeft niet veel om het lijf, maar de film wordt prachtig geacteerd met ingehouden spel van Willem Dafoe en Edward Furlong. Zelfs machoacteur Danny Trejo blijkt klein te kunnen spelen. En dat is ongetwijfeld de verdienste van regisseur Steve Buscemi. Ook een geweldige rol van Mickey Rourke als travestiet met afhangend bh-schouderbandje en zwaar opgemaakt,, zodat hij er eindelijk weer eens acceptabel uitziet.