Home (2016)

3,62

Belgiƫ

geregisseerd door Fien Troch
met Sebastian Van Dun, Karlijn Sileghem en Jeroen Perceval

Kevin is een 16-jarige puber die net vrijkomt uit een gesloten instelling. Omdat thuis wonen geen optie meer is, trekt hij in bij het gezin van zijn tante. Zal zijn nieuwe omgeving hem redden en terug op de rails krijgen? Of gaat hij finaal uit de bocht?

50 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van FinkPloyd
geplaatst: 17 januari, 08:15 uur [permalink]
Mac Hammer Fan schreef:
Zware kost, geserveerd in een onaantrekkelijke beeldratio 1:1

Beeldratio is het 4/3-formaat, waar Gus Van Sant blijkbaar ook gebruik van maakt. Althans volgens dit artikel

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 17 januari, 10:50 uur [permalink]
Je hebt gelijk.
Daarin staat: "Het meer vierkante vier-bij-driebeeldformaat benadrukt het benauwende gevoel dat zowel adolescenten als ouders de muren zouden kunnen oplopen." Persoonlijk dacht ik dat het meer vierkant was, maar dat kwam misschien omdat ik helemaal vooraan links in de zaal zat.
De zwarte ruimte links en rechts van het beeld was echter soms groter dan het beeld zelf. Dat was het geval met de 'staande' GSM-beelden. Daar was het beeld bewust heel erg smal. Je moet ervoor zijn.
Als ik naar de bioscoop ga zie ik toch liever een scherm dat gevuld is.

avatar van Prinz
geplaatst: 18 januari, 15:30 uur [permalink]
Dat duurde in totaal nog geen drie minuten van de film.

avatar van timmienoelie
geplaatst: 18 januari, 19:32 uur [permalink]
Gelukkig kan je thuis op je televisie je scherm zoveel uitrekken als je maar wil.

geplaatst: 18 januari, 19:46 uur [permalink]
Prinz schreef:
Dat duurde in totaal nog geen drie minuten van de film.

Echt? Ai...had op meer gehoopt. Maar ben benieuwd hoe het erin verwerkt is. Probeer 'm wellicht met IFFR mee te pakken, hoewel het bijzonder slecht uitkomt qua data.

geplaatst: 1 februari, 22:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Home vertelt over de enorme afstand tussen een groepje scholieren en de volwassenen om hen heen, over worstelende pubers die geen hand toegestoken krijgen van hun leraren en ouders, over kinderen die eerder verantwoordelijk lijken voor het geluk van hun ouders in plaats van andersom. Helaas worden deze posities al vanaf het begin ingenomen en verschuift er daarna maar weinig, waardoor de film voor mij al snel begon te slepen. Natuurlijk volgt er een dramatische gebeurtenis, maar zelfs dat zet de film niet in beweging; wat volgt is alleen maar meer onvermogen en onbegrip. Als korte film had dit meer indruk gemaakt, nu was het teveel van hetzelfde. 2,5*

avatar van HK Senator
geplaatst: 5 februari, 00:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
HOME maakte diepe indruk tijdens het IFFRiG. De acteurs zijn zeer goed en de soundtrack past als een puzzelstukje in het geheel. Het klopt gewoon allemaal. Zeer geloofwaardig en Lekker expliciet ook, sommige scenes. Er is slecht één moment, als ze hun kleren gaan wassen na de moord, dat het iets te jolig wordt en daardoor heel eventjes iets minder realistisch is.

avatar van niethie
geplaatst: 6 februari, 15:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien ben ik wat streng, maar anderen zijn ook zeker te mild, kan MHF daar goed in volgen, behoorlijke overwaardering nog voor een release zich heeft aangedaan, doet me een beetje terugdenken aan de massieve omhelzing van Dolan's Mommy verleden jaar, wat ik toen ook niet snapte. Echt heel erg vernieuwend is het allemaal niet, zo deed het me stevig terugdenken aan Clark, en met name diens Bully, bepaalde scenes leken daar bijna kopieën van, inclusief het incest, de flarden van erectiesen natuurlijk de moord. En geheel op haar Vlaams zijn de Dardenne's met een Le Fils ook niet ver weg. Nu is het wel heel erg een beeld van deze tijd vol brutale vloggertjes die mensen voor de kick mishandelen, groeps- verkrachtingen filmen en dit dan vol trots en zonder enig berouw online zetten. Net als bij dat soort nieuwsmeldingen kan ik daar nooit helemaal met mijn hoofd bij en vond ik het allemaal wat te afstandelijk, elk personage is wel in een bepaalde mate apatisch en onverschillig (Kevin is soms wat cartoonesque met zijn woedeuitbarstingen, ik snapte de nog best grote rol van die vriendin die van neef naar neef hopte en uberhaupt de rol van alle andere meisjes die de hele tijd maar een beetje lopen te twirken niet zo?) er is te weinig sturing en het idee dat ik het allemaal al wel eens eerder en beter had gezien overheerste telkens. Misschien heb ik ook wel gewoon te veel films over ontspoorde jongeren gezien of voel ik me vervreemd van kinderen die na 2000 geboren zijn en hun pubertijd heel anders beleven dan ik hem tien jaar geleden doorbracht en speelt dat me soms wat parten bij het vormen van een eerlijke beoordeling, want er was genoeg om nog iets van een indruk achter te laten, zie ook wel dat dit goed in elkaar zit en ik geef meteen toe dat het stukken beter uitgewerkt is dan alle genoemde invloeden, zo goed was Bully immers ook niet. Mogelijk moet het wat groeien. Nu kan ik er even niet meer aan kwijt dan een (3*)

