Raw Deal (1986)

Verenigde Staten / Nederland
Actie

geregisseerd door John Irvin
met Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold en Darren McGavin

FBI-agent Kaminski is uit het corps geschopt wegens zijn ongekende bruutheid. Maar als de FBI de maffia-organisatie van godfather Patrovita in Chicago wil oprollen wordt maar één man bereid gevonden om te infiltreren in het gangsternetwerk: Kaminski! De FBI zorgt ervoor dat Mark Kaminski officieel wordt vermoord en onder de valse naam Joseph Brenner probeert hij het vertrouwen te winnen van Patrovita. Brenner wordt pas echt aanvaard als hij tijdens een bloedige raid op een politiekantoor een grote partij drugs kan heroveren. Tijdens een moordopdracht is Brenner er getuige van hoe zijn goede vriend en FBI-collega Shannon koelbloedig wordt neergeschoten. Zonder zich om zijn dekmantel te bekommeren zal Brenner alias Kaminsky met niets ontziend geweld voorkomen dat Chicago nog langer geteisterd wordt door de misdadige Patrovita-familie. Een keiharde confrontatie is het gevolg.

GuyB
De uitstraling van spierbundel Arnold, de jaren 80 sfeer, de leuke schietpartijen... Het biedt allemaal meer dan genoeg entertainment. Het verhaal is standaard maar zeer goed uitgewerkt. Goeie muziekkeuze. Oneliners in deze film scoren natuurlijk goed bij mij.

Leuk tussendoortje in Arnold's palmares.

avatar van tattoobob
Leuke klassieker!!

avatar van PEN15
Ik vraag me al jaren af hoe het komt dat ik alle Ahnuld films van de jaren tachtig zo vaak heb gezien en nog geen enkele keer deze Raw Deal.
Zo lang ik me de verkoop van dvd's kan heugen zag ik deze in grote hoeveelheden voor een knaak in de koopjeshoeken. Nooit moest ik er wat van hebben, alhoewel Ahnuld zeer legendarisch op de hoes staat, [-gezien het aantal keer dat zijn gelijkenis van de hoes is gekopieerd in video games zie Hier, hier en hier-], kwam het bij mij over als een soort Cobra, Hard Target of alle films van Seagal. Het acteren is zwaar ondermaats, niet alleen van Ahnuld himself die als een soort automatische piloot de Terminator 1.5 speelt, maar ook van de maffiosi die niet hadden misstaan in een aflevering van Bassie en Adriaan. Het is een zware opgave om je door de gehele speelduur heen te werken, wat je beter kunt doen is doorspoelen tot het einde en de leuke momenten eruitvissen zoals die gesmeten cake met die oneliner en het moment dat arnie door de muur heen komt rijden. Nóg beter is natuurlijk om gewoon al de klassiekers op te zetten zoals Commando, Conan, Terminator, Predator, Running man enz.
Toch had deze film één groot pluspunt, zonder deze Raw Deal had Ahnuld nooit in Total Recall gespeeld. Raw Deal heet in het verre oosten overigens "Gorilla".

avatar van schram101
Leuke Schwarzeneggerflick die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Commando of Total Recall niet echt zal blijven hangen. Toch is het allemaal weer erg vermakelijk. Aardige actie en vooral een hoop maffe oneliners weer. Het ontbreekt Raw Deal helaas aan een echt foute badguy maar dat mag de pret dus niet helemaal drukken.

Prima kijkvoer.

avatar van DutchTakeshiro
Arnold Schwarzenegger speelt toch wel weer heel fijn in deze film genaamd Raw Deal. Raw Deal hanteert de bekende formule maar dat is fijn, je weet precies waar je aan toe bent: harde actie met Arnold. En dit maakt de film al meteen zo fijn om te kijken, je krijgt te zien wat de film beloofd. Arnie maakt zoals altijd korte metten met zijn tegenstanders. Raw Deal is naar mijn mening een van de onbekendere films met Schwarzenegger er in, deze kom ik in lijstjes niet zo vaak tegen.

De film opent met aardig wat actie, het tempo ligt lekker hoog. Een fijne eigenschap van films waar Arnold in speelt. De film verliest eigenlijk bijna geen snelheid, de nodige dialogen zijn alles behalve vervelend. Blijft geweldig om Arnold te horen praten met dat accent en die eeuwige grijns te zien. De lijken stapelen zich aardig op in Raw Deal. Het blijft een genot om Arnie vanaf zijn heup te zien schieten met een geweer. Prachtig om te zien hoe hij zijn "speelgoed" uitstalt en inspecteert, klaar om wat maffiosi neer te maaien.

