March or Die (1977)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Dick Richards
met Gene Hackman, Terence Hill en Catherine Deneuve

Buitenlandse majoor Foster, een Amerikaan die een trauma over heeft gehouden aan de Grote Oorlog, moet er voor zorgen dat een groep archeologen wordt beschermd bij hun opgravingen. Hij komt in een klein dorpje terecht waar vermoedelijk Arabische graven liggen. Als ze deze uiteindelijk opgraven, valt een stam van Jihad hun aan. Foster moet er nu voor zorgen dat alle graven intact blijven en de vijand verdreven wordt.

neo (crew)
goeie oorlogsfilm die duidelijk probeert te maken wat het eigenlijk voor waanzin was dat de Fransen na de 1e wereldoorlog zonodig waardevolle schatten moesten hebben uit arabische landen, waarvoor zoveel mensen stierven en later alleen rijke mannen in het louvre om zouden geven. gene hackman speelt een heerlijk tegendraads karakter. hackman samen in scenes met ian holm als zijn vijand, zorgen voor de beste scenes van de film.een beetje in dezelfde lijn als lawrence of arabian. 3.5 sterren

avatar van Ralfke
De achterliggende gedachte van het verhaal mag dan nog enigszins aardig heten te zijn, deze rolprent verloopt enkel als een standaard 'oorlogsfilm-met-wijze-les'. De film wordt nergens spannend of spektaculair en de plot is erg voorspelbaar. *** is het maximum wat ik voor deze - toch tegenvallende - oorlogsfilm uitloof.

avatar van TerryA
best een goed film - vind alleen de MM beschrijving een beetje vaag?
Het gaat over de French Foreign Legion - is dat dan de Buitenlandse majoor Foster in NL taal?

Hier spelen in 3 van de groot akteurs van de jaren 70 (Hackman, de franse actrice Catherine Deneuve en de Trinity/Nobody akteur Terence Hill) ... de film geeft ook een meer dan redelijk blik op hoe het was geweest als legionairre in afrika in die tijd periode (begin van de 20ste eeuw)

toch een aanrader, maar dan wel in widescreen en het liefst zonder TV reclames om het op te breken!

avatar van Bombong
Vraag: wat is de connectie tussen de Vier Vuisten en Catherine Deneuve?

Antwoord: deze film, waarin Deneuve zowaar een liefdeskoppel vormt met Terence Hill. Een van de meest onverwachte combinaties ooit!

avatar van A.L.I.E.N
Schitterende film! Heb deze gisteren gekeken samen met mijn moeder! Hier heb ik echt van genoten. Dat verbaasde mij omdat ik véél slechte dingen over deze film had gehoord. Ondanks het soms voorspelbare plot, heefd de film me toch verbaast, soms ontroerd en soms op mijn nagels laten bijten! Ook de acteerprestaties van O.A. Terrence Hill, Gene Hackman, Max Von Sydow, Catherine Deneuve en Ian Holm waren zeer goed en overtuigelijk! Ik zou zeggen: Een aanrader van formaat!

stem = 4,5!

Ook voor de 2e keer verveeld hij niet.
Keek hem vooral uit oogpunt van sentiment.
Maar niets is gedateerd....nog steeds niet..
toppertje!

MovieFreakk
Terence Hill verziekt de hele film wat een vreselijke acteur.

avatar van Corcicus
Waarom loopt iedereen hier te zeuren over spanning en spektakel? Als je liever wilde achtervolgingen en knallende explosies hebt, kijk dan naar 2012, een standaard Hollywood schaamlap. Deze film is van 1977 en geef Terence Hill a break jandorie. 4 voor dit stuk sentiment over het Vreemdelingenlegioen. PS. President Sarkozy zat in zijn wilde jaren bij het Vreemdelingenlegioen.

avatar van Jan met de pet
Redelijke film, weinig actie, aardig verhaal, leuk voor 1 keer te zien:3,0

Waku schreef:
Ook voor de 2e keer verveeld hij niet.
Keek hem vooral uit oogpunt van sentiment.
Maar niets is gedateerd....nog steeds niet..
toppertje!

goed gezien!

avatar van badfans69
Alternatieve poster
link

avatar van Betamax
Saaie film.
Slechte uitvoering op DVD met zeer slechte kwaliteit.
Film was traag en matig geacteerd.

