The Bunker (2001)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Rob Green
met Jason Flemyng, Christopher Fairbank en Jack Davenport

Zeven Duitse soldaten zijn ingesloten in één bunker gedurende de Tweede Wereldoorlog. Snel voelen ze zich omsingeld door de vijand. Wanneer ze horen over een tunnelsysteem onder de bunker en de mythische gebeurtenissen die daar plaats hebben gevonden, beginnen ze door te draaien.

avatar van 606
Leno schreef:
Dit klinkt wel erg als Deathwatch. De poster is in ieder geval slecht.

daar zat ik het ook mee te vergelijken alleen minder horror
poster doet enger voor

2,5 ster

avatar van berghti
Vleesch noch vis. Aardig, maar niet meer dan dat.

Couch Potato
Theunissen schreef:
Heb deze film een paar geleden gezien en vond hem destijds zeer slecht. Ik dacht toen dat een horror met oorlog invloeden best wel eens een aardige combinatie zou kunnen zijn. Dat had ik does fout gedacht want het tegendeel wordt in deze film bewezen. Het verhaal slaat echt nergens op en spannend wordt het nooit. De acteurs die meedoen in deze film zijn echt dramatisch slecht en lijken in de verste weg niet op Duitsers. Ik heb gelukkig nooit de volledige 95 minuten gezien want na 15 minuten begon ik al driftig vooruit te spoelen. Al met al heb ik de film in ongeveer 60 minuten gezien en dat is nog veel te lang.

Ik heb hem vorige week voor een appel en een ei meegenomen op de rommelmarkt, maar had met dat geld beter een appel en een ei gekocht, dit is inderdaad vreselijk slecht, ongeloofwaardig, rommel van de ergste soort.
Als dàt Duitsers moeten voorstellen, ben ik Napoleon!

avatar van komerad
Kijkbare film maar ik zou er geen geld aan geven.
Minder dan middelmaat in het genre

Couch Potato schreef:

Als dàt Duitsers moeten voorstellen, ben ik Napoleon!

avatar van SilentF0rce
Ook ik, heb waarschijnlijk zoals de meeste mensen die deze film hebben, de film gekocht voor bijna niets..
Ook ik, heb ook al was de film zo goedkoop, spijt dat ik de film heb gekocht.

Het begin van de film begon goed. Het leek erop dat het een aardige actie film ging worden..
Helaas was dit niet het geval. Mislukte bang maak pogingen, slecht acteerwerk en weinig actie zorgen voor een verhaal dat niets meer dan slaap verwekkend is.

avatar van sisidriver
vaag einde

avatar van Cyberator
Duitsers die Brits prate..... maakt de hele film kapot!

Toch leuke poging

De eerste helft van de film was zo slecht nog niet. Maar het tweede deel sloeg echt alles.

Wat een onzin gebeurde daar in dat tunnelsysteem....... gewoon lachwekkend. Toen die verbrande kerel achter ze aan kwam (toen ze naar buiten konden) was echt het toppunt. Dit was zo slecht.

avatar van lucdecoster
Slechte oorlogsfilm, geen spanning, horror enz. Volgens mij waren er zelfs maar 2 gangen in het tunnelsysteem. Overigens mooie poster maar de film is zo saai. Na 20 minuten kan men de film beter afzetten want dan heeft men alles al gezien.

avatar van Minotaures
Ligt voor 4 euro ofzo in de MM, volgens mij is die over-priced.

avatar van nightbreed
Hele poos geleden gezien en ik weet nog dat hij nogal tegenviel. Ik vond 'Deathwatch' (soortgelijke film) in ieder geval een stuk beter.

avatar van Darbie
Couch Potato schreef ..(o.a.):

"vreselijk slecht, ongeloofwaardig, rommel van de ergste soort "

Daar kan ik het alleen maar 100 % mee eens zijn.

avatar van wendyvortex
Darbie schreef:
Couch Potato schreef ..(o.a.):

"vreselijk slecht, ongeloofwaardig, rommel van de ergste soort "

Daar kan ik het alleen maar 100 % mee eens zijn.

Ik was al een klein beetje verbaasd dat je deze meenam
Volgende keer zal ik even waarschuwen.

Moet hem zelf nog steeds zien trouwens.

avatar van Darbie
Wendyvortex: "..was al ..verbaasd dat je deze meenam."

Dat was een combinatie van Titel, Fotovoorkant DVD en Dommigheid mijnerzijds om niet even het verhaal op de achterkant te lezen.

Graag volgende keer bij zulks Waarschuwen !!

(misschien is het ook gewoon in goed vertrouwen meegenomen)

Overigens zijn de meeste film die ik bij je meeneem goed tot erg goed.

Frok
nightbreed schreef:

Deathwatch is inderdaad beter!

Frok
Saai en langdradig. Er gebeurt veel te weinig en je wordt overdonderd met nutteloze conversaties.

