In Old Chicago (1937)
Genre: Drama
Speelduur: 96 minuten
Alternatieve titel: De Brand van Oud Chicago
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Henry King
Met onder meer: Tyrone Power, Alice Faye en Don Ameche
IMDb beoordeling: 6,7 (2.620)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot In Old Chicago
"The Great American Motion Picture!"
Mrs. O'Leary voedt haar drie zonen, na de dood van haar man, alleen op. Dion wordt een knappe en bandeloze politieke konkelaar, Jack wordt advocaat met een missie, en Bob heeft geen andere ambitie in het leven dan te trouwen met zijn geliefde en kinderen te krijgen. Er spelen een hoop politieke intriges met betrekking tot Dion, Jack en de corrupte majoor Donlevy. Dit alles is echter slechts een aanzet tot het echte thema van de film, de grote brand van Chicago in 1871, die ingeleid wordt door de familie O'Leary.
Externe links
Acteurs en actrices
Dion O'Leary
Belle Fawcett
Jack O'Leary
Molly O'Leary
Pickle Bixby
Gil Warren
Ann Colby
Bob O'Leary
General Phil Sheridan
Senator Colby
Video's en trailers
Reviews & comments
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
Een mooie drama. Het begin was erg sterk en zwakte iets meer af naarmate het einde naderde. Toch keek de film lekker weg.
Dutchfan
-
- 1565 berichten
- 745 stemmen
Dze film kreeg een bizar staartje:de actrice Alice Brady,die voor haar rol als Molly O'Leary een Oscar kreeg als beste bijrolspeelster,kon op de avond van de oscar-uitreikingen niet aanwezig zijn bij het Oscargala.
Toen haar oscar uitgereikt werd,kwam er dus iemand anders het toneel op,om haar oscar in ontvangst te nemen.
Het bizarre was,dat niemand wist wie deze persoon was,ook Alice Brady niet.
De persoon en de oscar verdwenen en zijn nooit meer teruggezien.
Men wilde Alice later een nieuwe oscar aanbieden,maar de actrice overleed plotseling aan kanker voordat dat door kon gaan.
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Genietbaar historisch drama met een flinke dosis romantiek en muzikale ingrediënten, ook een rampenfilm. De effecten waren eigenlijk best geslaagd voor die tijd.
De brand van Chicago: een kleine oorzaak met grote gevolgen...
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Deze film is wel eens op tv geweest, maar toen niet gezien want ik heb al moeite met jaren '40-films dus laat staan nog ouder. Ik heb er wel een aantal gezien, maar toch in verhouding weinig. Eigenlijk een filmisch antwoord op San Francisco uit 1936. Alice Faye doet het trouwens wel aardig en beter als in Gang's All Here, The (1943). De muziek in de film is vaak leuk met mooie nummers als In old Chicago en Carry me back to old Virginny. Hoewel er drie broers zijn, gaat het toch hoofdzakelijk om twee broers, waarbij de één een wijk van Chicago wil opknappen en de ander de wijk juist wil behouden. De sterke troef is dan ook vooral Tyrone Power en Don Ameche. Maar Power speelt toch duidelijk het beste.
Ik dacht met de dvd die ik had, ik begin er maar niet aan. Maar toen ik een stukje van de ramp zag heb ik hem maar gewoon in zijn geheel bekeken. Het helpt wel als je zo'n oude film van dvd bekijkt, tenminste als hij goed is opgepoetst. Het is ook eentje, niet zo'n tergend lang drama, maar gewoon pats - anderhalf uur- en klaar, want het tempo in de film is prima wat ook komt omdat er sprongen in het verhaal zitten. Dat verhaal is veelal fictief, alleen de brand in Chicago is wel echt gebeurd. Dat laat wel even op zich wachten, maar dat vind ik niet erg, komt ook omdat de film toch wel wat komisch van opzet is en de film is dan ook tegen verwachting in, goed bevallen. De ramp is groots opgezet met vele figuranten en goede speciale effecten en het zorgt voor een zeer sterke wending in het verhaal. .
