Een Ander Zijn Geluk (2005)

België / Nederland

geregisseerd door Fien Troch
met Ina Geerts, Johanna ter Steege en Johan Leysen

'Een ander zijn geluk' speelt zich af in een klein dorp. Op een koude winterdag wordt een kind overreden en voor dood achtergelaten. Christine, een gescheiden moeder die de draad van haar normale leven weer probeert op te pikken, ontdekt het dode jongetje. Maar wanneer de politie arriveert, is het reeds weggestroomd met de rivier... en de politie lijkt haar niet te geloven. Christine is niet meer zeker van wat ze gezien heeft. Wanneer ze ontdekt dat er echt een kindje is overreden, begint ze zich schuldig te voelen, alleen met haar spookachtige herinnering en omringd door mensen met elk een mening over het drama. Alles wordt nog erger wanneer ze ontdekt dat ze de familie van het slachtoffer beter kent dan ze zou willen.

Kaffeefiltjer
De vergelijking met 21 gram zie ik niet, mijn beste Dave Bowman .
De vage en sombere sfeer brengen je wat in een vreemde roes vond ik, en het acteerwerk is nogal vreemd. Ieder personage is nogal statisch en zelfs wat expressieloos. Vreemde wijk daar.

De personages vond ik best nog moeilijk uit elkaar te houden, wegens de vele gelijkenissen ^_^

avatar van xenne
Kaffeefiltjer schreef:
ik vond dat eigenlijk ook wel, komt waarschijnlijk ook omdat de personages weinig of niets zeggen, er is wel één uitzondering, maar van die dame wens je nu net dat ze even haar snavel zou houden. gebrek aan communicatie is waarschijnlijk de hele bedoeling van de film geweest, bijzonder gedurfd eigenlijk, maar ook niet boeiend, 't is gewoon bijna onmogelijk om iets te voelen. gemaakt door een filmmaker met talent maar er moet nog aan geschaafd worden

Kaffeefiltjer schreef:
De vergelijking met 21 gram zie ik niet, mijn beste Dave Bowman .

Dat zal aan mij liggen zeker . Het verhaal is ietwat gelijkaardig (vluchtmisdrijf, de personages die onderling verbonden zijn), maar ik geef toe dat daar de vergelijking ophoudt. Ik maak niet echt een vergelijking, het was gewoon iets dat bij mij op kwam tijdens het kijken van de film.

kappeuter schreef:

A-Film Distribution zal de film uitbrengen in de bioscoop.

Inmiddels is het Video Film Express die de dvd uitbrengt

robertus65
Vreselijke saaie film, ontbreekt totaal aan spanning en tempo. Flop, niet echt een aanrader dus. Als extra zat er een korte film Woww, deze was een stuk beter.

Vermoeiend. Magnolia achtige pretenties in een Guernsey-achtige setting. Beiden komen totaal niet uit de verf helaas. Het verhaal kabbelt maar wat voort, zonder dat er echt wat gebeurd, waardoor er maar tig subplotjes worden bijgehaald die het écht verhaal (welke dat ook maar wezen mag) nog meer vertraagd.

avatar van dalma
saaie en langdradige film. heb hem zelfs niet uitgekeken. moeilijk verstaanbaar.

avatar van The One Ring
Magnolia? Die titel was niet bij opgekomen tijdens het kijken van deze film. Het is ook niet gigantisch vergelijkbaar of zo.

Ik vond het een meevaller. Ik was bang dat dit een film zou worden over het zwijgen van mensen en dat dit op een typische art-housewijze kunstmatig getoond zou worden. Dit viel echter mee. Er wordt veel gezwegen, maar wel op een geloofwaardige wijze.

De film is verder goed gemaakt en geacteerd. Er zit ook een leuk gevoel voor humor in af en toe. De regisseuse heeft duidelijk talent. Echter wil het allemaal nooit groots worden. Dit komt vooral door de afstandelijkheid van de film. Ik vond het interessant om naar te kijken, maar ik voelde me nooit bij een personage of gebeurtenis betrokken.

Couch Potato
gotti schreef:

Kan er ook haast geen touw aan vastknopen. Erg vervelende film, hele rare en ziekelijke "dialogen".
Iemand vraagt iets.... en een halve minuut later antwoordt dan die andere, gewoon om kotsmisselijk van te worden, of zeer boos, wat een klotefilmmaker is me dat hier zeg...

Kan echt iemand van zo'n film genieten? En dan kocht ik deze vandaag bij de Humo, omdat Humo toch garant moet staan voor enige kwaliteitscontrole, màn, Guy Mortier kom terug en gooi die nieuwe leiding eruit!

