Troll (1986)

Horror

geregisseerd door John Carl Buechler
met Noah Hathaway, Michael Moriarty en Sonny Bono

Harry Potters (Noah Hathaway) zusje raakt bezeten door de gemene trol Torok. Torok wil de wereld veroveren en hij begint bij het appartementencomplex waar Harry's familie woont. Torok vermomt zich als Harry's zusje, gaat de appartementen van de andere bewoners binnen en verandert hen in planten.

avatar van Lennert
Ik heb hem gisteren gekocht en ik kan hem iedereen die jaren 80 fantasyfilms met een knipoog waardeerd aanraden. De trol Torok zelf ziet er erg indrukwekkend uit en ook de special FX Sonny Bono die langzaamaan in een smerige plant verandert zijn erg mooi. De acteurs hadden iets beter hun best mogen doen maar worden nergens storend. Vergelijk de film maar met Gremlins (die trouwens overduidelijk door Troll beinvloed is)
Ik geef hem ****

Wat dit met horror te maken heeft snap ik eigenlijk want het is gewoon een fantasyfilm. In deze film zit totaal niets engs. Het is een typische jaren 80 film met een low budget en dat is prima te zien aan de acteur prestaties en de special effects. Vooral het laatste is uiterst belabberd.

Het verhaal slaat echt nergens op en de verschillende karakters in deze film zijn te belachelijk voor worden. Het enige grappige in deze film vond ik dat Elaine Benes (of te wel Julia Louis-Dreyfus) uit de serie Seinfeld er effen in meespeelde.

Het is gewoon een film om eens een keertje gezien te hebben want echt lang duurt hij gelukkig niet zodat je er weinig tijd aan verknoeid.

avatar van Drs. DAJA
Heel bewust een film die zo slecht is dat hij goed wordt. En dat slechte zit hem vooral in het hoogst belabberde acteerwerk, de belachelijke dialogen en de extreme karikaturen om het verhaal nog maar achterwege te laten. Neemt niet weg dat er in het appartement een bepaalde intimiteit en gezelligheid ontstaat waarin ze met vrijwel alles wegkomen. De clichés worden vermakelijk en tezamen met de geslaagde artdirector en special-effects is Troll een lekker entertainende Fantasy/Horror.

avatar van Prudh
Lekker foute 80s onzin. Enorm veel slechte meuk wordt spaarzaam afgewisseld met dingen die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren. De acteurs en het script zijn hilarisch en maken van Troll een uiterst belabberde prent, maar al die trollenpoppen zagen er juist weer geinig uit. Sesamstraat in fantasystijl. Niet eng dus, wel grappig. Ook Torok ( ) de trol zag er cool uit. Niets is hoogstaand natuurlijk, maar in een film als deze past het prima op zijn plek.

Verder waren een aantal bijrollen hilarisch slecht, zoals de vrijgezelle bovenbuurman en de legerbuurman. Hun appartementen zijn nogal typisch ingericht, dat valt dus weer mooi boven op de pret. Dan zijn er nog de jaren 80 muziek en de SFX die echt vreselijk belabberd zijn, plus het einde van de film. Troll is geestige pauper.

avatar van stephan73
Troll is weer zo'n film die een populaire huurtape was. Niet té eng en herkenbaar. Herkenbaar omdat dit één van de vele kleine monsterfilms was. Samen met Critters, Gremlins en Ghoulies, dus heel herkenbaar.
Doordat Troll ook voor kinderen leuk moest zijn, hebben de makers besloten om niet een hardcore horrorfilm te maken, maar om de film te doorspekken met humor. En dat is dus waar het soms fout gaat. De effecten zijn wel goed, maar de humor is onnodig en slap.

Toch weer een heerlijke trip terug! En tja, Harry Potter!

avatar van Chainsaw
Harry Potter, Charles Band, Elaine Benes, zingende trollen en Sonny Bono. Nooit gedacht die combinatie ooit in een film aan te treffen. Maar na het zien van het o zo vermakelijke Troll 2 moest ik er toch een keer aan geloven die andere film op de double feature DVD te bekijken. Troll bevat een duidelijke Charles Band- sfeer en John Carl Buechler, zeker geen onbekende in het horrorgenre, leeft zich qua make-up effecten flink uit. Deze zien er toegegeven ook nog best redelijk uit.

