Troll (1986)

Horror

geregisseerd door John Carl Buechler
met Noah Hathaway, Michael Moriarty en Sonny Bono

Harry Potters (Noah Hathaway) zusje raakt bezeten door de gemene trol Torok. Torok wil de wereld veroveren en hij begint bij het appartementencomplex waar Harry's familie woont. Torok vermomt zich als Harry's zusje, gaat de appartementen van de andere bewoners binnen en verandert hen in planten.

avatar van Friday the 13 th
Waarschijnlijk had ik hem beter gevonden als ik hem vroeger al eens gezien had en uit nostalgische redenen hem nog eens bekeek. Dit is helaas niet zo, zojuist voor de eerste keer gezien.

Typische 80's pulp, deze keer met een trol in de hoofdrol of moeten we zeggen eerder in een bijrolletje. De trol zelf komt slechts af en toe eens piepen, het is meestal de betoverde dochter die als dekmantel van de trol komt. Het kind acteert niet slecht, maar het was nu ook niet meteen een genoegen om dat overacting in het begin te zien. Verder weinig verhaal ook, weinig spanning en nogal saaie scènes. Constant hetzelfde, even iemand met een pinnetje uit een ring prikken en hopla we gaan al naar de volgende.

De wezens zelf zien er goed uit. Die mushroom ziet er bijzonder lief uit. De special effects zien er ook nog goed uit en dan heb ik het natuurlijk niet over die lichtflitsen maar over de transformatie. Verder is dit over de volledige lijn te beschouwen als een sprookje. Er is te weinig verhaal, maar wat kan je ook meer vertellen over een trol die een appartementencomplex langzaam wilt veranderen in een elfenwoud.

Leuk om eens te zien, daar houdt het ook mee op.

avatar van namingway24
De Troll double bill gekocht bij Fame Amsterdam voor 5 euro.

Dit deel heeft wat aardige special effects, maar niet veel meer.

avatar van stephan73
Troll is weer zo'n film die een populaire huurtape was. Niet té eng en herkenbaar. Herkenbaar omdat dit één van de vele kleine monsterfilms was. Samen met Critters, Gremlins en Ghoulies, dus heel herkenbaar.
Doordat Troll ook voor kinderen leuk moest zijn, hebben de makers besloten om niet een hardcore horrorfilm te maken, maar om de film te doorspekken met humor. En dat is dus waar het soms fout gaat. De effecten zijn wel goed, maar de humor is onnodig en slap.

Toch weer een heerlijke trip terug! En tja, Harry Potter!

avatar van Chainsaw
Harry Potter, Charles Band, Elaine Benes, zingende trollen en Sonny Bono. Nooit gedacht die combinatie ooit in een film aan te treffen. Maar na het zien van het o zo vermakelijke Troll 2 moest ik er toch een keer aan geloven die andere film op de double feature DVD te bekijken. Troll bevat een duidelijke Charles Band- sfeer en John Carl Buechler, zeker geen onbekende in het horrorgenre, leeft zich qua make-up effecten flink uit. Deze zien er toegegeven ook nog best redelijk uit.

Alle andere facetten van de film zijn enkel amusant omdat ze zo belabberd zijn uitgevoerd. Vooral het script maakt de meest idiote en lachwekkende sprongen. Een zielige kleine man houdt een monoloog over zijn ongeneeslijke ziekte, terwijl we iets daarvoor Sonny Bono in een plant zagen veranderen. Troll zit vol met dat soort situaties, waarvan de meeste gebeurtenissen niet eens ergens op slaan. We zien eigenlijk gewoon 70 minuten lang een irritant klein meisje tussen wat komisch bedoelde buren rondrennen, terwijl onze held Harry Potter het mysterie probeert op te lossen.

