• 13.456 nieuwsartikelen
  • 170.814 films
  • 11.285 series
  • 32.138 seizoenen
  • 632.875 acteurs
  • 196.715 gebruikers
  • 9.201.184 stemmen
Avatar
 
banner banner

Orlando (1992)

Biografie / Drama | 93 minuten
3,20 81 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 93 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Rusland / Frankrijk / Italië / Nederland

Geregisseerd door: Sally Potter

Met onder meer: Tilda Swinton, Billy Zane en Quentin Crisp

IMDb beoordeling: 7,1 (19.690)

Gesproken taal: Engels, Frans, Russisch en Turks

Releasedatum: 28 januari 1993

Plot Orlando

Een onsterfelijke jongeling ontdekt het leven vanuit het oogpunt van beide seksen over een periode van 4 eeuwen van sociale veranderingen. Gebaseerd op de roman van Virginia Woolf.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Shelmerdine

Archduke Harry

Nick Greene / Publisher

Queen Elizabeth I

King William of Orange

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van renske

renske

  • 1105 berichten
  • 926 stemmen

Een originele, eigenzinnige film waarvan ik alleen het einde ietwat vond tegenvallen. Een prachtige, ietwat vervreemdende (maar dat lijkt me de bedoeling) rol van Swinton en zelfs een piepklein rolletje van onze eigen Thom Hoffman als Willem van Oranje. Ben van Os en Jan Roelfs die de Art Direction/Set Decoration deden werden genomineerd voor een Oscar maar wonnen niet (dat deden de Art Designers van Schlindler's List wel). Het ziet er adembenemend uit.

Als dat mag heb ik even wat quotes gekopieerd van imdb:

Narrator: She's lived for 400 years and hardly aged a day; but, because this is England, everyone pretends not to notice.

---

Orlando: Same person. No difference at all... just a different sex.

---

The Khan: It has been said to me that the English make a habit of collecting... countries.

---

Archduke Harry: I'm offering you my hand.

Orlando: Archduke! That's very kind. Yes. I can't accept.

Archduke Harry: But I am England, and you are mine.

Orlando: I see. On what grounds?

Archduke Harry: Because ...I adore you.

---

Euphrosyne: The treachery of men!!

---

Orlando: The treachery of women!!

---

Orlando: I can come to only two conclusions about the female sex. Neither of which are worth expressing.


avatar van corbijn

corbijn

  • 115 berichten
  • 664 stemmen

er word op een prachtige manier door de eeuwen. hele mooie tijdsbeelden neergezet in vond tilda als man net niet. maar verder heel knap. ik geef het je te doen dit boek te verfilmen. jimmy sommerville van bronksi beat is grappig.


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Je kunt veel van deze film zeggen,maar niet dat hij lelijk is.Voortreffelijke decoraties en kostumering en citaten uit de schilderkunst.Doet denken aan het werk van Greenaway,geen wonder aangezien enkele vaste G. collaborateurs hieraan meewerkten.Wat deze film genietbaarder maakt dan de meeste kostuumdrama's is het luchtige toontje,dat het boek trouwens ook heeft.Het postmoderne gepraat in de camera van Swinton had dan weer niet gehoeven.

Niemand anders dan Swinton had de rollen kunnen spelen waarschijnlijk,al is ze als vrouw allicht overtuigender.Zane is uiterst matig.Potter zag zich genoopt om het eind van de film te verplaatsen naar de jaren '90 en maakt duidelijk dat ze een mindere schrijfster is dan Woolf.

Goede soundtrack,naar het schijnt gecomponeerd door de regisseuse zelf.


avatar van appelsapgodin

appelsapgodin

  • 39 berichten
  • 177 stemmen

Prachtige, prachtige film met een meesterlijke Tilda Swinton in de hoofdrol. Inderdaad niet makkelijk om dit boek van Virginia Woolf te verfilmen, maar Potter heeft haar uiterste best gedaan en is er wat mij betreft zeer wel in geslaagd het verhaal te moderniseren en tegelijkertjd trouw te blijven.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een dun, zwak en irrelevant kostuumdrama mondt uit in een eerlijke, onconventionele uiteenzetting (zonder dogma's) over sekse en alles wat bij man en vrouw zijn behoort, verpakt in vernuft, elegantie, wrange humor en stijl. Hoewel niet altijd even boeiend fascineert dit unieke en markante (filmkunst) verhaal, dat door een aantal kenners tot cult verheven is. Swinton is geweldig, zowel als man en als vrouw.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Allemachtig, wat zitten hier prachtige shots/scenes in zeg. Vooral de besneeuwde landschappen en de zwarte puppilen van Swinton zullen me bijblijven. Daarnaast komt nog eens een fabelachtige sfeer (Jarman-esk) en een interessante verfilming van Woolf's novelle. Intrigerende cinema, moet ook echt even zakken..