Alle andere facetten van de film zijn enkel amusant omdat ze zo belabberd zijn uitgevoerd. Vooral het script maakt de meest idiote en lachwekkende sprongen. Een zielige kleine man houdt een monoloog over zijn ongeneeslijke ziekte, terwijl we iets daarvoor Sonny Bono in een plant zagen veranderen. Troll zit vol met dat soort situaties, waarvan de meeste gebeurtenissen niet eens ergens op slaan. We zien eigenlijk gewoon 70 minuten lang een irritant klein meisje tussen wat komisch bedoelde buren rondrennen, terwijl onze held Harry Potter het mysterie probeert op te lossen.

Een paar aardige momenten kent de film nog wel, zo zorgen die totaal naïeve ouders nog wel voor een paar geestige scènes. En ook het foute acteerwerk en de kromme dialogen werken af en toe prima op de lachspieren. Toch staat Troll in de schaduw van diens vervolg Toll 2, dé overtreffende trap wat betreft foute cinema. Desondanks is Troll niet de slechtste Gremlins-ripoff die Charles Band en co hebben afgeleverd; Ghoulies is nog altijd een stuk slechter.

2 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wonderlijke jaren 80 meuk.

Zie hem nu voor het eerst, zal vast wel een verschil hebben gemaakt mocht het een film zijn die ik tijdens m'n jeugd eens had gehuurd. Dat heb ik helaas alleen met gremlins.

Staan er nog genoeg te wachten om gezien te worden, Troll 2, Ghoulies en Ghoulies 2. Dit begint iig al heerlijk. Als ik het mag geloven is deel 2 nóg fouter dus dat geeft hoop voor een échte 'klassieker' in z'n soort. Dit weet in ieder geval al een hoop goed te doen en vrij weinig fout.

Het slaat allemaal werkelijk nergens op en dat is er zo mooi aan. De gekke buren, Harry potter ( , die vader is echt droog), een bullshit story en (eigenlijk) erg fraaie '80 effecten. Echt een heerlijk sfeertje met genoeg lol en verdere onzin om gewoon dik te vermaken.

3.5*, zin in het volgende deel!

avatar van TinkerTex
Prima geacteerd, hele gave sets en wezens en duurt niet te lang.
Kreeg een überslecht vervolg dat een cultstatus verwierf.

avatar van FillumGek
Viel me wat tegen en dat is vooral te danken aan verkeerde verwachtingen. Ik verwachtte dus een over de top horror over een moordende troll maar als horror is de film allerminst geslaagd. Troll is veel meer een fantasiefilm voor kinderen. De genre aanduiding is dan ook behoorlijk misleidend.

Het enige wat me wel kon bekoren was de setting die me vaak deed denken aan de Efteling of aan films als The Dark Crystal of The NeverEnding Story. Mooie kostuums, monsters die nooit echt eng zijn en een sprookjesachtige sfeer. De muziek die op de achtergrond speelde paste ook perfect.

Het acteerwerk was helaas erg slecht en de special effects, met name de lichtjes, stelden niet veel voor, evenals het verhaal dat nogal saai wordt gebracht. Ik had vooral wat gehoopt op een wat meer volwassen film met een agressievere troll. Mijn verwachtingen zijn in elk geval aangepast voor het vervolg.

avatar van MCNON
Ik twijfel tussen 1 en 3...
Vanwege de cultstatus en de recente docu (The best worst film ever) toch de moeite genomen om de video speler aan te sluiten
We hebben vreselijk gelachen en het is ons gelukt om 'm uit te kijken, dat is al een 2 waard.
Maar wat een slecht acteerwerk.

2.5

avatar van Filmkriebel
Nee, goed is het niet, en om eerlijk te zijn, slecht evenmin. De acteurs, bijna allen nobele onbekenden (behalve de zoon dan, uit Neverending Story), vallen tegen in dit vreemde sprookje en zijn een ramp om aan te schouwen. De vormgeving, met de vegetatie die langzamerhand in het hele appartement woekert, kwam goed over en die lelijke trollen zagen er ook gaaf uit. Dit is een film uit de gouden VHS periode die je helemaal niet serieus moet nemen, en languit in de canapé met een zak chips verorbert.

avatar van RuudC
Door het label waarmee deze film geschikt zou zijn voor 16 jaar en ouder, had ik eerlijk gezegd een engere film verwacht. Dit is verder gewoon kinderhorror. Er zijn eigenlijk geen enge momenten. Troll speelt gewoon op leuke wijze in op onze oude volksverhalen. Met name het wisselkindthema wordt goed uitgewerkt. Mensen worden ontvoerd (of hun lot wordt doodleuk in het midden gehouden) en appartementen worden omgetoverd in natuurrijke omgevingen. De kracht van de film zit vooral in de sfeer. Die zingende mormeltjes vond ik fantastisch! Lijkt me een leuke ervaring om te zien wanneer je wat vaags gerookt of paddo’s gegeten hebt. Er gebeurt te weinig om de moderne filmkijker geïnteresseerd te houden, ondanks de relatief korte speelduur. Wie van jaren tachtig effecten, poppen en smerige mutaties houdt, is hier wel op het goede adres.

