Slaughter High (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Komedie

geregisseerd door George Dugdale, Mark Ezra en Peter Mackenzie Litten
met Caroline Munro, Simon Scuddamore en Carmine Iannaccone

Een groepje populaire studenten haalt een zieke grap uit met de nerd van de klas wat resulteert in een vreselijk ongeluk. Jaren later komen de voormalige studenten bij elkaar voor een reunie van hun oude school. Daar worden ze geterroriseerd door een onbekende moordenaar die hen stuk voor stuk afslacht.

avatar van yeyo
Stompzinnige slasher met een beschamend slecht einde en de irritantste theme muziek aller tijden, een deuntje dat natuurlijk om de 5 minuten afgespeeld wordt. De maker ervan zou verboden moeten worden om ooit nog een muzieknoot te mogen tekenen.

Meestal erger ik mij hier zelfs niet aan, maar het low budget gehalte van deze prent is gewoon té flagrant: slashers zijn pas leuk wanneer het lijkt dat ze zich enigszins in de werkelijkheid afspelen, maar gezien een tekort aan figuranten lijkt Slaughter High zich eerder af te spelen in een soort desolaat parallel universum. Ook de setting ziet er niet uit: het moet voor een school doorgaan, maar lijkt er in de verste verte nog niet op. Tot overmaat van ramp wordt datzelfde gebouw in de laatste scène nog eens gebruikt als ziekenhuis. Ik ben wel een staaltje goedkope pulp gewoon, maar dit sloeg werkelijk alles.

Audiovisueel is het natuurlijk ook een rommelhoop van jewelste, zeker de ondermaatse belichting is storend. Enkele gekscherende personages en het feit dat de killer(een nerd) zijn kennis van chemie gebruikt voor de moorden, zorgen nog voor een paar leuke momenten.

Ik probeer meestal mild te zijn voor dit soort films, maar deze was daar gewoon veel te vervelend voor.

avatar van wendyvortex
Bovengemiddelde jaren 80-slasher met paar creatieve moorden (dat krijg je natuurlijk met scheikunde-nerds).
Verhaaltje is natuurlijk het standaard 10-negertjes-verhaal (...en toen waren er nog maar zes...), maar de film wordt nergens echt saai of vervelend en is af en toe dusdanig bizar dat het hem nog wat origineel doet lijken.
Gore scenes vinden voor de verandering ook voor een groot deel in het licht plaats.
Alleen dat einde was volslagen idioot.

avatar van marvinhc
ik hou van slasher maar hier ben ik het eens met yeyo en Friday the 13 th.
dit is gewoon slecht!

avatar van Rianneke_Dan
Slaughter High is best wel een dergelijke slasher.

Ik heb er in ieder geval best van genoten. Het verhaal kennen we allemaal wel, en is nergens echt vernieuwend maar dat is voor zo'n film ook niet echt nodig. Ik stoor me er in ieder geval niet aan. En dus ook niet aan het ontzettende slechte acteerwerk, de idiote beslissingen die sommige personages in de film maken en het matige gore. Had ook het idee dat ze niet wisten of ze nou voluit wilde gaan met de effecten of juist niet, de ene keer zie je een kill wel duidelijk in beeld, de andere keer helemaal niet. Maar ik vond de kills in het algemeen wel goed. Sfeer was ook aanwezig, het schoolgebouw waar het allemaal in afspeelt was een perfecte locatie. Ik heb daar altijd wel iets mee, een bepaalde enge locatie in een horror, geeft toch een beklemmend gevoel. Ook de soundtrack was aardig, soms een beetje hard en schel. En het einde had van mij ook niet gehoeven, werd weer net iets te lang doorgetrokken.

