• 8.225.873 stemmen

Geregisseerd door: Derek Jarman

Met onder meer: Steven Waddington, Tilda Swinton en Andrew Tiernan

Releasedatum: 24 april 1992

Over Edward II

"A classic tale of sex, revenge, and love"

Wanneer Edward II koning van Engeland wordt, laat hij onmiddellijk zijn hartsvriend Piers Gaveston, die door zijn vader was verbannen, terugkeren. Ondanks zijn lage geboorte maakt hij hem edelman, zeer tot ongenoegen van de hoge adel en zijn familie. Zijn vrouw koningin Isabella voelt zich door haar man verstoten en zint op wraak. Eerst zorgt zij ervoor dat Gaveston nogmaals wordt verbannen, dan laat zij hem terugroepen zodat hij kan worden vermoord. Er breekt een burgeroorlog uit en Isabella laat Edward II insluiten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Piers Gaveston

Roger Mortimer

Bishop of Winchester

Prince Edward

Lightbourn, the Gaoler

avatar van ags50

ags50

Op zich een redelijke verfilming naar het toneelstuk van Christopher Marlowe (tijdgenoot van Shakespeare). In beeld wordt echter teveel nadruk gelegd op zijn homoseksuele relatie met Gaveston (zoals hij in Braveheart ook teveel als een mietje voor het voetlicht wordt gezet, maar ja, wat kun je van Mel Gibson ook anders verwachten), voor mijn gevoel te expliciet en waarschijnlijk niet mogelijk ten tijde van Marlowe. Edward had na Gaveston nog een andere favoriet (die wel in beeld komt in de serie Les roits maudits), maar mag, gezien zijn vier kinderen, hooguit biseksueel genoemd worden. Jammer dat de brief van Isabella, geschreven door bisschop Orleton, met de dubbelzinnige Latijnse tekst niet naar voren komt (volgens mij wel in Les rois maudits): Eduardum occidere nolite, timere bonum est (letterlijk: Eduard doden niet, te vrezen de daad is goed). Door het verplaatsen van de komma achter "timere" kon de tekst gelezen worden als: Eduard doden niets te vrezen, de daad is goed.

Twee minpunten: moderne zetting van klassieke tonelen vind ik minder prettig (Branagh heeft ook zo'n handje daarvan), de DVD had geen ondertitels en dat is soms lastig met 16e eeuws Engels.

gauke

Een van de betere films van Derek Jarman. Sterk homo-erotisch, maar dat past bij deze regisseur en (schitterend) visueel gefilmd. Dat dit historische koningsdrama gegoten is in een modern jasje, maakt de film voor mij boeiender en verrassender. Ook ik heb een versie gezien zonder ondertiteling en dat maakt het inderdaad lastiger met het zestiende eeuwse Engels, maar de strekking van het verhaal is overduidelijk.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Niks tegen homo's, maar deze film had ik binnen 2 minuten gezien, een record.

avatar van mrklm

mrklm

Derek Jarman, een vooraanstaand regisseur van videoclips (hij produceerde o.a. de videoclips die de Pet Shop Boys gebruikten bij hun eerste tournee), toont zijn visuele panache in dit historische drama over de openlijk homoseksuele koning Edward II [Steven Waddington], die zijn Isabella [Tilda Swinton] afwijst ten faveure van Gaveston [Andrew Tiernan]. Hun homoseksuele verhouding leidt aanvankelijk tot een bittere strijd om de troon, waarbij de kerk een hoofdrol speelt, en leidt uiteindelijk tot burgeroorlog. Jarman gooit het gelijknamige toneelstuk van Christopher Marlowe waarop deze film is gebaseerd op flamboyante wijze open. Het resultaat is controversieel te noemen en zal niet naar ieders smaak zijn, maar de expliciete homoseksualiteit en het gebruik van 20e eeuwse kostuums om een link te leggen naar de politieke en psychologische onderdrukking van homoseksuelen, tonen wel Jarmans passie voor het verhaal en de relevantie van dit 16e eeuwse toneelstuk. Een fascinerende film.

avatar van mrklm

mrklm

Leo1954 schreef:

Niks tegen homo's, maar deze film had ik binnen 2 minuten gezien, een record.

Dan heb je 'm afgezet na de openingsscène met twee naakte en vrijende mannen, of je hebt 'm op Extreme Fast Forward gezet. De opening is (bewust) confronterend, maar dat geldt niet in zo sterke mate voor de rest van de film. Wellicht eens 5 minuten proberen?