Vroeger als kind zijnde vond ik dit een boeiende en spannende film en nu ik hem ruim 30 jaar later weer heb herzien, blijft dat gewoon staan want het is gewoon een goede en sterke film. De film "Legionnaire (1998)" met in de hoofdrol Jean-Claude Van Damme, is min of meer een mindere remake van deze film.

Het verhaal van deze film zit gewoon goed in elkaar, en zeker m.b.t. de opbouw ervan, en lijkt qua historie ook best realistisch. Zo speelt het verhaal zich direct af na het einde van de Eerste Wereldoorlog (mooie introductie overigens) en worden er manschappen geronseld (die later hard worden getraind met de nodige tragiek) voor het vreemdelingenlegioen zoals o.a. gevangen genomen Duitse soldaten, criminelen zoals dief Marco Segrain (leuk gespeeld door Terence Hill, die rol was hem ook op het lijf geschreven met zijn typische charmes, humor en clowneske manieren van doen, die hij ook regelmatig gebruikte in de bekende "Bud Spencer & Terence Hill" films. Uiteraard komt hij ook een aantal keren in de problemen) en relschoppers zoals de imposante rus Ivan (gespeeld door Jack O'Halloran) die behoorde tot de elitewacht van de tsarenfamilie (allemaal vermoord in 1918). Ook wordt goed en treffend de waanzin weergegeven van het inzetten van het vreemdelingenlegioen t.o.v. het doel (kunstschatten opgraven in Marokko, ook stelen genoemd, voor het Louvre Museum). Of zoals majoor William Sherman Foster dat mooi zei "Ze willen dood. Daarom zitten ze bij het legioen om te sterven. En voor wat ? Zodat een paar dikke Fransen in het Louvre kunnen kwijlen boven wat goud".

Buiten dat het verhaal goed in elkaar zit (is soms ook best hard), weet het verhaal zeker ook te boeien en zit het met de uitvoering (o.a. de visuele beelden) ook wel goed. Ook de muziek en de gezongen liederen door het vreemdelingenlegioen waren mooi en fraai en er zitten ook best een aantal goede dialogen en conversaties in. De actie zit overigens pas in de staart van het verhaal en die was kort (ruim 5 minuten) maar wel zeer krachtig en werd ook fraai en indrukwekkend in beeld gebracht. Je leeft dan ook met het legioen mee. Het is wel sterven of overleven want gewonden heb ik niet gezien. Dat deze film mede zo goed is, is te danken aan de best indrukwekkende cast die allemaal goed spelen en dan met name natuurlijk Gene Hackman (in de rol van de harde maar zeker ook sympathieke majoor William Sherman Foster), Terence Hill en Ian Holm (als de leider van de Jihad stam). De destijds fraaie Catherine Deneuve speelt ook in deze film mee (op zoek naar haar ontvoerde vader en ze heeft tevens een liefdesaffaire met Terence Hill), maar haar rol in het verhaal vond ik eigenlijk wat overbodig hoewel ze wel verdienstelijk speelde. Dat laatste was ook van toepassing op de bekende Max von Sydow (als archeoloog).

Al met al is dit gewoon een goede en sterke film die mij in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut (mooi einde overigens) wist te boeien. Zo heb ik dat als destijds als kind zijnde ook ervaren.

Matige film over het Franse vreemdelingenlegioen die groep archeologen in Marokko beschermen bij een opgraving. Het verhaal mist wat focus en is mede hierdoor wat onevenwichtig. Wel een aantal aardige scenes en ook de cast met stiekem aardig wat bekende namen, doet weinig verkeerds. Net geen 3.0 sterren.