• 8.351.998 stemmen

Geregisseerd door: Sally Potter

Met onder meer: Tilda Swinton en Quentin Crisp

Releasedatum: 28 januari 1993

Plot Orlando

Een onsterfelijke jongeling ontdekt het leven vanuit het oogpunt van beide seksen over een periode van 4 eeuwen van sociale veranderingen. Gebaseerd op de roman van Virginia Woolf.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Shelmerdine

Archduke Harry

Nick Greene / Publisher

Queen Elizabeth I

King William of Orange

avatar van renske

renske

Een originele, eigenzinnige film waarvan ik alleen het einde ietwat vond tegenvallen. Een prachtige, ietwat vervreemdende (maar dat lijkt me de bedoeling) rol van Swinton en zelfs een piepklein rolletje van onze eigen Thom Hoffman als Willem van Oranje. Ben van Os en Jan Roelfs die de Art Direction/Set Decoration deden werden genomineerd voor een Oscar maar wonnen niet (dat deden de Art Designers van Schlindler's List wel). Het ziet er adembenemend uit.

Als dat mag heb ik even wat quotes gekopieerd van imdb:

Narrator: She's lived for 400 years and hardly aged a day; but, because this is England, everyone pretends not to notice.

---

Orlando: Same person. No difference at all... just a different sex.

---

The Khan: It has been said to me that the English make a habit of collecting... countries.

---

Archduke Harry: I'm offering you my hand.

Orlando: Archduke! That's very kind. Yes. I can't accept.

Archduke Harry: But I am England, and you are mine.

Orlando: I see. On what grounds?

Archduke Harry: Because ...I adore you.

---

Euphrosyne: The treachery of men!!

---

Orlando: The treachery of women!!

---

Orlando: I can come to only two conclusions about the female sex. Neither of which are worth expressing.

avatar van corbijn

corbijn

er word op een prachtige manier door de eeuwen. hele mooie tijdsbeelden neergezet in vond tilda als man net niet. maar verder heel knap. ik geef het je te doen dit boek te verfilmen. jimmy sommerville van bronksi beat is grappig.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Je kunt veel van deze film zeggen,maar niet dat hij lelijk is.Voortreffelijke decoraties en kostumering en citaten uit de schilderkunst.Doet denken aan het werk van Greenaway,geen wonder aangezien enkele vaste G. collaborateurs hieraan meewerkten.Wat deze film genietbaarder maakt dan de meeste kostuumdrama's is het luchtige toontje,dat het boek trouwens ook heeft.Het postmoderne gepraat in de camera van Swinton had dan weer niet gehoeven.

Niemand anders dan Swinton had de rollen kunnen spelen waarschijnlijk,al is ze als vrouw allicht overtuigender.Zane is uiterst matig.Potter zag zich genoopt om het eind van de film te verplaatsen naar de jaren '90 en maakt duidelijk dat ze een mindere schrijfster is dan Woolf.

Goede soundtrack,naar het schijnt gecomponeerd door de regisseuse zelf.

avatar van appelsapgodin

appelsapgodin

Prachtige, prachtige film met een meesterlijke Tilda Swinton in de hoofdrol. Inderdaad niet makkelijk om dit boek van Virginia Woolf te verfilmen, maar Potter heeft haar uiterste best gedaan en is er wat mij betreft zeer wel in geslaagd het verhaal te moderniseren en tegelijkertjd trouw te blijven.

gauke

Een dun, zwak en irrelevant kostuumdrama mondt uit in een eerlijke, onconventionele uiteenzetting (zonder dogma's) over sekse en alles wat bij man en vrouw zijn behoort, verpakt in vernuft, elegantie, wrange humor en stijl. Hoewel niet altijd even boeiend fascineert dit unieke en markante (filmkunst) verhaal, dat door een aantal kenners tot cult verheven is. Swinton is geweldig, zowel als man en als vrouw.

avatar van danuz

danuz

Allemachtig, wat zitten hier prachtige shots/scenes in zeg. Vooral de besneeuwde landschappen en de zwarte puppilen van Swinton zullen me bijblijven. Daarnaast komt nog eens een fabelachtige sfeer (Jarman-esk) en een interessante verfilming van Woolf's novelle. Intrigerende cinema, moet ook echt even zakken..

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Oh, ja, Sally Potter. Zit al tijden in mijn hoofd opgeslagen als "nog iets van zien". Bedankt voor het weer even naar boven halen. En Tilda Swinton is altijd een plus.

avatar van John Milton

John Milton

Hier kon ik meer mee dan met haar recentere Ginger & Rosa (2012), al zijn kostuumdrama's niet helemaal mijn ding... Visueel erg fijn, en zoals SB hierboven zegt: Tilda Swinton ís altijd een plus

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1916 stemmen

Prachtige verfilming die steeds de juiste snaar raakt. Kleine momentjes met humor (Orlando die met haar 18de-eeuwse hoepelrok zijwaarts moet lopen om tussen de meubels door te kunnen), grote momentjes met de perfect gecaste Tilda Swinton, en een geweldige combinatie van set design, kostumering, camerawerk en muziek maken hier een feest voor oog en oor van.