Verhaal/Script .................................................. 1,00
Acteerwerk ....................................................... 2,00
Cinematografie ............................................... 2,50
Muziek/Speelduur e.d. ................................... 1,50
(1,75)

mlvdk
Ik vond het ondanks het ''saaie'' wel een goede film.
geen actie, geen horror

wel oorlog maar dat had wel wat duidelijker uitgelegt mogen worden in de film.

avatar van TinkerTex
Over een groep Duitse soldaten die ten tijden van de oorlog schuilt in een verlaten bunker en geconfronteerd wordt met een groot kwaad.
Interessant thema dat sterk doet denken aan het latere en betere Outpost. Deze film kon me niet erg veel boeien. Hij had zijn momenten, maar slaagde nergens in om echt spannend of zelfs eng te worden. Nergens blinkt de film echt uit. Wel redelijk amusant, maar niets meer dan dat.

avatar van voomzap
Saaie film. Vind Outpost vele malen beter dan dit trage gebeuren.

avatar van Spetie
Aparte horrorfilm, die echter zwaar tegenvalt.

Vooral het eerste gedeelte van de film valt er bijzonder weinig te beleven. We maken kennis met een groep Duitse soldaten, die zich moegestreden van de oorlog, terugtrekken in een of andere oude bunker. Als ze daar op een gegeven moment het onderaardse gangenstelsel ontdekken wordt de film iets leuker.

Maar ook niet veel meer dan dat. De spanning is te weinig aanwezig en de hele geschiedenis van de bunker is nogal vaag en vooral soms erg onlogisch. Dat de Duitse soldaten hier Engels praten vond ik ook storend. Als je toch iets lowbudget maakt doe het dan goed, of pas het verhaal aan door de Duitsers te vervangen door Britten of iets dergelijks. Alleen de duistere beelden in het ondergrondse tunnels zijn verder nog enigszins de moeite waard. Verder is het een film om gauw te vergeten.

avatar van RuudC
Zat het monster nou tussen de oren? Ik moet zeggen dat ik op den duur niet meer aan het opletten was. Vanaf het moment dat de harmonica van Onze Upan A Time In The West opdook, was ik al min of meer afgehaakt. Het was eigenlijk ook geen bijzondere film, al moest ik al lachen bij de gedachte hoe hele volksstammen al afhaken bij het horen van de eerste (Engelse) dialogen van de Duitse soldaten. Leest niemand dan vooraf welke acteurs er meespelen? Het staat nochtans duidelijk op de poster.

Ik moet zeggen dat de sfeer van The Bunker erg aansprak. Het begin was goed genoeg met mooie beelden en een interessante setting. Zeker wanneer bleek dat de ‘oorzaak’ van het gebeuren lag bij een oude geschiedenis over levend begraven pestlijders hoopte ik op een leuk vloekverhaaltje. Het komt alleen nergens goed tot uiting. De laatste ruimte van de bunker zag er cool uit, maar op prima sfeer en mooie beelden red je het niet. Er gebeurt niks spectaculairs en qua gebeurtenissen oogt het erg goedkoop en kleinschalig. Jammer, want naar mijn idee had deze film wel degelijk potentie en had het zo een tweede The Keep kunnen zijn.

avatar van mayhemblik
Lazarus schreef:
deze film was na 15 minuten al verpest door alleen maar brits pratende duitsers

Wij Nederlanders praten toch ook bijna Engels?
Bv: Effe shoppe met de kids, lol, wtf en ga zo maar door, ik hoop dat jullie die zich hieraan schuldig maken inzien hoe dom het klinkt.
We kunnen toch allemaal het bekendste Nederlandse spreekwoord: hebt elkander lief en spreek nóóit in half Engels half Nederlands.

avatar van goongumpa
mayhemblik schreef:
Amen.

avatar van FILM!BOY!
Duitse soldaten die onderling Engels spreken .
Dat begint al goed, ook al wist ik het al doordat er Engels bij gesproken taal op de achterkant van de DVD staat.
Volgens mijn opa is deze film + American Gun (2002) de slechtste films aller tijden, maar laat hij nu ook een hekel hebben aan horrorfilms.
Het verhaal op de achterkant van de DVD sprak mij al jaren aan, maar omdat m'n opa deze film zo slecht vond en niet van horror houd, kon ik leuk een paar jaar wachten voordat ik hem mocht zien.
Nu heb ik de film eindelijk gekeken. Door het lage gemiddelde op moviemeter had ik al niet al te hoge verwachtingen, maar het imdb cijfer liet me toch nog hopen op een redelijke horrorfilm.
Horror: nee;
Vermakelijk als je maar geïnteresseerd genoeg blijft: ja;
Acteerprestaties: van de een was het prima voor een lowbudgetfilm, van de ander was het echt amateuristisch;
Spannend: niet echt.
Het verhaal had ook hier en daar een zwak, rommelig of onduidelijk punt.
Ondanks dat de film tegenviel, wat ik al een beetje zag aankomen, heb me er goed genoeg mee vermaakt voor een B-film.
Ik ben blij dat ik hem na jaren wachten eindelijk heb gezien en dat de DVD nu bij m'n andere DVD's in m'n kast staat. Wanneer er een Blu-ray van uit komt, heb ik die snel in huis, want ik kan deze film denk ik nog wel een paar keer zien. Hopelijk geef ik hem dan uiteindelijk ook een 3,0 of hoger.

