Wittgenstein (1993)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Derek Jarman
met Karl Johnson, Tilda Swinton en Michael Gough

Biopic over het leven van de vooruitstrevende filosoof Ludwig Wittgenstein. We zien hem zijn carrière starten als leraar, waarna hij interesse begint te tonen in filosofie. Zijn eigenzinnige kijk op het vakgebied brengt hem regelmatig in conflict met collega's en superieuren.

avatar van Querelle
De eerste van Jarman die me goed bevalt: Informatief, mooi om te zien, geweldig geacteerd en grappig.

avatar van Hando
Kan iemand de poster verklaren?

avatar van Querelle
Heeft iets te maken met Wittgensteins arrogantie denk ik. Hij voelde zich nogal superieur.
Op de poster zie je Wittgenstein als kind.

avatar van Hando
Was leuk. De minimalistische setting werkte erg goed en het was grappig zonder echt de spot te drijven met Wittgenstein. Toch mist de film wel een beetje de diepgang die zijn geschreven biografie wel heeft.

Fijn tussendoortje. 3,5 sterren

avatar van Baggerman
Stond al tijden onbekeken en bestoft in mijn dvd-collectie. Leek me erg saai.

Dat saaie viel me erg mee, maar het is mij wel wat te abstract allemaal, dit minimalistische gedoe. Toch heb ik het wel tot het einde uit kunnen zitten en viel het geheel me nou ook niet tegen.

Olivier Smolders
Saai is naar mijn mening compleet het tegenovergestelde; het is een erg mooie film en het fascineerd mij ook enorm. Het kleurgebruik van Jarman is ook fenomenaal. Tot tegenstelling van Baggerman vindt ik dit een geweldig meesterwerkje.

Ik ben het helemaal eens met Smolders.

avatar van wibro
De filosoof Wittgenstein weet mij altijd te boeien, vandaar mijn belangstelling voor deze film. Nou ja film, het leek meer op een toneelstuk waar naar ik heb zitten te kijken en dat is ook de reden dat deze film mij niet wist te boeien. Ik vond het allemaal nogal boring en het kleurengebruik vond ik behoorlijk kitscherig. Het enige positieve vond ik dat de hoofdpersonen Wittgenstein en Russell uitstekend vertolkt werden door Karl Johnson resp. Michael Hough.

avatar van Querelle
Die vorige poster was veel mooier

Toen Derek Jarman deze film maakte leed hij aan aids en leverde hij zo'n beetje zijn laatste gevecht tegen deze ziekte. Hij zou op 19 februari 1994 sterven. Het resultaat is een moedig en markant testament van het leven en de gekwelde ziel, las ik in een recensie.
Het probleem blijft, denk ik, dat ik de werken van Jarman nauwelijks begrijp. Het is me allemaal te abstract, al kan ik wel genieten van de kleurenpracht.

yorgos.dalman

Ik dacht dat Blue als zijn echte (filmische) testament gezien werd. En zelfs daarna volgde nog de collagefilm Glitterbug.

yorgos.dalman schreef:

Je hebt hier vast en zeker gelijk in. Ik weet wel dat zowel Blue als Wittgenstein in première zijn gegaan op het filmfestival van Berlijn in februari 1993.
Wanneer en op welke wijze Glitterbug is ontstaan weet ik niet.

avatar van Mochizuki Rokuro
gauke schreef:
Wanneer en op welke wijze Glitterbug is ontstaan weet ik niet.

Glitterbug is een na zijn dood samengestelde collectie uit zijn 8mm films als ik het wel heb.

Dat van Wittgenstein en Blue wist ik niet. Blue is wel zijn laatste 'eigen' film zover ik weet.