Een paar aardige momenten kent de film nog wel, zo zorgen die totaal naïeve ouders nog wel voor een paar geestige scènes. En ook het foute acteerwerk en de kromme dialogen werken af en toe prima op de lachspieren. Toch staat Troll in de schaduw van diens vervolg Toll 2, dé overtreffende trap wat betreft foute cinema. Desondanks is Troll niet de slechtste Gremlins-ripoff die Charles Band en co hebben afgeleverd; Ghoulies is nog altijd een stuk slechter.

2 sterren.

avatar van kirk douglas
geen echte horror maar toch erg leuk om een keer te kijken de effecten zitten goed in elkaar.
het is gewoon een soort kinderfilm die een leuk avondje film opleverd.

avatar van Ravenstein
Leuk en maf filmpje dat zeker niet serieus mag genomen worden om er van te genieten..

avatar van jeroentjuhhhhh
Wonderlijke jaren 80 meuk.

Zie hem nu voor het eerst, zal vast wel een verschil hebben gemaakt mocht het een film zijn die ik tijdens m'n jeugd eens had gehuurd. Dat heb ik helaas alleen met gremlins.

Staan er nog genoeg te wachten om gezien te worden, Troll 2, Ghoulies en Ghoulies 2. Dit begint iig al heerlijk. Als ik het mag geloven is deel 2 nóg fouter dus dat geeft hoop voor een échte 'klassieker' in z'n soort. Dit weet in ieder geval al een hoop goed te doen en vrij weinig fout.

Het slaat allemaal werkelijk nergens op en dat is er zo mooi aan. De gekke buren, Harry potter ( , die vader is echt droog), een bullshit story en (eigenlijk) erg fraaie '80 effecten. Echt een heerlijk sfeertje met genoeg lol en verdere onzin om gewoon dik te vermaken.

3.5*, zin in het volgende deel!

avatar van Prudh

Gaat draaien op Imagine!

avatar van dutchtuga
Net als een docu over de film: Best Worst Movie! Erg veel zin in .

avatar van TinkerTex
Prima geacteerd, hele gave sets en wezens en duurt niet te lang.
Kreeg een überslecht vervolg dat een cultstatus verwierf.

avatar van komerad
Deze vroeger als kleine koter gezien (ik keek als kleine koter ook naar poltergeist, child's play critters...) vond deze toen nog vrij goed wist niet dat deze ook op dvd was

avatar van FillumGek
Viel me wat tegen en dat is vooral te danken aan verkeerde verwachtingen. Ik verwachtte dus een over de top horror over een moordende troll maar als horror is de film allerminst geslaagd. Troll is veel meer een fantasiefilm voor kinderen. De genre aanduiding is dan ook behoorlijk misleidend.

Het enige wat me wel kon bekoren was de setting die me vaak deed denken aan de Efteling of aan films als The Dark Crystal of The NeverEnding Story. Mooie kostuums, monsters die nooit echt eng zijn en een sprookjesachtige sfeer. De muziek die op de achtergrond speelde paste ook perfect.

Het acteerwerk was helaas erg slecht en de special effects, met name de lichtjes, stelden niet veel voor, evenals het verhaal dat nogal saai wordt gebracht. Ik had vooral wat gehoopt op een wat meer volwassen film met een agressievere troll. Mijn verwachtingen zijn in elk geval aangepast voor het vervolg.

avatar van MCNON
Ik twijfel tussen 1 en 3...
Vanwege de cultstatus en de recente docu (The best worst film ever) toch de moeite genomen om de video speler aan te sluiten
We hebben vreselijk gelachen en het is ons gelukt om 'm uit te kijken, dat is al een 2 waard.
Maar wat een slecht acteerwerk.

2.5

avatar van Friac
Een film met enkele leuke lokkers: het debuut van Julia Louis-Dreyfus, een personage dat "Harry Potter" heet (en gezien de fantastische inhoud inclusief tovenarij lijkt het akelig sterk als een voorloper op "the real deal" ) en een schattige paddestoel.

