Mélo (1986)

Frankrijk

geregisseerd door Alain Resnais
met Sabine Azéma, Fanny Ardant en Pierre Arditi

Een violist in de jaren '20 in Parijs wordt verliefd op de vrouw van een oude vriend. Als die oude vriend ziek wordt probeert de vrouw de ziekte zelfs te verergeren. Maar dan krijgt de vrouw spijt en wordt de violist jaloers.

avatar van Redlop
Ook gewoon een hele goeie film met schitterende beelden.

FisherKing
Nou, Alain Resnais. De laatste die ik van hem zag vond ik een verschrikking.

Hier nog zo een.Hoe dan ook:dat die ene lovende recensie blijkbaar is geschreven door een 40iger verbaast me niets,de thematiek is wel heel erg midlife crisis.Ik vraag me af of jongere Resnaisianen deze film echt wel moeten zien.
Terzake:gebaseerd op een stuk van Henri Bernstein,een vergeten boulevardauteur,verwijst de titel dus naar melo(s),oftewel muziek.Resnais lijkt te insinueren dat deze uiteindelijk een helende kracht bezit,en wel in de vorm van een vioolsonate van J. Brahms(op.78).Verder weet ik bij god niet waarom Resnais uitgerekend dit stuk uitkoos voor verfilming,autobiografische aspecten speelden misschien een rol.Toegegeven dient te worden dat de dialogen niet eens zo boeiend of zelfs geestig zijn,terwijl de intrige zelf van een vernietigende inderdaad melodramatiek is.Of is het allemaal bedoeld om te lachen?
Ik zei verfilming,maar daar raken we het voornaamste punt:de film probeert helemaal niet te verbergen dat hij een toneelbewerking is,maar bevestigt dit juist continu.Dat begint al met de openingscredits die zijn verwerkt in een libretto,gaat verder met pure toneeldecors(in de 1 acte een duidelijk geschilderde sterrenhemel) en gaat zover dat de film in aktes is onderverdeeld die worden gescheiden door fade outs eindigend met een vallend doek.De omlijsting op het eind zal wel een citaat uit LCDO van Renoir zijn.Overigens zag dat woonvertrek van Dusseillier er zeer stijlvol uit,in art deco stijl .
Dit alles betekent dus ook dat de camera zeer statisch is,en de film bevat naar ik meen slechts 1 Resnaisiaans tracking shot.Dat zal dan wel weer bedoeld zijn als postmodern geintje om de kijker duidelijk te maken dat dit stiekem toch wel een verfilming is,als we het waren vergeten.
Ook het acteerwerk van de Resnais regulars is bij uitstek theatraal,op het geaffecteerde af.