Orlando (1992)

Verenigd Koninkrijk / Rusland / Frankrijk / Italië / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sally Potter
met Tilda Swinton, Quentin Crisp en Jimmy Sommerville

Een onsterfelijke jongeling ontdekt het leven vanuit het oogpunt van beide seksen over een periode van 4 eeuwen van sociale veranderingen. Gebaseerd op de roman van Virginia Woolf.

Een originele, eigenzinnige film waarvan ik alleen het einde ietwat vond tegenvallen. Een prachtige, ietwat vervreemdende (maar dat lijkt me de bedoeling) rol van Swinton en zelfs een piepklein rolletje van onze eigen Thom Hoffman als Willem van Oranje. Ben van Os en Jan Roelfs die de Art Direction/Set Decoration deden werden genomineerd voor een Oscar maar wonnen niet (dat deden de Art Designers van Schlindler's List wel). Het ziet er adembenemend uit.

Als dat mag heb ik even wat quotes gekopieerd van imdb:

Narrator: She's lived for 400 years and hardly aged a day; but, because this is England, everyone pretends not to notice.
---
Orlando: Same person. No difference at all... just a different sex.
---
The Khan: It has been said to me that the English make a habit of collecting... countries.
---
Archduke Harry: I'm offering you my hand.
Orlando: Archduke! That's very kind. Yes. I can't accept.
Archduke Harry: But I am England, and you are mine.
Orlando: I see. On what grounds?
Archduke Harry: Because ...I adore you.
---
Euphrosyne: The treachery of men!!
---
Orlando: The treachery of women!!
---
Orlando: I can come to only two conclusions about the female sex. Neither of which are worth expressing.

er word op een prachtige manier door de eeuwen. hele mooie tijdsbeelden neergezet in vond tilda als man net niet. maar verder heel knap. ik geef het je te doen dit boek te verfilmen. jimmy sommerville van bronksi beat is grappig.

Je kunt veel van deze film zeggen,maar niet dat hij lelijk is.Voortreffelijke decoraties en kostumering en citaten uit de schilderkunst.Doet denken aan het werk van Greenaway,geen wonder aangezien enkele vaste G. collaborateurs hieraan meewerkten.Wat deze film genietbaarder maakt dan de meeste kostuumdrama's is het luchtige toontje,dat het boek trouwens ook heeft.Het postmoderne gepraat in de camera van Swinton had dan weer niet gehoeven.
Niemand anders dan Swinton had de rollen kunnen spelen waarschijnlijk,al is ze als vrouw allicht overtuigender.Zane is uiterst matig.Potter zag zich genoopt om het eind van de film te verplaatsen naar de jaren '90 en maakt duidelijk dat ze een mindere schrijfster is dan Woolf.
Goede soundtrack,naar het schijnt gecomponeerd door de regisseuse zelf.

Prachtige, prachtige film met een meesterlijke Tilda Swinton in de hoofdrol. Inderdaad niet makkelijk om dit boek van Virginia Woolf te verfilmen, maar Potter heeft haar uiterste best gedaan en is er wat mij betreft zeer wel in geslaagd het verhaal te moderniseren en tegelijkertjd trouw te blijven.

Een dun, zwak en irrelevant kostuumdrama mondt uit in een eerlijke, onconventionele uiteenzetting (zonder dogma's) over sekse en alles wat bij man en vrouw zijn behoort, verpakt in vernuft, elegantie, wrange humor en stijl. Hoewel niet altijd even boeiend fascineert dit unieke en markante (filmkunst) verhaal, dat door een aantal kenners tot cult verheven is. Swinton is geweldig, zowel als man en als vrouw.

avatar van danuz
Allemachtig, wat zitten hier prachtige shots/scenes in zeg. Vooral de besneeuwde landschappen en de zwarte puppilen van Swinton zullen me bijblijven. Daarnaast komt nog eens een fabelachtige sfeer (Jarman-esk) en een interessante verfilming van Woolf's novelle. Intrigerende cinema, moet ook echt even zakken..

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Oh, ja, Sally Potter. Zit al tijden in mijn hoofd opgeslagen als "nog iets van zien". Bedankt voor het weer even naar boven halen. En Tilda Swinton is altijd een plus.

avatar van John Milton
Hier kon ik meer mee dan met haar recentere Ginger & Rosa (2012), al zijn kostuumdrama's niet helemaal mijn ding... Visueel erg fijn, en zoals SB hierboven zegt: Tilda Swinton ís altijd een plus