Het idee achter de film getuigt van een zekere creatieve, fantasierijke geest. Met een groter budget, een betere plot en beter acteerwerk had dit misschien wel iets moois kunnen worden. Nu is de film gezien zijn budgettaire beperkingen helaas niet meer dan een cultfilm die behoorlijk lastig wegkijkt, met zijn vlak verhaaltje en sommige slechte acteerprestaties (niet allemaal!). Vanavond of morgen volgt Troll 2, die naar verluidt iets entertainender zou zijn. Ik ben benieuwd.
Deze Troll blijft steken op 2*.

avatar van Filmkriebel
Nee, goed is het niet, en om eerlijk te zijn, slecht evenmin. De acteurs, bijna allen nobele onbekenden (behalve de zoon dan, uit Neverending Story), vallen tegen in dit vreemde sprookje en zijn een ramp om aan te schouwen. De vormgeving, met de vegetatie die langzamerhand in het hele appartement woekert, kwam goed over en die lelijke trollen zagen er ook gaaf uit. Dit is een film uit de gouden VHS periode die je helemaal niet serieus moet nemen, en languit in de canapé met een zak chips verorbert.

avatar van RuudC
Door het label waarmee deze film geschikt zou zijn voor 16 jaar en ouder, had ik eerlijk gezegd een engere film verwacht. Dit is verder gewoon kinderhorror. Er zijn eigenlijk geen enge momenten. Troll speelt gewoon op leuke wijze in op onze oude volksverhalen. Met name het wisselkindthema wordt goed uitgewerkt. Mensen worden ontvoerd (of hun lot wordt doodleuk in het midden gehouden) en appartementen worden omgetoverd in natuurrijke omgevingen. De kracht van de film zit vooral in de sfeer. Die zingende mormeltjes vond ik fantastisch! Lijkt me een leuke ervaring om te zien wanneer je wat vaags gerookt of paddo’s gegeten hebt. Er gebeurt te weinig om de moderne filmkijker geïnteresseerd te houden, ondanks de relatief korte speelduur. Wie van jaren tachtig effecten, poppen en smerige mutaties houdt, is hier wel op het goede adres.

Reinbo
Wat een geweldige film. Heerlijke 80's sfeer, prachtige creature design, een toffe bezeten zusje en nog een leuk verhaal ook. Monstertjes in deze zijn echt geweldig. kan geen cgi tegen op.

Zeer vermakelijk. Dikke 4!

En he, Harry Potter jr's sister is a Troll.

Leuke film inderdaad. Lekker maf. Troll is steeds met een dikke knipoog, maar gelukkig niet te zelfbewust (waardoor het spontane er nog wel eens af kan gaan). Vond de monstertjes enorm grappig en eigenlijk best leuk gemaakt. Prima vermaak. Benieuwd naar deel 2, die een nog grotere cultstatus heeft. 3,5 sterren.

avatar van Leland Palmer
Harry Potter. Aardig filmpje. Zeer matig geacteerd, alleen het zusje (die strontvervelend is, maar dat is ook de bedoeling natuurlijk) doet het geinig. Verder zien de trollen er geinig uit en kent deze 'Troll' een paar leuke scénes; de transformaties zien er leuk uit bijv. Redelijk vermakelijk voor een keer.

avatar van jordandejong
Wat een enorme teleurstelling is Troll zeg.....

Al na 20 seconden was daar mijn eerste ergernis. Het blijkt namelijk dat Michael Moriarty, die ik eerder al in z'n strontvervelende rol in The Stuff (1985) had gezien, één van de hoofdrollen vertolkt. Ook de rest van de cast stelt eigenlijk bar weinig voor. Enige lichtpuntjes zijn de aandoenlijke Jenny Beck als Wendy en de lilliputter Malcolm.

Troll heeft enorm weinig om het lijf. Het verhaaltje en uitwerking slaat absoluut nergens op en had net zo goed een kinderfilm kunnen zijn met een spannend sprookjesachtig tintje. Zelfs een sprookjesboek komt eraan te pas. Het enige wat deze film behoudt van een totale afgang zijn de aardige effecten wanneer iemand transformeert in een regenwoud (Al beginnen ook die scene's na een tijdje de keel uit te hangen) en de troll zelf die er, ondanks dat het overduidelijk een midget in een costuum is, wel tof uit ziet.

