Cutting Class (1989)

Alternatieve titel: High School Murders

Thriller / Komedie

geregisseerd door Rospo Pallenberg
met Donovan Leitch, Jill Schoelen en Brad Pitt

Paula Carson is een buitengewoon populaire verschijning op school. De knappe meid brengt menig jongenshart op hol. Vooral haar klasgenoten en eeuwige rivalen Dwight en Brian raken in de ban. Dwight is de populaire bink, Brian zijn stille tegenpool. Op hem rust nog altijd de verdenking van moord op zijn vader. Brian is net ontslagen uit een psychiatrische kliniek. Zodra hij weer terug is op school, vallen er opnieuw slachtoffers in de buurt. De vraag die de meeste mensen bezighoudt is, of Brian het moorden niet kan laten. Slechts een enkeling verdenkt Dwight. Die wil per slot van rekening Paula niet in de armen van zijn rivaal vinden...

Leuke en spannende film.

avatar van danuz
Dit is zo fout, dat het haast weer goed wordt. Heerlijke jaren '80 film, met een hele jonge Brad Pitt, verschrikkelijke acteerprestaties en kitscherige muziek. En of het nou een bedoelde komedie is, dat weet ik nog zo net niet.. Het is in ieder geval wel lachen

Je zou een tienerthriller als 'I know what you did' verwachten, maar deze film slaagt er op geen enkel moment in enige geloofwaardigheid te verwerven. En Brad Pitt... die zat hier nog in zijn volle leerproces.

avatar van matthijs_013
De film is nu tijdelijk voor 2,99 in je videotheek te koop

spannende film, met een erg leuke brad pitt.

Movie_fan#
Opzich best spannend en grappig dat ik hem gekocht heb voor 1,99 want hij was nog best leuk. Goed bedacht verhaal met een paar echte slechte acteurs brad pitt megeteld(hij is hier ook nog wel erg jong maar toch )
De moordscene's waren best leuk nog om te zien.

Ohoh, m'n huisgenoot heeft 'm net voor een belachelijk lage prijs op de gok gekocht, maar dit belooft niet veel goeds.........

dit is een van de slechtste films die ik ooit heb gkeken. We hebben allemaal zitten lachen dus we hebben ons wel vermaakt .

acteerwerk: 0,5
verhaal:0,5
sfeer: 0,5

Het meest heb ik nog gelachen om die pa die de hele film met een pijl in zijn borst door het beeld heen rent,kruipt,wandeld. jemig als ik er aan den begin ik al weer te lachen.

en dat die brian overal opduikt haahahahahahahahahahah

Ik wil hem bijna nog een ster geven omdat ik zo gelachen heb

hahahaha...ik heb echt kapot gelachen om deze film.
ook leuk dat ie hier als Thriller/Komedie geregistreerd staat.

avatar van BlueVelvet
Erg grappig inderdaad, hoewel dat misschien niet de bedoeling was. Heb me best weten te vermaken door de slechtheid van de film
Ik zet hoog in 3*

avatar van Torrez
Zware Stront die film , de slechste film van Pitt

avatar van Skrean
Vond het wel een vermakelijk filmpje. Lekker voor de vrijdagmiddagkater. Leuk verhaaltje wel. Er zit een lekker 80' s sfweertje in. 3 sterren

avatar van maerk
Erg zwakke film met Brad Pitt. Zeker het grootste dieptepunt in zijn carriere. Heel de film is eiglijk niks aan, het acteren is ook weer niet om over naar huis te schrijven, het verhaal is saai en ongeloofwaardig, de humor is mislukt enz. enz. Alleen vond ik de 'plotwending' toch best wel verassend. Half puntje daarvoor.

1 ster.

avatar van niethie
Normaal gesproken ben ik dol op dit soortnietszeggende foute jaren 80 films maar dit is werkelijk verschrikkelijk (wat zal die pitt zich hiervoor schamen) .
De film is werkelijk geen moment spannend, je weet al gelijk wie de moordenaar is, verder veel nepbloed, rubbere pijlen en slechte acteerprestaties (ja ook van brad pitt)
Maar als je het kijkt al een komedie is het nog redelijk leuk en valt er (alhoewel het niet hoogstaand is) nog wel wat te lachen omdat de film zich absoluut niet serieus neemt wat leid tot vele komische tafarelen en voorspelbaarheid, daar komt ook nog eens bij dat hoofdrolspeelster schoelen een erg lekker wijf is. 2 sterren

avatar van sydjeh
Er klopte echt vanalles niet in deze film, maar ja het is al een oude film!
Brad Pitt was echt nog in zijn leerproces!
Zwakke film!!!!!!!

avatar van niethie
sydjeh schreef:
Er klopte echt vanalles niet in deze film, maar ja het is al een oude film!
Wat heeft dat er nou weer mee te maken.

avatar van mikey
Sommige dingen waren inderdaad niet logisch, wij wisten namelijk dat Pitt het niet kon zijn. Weg spanning!

