Shattered (1991)

Thriller

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Greta Scacchi, Tom Berenger en Bob Hoskins

Na een auto-ongeluk lijdt Dan Merrick aan geheugenverlies. Hij komt er weer achter dat hij getrouwd is met Judith, die hem helpt om zijn geheugen terug te krijgen. Dan heeft last van flashbacks omtrent gebeurtenissen waar hij niets van kan herinneren. Dan ontmoet hij Gus Klein, die hem al kende voor het ongeluk. Klein helpt hem om meer van Dans verleden te weten te komen en om te achterhalen wie hij nou eigenlijk is.

avatar van Armin
Goede thriller met een origineel verhaal.***

avatar van Epitaph
Erg ondergewaardeert,deze spannende Thriller.:(

avatar van Stephan
Fenomenaal begin, aardig middendeel, maar zwak eind. Niet zozeer plottechnisch maar qua spel en regie zakt het werkelijk in als een pudding.

Toch blijft de openingsequentie er een van het kaliber Basic Instinct. De flashbacks zijn ook wonderschoon gedaan.

3,5 *

Inderdaad een erg ondergewaardeerde film.
Dit is een op je puntje van je stoel thriller welke ik in de bioscoop gezien heb. In Belgie trouwens onder de naam Plastic Nightmare bekend staand. Alleen in het laatste deel van de film worden alle puzzelstukjes weer aan elkaar geplakt tot een prachtig plot. Een film die met recht boven Basic Instinct uitstijgt. Zeker in de bioscoop.

Ooit een keer gehuurd op video en nu heb ik hem op dvd. Een geweldige thriller. En dan die makin' love scene in the bedroom met als achtergrondmuziek van Procol Harum - Nights In White Satin.

avatar van Stephan
louie schreef:
achtergrondmuziek van Procol Harum - Nights In White Satin.

Moody Blues uiteraard.
Maar toegegeven, "A whiter shade of pale" is ook mooi.

avatar van frolunda
Sterke thriller die niet het succes kreeg wat ie verdiende.

Shattered, begin '92 nog in de bioscoop gezien toen ie uitkwam en nu weer eens herkeken op DVD.
Viel me tegen, ik heb echt niks tegen ongeloofwaardigheden in films maar Shattered heeft de hand wat dat betreft wel ruimschoots overspeeld, vind ik.
Jammer, want ik vind de film bij vlagen ook erg stijlvol. Om maar wat te noemen: de crash met het uiteenspattende glas (bij herhaling), de liefdesscene vermengd met de golven met de Moody Blues als achtergrondmuziek, de overall neo-noir-achtige feel van de film.
Maar dat redt de film niet, de overkill van ongeloofwaardig- en toevalligheden verpesten deze film helaas voor mij. Ik wil voor de film best aannemen dat het de plastisch chirurg(en) gelukt is om Merrick’s gezicht/gezichtsvorm perfect na te maken zonder littekens, het blijft tenslotte een film.
Maar formaldehyde in een scheepswrak en of all places daarin dan het lijk dumpen? Een verkleedpartij waarbij Scacchi zich blijkbaar succesvol voor kan doen als Stanton? Een inhalator om gewond en al te blijven ademen onder water en even later droog uit een helikopter stappen?
Erg jammer, toch nog 2.5* voor de goede bedoelingen die deze film desondanks uitstraalt.

avatar van jordybeukeboom
Best wel een B-film, maar toch goed vermakelijk

avatar van frolunda
Mag onderhand wel eens een goede heruitgave krijgen.

avatar van Filmkriebel
Onderhoudend thrillertje met enkele twists. Het script zit goed in elkaar. Berenger en Scacchi acteren best naar behoren en wederom is Hoskins de echte ster van de film. Shattered zit inderdaad dicht bij de B-film. Deftig.

avatar van Mac Hammer Fan
Een succesvolle architect heeft een ernstig auto-ongeval en blijft zwaar gewond achter in het wrak terwijl zijn vrouw uit de wagen werd geslingerd maar er slechts met enkele schaafwonden van af komt. Wanneer hij in het ziekenhuis ontwaakt is hij zijn geheugen kwijt. Naarmate hij herstelt, ontdekt hij tegenstrijdigheden in de beschrijving van zijn vroeger leven door zijn vrouw, zijn partner en de echtgenote van zijn partner. Hij contacteert een privé-detective die hij voor het ongeluk had ingehuurd om de zaak te onderzoeken en zal tot een verrassende en bizarre ontdekking komen.
Geslaagde suspense-film met onverwachte wendingen en waarin de spanning te snijden is. Tom Berenger en Bob Hoskins acteren zeer goed. Het plot is uniek. Wolfgang Petersen, bekend van “Das Boot”, bewijst andermaal dat hij een talentvol regisseur is. “Shattered” is een mystery die zeker de moeite waard is. Uit op Blu-ray in de States door Kino Lorber. Behoorlijke maar toch wat softe video en degelijke audio. Ik waardeerde ook dat er Engelse ondertitels waren.

Goeie film waarin een man na een ernstig auto-ongeluk zijn geheugen kwijt raakt. Een onderhoudend en redelijk spannend plot met een prima ontknoping. Een Hitchcockiaans aandoende thriller die hier en daar mooi gemonteerd is (de flashback momenten). Greta Scacchi, Tom Berenger en Bob Hoskins zijn alledrie goed gecast. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Quentin
Deze prent vraagt nogal veel van de kijker om de suspension of disbelief in stand te houden, maar als je daarin meegaat krijg je anderhalf uur uitstekend vermaak voorgeschoteld. Had uiteindelijk alleen moeite met Gus die opeens droog uit een helikopter stapt. Het pompje tot daaraan toe, maar hoe komt die beste kerel vanuit een scheepswrak binnen enkele minuten in een helikopter kilometers verder? Mobiele telefoons waren destijds nog niet wijdverspreid, dus hij kon niet zijn contactpersoon bij de politie bellen. De auto van Scacchi en Berenger heeft net San Francisco verlaten, dus het kan ook geen sprong in de tijd zijn. Bovendien houdt Gus op het einde Stanton een hand boven het hoofd zodat deze aanspraak kan maken op het fortuin. Als iemand echter met hoge spoed een helikopter nodig heeft bij een verlaten schip, lijkt het me onwaarschijnlijk dat de politie daar niet op onderzoek uitgaat ... en dus het lijk van Dan tegenkomt. Cast is verder uitstekend, alhoewel Scacchi op het einde even tegen het schmieren aan zit, en de beeldregie van Petersen is bijzonder sterk.

Dikke 3,5* voor deze heerlijke pulp.