Maar ik heb hier wel weer van genoten, op naar de volgende jaren 80 horror

avatar van perceived
Niet goed en erg goedkoop uitgevoerd maar voor de liefhebber van 80's horror valt er genoeg te genieten. Van echte spanning is geen sprake maar de melige karakters zorgen voor genoeg lol.

avatar van FillumGek
Een dertien in een dozijn slasher die bij de fan best zal aanslaan. Het begint best sterk met het pesten van de nerd dat uiteindelijk tot gruwelijke verminking leidt. De daders zijn nogal stereotype, precies waarom je zo'n filmpje bekijkt. Aardig sfeertje ook, al is de intro behoorlijk rumoerig. Slecht geluid en niet altijd goed gekozen.

Jaren later houden de daders een reünie in het nu verlaten schoolgebouw. Eén voor één worden ze vermoord en dan moet gezegd worden dat de kills best creatief waren. Het zag er allemaal behoorlijk uit, al werd dat af en toe afgewisseld met een kleine misser. Klein beetje naakt erbij zoals het hoort en je hebt alle ingrediënten. Ik ergerde me wel regelmatig aan die Zlatan look-a-like, wat een poephoofd.

Slaughter High weet geen diepe indruk na te laten, maar wel te vermaken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Talk dirty, Frank! Uuuhhh..fuck, tits...screw.

Scherpe low budget slasher, compleet over de top (zeker dat einde...) en schijt lollig gespeeld. Enthousiast zooitje dat alle clichés omarmt en that's it. Precies wat ik zoek dus, want vrijwel alles binnen dit subgenre in deze periode geniet van dezelfde kenmerken...dus waarom daar iets aan veranderen? Nu zijn de originele concepten wel gaaf (April Fool's Day, bijvoorbeeld), maar een simpel geek-revenge filmpje is minstens zo leuk.

Er is veel aandacht uitgegaan naar de wijze waarop de kills plaatsvinden en de effecten doen die creativiteit gelukkig eer aan. Tof masker, sfeervolle locatie... tsja, perfect slashertje. 4 dikke sterren.

bierbak
jeroentjuhhhhh schreef:

Het zijn vooral de moorden zelf die inderdaad goed en fris in elkaar zitten die het hem doen hier. locatie en masker vond ik ook tof, maar ook bijv slowmotion wordt hier op een goeie manier gebruikt vind ik (weet de gruwel perfect te ondersteunen).

Leuk te lezen dat blijkbaar nog wel wat mensen hier eens naar op zoek gaan en zelfs vaak weten te waarderen zo te lezen. Toch wel een behoorlijke hard to find, onbekend/vergeten klassiekertje.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verveelt nooit. En er is niets leuker dan dit genre induiken om al dat vergeten werk op te pikken. Er is ongelooflijk veel moois te vinden

avatar van Elineloves
Ik had weer eens zin in een '80s slasher. Zodoende kwam ik bij Slaughter High uit, die al een hele tijd op mijn wishlist stond. En oh god.

Ik heb personages vaak domme beslissingen zien nemen, maar dit sloeg alles. Als je net iemand op bloederige wijze hebt zien sterven en je bent je vrienden kwijtgeraakt, ga je toch niet even rustig een bad nemen op een vreemde locatie waar allemaal enge dingen gebeuren? Zelfde als uitgebreid gaan zoenen en flikflooien wanneer je weet dat al een paar van je vrienden vermoord zijn. Ieder zijn ding natuurlijk.

Maar ach, ik hou er wel van, dat soort onnozelheden. Kon het goed verdragen omdat ik de kills erg tof vond. Écht heel erg tof. Werd ook steeds leuker naarmate de film vorderde. De personages begonnen me op mijn zenuwen te werken, gelukkig wist Marty daar wel raad mee. Fijne jongen.

Einde was heerlijk over the top, die spuit in het oog, brrrrr.