avatar van Roger Thornhill
Dit zou zomaar een film van Neil Marshall kunnen zijn, een soort mix van Dog soldiers en The descent. Een kleine groep nerveuze macho's in een claustrofobische ruimte, een duister kleurenpalet, (toen nog) onbekende acteurs, een uitgekiend geluidsontwerp, en natuurlijk een labyrintische lokatie met gangen waarin iets huist. Op zich best intrigerend, maar omdat het Nazi's (of in ieder geval Wehrmacht-soldaten) zijn kan het me als kijker eigenlijk niet zoveel schelen wie er wel of niet het loodje legt, en dat niet alle personages even herkenbaar en "onderscheidend" zijn helpt ook niet om enige binding met hen te krijgen. Gedurende de tweede helft van de film gebeurt er bovendien te weinig om het raadsel nog spannend te houden, dus uiteindelijk kan ik hier geen voldoende aan geven, hoewel ik hem nou ook weer niet zó slecht vond als de meeste gebruikers hier (ook al omdat ik me absoluut niet stoor aan Duitsers die Engels spreken).

avatar van Duke Nukem
FILM!BOY! schreef:
Duitse soldaten die onderling Engels spreken .

Dat is inderdaad erg storend en haalde ook mij meteen uit de film. Ik heb evenwel doorgezet en hoewel er bijzonder weinig gebeurt en de film soms saai wordt, vind ik het verhaal wel interessant genoeg en de sfeer is ook goed. Een remake zou geen slecht idee zijn!

avatar van knusse stoel
Het Engels spreken in films die niet uit de Engelstalige landen komen, heb ik nooit kunnen begrijpen. Soms is het echt storend, zoals in deze film de heren allemaal Engels beheersen maar geen woord Duits.
Zouden ze wel begrijpen wat op de borden stond? "Gefahr"
Ondanks deze handicap in de film, vond ik het verder een aardig geheel in een ietwat nare omgeving voor jonge mannen die oorlogje spelen met andere jongeren uit het verre buitenland. De nare omgeving is natuurlijk het decor voor de horror en het verhaal rondom dit, was leuk gevonden.
Ook kan ik niet beweren dat er slecht gespeeld werd, jammer dat de film een beetje voortkabbelt en er niet veel actie is. Toch was het ook niet zo dat het vervelend was om te kijken, je kabbelt een beetje mee.
In zijn geheel: 6,5

avatar van Lovelyboy
Pakweg 15 jaar geleden op de gok mee genomen bij een MusicStore meen ik. Een gok die niet best uitpakte, want wat vond ik het destijds matige en tegenvallende film. Nu echter met bijgestelde verwachtingen, kijk ik toch anders naar de film en durf zelfs het woord ondergewaardeerd in de mond te nemen.

Een claustrofobisch sfeer wordt aangedaan net als in het vergelijkbare Below. Hier alleen geen onderzeeër maar de benauwende omgeving van een bunker waar een sinister sfeertje om heen hangt. Het moge overigens duidelijk zijn dat van echte horror of griezel geen sprake is. The Bunker draait vooral om een groep uitgeputte soldaten die gebukt gaan onder oorlogsneurose en het schuldgevoel betreffende zelf begane dingen en of misdaden. Is er echt iets of ziet men ze gewoon vliegen door uitgeputte zenuwen is de vraag? Op prima wijze wordt daarmee gespeeld, en de kijker wordt net zo onwetend en zoekend als de mannen zelf gehouden. De alternatieve titel met zijn 'the evil is within' kan dubbel opgevat worden, en slaat wat mij betreft op wat de mannen zelf verpersoonlijken.

Valt er niets op te merken...? Zekers! Toch stoor ik mij niet zo zeer aan de Engels sprekende Duitsers. Minder vindt ik persoonlijk dan weer de verbrande Schenke wiens uniform redelijk ongeschonden oogt, en het feit dat zijn pistool tot twee keer toe met een open lade staat ten teken dat het wapen herladen moet worden. Desondanks schiet hij enkele tellen later er weer lustig op los. Het verhaal van de oude Mirus vind ik ook net wat te gruwelijk om geloofwaardig en tastbaar te zijn.

Desondanks bekoort The Bunker mij heel wat beter dan vroeger. Het sfeertje is prima, net als de schare B-acteurs die het prima doen en, zoals gezegd, de goed schimmig gehouden toedracht van dit alles. Top is het natuurlijk allemaal niet maar in bepaald perspectief meer dan redelijk.