- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Een Ander Zijn Geluk (2005)
Een Ander Zijn Geluk (2005)

bert 67
-
- 7 berichten
- 81 stemmen
Wie heeft het nu gedaan?:
-de buurman toch
-de vader
-of is het de bedoeling van de regisseuse om het in het midden te laten.
Wat is het effect van de wegrijdende auto in het laatste shot? En wiens auto is dit? (Van de hoofdinspecteur gespeeld door Josse de Pauw?)

xenne
-
- 903 berichten
- 1367 stemmen
heb zo'n beetje de indruk dat het helemaal niet zo belangrijk is bij deze film, het hele verhaaltje van dat vluchtmisdrijf is er maar om de problemen in het dorpje aan te tonen.
- de buurman heeft het blijkbaar niet gedaan, hij heeft terminale kanker, vandaar z'n rare gedrag en waarschijnlijk is hij ergens aangereden tengevolge een plotse duizeligheid ofzo
-waarom ze plots Nourd, de gek, gaan verdenken begrijp ik niet echt, hij gedraagt zich vreemd maar heeft niet eens een auto?
-de grootvader is waarschijnlijk de dader, dat zou moeten blijken uit het laatste shot waar hij de brievenbus omver rijdt
uiteindelijk is het een tamelijk open einde, voor interpretatie vatbaar - maar dat laatste shot is een tamelijk zwakke verwijzing dat opa de dader zou zijn.

flaphead
-
- 660 berichten
- 835 stemmen
wat mij betreft geeft het laatste shot overduidelijk aan dat de opa dus degene is geweest die het jongetje aangereden heeft. samen met zijn afwezige gedrag eerder in de film. hij is dus onbewust doorgereden.
het oppakken van Njord betekent voor mij juist de grimassen van een klein dorp waar iedereen een mening over elkaar heeft en dus zeker over de dorpsgek. kortom, de zondebok.
overigens, het feit dat iemand geen rijbewijs of auto heeft wil natuurlijk niet zeggen dat degene niet in een auto kan stappen en rijden, maar het lijkt me duidelijk dat njord niet de dader was.