15 Minutes (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door John Herzfeld
met Robert De Niro, Edward Burns en Kelsey Grammer

Twee Tsjechische gangsters plegen in New York enkele gruwelijke moorden die ze opnemen met een videocamera. Omdat ze bij hun eerste slachtoffers brand hebben gesticht, worden de misdaden onderzocht door de gerespecteerde brandweerinspecteur Jordy Warsaw. Wanneer blijkt dat de brandslachtoffers werden vermoord, springt ook de mediabeluste rechercheur Eddie Flemming op de kar. Samen met Warsaw gaat Flemming achter de psychopaten aan. De twee Tsjechen hebben intussen begrepen dat ze beroemd zullen worden indien ze hun moordvideo's aan de pers bezorgen.

83Utreg!
Erg goede film dit. Ik hoopte dat de gemiddelde user hier deze mening nu eens zou delen, maar niets is minder waar. Toch weer teleurstellend ondergewaardeerd dit juweeltje.
Ik geef toe, het einde is licht over the top, maar op een bizarre manier is dit wél een afspiegeling van de waarheid. Je ziet die medilui er gewoon voor aan om zulke dingen te doen, omdat ze daadwerkelijk alle vormen van ethiek verloren zijn.
Ook zat er een erg sterke en onverwachte wending in, dan weet iedereen waar het over gaat. De Niro is zoals gewoonlijk erg goed, en ook de rest van de cast, met name die tjech erg goed akteren.
Ik vond het vreemd dat ik nooit eerder van deze film gehoord heb, want het is een orginele, spannende film, met mooie vrouwen ook nog. Deze moet je gewoon zien, ik kan me niet voorstellen dat je deze slecht vind.

Nomak
Zo geweldig is het allemaal niet. Het is op momenten nogal erg ongeloofwaardig en bepaalde zaken worden ook nog eens slecht of niet uitgewerkt.
Het acteerniveau is ook niet erg hoog. Ik kan dan wel gaan roepen dat Robert De Niro hier geweldig is, maar is dat ook zo? Neen, helemaal niet, van De Niro heb ik al veel beter acteerwerk gezien.
Dan zijn er ook nog eens een aantal vervelende en eigenlijk ook wel overbodige personages die gespeeld worden door nogal zwakke acteurs en actrices. Vooral de medialui en een aantal agenten zijn erg irritant met hun hysterische geschreeuw. Dat zorgt natuurlijk niet voor een leuke kijkervaring.
Het beste wat de film te bieden heeft is eigenlijk de dood van De Niro. Toch wel verrassend om zo een belangrijk personage te laten sterven.
Voor de rest is 15 Minutes nogal een redelijk teleurstellende film.

Gisteren nog eens bekeken, ik vind het een leuke actiethriller met zo nu en dan wat humor erin. Flinke knipoog naar wat de massa voortaan graag wil zien op tv, real-life shit en moet steeds fouter en bloederiger. Dat de Niro doodgaat verwacht je dus niet, dat was wel verassend. Het einde is dan weer erg slecht helaas maar al met al een goei filmpke.

3.5**

avatar van Beffrey28
Dit laat helaas goed het niveau van de Niro zien in de jaren 2000..

avatar van dalma
saaie film. heb hem nu voor de tweede maal proberen te bekijken, maar weeral na een half uur stopgezet. dat camera-gedoe is er teveel aan. heb nog maar zelden een film 1 ster gegeven, maar deze verdient het !

avatar van Humphrey
Zeer goede film met spannend verloop. Wel een gemiste kans voor Robert de Niro om een belangrijker rol te spelen. 3,5*.