Troll is een bijzonder matige en saaie film. Heb ontelbaar keer zitten zuchten om het verhaaltje dat maar niet los wilde komen en de ene na de andere saaie scene die voorbij kwam.
Als je dan toch opzoek bent naar een film als deze neem dan Leprechaun (1993) die met o.a. veel meer humor ook veel beter geslaagd is dan dit filmpje.

avatar van Banjo
Is dit die Troll film waar ook een documentaire over is?

avatar van jeroentjuhhhhh
Die gaat over het (befaamde) tweede deel Troll 2 (1990)

avatar van FillumGek
Banjo schreef:
Is dit die Troll film waar ook een documentaire over is?
Nope, die docu gaat over Troll 2 (1990)

edit: wat Jeroen zegt

avatar van Banjo
Aha die moet ik zien! Troll 2

avatar van goongumpa
Erg 80's, erg grappig. Gekke wezentjes, wat magische shit, beetje gezellige familietaferelen.
Voor de fetisjisten: JA, er zit een dwerg in.
Let op Sonny Bono (die van Cher) als bovenbuurman die tot plant omgetoverd wordt door een trol.

avatar van baspls
"Welcome, Brother Elf"

Ik moet bekennen dat ik Troll eigenlijk alleen maar heb gekeken als voorbereiding op de beruchte Troll 2, maar nu blijkt dat ik deze niet alleen beter (wat wel te verwachten was) maar ook nog een stuk vermakelijker vind.

We hebben jaren voordat de Harry Potter boeken uitkwamen al twee personages die Harry Potter heten, J.K. Rowling was niet zo origineel met namen als men dacht. Jenny Beck acteerde voor haar leeftijd erg goed als Harry's zusje. Vooral nadat de trol haar heeft bezeten is ze erg vermakelijk, "Rattburgers!!". Noah Hathaway kan beter, in ieder geval vond ik hem helemaal niet slecht in The NeverEnding Story. Hier is hij soms erg slecht en dan weer best redelijk. Anne Lockhart en de oudere June Lockhart deden het prima als de heks, al hadden ze beter een brit kunnen kiezen voor de rol. Ik bedoel een Amerikaanse tovenares met een Europees ingerichte kamer? Dat kan niet. Maar veruit de beste acteur in de hele film was Phil Fondacaro. De kleine acteur had al grote carriere, hij speelde namelijk in Return of the Jedi een Ewok, een dwerg in Willow en hij sprak de stem in van Creeper in The Black Cauldron. Fondacaro speelt niet alleen een prima trol maar daarnaast ook nog een personage met een beetje diepgang, namelijk een lilliputter die er van droomt om elf te zijn.

Het zwakste punt van Troll is het plot. Het is namelijk behoorlijk kinderlijk. Sowieso komt de trol uit het niets opdagen en is de uitleg van de 'heks' mij iets te sprookjesachtig. Natuurlijk erg leuk dat er op volksverhalen word ingespeeld maar dat had voor mij beter gewerkt als de film zich in het Verenigd Koninkrijk af zou spelen, waar die verhalen vandaan komen.

De trollen en elfen zagen er prima uit en de effecten vond ik allemaal wel prima gedaan. De muziek was best grappig, vooral dat trollenlied. De transformatie was best wel gaaf. Troll is geen meesterwerk en eerder een film gericht op kinderen dan een echte horror maar het was best een leuke film om een keer gezien te hebben. Duurt gelukkig ook niet te lang.

avatar van Curriculum
Is dit ook een gevalletje van "zo slecht dat hij grappig is"? Zo niet, dan sla ik deze mooi over en bekijk het 2de deel nog maar eens een keer.

avatar van NYSe
Samen met een vriend maar eens de twee Troll-films gekeken (al hebben ze buiten hun titel niks met elkaar te maken). Natuurlijk ging het ons vooral om het befaamde tweede deel en was deze slechts een opstapje daarnaar. Maar man oh man, wat hebben we ons kostelijk vermaakt bij dit wanproduct.

