Madelief: Krassen in het Tafelblad (1998)

Alternatieve titel: Scratches in the Table

Nederland
Familie

geregisseerd door Ineke Houtman
met Madelief Verelst, Rijk de Gooyer en Margo Dames

Jeugdfilm is, net zoals de televisieserie Madelief, gebaseerd op het gelijknamige boek van Guus Kuijer. In Krassen in het tafelblad is Madelief inmiddels een jaar of tien. Haar oma is overleden en na de begrafenis wil Madelief alles weten over oma, maar haar moeder wil er niet over praten en opa zegt ook al niet veel. Het enige dat ze weet is dat oma veel poetste, wel goede kanten had, maar niet echt lief was. Als Madelief voor het eerst bij opa gaat logeren blijkt niet alleen dat je met opa kan lachen, maar ontdekt ze ook een mysterieus tuinhuisje in de verwilderde achtertuin, dat van oma is geweest. Samen met een vriendje uit het dorp gaat de nieuwsgierige Madelief op ontdekkingsreis en ontrafelt zij stap voor stap het geheim van oma.

Dick2008
Ik ken heel die tv-serie niet maar ik vind dit een sfeervolle film met een verhaal die boeit van begin tot eind. Eigenlijk alleen maar gekeken omdat Rijk de Gooyer erin speelt, maar ik vind het acteerwerk van alle eigenlijk wel goed.

Jeugdfilm staat er op de dvd, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Het beetje tragische verhaal wordt perfect gecamoufleerd door veel grappige details, dus misschien daarom een jeugdfilm. Mooie omgeving ook, op het station staat Raeren, (een Duitstalige gemeente in de provincie Luik), maar waar opa nou precies woont met dat water. Soms wordt er wel wat onduidelijk gesproken maar verder valt er weinig op aan te merken. Erg grappig ook die nieuwsgierigheid en vragenstellerij van Madelief en hoe opa erop reageert. Ook de rustpunten in de film en de manier waarop het verhaal wordt opgebouwd maken dit een geslaagde film. 4.0.

avatar van lars-pixar
Leuke film goeie cast, heb er van genoten ik keek vroeger ook altijd de serie en die is ook heel leuk, ook grapig dat Thomas Acda mee speelde.

jeeke21
Mooie familiefilm ! Echt van genoten....

avatar van benthe
Zowel de serie als deze film is voor mij jeugdsentiment en vond het dan ook heel leuk om deze weer een keer terug te zien. Daarnaast vond ik het ook gewoon een leuke film.

leuk verhaal net als de serie met een goede Rijk de Gooijer

avatar van Phantasm
Aardige familiefilm, leuk om een keertje gezien te hebben.

De serie van Madelief die nu op TV is, is die ook op DVD?