Larry Hagman
Goede film,alleen snapte ik niet waarom,personage (de nero), een huwelijksaanzoek wou doen
. Verder leuk detail, Clarlize Theron, betrapte ik op 1 zin nederlands (zuid-afrikaans).Verder goede wendingen in de film, die het geheel spannend, en niet geheel voorspellend maakten .

avatar van Number23
In mijn herinnering was dit een redelijke film met aardig verhaaltje. DeNiro is redelijk, Burns zoals altijd saaie drol. Maar de show wordt gestolen door Kelsey Grammer als aandachtsgeile talkshowhost en de 2 Russen, met name Taktarov (Oleg).

avatar van DBTim
Wat een slappe hap zeg. Verschrikkelijk slecht en ongeloofwaardig verhaal. En de acteerprestaties zijn ook maar op de automatische piloot. Snel vergeten deze film, bah

avatar van joe black
Number23 schreef:

Taktarov speelt inderdaad super goed. Enig lichtpuntje in de film.

confucius repeat
Van de 120 minuten waren er welgeteld 15 die de het bekijken waard waren. Al de rest was afval. Eén woord: Immoreel! Maar zo zijn er wel meer. Ik kom wel meer films tegen die mij niet bevallen maar deze mag toch wel geclasseerd worden bij de afdeling 'pulp.'
DeNiro was verschrikkelijk. Plagieerde zich om de 20 seconden en dan nog op een stuntelige manier, onprofessioneel. Nee, deze prent krijgt van mij geen tweede zit. Een afrader.

avatar van Spetie
Een niet echt overtuigende film, die verder wel aardig wegkijkt.

Het verhaal is op papier nogal ongeloofwaardig, maar komt in beeld zowaar nog redelijk geloofwaardig over. De actiescènes in de film zijn niet slecht en mede daardoor kijkt het best aardig weg. Qua acteerwerk is de film ondermaats. De Niro is nog net voldoende, maar wat Burns hier laat zien is gewoon lachwekkend slecht.

Ook de muzikale score is niet geweldig. Gelukkig is het tempo echter hoog en de film, ondanks de soms wat ongeloofwaardige momenten, best vermakelijk. Toch biedt de film is zijn geheel net te weinig om een voldoende uit te kunnen delen.

avatar van K. V.
Deze eens opgezet en het was niet mis, maar ook geen meesterwerk. Hij kijkt wel vlot weg en halfweg heeft hij wel een onverwachte wending, maar toch is het net niet.
Wel weer een hoop bekend volk: naast Robert de Niro en Edward Burns, was er ook nog een klein rolletje voor Kim Cattrall en Charlize Theron. Wel niet meteen grand cru voor Robert de Niro, maar nu ook niet z'n slechtste rol.
Verder was het verhaal boeiend genoeg. Leuk om eens gezien te hebben, maar het zal toch niet echt een film zijn die me zal bijblijven.

avatar van Moviestar1979
Het verhaal in deze film gaat over 2 criminelen die hun moorden met een videocamera vastleggen.
De Russische crimineel wil hiermee graag doorbreken als regisseur.
Dit idee is op zichzelf al te krankzinnig voor woorden.
Het is aan rechercheur Eddie Flemming en brandweerinspecteur Jordy Warsaw de taak om deze zieke geesten te stoppen.
Echter zullen ze er al snel achter komen dat dit niet zo eenvoudig blijkt te zijn.

15 Minutes werd over het algemeen niet slecht ontvangen.
De acteerprestaties zijn goed, en ook het scenario van John Herzfeld is niet verkeerd.
De man was tevens verantwoordelijk voor het verhaal en de regie van 2 Days In The Valley.
Toch is niet alles netjes uitgewerkt, en laat men wat steekjes vallen.
Karel Roden is sterk in zijn rol als de geschifte Emil Slovak.

Alles bij elkaar opgeteld komen we toch uit op 3,0 *

Een snelle, maar rommelige actiefilm, met bovendien behoorlijk wat missers, over twee Oost-Europese emigranten, waarbij enige subtiliteit ver te zoeken was. In de verhaallijn, rond het gegeven dat iedereen een bekendheid of beroemd wil worden, zat een behoorlijk moraliserende boodschap over geweld verscholen. De mening van de regisseur over de media en de Amerikaanse samenleving was kritisch maar ook hypocriet, want met zijn uitbuiting van alle geweld, maakte hij zich zelf ook schuldig. De cast speelde vrij middelmatig.

avatar van macrobody
gauke schreef:

Helemaal mee eens. Geef hem een halve ster meer omdat de dood van de Niro verrassend was.