Ik kan het uitgebreid gaan hebben over wat er allemaal fout aan is, maar veel fijner is het om de succesjes te benoemen. Om te beginnen bij de make-up en poppen, waar overduidelijk ál het budget naartoe gegaan is. De trollen zien eruit als gesmolten Eftelingattracties, maar wanneer ze gaan zingen is het pure pret. Veel slijm en veel spastische animatronics, maar overduidelijk met liefde en aandacht gemaakt. De transformatie van Sonny Bono in een oerwoud ziet er daarbij ook echt geweldig uit en biedt eigenlijk het enige moment waarop een 16+ rating wat minder overdreven lijkt te zijn.

Dan is er het acteerwerk. Veruit de beste prestatie wordt geleverd door Phil Fondacaro, die een aandoenlijke rol neerzet als bezorgde buurman. Hij weet met een belabberd script daadwerkelijk iets te doen. Michael Moriarty is daarnaast de beste Harry Potter ooit. Hij speelt de volle anderhalf uur alsof hij wordt nagesynchroniseerd, zo droog; in een film als deze is dat hilarisch. Plus een geweldige air guitar-solo. En last but not least is daar Gary Sandy, die in een totaal bizarre entree als joggende bovenbuurman de show mag komen stelen. Puur zonde dat zijn aanwezigheid van zulke korte duur is.

Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van het feit dat het zich allemaal op één enkele locatie - het appartementencomplex - afspeelt. Daar schuilt ongetwijfeld een weinig romantisch budgettaire reden achter, maar ik vind het fijn. Het verhaal blijft centraal en de makers proberen zo met man en macht een beetje een degelijke folklore uit te werken.

Het is allemaal verre van goed, maar er is overduidelijk met zóveel plezier, aandacht en passie aan gewerkt dat het een aanstekelijke zit wordt. De pluspunten doen veel van de minpunten teniet.

avatar van alexspyforever
Ik wist wel dat ik bij deze geen hoge verwachtingen moest koesteren. Met kinderen in de hoofdrol had ik al snel door dat dit eerder op een jonger publiek was gericht, fantasy met wat horrorelementen zeg maar. Hoewel het plot aan alle kanten rammelt en de gebeurtenissen vaak weinig steek houden is dat eigenlijk best wel vermakelijk. Ik nam het allemaal niet zo serieus op en dat hielp wel mee. De effecten en setting oogden misschien wat goedkoop, ik stoorde er mij geenszins aan. Acteerprestaties ziijn niet om over naar huis te schrijven, maar het lijkt mij dat de cast zich gewoon rot amuseerde. Vooral Jenny Beck die een rol waarbij ze door een trol bezeten werd mocht spelen, hoe tof moet zoiets zijn om zo eens het varken te mogen uithangen. Welk kind doet dat nu niet graag

En JK Rowling tja haar boeken en films mogen dan veel populairder zijn dan deze film, dat ze zelfs de naam van haar held net zelf kon bedenken getuigt nog maar eens dat ze een grote copycat was.

avatar van Woland
Ik hoopte eigenlijk een beetje op een vermakelijke B-horror; zoals zijn legendarische opvolger Troll 2, maar dan misschien net even wat beter. Het horrorelement in Troll is echter minimaal, dit is toch in alle opzichten echt een kinderfilm. En eigenlijk storend kinderlijk, vooral qua verhaal en humor. De trollen zien er verder nog wel redelijk uit, het is wel grappig om Louis-Dreyfus in een vroeg rolletje te zien, en de acteurs zijn door de bank genomen niet heel beroerd voor een B-film, maar dat neemt allemaal niet weg dat ik naar een suffe kinderfilm zit te kijken die eigenlijk bijzonder weinig vermaak te bieden heeft.