Leuke film inderdaad. Lekker maf. Troll is steeds met een dikke knipoog, maar gelukkig niet te zelfbewust (waardoor het spontane er nog wel eens af kan gaan). Vond de monstertjes enorm grappig en eigenlijk best leuk gemaakt. Prima vermaak. Benieuwd naar deel 2, die een nog grotere cultstatus heeft. 3,5 sterren.

avatar van Leland Palmer
Harry Potter. Aardig filmpje. Zeer matig geacteerd, alleen het zusje (die strontvervelend is, maar dat is ook de bedoeling natuurlijk) doet het geinig. Verder zien de trollen er geinig uit en kent deze 'Troll' een paar leuke scénes; de transformaties zien er leuk uit bijv. Redelijk vermakelijk voor een keer.

avatar van jordandejong
Wat een enorme teleurstelling is Troll zeg.....

Al na 20 seconden was daar mijn eerste ergernis. Het blijkt namelijk dat Michael Moriarty, die ik eerder al in z'n strontvervelende rol in The Stuff (1985) had gezien, één van de hoofdrollen vertolkt. Ook de rest van de cast stelt eigenlijk bar weinig voor. Enige lichtpuntjes zijn de aandoenlijke Jenny Beck als Wendy en de lilliputter Malcolm.

Troll heeft enorm weinig om het lijf. Het verhaaltje en uitwerking slaat absoluut nergens op en had net zo goed een kinderfilm kunnen zijn met een spannend sprookjesachtig tintje. Zelfs een sprookjesboek komt eraan te pas. Het enige wat deze film behoudt van een totale afgang zijn de aardige effecten wanneer iemand transformeert in een regenwoud (Al beginnen ook die scene's na een tijdje de keel uit te hangen) en de troll zelf die er, ondanks dat het overduidelijk een midget in een costuum is, wel tof uit ziet.

Troll is een bijzonder matige en saaie film. Heb ontelbaar keer zitten zuchten om het verhaaltje dat maar niet los wilde komen en de ene na de andere saaie scene die voorbij kwam.
Als je dan toch opzoek bent naar een film als deze neem dan Leprechaun (1993) die met o.a. veel meer humor ook veel beter geslaagd is dan dit filmpje.

avatar van baspls
"Welcome, Brother Elf"

Ik moet bekennen dat ik Troll eigenlijk alleen maar heb gekeken als voorbereiding op de beruchte Troll 2, maar nu blijkt dat ik deze niet alleen beter (wat wel te verwachten was) maar ook nog een stuk vermakelijker vind.

We hebben jaren voordat de Harry Potter boeken uitkwamen al twee personages die Harry Potter heten, J.K. Rowling was niet zo origineel met namen als men dacht. Jenny Beck acteerde voor haar leeftijd erg goed als Harry's zusje. Vooral nadat de trol haar heeft bezeten is ze erg vermakelijk, "Rattburgers!!". Noah Hathaway kan beter, in ieder geval vond ik hem helemaal niet slecht in The NeverEnding Story. Hier is hij soms erg slecht en dan weer best redelijk. Anne Lockhart en de oudere June Lockhart deden het prima als de heks, al hadden ze beter een brit kunnen kiezen voor de rol. Ik bedoel een Amerikaanse tovenares met een Europees ingerichte kamer? Dat kan niet. Maar veruit de beste acteur in de hele film was Phil Fondacaro. De kleine acteur had al grote carriere, hij speelde namelijk in Return of the Jedi een Ewok, een dwerg in Willow en hij sprak de stem in van Creeper in The Black Cauldron. Fondacaro speelt niet alleen een prima trol maar daarnaast ook nog een personage met een beetje diepgang, namelijk een lilliputter die er van droomt om elf te zijn.

Het zwakste punt van Troll is het plot. Het is namelijk behoorlijk kinderlijk. Sowieso komt de trol uit het niets opdagen en is de uitleg van de 'heks' mij iets te sprookjesachtig. Natuurlijk erg leuk dat er op volksverhalen word ingespeeld maar dat had voor mij beter gewerkt als de film zich in het Verenigd Koninkrijk af zou spelen, waar die verhalen vandaan komen.