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21957 berichten
  • 4785 stemmen

Oh, ja, Sally Potter. Zit al tijden in mijn hoofd opgeslagen als "nog iets van zien". Bedankt voor het weer even naar boven halen. En Tilda Swinton is altijd een plus.


avatar van John Milton

John Milton

  • 23064 berichten
  • 12662 stemmen

Hier kon ik meer mee dan met haar recentere Ginger & Rosa (2012), al zijn kostuumdrama's niet helemaal mijn ding... Visueel erg fijn, en zoals SB hierboven zegt: Tilda Swinton ís altijd een plus


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5818 berichten
  • 2330 stemmen

Prachtige verfilming die steeds de juiste snaar raakt. Kleine momentjes met humor (Orlando die met haar 18de-eeuwse hoepelrok zijwaarts moet lopen om tussen de meubels door te kunnen), grote momentjes met de perfect gecaste Tilda Swinton, en een geweldige combinatie van set design, kostumering, camerawerk en muziek maken hier een feest voor oog en oor van.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4902 berichten
  • 3828 stemmen

Super mooie beelden, super mooie vormgeving en een geniale rol van Swinton. En de soundtrack klopt ook helemaal voor mij.

En vanzelf is Swinton wel zo'n beetje de enige die deze rol zou hebben kunnen spelen - hoewel ze, hoe mannelijk ze ook kan overkomen, toch vooral altijd een vrouw blijft in mijn ogen. Daarmee werkt het hele concept van de verwisselingen ook maar matig, al is dat wellicht een heel persoonlijk iets. In een boek komt dat ongetwijfeld beter uit, daar heb je minder last met dit soort beperkingen.

Dat het origineel van Woolf is is wellicht ook de oorsprong van een hele serie erg mooie quotes in de film. Ook daarmee erg knap.


avatar van Basto

Basto

  • 11068 berichten
  • 7150 stemmen

Ik had hier weinig verwachtingen van. Keek de film enkel omdat hij in de 30 Years of Sony 4k box zat.

Lang geleden dat ik een film zag die ik ronduit vervelend vond. Kon er helemaal niks mee.

1*


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2249 berichten
  • 1525 stemmen

De film is een ietwat buitenissig, Fellini-achtig kostuumdrama dat daarmee visueel imponeert. Het idee is ook goed: met de hoofdpersoon reizen we door de tijd waarbij die halverwege van geslacht wisselt maar – zo wordt benadrukt – dezelfde persoon blijft zodat we zien hoe verschillend het leven is als man of als vrouw. Het beginpunt en eindpunt vormen een mooie cirkel: in de begintijd (17de eeuw) wilden jongemannen er vrouwelijk uit zien (en werd het kapitaal via de vrouwelijke lijn geërfd omdat het dan zeker binnen de familie bleef) en in de eindtijd (20ste eeuw) willen jonge vrouwen er mannelijk uitzien (en kunnen ze ook eindelijk onafhankelijk zijn) zodat de androgyniteit, belichaamd door de hoofdpersoon, een rode draad vormt door de geschiedenis terwijl de samenleving heel anders reageert op het toevallige etiket ‘man’ of ‘vrouw’. De voortgang in tijd c.q. hoofdstukken is thematisch ook sterk opgebouwd (met een leuke ogenschijnlijke omkering): dood  liefde  poëzie  politiek  samenleving  seks  geboorte.

Ik heb wel eens een boek van Virgina Woolff proberen te lezen maar ik kwam daar niet doorheen: wat de hoofdpersonen zeggen en denken in hun stream-of-consciousness kan me niet boeien. Ook de invulling van bovenstaand plot door wat er wordt gezegd of wat er gebeurt kon me nergens pakken: de vaak poëtische uitspraken hebben geen diepgang en de plot laat slechts heel summier iets van de vrouwengeschiedenis zien en laat je ook niet op het puntje van je stoel zitten.


avatar van dimi303

dimi303

  • 3378 berichten
  • 3522 stemmen

Beter dan verwacht en toen zag je al dat Tilda Swinton een klasse apart was. Normaal ben ik niet zo aan kostuum drama's maar deze kon me echt bekoren. Ook heel sterke soundtrack en sets.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10040 berichten
  • 8284 stemmen

Weet niet zo goed wat ik nu moet met deze historische fantasie...acteerwerk, muziek (hé dat was Jimmy Somerville van Bronski Beat), weelderige locaties en kostuums en verdere productiedesign zijn top! De scènes van de Thames-wintermarkt, het Ottomaanse Rijk en Victoriaanse tijd zijn om door een ringetje te halen. Echter meanderede het maar een beetje aan. Volgens dit verhaal krijg de mannelijke edelman Orlando, de vraag van de stervende Elizabeth I. om te blijven zoals hij is. Als hij later weigert oorlog te voeren veranderd hij in een vrouw. Ook dit was beetje veilige overgang want mannelijke Tilda Swinton is niets anders dan vrouwelijke Tilda Swinton. Of ze nu een pofbroek of een jurk draagt. Men had hier beter voor een veel grotere verandering kunnen gaan (maar ja wie ben ik?) Misschien dat het lastig is om een Virginia Woolf-verhaal te verfilmen en de film ziet er goed en geslaagd uit maar persoonlijk had ik gehoopt op iets meer pit.