Silkwood (1983)

Drama / Thriller

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Meryl Streep, Kurt Russell en Cher

Het verhaal van Karen Silkwood, die in een nucleaire fabriek werkt in Oklahoma. Ze stelt het bedrijf aan de kaak, wanneer ze beseft dat er gevaarlijke situaties ontstaan met nucleaire besmetting.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Prima drama, met erg sterk acteerwerk van Streep, Russell en Cher. Verder goede bijrollen voor o.a. Craig T. Nelson en Fred Ward. Het plot is simpel, maar sterk uitgewerkt. Ook de sfeer is uitstekend. Het trage tempo en ietwat sentimentele momenten gaan soms een beetje tegenwerken, maar over het algemeen is Silkwood een sterk stukje drama.

3,5 sterren.

Ontzettend deprimerende film.
Het drama greep me wel aan, maar op een gegeven moment vond ik het teveel van het 'goede'. Dat gehang in het huis; die scenes begonnen op elkaar te lijken.
Alsof het niet genoeg was met de problemen met haar werk, had ze ook nog eens thuis problemen en zat eigenlijk alles tegen.
Silkwood is erg weinig filmisch. Misschien is het allemaal bewust sober gehouden, om het claustrofobische te benadrukken, maar het had wel wat smeuïger gemogen.
Wel een erg mooie rol van Streep.

avatar van Co Jackso
Silkwood is aardige en inderdaad deprimerende film. Nadeel van deze film ia vooral het tempo. Op een bepaald moment is het net alsof je alles al een keer gezien hebt. Ditzelfde gevoel had ik zelfs bij het einde.

Verder denk ik dat deze film, vanwege zijn verhaal, wat gedateerd leek te zijn. Gelukkig is er nog Meryl Streep die uitstekend haar rol vertolkt. Kurt Russel en Cher kwamen daarentegen wat plichtmatig over.

avatar van Filmkriebel
Kritische, maar erg trage film over de negatieve effecten van kerncentrales op de gezondheid en het milieu. Meteen ook de waargebeurde strijd van Karen Silkwood tegen het bedrijf, dat ongestoord haar praktijken wil verderzetten op de rug van de lagere sociale klasse die er tewerkgesteld is, en denken ze, toch geen gehoor heeft in de maatschappij. Goede rol van Streep in dit eco-socialistisch drama maar wat mij betreft mocht het allemaal wat dynamischer gebracht worden.

avatar van frolunda
De uitstekende rolbezetting met een uitblinkende Streep is de sterkste troef in dit pakkend drama.Daarnaast verdient ook regisseur Nichols een pluim omdat hij hier prima werk levert door precies de juiste toon te zetten en nergens overgaat tot vals sentiment.Goede film!

Karen Silkwood kwam op 13 november 1974 onder mysterieuze omstandigheden om het leven bij een auto-ongeluk. Dit is haar verhaal.
Het is een angstaanjagend drama over manipulatie en gesjoemel in een kernenergiebedrijf en het (waargebeurde) trieste lot van een klokkenluider. Sterke vertolkingen van Meryl Streep en Cher. Een neerslachtige film, die je aan het nadenken zet...

Een traag, sober en sterk politiek klokkenluidersdrama (thriller), losjes gebaseerd op het levensverhaal van de hoofdpersoon, dat zich afspeelde binnen een fabriek voor nucleaire materialen. De productie had een fascinerend onderwerp, was spannend en onderhoudend en kwam over als een gefilmd toneelstuk (wat op zichzelf geen nadeel was). De cast speelde zowel met vakmanschap als met gevoel.

avatar van wendyvortex
Dat hele Karen Silkwood-verhaal is zeer interessant, zozeer zelf dat ik het hele verhaal al kende voordat ik eindelijk eens de film zag, was even wachten op een goedkoop tweedehands DVD-tje uit de lokale dumpshop. Wel onderhoudend en met jaren tachtig-helden als Meryl Streep, Kurt Russell en Cher. Leukste rolletje is overigens voor Craig T. Nelson (de vader uit Poltergeist).
Wel erg veel familiaire en relatie-sores waar af en toe Karen's strijd wat breder uitgemeten had mogen worden. In filmisch opzicht degelijk vakwerk, maar weinig spectaculairs.