Die Stille nach dem Schuß (2000)

Duitsland

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Bibiana Beglau, Richard Kropf en Nadja Uhl

Duitsland, de jaren zeventig. Rita (Bibiana Beglau) is een terroriste bij de RAF (Rote Armee Fraktion). Een poging een bendelid uit de gevangenis te bevrijden, mondt uit in een bloederige schietpartij. Ze worden geïdentificeerd en hun foto's worden verspreid door de media. Rita loopt met enkele kompanen over naar Oost-Duitsland, waar de Stasi hen met open armen ontvangt. In ruil voor enkele aanslagen genieten ze overheidsbescherming. Na enige tijd is Rita het geweld beu en ze besluit ermee te kappen. Ze krijgt een nieuwe naam en een onderduikadres toegewezen. Met de val van de Berlijnse Muur valt haar dekmantel echter in duigen.

avatar van badfans69
1 van de betere films met als onderwerp de RAF beweging in Duitsland.

arthaus.de