Film is erge tegenvaller!
Eecht één van de grootste k*tfilms die in Vlaanderen de laatste jaren gemaakt is, veronderstel ik.
Doodjammer!

spacemangraig
Spannend, schrijnend, mysterieus en komisch en misleidend. de hele film was ik er van overtuigd dat de vader het gedaan had, tot dat dus blijkt dat hij al die tijd kanker had en daardoor zo contactgestoord was. Vervolgens wordt de buurman opgepakt, onterecht dacht ik, omdat hij geen auto had. Als dan de opa wegrijdt en de brievenbus meeneemt, zonder dat hij het zelf door heeft, valt alles op z'n plaats, denk ik.

Zeker als debuut zeer goed.

avatar van lucdecoster
dalma schreef:

Toevallig zag ik de DVD liggen bij ons en inderdaad saai, ik heb hem na 2 pogingen helemaal uitgekeken met veel moeite.

avatar van 93.9
Toch is er één aspect waarop Een Ander Zijn Geluk even volledig de mist in gaat: de nieuwsuitzendingen. Net als in Suspect, zijn die dermate belabberd, ondermaats en amateuristisch gebracht dat de film tijdens die momenten gewoon keihard op zijn kont gaat. Extra pijnlijk omdat de journaals rond de dood van het jongetje zo'n prominente plaats in het verhaal krijgen. Ik kan me echt niet voorstellen dat Troch dit zomaar heeft weggewuifd, zeker gezien het ontzettend hoge niveau van de acteerprestaties. Maar wat ene Iris Van Hoof (ik heb het maar even opgezocht) als nieuwslezeres presteert, is gewoon van een schokkend laag niveau.

]

Weleens lokale nieuwsuitzendingen gezien in bijvoorbeeld Brussel??

Erg goede film!

avatar van flaphead
Zeer goede film! Ik zou hem ook wel willen betitelen als thriller en niet alleen drama. Het is inderdaad geen Hollywood-film, dus niet voor elk publiek, maar toch verbaasd het lage gemiddelde me.

De beeldvorming is simpelweg subliem. Het ijzersterke openingsshot zorgt ervoor dat je direct in de film wordt gezogen, geen langzame uitleggende opbouw. Een van de belangrijkste aspecten is de sfeer; absurdistisch, stiltes, een nare onderhuidse spanning en vreemde karakters. Daardoor is het over het algemeen trage verhaal heel goed te behappen.

De naargeestige sfeer en beeldvorming is echt iets wat in mijn straatje zit, maar helaas maar weinig te zien is in (grote) films. Overigens ontgaat de hier vaker genoemde vergelijking met Magnolia mij. Dit is een van de sterkste Vlaams en/of Nederlandse producties die ik gezien heb. Een grote aanrader voor thriller-liefhebbers die het ook graag lowbudget zien.

avatar van jikamajoja
Opéénvolging van verschillende personages die grotendeels stuntelig acteerwerk vertonen.
Ieder personage is nogal statisch en vrij expressieloos.
Het verhaal is niet slecht, maar komt niet uit de verf ...

avatar van Multivitamine
Ze hadden geen geld meer om 't einde van de film af te maken?

avatar van flaphead
oftewel, je snapt het niet?

avatar van Stijn B.
Een ijzersterke Vlaamse film. Een bezwerende cinematografie en een sterk scenario. Zelden in een Vlaamse film zo onderhuidse spanning zien verfilmd worden. En de film bevat een aantal scènes die ik tot de sterkste in de Vlaamse filmgeschiedenis voeg: als het broerke op de schommel zit en de schommel van zijn overleden tweelingsbroer ook beweegt of als de broer in de spiegel zichzelf als zijn broer aanziet om zo het gevoel te hebben dat hij nog leeft.

Zeer sober gefilmd die scènes maar oooooh zoooo aangrijpend en ontroerend.

Een Vlaamse klassieker zoveel is duidelijk

avatar van chiel
De andere films van Troch zijn ook de moeite waard trouwens.

Menselijke gevoeligheid is wel de rode draad die door de films van Fien Troch loopt. Hier krijgen we een intrige geschrikt voor een thriller, met een opbouw zoals in de politieromans, spankracht en een begeesterend slot. Niets van dat allemaal. Fien heeft het over menselijke gevoelens als onverschilligheid en vervreemding maar ook over schuld, onbekwaamheid en haat en spot.
Eerst langspeler van Troch, geen hoogvlieger en ook even onder haar latere werken, "Unspoken" en "Kid".
'k Vind dat de regisseuse altijd iets te vertellen heeft en daarom is deze, voor mij althans, ook best een meevaller.

avatar van Boenga
Onrealistisch psychologisch drama, met dat me echt niet kon boeien. Geen boodschap aan arthouse-trekjes.
2* voor de acteurs.

avatar van perceived
Net niet. Mooi geschoten film met prima acteurs. Voor de rest niet heel boeiend. De thriller elementen komen niet tot z'n recht en maken het nogal een halfbakken film.