Herbie Rides Again (1974)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Stevenson
met Raymond Bailey, Ivor Barry en Stefanie Powers

De supermagnaat Alonzo Hawk onthult trots de plannen van zijn nieuwste meesterwerk: het hoogste kantoorgebouw ter wereld. Hoewel het gebouw totaal zal misstaan in het hartje van San Francisco, wil hij toch met de werken beginnen. Daarvoor moeten enkele huizen gesloopt worden, onder meer de brandweerkazerne van oma Steinmetz, maar die verzet zich met hand en tand en krijgt de hulp van Herbie...

avatar van speedy23
De tweede en een zeer leuke in de reeks van Dolle Keverfilms die Disney geproduceerd heeft. Herbie Rides Again is niet alleen een jeugdfilm, ook volwassenen kunnen meegenieten van de dialogen en de talrijke verwijzingen naar andere filmklassiekers..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins onderhoudend vervolg op het succesvolle eerste deel van de lange reeks Herbie's. Jones wordt hier echter wel een beetje gemist. Geen hoogvlieger maar als jeugdfilm toentertijd niet mislukt. Gemiddeld.

avatar van Legan
Vergeleken met het eerste deel, is het verhaal een stuk flauwer, meliger, onzinniger en onrealistischer. Maar de redelijke vlotte uitwerking en de vele ontwikkelingen zorgen er toch voor dat het enigszins vermakelijk is. Vooral Hawk's droom is vermakelijk.

Een ander plus zijn de veteranen Hayes (oma Steinmetz) en Wynn (magnaat Hwak) die sterke persoonlijkheden neerzetten. Helaas is Herbie qua persoonlijkheid, een stuk vlakker en minder aanwezig. En Herbie is nu wat deze reeks zo bijzonder maakt.

Als stand-alone film 3,0* maar als Herbie-film kom ik niet verder dan 2,0*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ken Herbie zoals velen van mijn kinderjaren. Ook al waren de films van voor mijn tijd. Herbie rides again is toch wel het minste deel uit de reeks. The love bug is uiteraard een goeie start geweest, maar vooral de films na deze waren leuk met de komst van technieker Wheely Applegate (Don Knotts). Daar is de auto nog meer een race-auto trouwens, evengoed met zijn kuren. En komt hij beter uit de verf. Hier is het meer een hondje in de vorm van een auto en is het geheel nogal achterhaald. In zijn tijd wel leuk voor kinderen, maar uiteindelijk te braaf om er nu nog van te kunnen genieten.

Ik geef toe dat het verhaal en de acteurs het niet slecht doen. Maar in z'n geheel mist het de nodige peper en zout. En Herbie heeft al beter films gekend.