De trollen en elfen zagen er prima uit en de effecten vond ik allemaal wel prima gedaan. De muziek was best grappig, vooral dat trollenlied. De transformatie was best wel gaaf. Troll is geen meesterwerk en eerder een film gericht op kinderen dan een echte horror maar het was best een leuke film om een keer gezien te hebben. Duurt gelukkig ook niet te lang.

avatar van NYSe
Samen met een vriend maar eens de twee Troll-films gekeken (al hebben ze buiten hun titel niks met elkaar te maken). Natuurlijk ging het ons vooral om het befaamde tweede deel en was deze slechts een opstapje daarnaar. Maar man oh man, wat hebben we ons kostelijk vermaakt bij dit wanproduct.

Ik kan het uitgebreid gaan hebben over wat er allemaal fout aan is, maar veel fijner is het om de succesjes te benoemen. Om te beginnen bij de make-up en poppen, waar overduidelijk ál het budget naartoe gegaan is. De trollen zien eruit als gesmolten Eftelingattracties, maar wanneer ze gaan zingen is het pure pret. Veel slijm en veel spastische animatronics, maar overduidelijk met liefde en aandacht gemaakt. De transformatie van Sonny Bono in een oerwoud ziet er daarbij ook echt geweldig uit en biedt eigenlijk het enige moment waarop een 16+ rating wat minder overdreven lijkt te zijn.

Dan is er het acteerwerk. Veruit de beste prestatie wordt geleverd door Phil Fondacaro, die een aandoenlijke rol neerzet als bezorgde buurman. Hij weet met een belabberd script daadwerkelijk iets te doen. Michael Moriarty is daarnaast de beste Harry Potter ooit. Hij speelt de volle anderhalf uur alsof hij wordt nagesynchroniseerd, zo droog; in een film als deze is dat hilarisch. Plus een geweldige air guitar-solo. En last but not least is daar Gary Sandy, die in een totaal bizarre entree als joggende bovenbuurman de show mag komen stelen. Puur zonde dat zijn aanwezigheid van zulke korte duur is.

Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van het feit dat het zich allemaal op één enkele locatie - het appartementencomplex - afspeelt. Daar schuilt ongetwijfeld een weinig romantisch budgettaire reden achter, maar ik vind het fijn. Het verhaal blijft centraal en de makers proberen zo met man en macht een beetje een degelijke folklore uit te werken.

Het is allemaal verre van goed, maar er is overduidelijk met zóveel plezier, aandacht en passie aan gewerkt dat het een aanstekelijke zit wordt. De pluspunten doen veel van de minpunten teniet.

avatar van Woland
Ik hoopte eigenlijk een beetje op een vermakelijke B-horror; zoals zijn legendarische opvolger Troll 2, maar dan misschien net even wat beter. Het horrorelement in Troll is echter minimaal, dit is toch in alle opzichten echt een kinderfilm. En eigenlijk storend kinderlijk, vooral qua verhaal en humor. De trollen zien er verder nog wel redelijk uit, het is wel grappig om Louis-Dreyfus in een vroeg rolletje te zien, en de acteurs zijn door de bank genomen niet heel beroerd voor een B-film, maar dat neemt allemaal niet weg dat ik naar een suffe kinderfilm zit te kijken die eigenlijk bijzonder weinig vermaak te bieden heeft.

avatar van joolstein
'Troll' is heerlijke jaren '80 rommel. Horror wordt het nooit! Het eerste waar je bij deze film aan denk is het woord; schattig. De producer Charles Band had besloten om van de film een PG-13 te maken. Zodoende werd het verhaal door Ed Naha (Dolls en Honey I Shrunk The Kids ) herschreven en er een fantasie-element aan toegevoegd. Resultaat een kinderhorrorfilm. Oké, er geschort misschien het één en ander aan de film maar ik moet toegeven dat ik een zwak heb voor deze Troll.