Pitt deed zijn ding, toen al. Maar wel met Schoelen,

avatar van OlafK
Dezelfde tekst die hier op MM gebruikt wordt, staat ook precies zo op de hoes. Vraag me af wie van wie heeft overgenomen .
In ieder geval een barslechte film..

En een slechte zaak dat recente foto's van populaire acteurs(zoals hier Brad Pitt) als lokkertjes op de DVD-hoes worden geprint.

Gekocht omdat ik een redelijk recente foto van Brad Pitt op de cover zag, uitgezet toen ik zag wat voor film het was. slecht lokkertje en wederom voor mij aanleiding om minder 5 voor 10 E films te kopen bij de frs.

AC/DC
Torrez schreef:
Zware Stront die film , de slechste film van Pitt

Vind je het gek, 't is één van z'n eerste films!

avatar van Gnarkill2k6
Interessant genoeg om af te kijken. 2,5 ster.

avatar van Movie Jim
Een buitengewoon rare film van Brad Pitt een van de eersten van hem. Ik vond het wel een spannende film. Vooral door verschillende genres Thriller komedie horror. Gewoon stoer hoor die Brad Pitt.

avatar van Ciai
Ik vroeg me tijdens het bekijken van deze film telkens af of Brad Pitt zijn films nog wel eens herkijkt. En ik vroeg me daarbij ook af wat hij er dan van zou vinden... Zou hij het slecht vinden, zou hij zich schamen, of zou hij blij zijn? Ik dacht zelf aan het laatste, hij bedenkt zich vast dat hij zo ongeveer de gelukkigste persoon in de wereld moet zijn om na een prestatie als in Cutting Class toch nog een van de grootste acteurs van deze tijd geworden te zijn.

Want wat was dit een draak van een film. Brad Pitt was nog niet eens de slechtste, de acteur die mijn mond compleet openbrak was Donovan Leitch. Hij sloeg werkelijk alles. Het leek alsof hij vlak voor het opnemen van een scene kennis had gemaakt met zijn personage en zijn tekst, en dat in enkele minuutjes uit zijn hoofd had geleerd. Zo kwam het er in ieder geval wel uit. En zijn werkelijk zielige pogingen om getroebleerd door het leven, intellectueel en diepzinnig te doen waren één groot lachertje. Blijkbaar hadden we een soort van 'wauw-moment' moeten krijgen toen hij het raadseltje met die twee treinen oploste, maar ik durf toch wel te zeggen dat het echt een basisschool-niveau sommetje was. Ik lachte me helemaal kapot toen hij dat antwoord op zo'n quasi-intelligente toon zei, en de rest van de klas hem zat aan te gapen alsof hij Einstein zelf was, de tranen biggelden over mijn wangen.
Dat meisje deed het nog het 'beste', maar zo moeilijk moet het ook niet zijn om een mooi maar volstrekt oninteressant meisje te spelen als je mooi en volstrekt oninteressant bent. Ze gaf geen toegevoegde waarde aan haar personage van nerdje, maargoed, ze hoefde ook niet, de boeken in haar hand deden dat al.

Maar dan... het verhaal. Ook al een lachertje. De moorden waren onrealistisch en eerder lachwekkend dan angstaanjagend. De reden waarom Dwight moordde was even dom, net als de manier waarop hij probeerde iedereen, en dan vooral Paula, ervan te overtuigen dat hij het niet gedaan had, maar Dwight. Opzich had het allemaal niet zo rampzalig slecht hoeven zijn, als het gewoon niet allemaal zo dommig geacteerd, en dom geregisseerd werd. Het zat zo vol onrealistische en domme elementen, wie vertrouwt nou een kerel die je huis binnendringt en je eerst met een mes bedreigt als hij zegt dat hij de moordenaar niet is, als die ook gewoon had kunnen aanbellen, en hoezo leeft die vader na enkele maanden dood in het moeras te hebben gelegen opeens weer? dat het van mij een hoger cijfer had gekregen als deze film onder het genre komedie viel.

avatar van Friday the 13 th
Ja, Brad Pitt schaamt zich hiervoor. Daar ben ik zeker van! Deze slasher faalt grandioos. Totaal niet boeiend en nergens is er ook maar enige opbouw qua verhaal of spanning.

