The Upside of Anger (2005)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Mike Binder
met Joan Allen, Kevin Costner en Erika Christensen

Wanneer haar echtgenoot haar verlaat zonder ook maar vaarwel te zeggen ligt het leven van Terry (Joan Allen) en haar vier mooie dochters plotseling overhoop. Denny (Kevin Costner), vriend van de familie, vindt hierdoor zijn weg in het leven van de familie en een complexe en vooral ontwrichte verhouding ontpopt zich tussen Denny en de vrouwen.

avatar van tevelenco
Aardige film.
Ik heb hem voor 1 euro gekocht bij de blokker.
En ik moet zeggen hij viel niet tegen.
Echt bijzonder was hij ook niet maar toch wel leuk om een keer te bekijken.

Zwakke film. Erg zwak eigenlijk. Het duurde eerst en vooral veel te lang en kabbelde maar voort zonder vooruitzichten. Ook de dochters acteerden bijzonder slecht en clichématig. De verhaallijn over de dochters gaf me rillingen alsof ik naar Nickleodeon zat te kijken. Kevin Costner redt de boel nog een beetje, maar kan de humoristische toets toch zeker niet brengen. Dat geldt ook voor de radiopresentator.

Maar goed, bij gebrek aan beters in deze komkommertijd heb ik hem dan toch maar uitgekeken. Op "freakin'" VijfTV dan nog wel!

avatar van aburex
Erg langdradige film waar weinig of niets gebeurt. Gelukkig zijn er nog rasacteurs als Kevin Costner en Joan Allen om de film te redden. In welk genre ik de film moet onderbrengen is mijn een raadsel. Komedie? Drama? (heeft er wel veel weg van). Van Romantiek is er weinig sprake.

Leuk om naar te kijken als je aan het afwassen bent.

avatar van nachtschade
Aardig drama, rustig opgebouwd en keurig in beeld gebracht. De af en toe zwarte humor, beviel me wel.

Heel mooie film over karakters. Over hoe leden binnen een gezin allemaal anders reageren op onverwachte gebeurtenissen en hoe die reacties spanningen met zich mee brengen.
Mike Bender (Shep in de film) levert hier een topprestatie af, niet zo zeer als regisseur maar vooral als scenarioschrijver. Hij houdt het tempo opzettelijk laag, zodat er ruimte is om de verschillende persoonlijkheden over het voetlicht te brengen.
Hier worden mensen gepresenteerd, die worstelen met hun gevoelens en met de gevoelens van anderen. Erg goed gedaan.
Joan Allen zet (zoals bijna altijd) een dijk van een rol weg, waarmee zij terecht talrijke prijzen in de wacht gesleept heeft. Kevin Costner zorgt voor de komische noot en dat gaat hem goed af. Tenslotte is aan de nog toen nog piepjonge Evan Rachel Wood te zien, dat zij op weg is een prima actrice te worden.
Als je graag spannende achtervolgingen of geweld wil zien, moet je deze film overslaan. Maar als je gewone mensen wil zien met hun (on)hebbelijkheden in hun dagelijkse doen en laten, mag je "The Upside of Anger" niet missen.

Dick2008
Van deze film had ik toch wel wat meer verwacht. Wat dat betreft geven plotbeschrijvingen en trailers toch vaak niet een heel goed idee van een film. Mag dan een drama/komedie zijn, leg maar gerust de nadruk op drama, wat dat betreft is het goed dat dat genre als eerste wordt genoemd. Veel te lang eigenlijk ook weer, waardoor vaak moeizaam, saai eigenlijk ook wel. Soms komisch, vooral door Costner, soms door de dochters maar ik vind het toch wel film om aardig depressief van te worden. 1.0.

avatar van K. V.
'k was eigenlijk aangenaam verrast door deze film. In het begin vond 'k er niet zoveel aan, het leek me een zoveelste vrouwen/tv-film, maar gelukkig veranderde het. Er zaten ook enkele "grappige" (verwacht nu ook niet te veel) momenten in en zelfs een verrassende twist naar het einde toe.
Het is geen film die je heel vaak wil terug zien, maar hij was toch het bekijken waard.

Deze boeiende combinatie van een karakterportret, (melo)drama, komedie en romantiek had een volwassen, rauw emotioneel verhaal over boosheid en alcoholisme. Maar er werd ook gepreekt, het was af en toe wel slijmerig en iets te hysterisch. Met name de naturel en geloofwaardig spelende cast sleepte me mee in het verhaal, met Kevin Costner met z'n complexe spel als absolute uitblinker.

avatar van Nienke1981
Leuk om een keer te kijken, maar er gebeurt inderdaad niet veel spannends.
Kevin Costner vind ik een leuke acteur. Eigenlijk had ik de film alleen voor hem aangezet.

avatar van IH88
“I'm from a broken home.”

Wat een fantastische actrice is die Joan Allen. Ook in The Upside of Anger laat ze zich weer van haar beste kant zien als dronken en depressieve vrouw die ogenschijnlijk is verlaten door haar man. Ook Kevin Costner heeft een sterke rol en zorgt ervoor dat het allemaal niet te zwaar wordt.

De film heeft vooral in het eerste gedeelte een luchtige toon die snel omslaat. De vier dochters worden door bekende actrices gespeeld en iedereen heeft een eigen verhaallijn. Het resultaat is jammer genoeg wel dat geen enkel subplot echt indruk maakt. Alleen een jonge Evan Rachel Wood maakt echt indruk en laat hier al zien wat voor talent ze is. Wanneer de film zich focust op Allen en Costner wordt het beter. En de film heeft een aardige twist op het laatst, wat het een passend eind geeft.

avatar van missl
Traag verhaal over de verhoudingen binnen een gezin met vrouwen. Voor mij te traag. Een boze vrouw die een wat jolige man leert kennen en hoe alle vrouwen in het leven staan. Ik houd best van een karakter drama, maar deze was voor mij te traag.