Ja, leuk!

avatar van D-ark
Jezus wat is de soundtrack toch tergend slecht bij deze film, voor de rest aardige slasher met weining plott

avatar van Halcyon
Uitgebracht in een tijdperk waarin het slashergenre langzaam maar zeker aan het uitdoven was, maar dat mag de pret niet drukken, want naast ludiek en goedkoop is Slaughter High bovenal vermakelijk en bij vlagen zelfs inventief. Met name de kostumering van de moordenaar is een echte voltreffer wat iconische status betreft. De scènes waarin zijn zotskap onheilspellende schaduwen werpt in de donkere gangen getuigen van enige cinematografische vakkundigheid. Daarnaast wordt er in sneltempo gemoord met een breed scala aan wapens. Doch, de hoofdprijs is weggelegd voor Adrien Broody lookalike Carmine Lannaccone die charisma te over heeft om de film te dragen. Ongetwijfeld één van de betere slechte slashers.

avatar van Lui
Lui (crew)
Leuke slasher met komische elementen.
Het is natuurlijk meteen al duidelijk wie de killer is, maar dat mag de pret niet drukken. De killer ziet er vooral door zijn masker en kleding vrij eng uit. De kills zijn op zich aardig, maar niet echt bloederig te noemen.

avatar van dutchtuga
In het begin is het even inkomen, de locatie die door moet gaan voor een Amerikaanse school overtuigt namelijk niet helemaal, maar wanneer de 'reünie' eenmaal begint is Slaughter High volop genieten. Veel genre kenmerken worden heerlijk uitgewerkt, zoals de typerende muziek van Harry 'Friday the 13th' Manfredini, een paar sterke moorden en een memorabele uitdossing van de killer. Het idiote einde inclusief freeze screen is ook een voltreffer. Erg vermakelijk.

avatar van dutchtuga
D-ark schreef:
Jezus wat is de soundtrack toch tergend slecht bij deze film

Lees dit hier wel vaker. Onbegrijpelijk.

Reinbo
Toffe slasher die je als het goedkope broertje van de Toxic Avenger kan omschrijven. Vooral vanwege de set up. Het acteerwerk en de set up is van Troma niveau, maar dat pakt best goed uit. Lekker cheesy, met fijn 80's sfeertje en leuke kills.

avatar van yeyo
Ik distantieer mij overigens volledig van mijn oorspronkelijke review!

Reinbo
Ik begreep je cijfer ook al niet in relatie tot je verhaal.

avatar van FillumGek
yeyo schreef:
Ik distantieer mij overigens volledig van mijn oorspronkelijke review!
Uitvinken dan

avatar van namingway24
Slaughter High is een late slasher, maar een heel leuke.

De film begint met een vreemd liedje dat de speelsheid van de film aangeeft. Ondanks dat het soms vrij bloederig wordt vind ik de film nooit echt macaber worden en houden de makers het met een paar aardige grappen vrij luchtig. Er zitten een paar onbegrijpelijke beslissingen van de personages in de film, maar dat vond ik hier nooit erg: het was juist leuk en zorgde bovendien voor wat naakt en wat extra gorigheid.

En gorigheid is er genoeg: sommige kills zijn erg gemeen en bloederig, en de special effects zijn zeker het hoogtepunt van de film. Het begint meteen al lekker met het giftige biertje en daarna wordt het alleen maar leuker. Af en toe ook wat ongeloofwaardiger (het instant werkende zuurbad), maar dat mocht de pret niet drukken; geloofwaardigheid was sowieso niet het kenmerk van deze film.

Want wie gelooft er nou ooit dat het complete personeel bestaat uit een gymleraar en een conciërge, en dat er in totaal maar iets van tien leerlingen op de hele school zitten? De film speelt zich bovendien af in Amerika, maar helaas voor hen weet geen één acteur zichzelf een geloofwaardig accent aan te meten. En over acteurs gesproken, geen één lijkt ook maar in de buurt van high school-leeftijd te zijn. Positief aspect is dan wel weer de aanwezigheid van de bloedmooie Caroline Munro, dus mij hoor je niet klagen.