3.0
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
De intrige biedt niet veel onverwachts, maar er wordt aardig gespeeld en de bijrollen maken een hoop goed. Vooral opvallend is Rondo Hatton, een aan acromegalie (buitenproportionele groei van lichaamsdelen als armen, benen, handen, voeten, neus, kaak en jukbeenderen) lijdende acteur die vóór zijn vroege dood dan ook vaak in horrorfilms werd gecast; hier is hij de bodyguard van Gil Warren (en voor het gemak ook maar "Rondo" geheten), en wanneer hij in beeld is worden je ogen vaak weggezogen van de andere acteurs, zo luguber ziet hij eruit.
De climactische brand is nog altijd enorm indrukwekkend, mede omdat er niet de gebruikelijke Hollywood-muziekscore onder is geplakt; dat "assistant director" Robert Webb voor deze film een Oscar kreeg is dan ook meer dan begrijpelijk. Zoals de New York Times-recensent indertijd schreef: "At the first cry of ‛Fire' the screen suddenly flowers into beauty, violence, and terror." (Overigens is er sowieso heel weinig achtergrondmuziek gedurende de hele film te horen, heel verfrissend voor een film uit deze tijd.)
Is het niet een vreemd idee dat deze film langer geleden gemaakt is (2011–1938=73 jaar) dan de brand zelf voor de mensen die deze film zagen (1938–1871=67 jaar)? Het is dus zelfs heel goed mogelijk dat aan deze film werd meegewerkt door mensen die die brand nog zèlf hadden meegemaakt.
Helaas worden wij hier voor onze Regio-2-DVD afgescheept met de "limited release"-versie van de film, en niet met de "roadshow release", de versie waarin een film gedurende een beperkte periode werd vertoond in een klein aantal (chique) bioscopen in grote steden zoals Los Angeles, San Francisco, New York en –natuurlijk– Chicago, alvorens in een gekortwiekte ("limited") versie in gewone bioscopen in het hele land gedraaid te worden. De "roadshow"-versie duurt 115 minuten, en de "limited" versie van mijn DVD slechts 92 minuten, hetgeen zelfs met de "snellere" Europese PAL-speelduur nog altijd een verschil van een goede 20 minuten betekent. Jammer; de extra scènes zouden de film misschien onnodig hebben vertraagd, maar als we net als Amerika een release met beide versies zouden hebben gehad, zouden we daar in ieder geval zelf nog voor hebben kunnen kiezen. (Maar ja, eigenlijk mag ik niet klagen voor een film uit de 5-voor-5-euro-reeks bij zekere grote speelgoedhandel.)
Een aanwinst voor wie houdt van de klassieke Hollywood-film uit de "golden era", en een leuke film van een warme en veelzijdige maar helaas bijna vergeten filmmaker voor wie wel eens een lans mag worden gebroken, Henry King, regisseur van o.a. Jesse James uit 1939 (eveneens met Tyrone Power), The gunfighter (1950), The bravados (1958) en zijn absolute meesterwerk Twelve o'clock high uit 1949.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Eigenlijk een filmisch antwoord op San Francisco uit 1936. Hoewel er drie broers zijn, gaat het toch hoofdzakelijk om twee broers, waarbij de één een wijk van Chicago wil opknappen en de ander de wijk juist wil behouden. De sterke troef is dan ook vooral Tyrone Power en Don Ameche. Maar Power speelt toch duidelijk het beste.
De meeste echt oude films zijn nu wel een zware opgave voor mij, dus begin er ook niet meer aan. Maar bij deze is het leuk in bezit te houden. Ziet er ook goed uit van dvd, want op sommige momenten zie je hoe het er oorspronkelijk uitziet. Zonder ondertitels zou het politieke ook veel moeilijker te volgen zijn geweest, want er zit wel wat gedraai in het verhaal. Tyrone Power en Don Ameche zijn goed. Ik zie dat ik toch niet zo'n liefhebber ben van Alice Faye, hoewel ze drie leuke liedjes zingt in deze film en het acteren gaat ook wel.
De combinatie Power, Ameche en Faye is dan ook geslaagd en dat is de kracht van deze film. Naast het opgewekte karakter die het grootste deel van de film heeft. Ook de broederliefde wordt mooi weergegeven.
De lange versie zou zeker geen voordeel voor mij zijn. Op sommige momenten wordt het wel wat saai. Maar de kleinere wendingen in het verhaal doen de film weer opleven. De ramp aan het eind was ook niet zo heel interessant meer. Hoewel erg mooi en kundig gefilmd door King, zoals met die brandweerwagens, de paniek en de brandende gebouwen. De overgang van "komedie" naar "drama" is goed.