Het ergste stoorde ik mij aan die vader van Paula die maar niet dood te krijgen is en altijd nog ergens aan het rondslenteren is. Totaal niet grappig en vrij overdreven.

Heb wel enkele keren moeten lachen met the principal en die ene vrouw die vermoord wordt bij het kopieermachine. De moorden waren suf. De moord bij de tribunes was nog de meest vermakelijkste, maar daar hield het grotendeels bij op.

De ontmaskering van de moordenaar was ook niet wat het moest zijn. Toch probeert Cutting Class zich er zich niet zo gemakkelijk van af te maken dan als ik eerst dacht. Meestal worden er bij horrorfilms zoveel overdreven hinds gegeven naar een bepaald persoon, dat het bijna onwaarschijnlijk is dat deze de moordenaar is. Dat is bij Cutting Class juist niet het geval en dat is het enigste punt waar deze flop nog kan verrassen. Want ik dacht namelijk dat het de directeur was.

Hoe dan ook: het is een gigantisch slechte film. Was blij dat hij afgelopen was. Iedereen acteerde matig, zelfs Brad Pitt bakte er in deze prent niet veel van.

avatar van Aapje81
Toen ik een jaar of 12 was vond ik dit een hele aardige en onderhoudende film. Helaas heb ik hem daarna nooit meer gezien dus ga ik puur af op mijn ervaring van toen. Eigenlijk is dit typisch een film die gewoon cult is geworden omdat Pitt later bekend is geworden en in alle eerlijkheid vind ik dat hij later nog vele slechtere films heeft gemaakt dan deze.

avatar van Richard_Voorhees
Die principal en dan nog die concierge
Lekker het verstand op nul zetten en kijken die handel.
Ja, het is allemaal erg flauw. Ja, de moorden zien er niet uit. Ja, het acteerwerk is heel erg slecht. Dit mag de pret echter niet drukken. De personages zijn lekker dom en sommige personages (zoals de twee bovengenoemden) slaan gewoon nergens op. Ik kon hier echter wel mee lachen.
Alles is zo heerlijk overdreven en het is doorspekt met een heerlijke '80's sfeer.
Best een leuke film om eens bekeken te hebben.

Dick2008
Ik heb deze nog eens voor een tweede keer bekeken. De eerste helft blijft het best een grappige film, met zo'n high-school sfeertje maar daarna gaat de film wel wat achteruit waarbij thriller de overhand neemt. Op sommige momenten best spannend maar de manier waarop de moorden gepleegd worden zijn (gelukkig) vaak maar een lachertje.
Jill Schoelen en Brad Pitt doen het de hele film best leuk, Donovan Leitch doet dat de eerste helft ook maar daarna is hij wat minder overtuigend. De rollen van de vader en de conciërge doen ook wel wat vraagtekens oproepen maar als komisch thrillertje blijft het allemaal wel vermakelijk 3.0.

avatar van FILM!BOY!
Zeer goede film van Brad Pitt. Hier en daar een scene waarvan je je afvraagt wat hij er tussen doet en een vreemd einde, maar dat zijn ook de enige minpunten van de film. Ik kan er niet meer en niet minder van maken dan een 4,0.

avatar van blue_blood
Flutfilm!

Absurd verhaal vol ongeloofwaardige momenten en verschrikkelijk domme elementen zoals o.a. het oplossen van een rekensom terwijl er een moordenaar achter je aanzit evenals Paula’s vader die zowat dood was maar later uit het niets weer vrolijk rondloopt. Overdreven flauw gedoe! Acteerprestaties waren ook van een bedroevend niveau, maar Donovan Leitch spande de kroon. Alles en iedereen kwam verschrikkelijk lomp en stuntelig over. Of dat nou de bedoeling was betwijfel ik. Cutting Class faalt zowel op het gebied van horror als komedie. Humor was ver te zoeken en van spanning en dreiging was er totaal geen sprake. De reden waarom Brian moordde sloeg nergens op! Wel was ik verrast om te zien wie de moordenaar was. Het lag er zo dik bovenop dat ik diegene al had afgestreept. Half puntje daarvoor.

1 ster.