Er zitten voor de rest een paar sterke stalk-scènes en een paar aardige jump scares in Slaughter High, en het masker van Marty is een unieke. De film sluit bovendien af met een leuke twist waar ik zeker niet op gerekend had; het zorgt ervoor dat Slaughter High nog iets extra's meekrijgt waardoor het boven de middelmaat uitstijgt en wel even in mijn hoofd blijft hangen.

Ik hoop trouwens dat Marty alsnog ontsnapt en zijn plannetje uitvoert, maar dat is persoonlijk

avatar van Explosion
Nou, vandaag is het 1 april 2014, dus ik dacht: misschien wel leuk om eens naar een slasher te kijken met het 1 april thema. En dus heb ik besloten om deze Slaughter High (1986) maar eens te bekijken (Ook al had ik 'm wel eens eerder gezien)

Technisch gezien is deze film een drama; er zitten verschrikkelijk grote plotholes in, er gebeuren bijzonder onlogische situaties, de cast bakt er 3 keer niets van (De line delivery is ook ontzettend slecht), wat een school moet zijn overtuigt absoluut niet, de soundtrack klinkt waardeloos, waardeloze belichting, Etc.

Maar desondanks deze gigantische problemen, heb ik toch heel erg van deze film kunnen genieten, just door alle fouten die in de film zitten, en door de toffe kills. Ook de pacing is goed, de film verveelt niet. Deze film is leuk voor slasherfans (Zoals mezelf), maar mensen daarbuiten zullen 'm vast waardeloos vinden...

3.5 sterren (dan wel voor de entertainment value)

avatar van BlueJudaskiss
Aardige middenmoter. Tergend irritante personages en de locatie spreekt ook niet tot de verbeelding, maar een paar leuk uitgevoerde moorden maken een hoop goed, evenals een paar zinnen in het 'is anybody out there?'-genre. Heb de afgelopen tijd mijn schade redelijk ingehaald met deze films: niet zo schitterend als het prachtige Final Exam, maar véél interessanter dan New Year's Evil en Girls Nite Out.

avatar van Noodless
Wat een leuke, speelse slasher die geen moment weet te vervelen. De looks van de killer is origineel en heerlijk beklijvend wanneer hij in de schaduwen het volgende slachtoffer opzoekt. De meeste kills zijn tof en het slot heeft een verrassingselement in petto voor de kijker. Daarna eindigt de film nog met een leuke twist die je niet ziet aankomen. En Caroline Munro mogen we ook niet vergeten. 7/10

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Slaughter High is geen hoogvlieger, maar aangenaam kijkvoer. Goeie moordscenes. Deze film deed het goed in de videotheek, was constant verhuurd. Ik moest hem reserveren.

avatar van Collins
Heerlijk kijkvoer, die slashers uit de jaren 80. Allemaal met hetzelfde uitgangspunt. Een killer beloert en doodt een groepje mensen, dat ergens op een afgelegen plek bijeen is gekomen. De killer doodt de groepsleden altijd één voor één en draagt daarbij aparte kledij of een gek masker. Soms beide. Soms gebruikt de killer een bepaald specifiek moordwapen. De kills gaan vaak gepaard met spuitend bloed en een uitbraak van interne organen en zijn vaak de moeite van het aanschouwen waard.
En oh ja, de killer is natuurlijk een wanproduct van een onverwerkt verleden. Een verleden waarin de groep mensen die hij belaagt vaak een negatieve en prominente rol heeft gespeeld. Het wraakmotief speelt in de slasher een belangrijke rol.
Kortom, de slashers uit de jaren 80 zijn lekker voorspelbaar en wijken hoogstens op detailniveau wat af van de grote voorspelbare lijn. Deze "Slaughter High" voldoet aan alle regels. Alles klopt. Ik hou daar wel van. Ik zit niet echt te wachten op hele grote vernieuwingen of inzichten in het slashergenre. Het is goed zo. Ondanks (of eigenlijk dankzij) het voorspelbare verloop en de voorspelbare ingrediënten heb ik me kostelijk vermaakt. De kills en de killer zorgen voor veel plezier.
Verder heb ik me vooral geërgerd. Op een goede manier. Dat wel. Ik heb me heerlijk geërgerd aan de onsympathieke personages. Heb me geërgerd aan het krakkemikkige verhaal en het krakkemikkige acteerwerk. Heb me geërgerd aan domme keuzes, imbeciele gein en stupide dialogen. En ik heb me natuurlijk doodgeërgerd aan de afgrijselijke score.
Soms is ergernis leuk!