avatar van Verhoeven
geplaatst: 8 februari, 13:34 uur [permalink]
Maar moet het dan vernieuwend zijn? De link met Clark en Dardennes zie ik totaal niet. Zeker als je deze in de lijn van eerder werk van Troch en Leunen legt.
niethie schreef:
En ook hier ben ik het totaal niet met je eens. Deze groep jongeren zijn gewoon een stel pubers die af en toe wat kattenkwaad uithalen. Eigenlijk is het niet meer en minder dan wat lol trappen. Het is vooral dat ze door hun ouders en leraren niet begrepen worden dat er situaties ontstaan die langzaamaan ontsporen. Maar tot die tijd worden deze jongeren met heel veel liefde en warmte geportretteerd. Lees anders even dit interview door met de regisseuse.

avatar van niethie
geplaatst: 8 februari, 22:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit was mijn eerste Troch dus in die zin kan ik daar niet over oordelen, maar als je Bully gezien hebt snap je toch wel de overeenkomsten, dat is praktisch hetzelfde verhaal + uitgangspunt? En natuurlijk hoeft het niet altijd vernieuwend te zijn, dat kan al lang niet meer in dit genre want alles is al gezegd, dus is het voor mij vooral belangrijk hoe het gezegd wordt en hoe het in beeld gebracht wordt, en dat laatste (in storende 4:3) laat ook nogal wat aan de wensen over.

Ik heb het met name over het mishandelingsfilmpje dat steeds terugkwam en hoe rustig ze onder die moord bleven. Van die liefde en warmte voelde ik overigens niet veel. Ben er ook niet plots anders over gaan denken na het lezen van dat interview, sorry. Maar zal hem later nog wel eens terugzien, net als de rest van Fien Troch want dat lijkt me verder wel een sympathieke vrouw...

geplaatst: 14 maart, 12:24 uur [permalink]
Zaterdag in het Louis Hartlooper Complex te zien, met een vragensessie na de tijd met Fien Troch.

avatar van Prinz
geplaatst: 16 maart, 09:34 uur [permalink]
Overigens een zeer aangenaam persoon om zo'n gesprek mee te voeren, heel down to earth en oprecht.

avatar van ratfish
geplaatst: 23 maart, 09:07 uur [permalink]
Spannend documentair drama, integer gemaakt. Internationale kwaliteit.

avatar van LouisSmeets
geplaatst: 28 maart, 09:05 uur [permalink]
Mooie film. Gezien in Louis Hartlooper met de aanwezigheid van de regisseuse.
Stof tot nadenken

avatar van ohkino
geplaatst: 4 april, 01:07 uur [permalink]
Film toont een meest treurige kille en verdorven kant van onze samenleving, een individuele prestatiemaatschappij, daar waar gezonde verhoudingen en binding volledig op drift zijn geraakt. Van het begin tot het eind voel je de onmacht, woede, frustratie en normloosheid (zowel bij ouders als bij jongeren). Goed acteerwerk en vormgegeven film, maar ook erg somber zonder enig lichtpuntje of nuance. Ik heb daar ook wel een beetje moeite mee, wanneer wordt het effectbejag ? - om de heftigheid - want het zou toch op een drama uitlopen, dat wist je al vanaf het begin. Waarom wordt het zo erin geramd? De integere bedoelingen (die er beslist zijn) komen hierdoor voor mij enigszins in het gedrang. Niettemin een opmerkelijke film.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 7 augustus, 05:04 uur [permalink]
Een redelijk filmpje van onze zuiderburen. Het verhaal moet even op gang komen maar blijkt uiteindelijk wel interessant. Bij de jonge cast heb ik wel een beetje mijn twijfels, maar dat kan ook aan het script liggen want er is niet zo veel dialoog, maar het kan ermee door. Het gebruik van verschillende beeldformaten vond ik ook geen toegevoegde waarde hebben en het einde loopt een beetje af met een sisser. Ik heb betere films gezien van de Belgen, maar toch niet slecht.

avatar van Brabants
geplaatst: 9 augustus, 10:15 uur [permalink]
Deze Vlaamse productie blijkt zeker interessant te zijn met een opeenstapeling van zwaar beladen thema's. Het is mij echter allemaal iets te veel van het goede. De cast met vooral het jeugdige deel wekt bij mij ook zo mijn twijfels. Het was niet slecht maar het liet me zeker geen indruk achter om er nog lang bij stil te staan.

geplaatst: 11 augustus, 20:38 uur [permalink]
Je ziet dat deze film gemaakt is door de jeugd. Totaal geen kwaliteit in deze film. Je moet de speaker op 300% zetten om een woord te verstaan. Beelden met de handcamera die echt op niks lijken. En een film die van de hak op de tak springt. Waardeloos belgisch...

avatar van John Milton

geplaatst: 11 augustus, 22:26 uur [permalink]
bderbove schreef:
Je ziet dat deze film gemaakt is door de jeugd.
Cool, dan hoor ik ook nog bij de jeugd met mijn 36 jaar. Thank you!

avatar van karilem
geplaatst: afgelopen vrijdag om 13:32 uur [permalink]