Summer Lovers (1982)

Komedie / Drama

geregisseerd door Randal Kleiser
met Daryl Hannah, Peter Gallagher en Valérie Quennessen

Een jong Amerikaans koppel arriveert op de Griekse eilanden. Ze zijn verbijsterd over de schoonheid van de daar aanwezige mensen. De man begint een affaire met een Franse archeologe. Zijn partner ontdekt dit en confronteert de Française hiermee. Wanneer deze echter geïnteresseerd blijkt in haar fotografie raakt ook zij van haar gecharmeerd.

avatar van bralbal
Goed, het is een niemendalletje maar voor echter Griekenland liefhebbers als ik, is de film erg leuk en roept veel herinneringen op aan Santorini...

3½ ster 'for old times sake'

Was dat niet de film met Hans van Tongeren?

avatar van bralbal
hansbreda schreef:
Was dat niet de film met Hans van Tongeren?

Yep!

avatar van Filmkriebel
Ménage a trois... en het lukt !

Vrije liefde, open relatie, tja, de hippie-utopieën waren blijkbaar nog niet overgewaaid in het begin van de jaren '80. Geen vuiltje aan de lucht in deze romantische soufflé van vriendschappelijke harmonie, die zich afspeelt tijdens een lange hete zomer op Santorini. Eén van de leuke dingen was de soundtrack met nummers die het goed deden in het begin van de jaren '80 zoals Depeche Mode, Prince, Plastic Bertrand enz. Verder is dit een platte film die wel positief en onbezorgd blijft, maar relaties vanuit een erg simplistische hoek bekijkt. Tot mijn verrassing vond ik hem toch nog redelijk meevallen.

avatar van badfans69
Ouwe fansite over de film via archive.org link

Het acteerniveau van de cast is ronduit slecht en de dialogen zijn ook niet om over naar huis te schrijven in deze simpele, bedwelmende en opgewekte film, die letterlijk en figuurlijk weinig om het lijf heeft. Een verhaaltje over yuppies, liefde en lust, onder het motto "leef het leven zoals het is", met vooral semi-naakte strandgangers. Het moet gezegd: de locatie is ronduit prachtig.

Na zijn overweldigend succes met Grease kwam regisseur Kleiser met twee films, die letterlijk weinig om het lijf hadden: The Blue Lagoon en deze middelmatige vertoning van een ongemakkelijke driehoeksverhouding. Eigenlijk speelt het fabelachtig mooie decor van Santorini de hoofdrol, want de acteurs bakken er niet veel van en ook het verhaaltje stelt weinig voor.

Filmkriebel schreef:
Ménage a trois... en het lukt !

Juist de soundtrack verpest de film, want die past TOTAAL niet bij de mooie beelden die je ziet van het eiland.. Vreselijke disco jaren80 stuitermuziek zonder enig gevoel.