Aardige film waarin een groepje ex-studenten naar hun oude school afreizen voor een reünie. Een standaard opbouw voor deze voorspelbare slasher. De kills zijn origineel genoeg (echter had de gore soms wat meer mogen zijn). De cast heeft zichtbaar plezier, wat het geheel ten goede komt. Op vele vlakken redelijk stompzinnig, en wellicht daardoor juist vermakelijk.

avatar van mikey
Je kan ze wel eens tegenkomen als je de moeite neemt: een ruïne als slachtdecor om zo flink wat budget veilig te stellen voor geen flauw idee. Zoals deze: Doom Asylum (1988).
Is die toch veel grappiger.
Hier zie je een over the top cast wachtend voor de camera om op sadistische wijze te worden afgeslacht. Het concept final girl is gelukkig wel omzeepgebracht. Ook al was haar dood super matig. Zelfs ik zou die special effect kunnen doen met 2 linkerhanden. Toch geheel verdiend omdat zij itt de anderen best appetijtelijk was in haar witte jumpsuit. De andere moorden waren niet veel beter, al kon ik die op de conciërge best waarderen. Een eerbetoon aan de mindere Midnight Expres, die wel een veeeeel betere music score had.
Her en der wat Jason en Michael choreografie van een Michael J Fox lookalike plus harlekijn masker. Ook daar is lang over nagedacht.
Het einde is zo slecht dat dat nog vermakelijk was ook.Vooral dat zombie ballet met die rookmachine.Deed me zelfs denken aan brian de palma.

avatar van alexspyforever
Toch verrast dat deze film redelijk wat goede beoordelingen krijgt. Laten we eerlijk zijn dit is gewoon een 13 in een dozijn slasher waarin je gewoon zit te wachten totdat al het onsympathieke slachtvee het loodje legt. Beetje Porky toestanden in het begin, loopt uit de hand en leidt uiteindelijk tot wraak; Grappig dat sommige van de studenten al boven de 25 uitzagen, blijkbaar was er geen geld om hen een overtuigendere tienerlook te geven. Er zijn enkele goede kills, de beste 2 zijn niet geheel toevallig die waar blote borsten te zien zijn. Elke goede kill werd dan weer afgewisseld met een matige. En ja behoorlijk wat onlogica (lees de recensie van user Friday the 13th) en tenenkrommende dialogen.
En dat einde leek toch gewoon nergens op, wat had dat nu ineens te betekenen?

avatar van joolstein
Oef, dit was iets waar ik maar weinig mee kon! Het duurt veel te lang voordat er doden gaan vallen. De killer is vanaf de eerste minuten al bekend. Veertig minuten door Porky-taferelen worstelen valt dan ook niet mee! En gaat het los blijft het nog steeds een behoorlijk slordige film met een paar aardige kills en nog veel meer... domme acties. Enfin het is een slasher, echter zelfs daarvoor al... het gebouw is op slot, duidelijk verlaten en rijp voor de sloop. Waarom ga je naar binnen? En hoe zit dat met de elektriciteit en stromend water? Carol die we aan het begin de grap onder de douche zien uithalen, was Caroline Munro, één van de vele Bond-girls uit The Spy Who Loved Me (1977) en hier duidelijk te oud voor! En het einde was één grote klap in je gezicht. Over het algemeen, is dit dan ook één van domste toevoeging aan het slasher-genre. Een paar punten voor het bloed en een paar borsten.