Er worden een heleboel (sub)genres in deze film verwerkt en het is dan al te gemakkelijk om het in "drama" samen te vatten. Er zit wel iets van een western in. Na het pioniersintro, is het vaak tot de ramp een komisch drama met romantiek, maar er wordt toegewerkt naar een serieus drama. Daartussen heeft het ook wel veel weg van de musicals uit de jaren '30. En verder is het een soort combinatie tussen een reclamefilm voor Chicago, danwel een familiedrama over de O'Leary's. De film start met 1854 en eindigt met 1871.
Dit is dan misschien ook wel het aantrekkelijke aan deze film, zoals het misschien ook wel bedoeld is. Vermaak in een economisch niet zo'n beste tijd. Ik heb er opnieuw van genoten. 4.0
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Eigenlijk opmerkelijk dat Tyrone Power pas 24 jaar oud was toen hij de hoofdrol van deze film kreeg: producer Darryl F. Zanuck vertrouwde er kennelijk op dat de charme en de "box office appeal" van zijn protégé deze zeer dure film zouden kunnen dragen. En daarin werd Zanuck niet teleurgesteld, want de film werd een groot succes, terwijl de innemende grijns van het personage van Power toch niet kan verhullen dat hij hierin een vrij opportunistische schobbejak is (getuige bijvoorbeeld de manier waarop hij verhindert dat Belle tegen hem kan getuigen). Dankzij zijn knappe uiterlijk was hij dus al zeer jong een ster, maar nog voordat hij aan het grote publiek kon bewijzen dat hij misschien ook wel een goed acteur was overleed hij, in 1958, eigenlijk nog steeds jong, nog maar 44 jaar.
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
De muziek in de film is vaak leuk met mooie nummers als In old Chicago en Carry me back to old Virginny. Hoewel er drie broers zijn, gaat het toch hoofdzakelijk om twee broers, waarbij de één een wijk van Chicago wil opknappen en de ander de wijk juist wil behouden. De sterke troef is dan ook vooral Tyrone Power en Don Ameche. Maar Power speelt toch duidelijk het beste.
Er worden een heleboel (sub)genres in deze film verwerkt en het is dan al te gemakkelijk om het in "drama" samen te vatten. Er zit wel iets van een western in. Na het pioniersintro, is het vaak tot de ramp een komisch drama met romantiek, maar er wordt toegewerkt naar een serieus drama. Daartussen heeft het ook wel veel weg van de musicals uit de jaren '30. En verder is het een soort combinatie tussen een reclamefilm voor Chicago, danwel een familiedrama over de O'Leary's. De film start met 1854 en eindigt met 1871.
Gelukkig een combinatie van allerlei genres en gelukkig voor de film destijds de dvd voor weinig bij Bart Smit gevonden waardoor nog steeds een plaatsje in mijn favorietenlijst heeft weten te behouden. Maar nu nog mij doen interesseren voor zo'n oude film zou echt niet meer lukken.
Redelijk boeiende film die gezien de trailer wel mooi gerestaureerd is. Luchtig komisch drama met een paar liedjes die verandert in serieus drama rampenfilm. De ramp waarin een groot deel van Chicago verwoest wordt is zeker voor die tijd erg goed gefilmd, met de paniek en chaos en toesnellende brandweerwagens. Het moment dat de brandweerwagens komen aangesneld was destijds de aanleiding om de film toch maar in zijn geheel te zien.
Grotendeels fictie. Leuke rollen van Ameche, Power en Faye.
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Judgment at Nuremberg
Drama / Oorlog, 1961
260 reacties
Where the Sidewalk Ends
Misdaad / Film noir, 1950
22 reacties
Birdman of Alcatraz
Drama, 1962
70 reacties
Patton
Oorlog / Biografie, 1970
143 reacties
All This, and Heaven Too
Drama / Romantiek, 1940
10 reacties
Ruggles of Red Gap
Komedie / Western, 1935
4 reacties
Gerelateerde tags
chicago, illinoisbrandmusicalconflagration rampen filmgreat fire brother brother relationshipbrothersbuitenlandse films in de sovjet-unie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.