Lord Jim (1965)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Richard Brooks
met Peter O'Toole, James Mason en Curd Jürgens

De jonge Engelsman James Burke droomt van een carrière als zeeman en klimt snel op binnen de rangen van de scheepvaart. Als hij door een ongeluk gedwongen wordt een tijdje aan wal te blijven, kruipt het bloed waar het niet gaan kan en monstert hij, na genezing, aan op het drijvende wrak, de S.S. Patna, met aan boord zo'n 800 pelgrims. Als het schip tijdens een storm dreigt te zinken, wordt hij door de louche kapitein overgehaald zijn eigen leven in veiligheid te brengen en de passagiers aan hun lot over te laten. Maar het schip zinkt niet. De schande is groot en Jim, gebrandmerkt als 'lafaard', verdwijnt in de anonimiteit.