Het verhaal is verder domweg cliché: de grote broer redt de kleine zus van het kwaad en wordt verteld vanuit het oogpunt van de familie Potter. Opvallend is dat de cast niet zo maar de eerste beste waren; Vader Harry Potter Sr. was Michael Moriarty (veel Larry Cohen films en Pale Rider) moeder Anne was Shelley Hack (Charlie's Angels (1976) en zoon Harry Potter Jr. was Noah Hathaway (the Never Ending Story) Daarnaast was er een bijrolletje van Sonny Bono (ja van Cher), speelde Phil Fondacaro (Willow) zowel Malcolm Malory als Torok de Troll en zien we Julia Louis-Dreyfus (Seinfeld) in haar eerste rol als buurvrouw/elf. Ook leuk om te weten is dat de oude en jonge buurvrouw Eunice St. Clair in het echt moeder en dochter zijn.(June en Anne Lockhart)

De speciale effecten zijn over het algemeen best goed, op een low-budget manier. De Troll was daarbij het beste maar ook de metamorfose van Bono was erg geslaagd. Het appartement werd bijna direct na deze film nogmaals gebruikt in de film Crawlspace (1986) Helaas hebben niet alle effecten de tand des tijds doorstaan, er zijn namelijk ook van die typische jaren '80 lichtstralen. 'Troll' voor mij Gek genoeg erg bevredigend. Ik hou wel van dit soort cheesy/ goedkope films. En als er dan ook nog een gek liedje: Cantos Profane in de film zit ben ik helemaal om! Maar als je op zoek bent naar een goede schrik of bloederige film dan is deze film niets voor jou.

avatar van VanRippestein
Dit was veel vermakelijker dan verwacht. Ik heb de eureka box, dus op naar deel 2 en de docu, maar ik snap wel dat iemand hierop wil meeliften. het is voor een breed publiek maar toch soort van eigenzinnig. De fx zijn gewoon erg cool. Cheesy, maar cool. Het plot vond ik erg kinderlijk avontuurlijk op een leuke manier. De familie potter is een grappig stel bij elkaar en de overige bewoners van het appartement zijn goed gecast en niet te nadrukkelijke typetjes. Tenminste, ze nemen niet te veel sceentime daarvoor, wat me wel aanstaat. Ook zit de vaart er lekker in. Iets wat een bij dit soort films nog wel eens het kijkgenot kan slopen. Eigenlijk kan ik er weinig negatiefs over kwijt. Sure, het zal geen originaliteitsprijs winnen en het budget is laag, maar daarbinnen vind ik het allemaal goed en speels uitgewerkt. Het neemt zichzelf niet te serieus maar het wordt ook geen genante mislukte grappen stapeling. Nu op naar de film die alles met het woord troll erin waarde heeft doen verliezen: troll 2!

avatar van james_cameron
In de jaren '80 vreemd genoeg gemist, terwijl ik de meeste Vestron-titels toch wel heb verslonden destijds. Wellicht kwam dit omdat de trailer van de film er in die tijd al erg crappy uitzag. De film heeft de tand des tijds in ieder geval bijzonder slecht doorstaan, dat kunnen we gerust stellen. Het ziet er allemaal bar slecht uit en het script is kansloos. Sporadisch komt de film kortstondig tot leven, met name wanneer dwerg Phil Fondacaro in zijn rol als professor Malcolm in beeld komt. Die scenes zijn opvallend oprecht. De rest van de film is slecht gemaakte rommel, flauw en tenenkrommend oubollig. Ik moest overigens wel lachen toen Michael Moriarty zich ging voorstellen aan zijn nieuwe buren: "My name is Harry Potter".

avatar van Kondoro0614
“Ratburgers!”

De film spat eigenlijk al vanaf het begin de jaren tachtig uit, heerlijk vind ik zelf en ik kan altijd er eindeloos van genieten. Ik kwam per toeval deze film tegen, een horror gelabelde film uit de eighties, kan bijna niet mis gaan in mijn ogen. Het plot klonk echter wat kinderachtig ondanks dat toch er voor gekozen deze aan te gooien. Wat in het begin nog vrij interessant was, leuke kostuums en toch een fijn sfeertje werd al gauw vrij saai.

En dan komt alles er eigenlijk wel uit. ‘Trolls’ is nergens pure-horror en mag deze label in mijn ogen totaal niet dragen. Waar iemand enige vorm van bloed heeft gezien mag dat even uitleggen, ik weet het namelijk niet. En dan heb je ook nog het moment dat we blijkbaar in een musical waren beland en ze met z’n allen een leuk liedje gingen zingen. Dat heeft voor mij de knoop wel doorgehakt en vanaf hier was de film mij totaal kwijt.

Dus nee, ondanks een leuk begin werd deze film gauw snel langdradig en dat is minder. Ik had er echt wel wat meer van verwacht, en zonder dat kinderlijke gedoe en fantasie ideeën en met wat meer bloed had de film in mijn ogen veel hoger gescoord maar was hij ook interessanter geweest.