Arnold Schwarzenegger stelt wederom niet teleur in een rol die hij vaker heeft gespeeld: van FBI agent naar een saaie sherrif in een plaatsje ergens in de VS. Dat mag niet deren, zo is Arnold op zijn sterkst. Sam Wanamaker, Paul Shenar en Robert Davi spelen heerlijke slechteriken. Met verve hebben ze hun rol vervuld. Vooral Robert Davi speelt goed als een "soldaat" voor de mafia, altijd wantrouwend tegenover het karakter van Arnold. Kathryn Harrold speelt het standaard liefje van Arnold. Jammer dat ze niet bepaald een knappe vrouw is maar dit zorgt er tenminste wel voor dat je niet afgeleid raakt.

Raw Deal is weer zo'n heerlijke filmpje. Een hele bekende formule maar het maakt allemaal niet uit want het is gewoon een leuke formule. Een film met snelheid, actie en Arnie one-liners. Wat wil een mens nog meer? Een aanrader voor iedereen die van een 80s sfeertje houdt en Arnold graag in actie wilt zien.

avatar van Metalfist
You should not drink and bake!

De laatste jaren ben ik bezig om eens wat meer van Schwarzenegger te zien. Geen idee hoe het komt, maar de man heeft een uitstraling die ik altijd leuk vind overkomen op het grote scherm. Ik heb op goed geluk een aantal titels aangeschaft en Raw Deal was er daar één van. Een titel waar ik werkelijk nog nooit van had gehoord dus ik had mijn twijfels of dit wel de moeite ging zijn. Het had evengoed een Beretta's Island fiasco kunnen zijn waar Schwarzie amper een rol in heeft. Ach, je weet het nooit vooraleer je het probeert dus ik heb me toch maar eens aan Raw Deal gewaagd.

En het is effectief een volbloed Schwarzenegger film. Het probleem is echter dat het een film is die nog niet in de schoenen mag staan van de klassiekers die hij op zijn naam heeft staan. Het grootste euvel is het verhaal. Nu stoort me dat normaal gezien niet zo hard bij een actiefilm, maar het plot achter Raw Deal waar Schwarzie 3 verschillende identiteiten heeft (vandaar de alternatieve titel Triple Identity) is gewoon enorm saai. Het is wachten tot de film losbarst en dat gebeurt simpelweg veel te laat. Al moet ik toegeven dat dat dan wel weer voor een heerlijk stukje vermaak zorgt. Schwarzenegger die op de tonen van Satisfaction van de Rolling Stones een leger aan bad-guys afmaakt, het is één van de leukste stukken uit de film. Voor de rest is Raw Deal nogal onevenwichtig. Het plot met Kaminsky's vrouw lijkt halverwege de film te zijn vergeten (ik heb haar maar even gebeld om te zeggen dat ik nog leef...) en de dubbelrol van Monique komt helemaal niet uit de verf. Om nog maar te zwijgen over het feit dat niemand van de slechteriken doorheeft waar Kaminsky nu juist mee bezig is. Dat feel-good einde had trouwens ook wel iets subtieler gemogen. De verpleegster die met tranen in haar ogen naar een wandelende Harry staat te kijken terwijl Kaminsky ligt te verkondigen dat zijn vrouw zwanger is en etc. Het is me te cheesy na die brute climax.

Schwarzie heeft hier wel weer een aantal vermakelijke one-liners op zijn naam staan. Vreemd dat die eigenlijk niet zo populair zijn geworden want quotes als The P. stands for pussy zijn gewoon heerlijk fout. Voor de rest doet de Oostenrijkse eik hier weer waar hij goed in is. In een strak onderhemdje met zijn spieren rollen en ondertussen hele bendes aan bad-guys neerschieten. Het accent lijkt nog dikker te zijn geworden dan in Commando en het zorgt voor een paar (onbedoeld) hilarische scènes. Dit soort films moet het in de eerste plaats van de held hebben, maar ook de bad-guy moet een iconisch personage zijn. Iets wat hier jammer genoeg niet het geval is. Sam Wanamaker komt niet over als maffiabaas Patrovita en zijn handlangers zijn zowaar nog saaier.

Nah, Schwarzenegger heeft memorabele dingen gemaakt. Dat is ook gewoon het probleem bij Raw Deal, namelijk dat het erg lang duurt eer er iets gebeurt dat voor altijd op het netvlies gebrand zal staan. Iemand op IMDB vatte het mooi samen: raw as in undercooked.

avatar van baspls
"You should not drink and bake!"

Opzich redelijke Arnie maar echt geen meesterwerk zoals bijvoorbeeld Conan of Total Recall.

Zaten wel een paar redelijke acteurtjes bij. Kathryn Harrold en Sam Wanamaker die me deed denken aan zijn rol in Superman IV waren niet slecht maar ook een beetje typisch. Arnold is... nou ja, Arnold. Al heb ik hem veel beter gezien.

Ex-FBI-Agent Kaminski word gevraagd om te infiltreren bij een maffia bende in Chicago. Dat is het verhaal zo'n beetje. Er zit niet bijzonder veel diepgang in en het is ook niet opvallend origineel. Al had ik in het begin wel hoop dat het een beetje drama zou zijn maar dat is helaas niet het geval geweest.

Visueel is er niets mis met de film. Echt een 80s look. Dit keer ook de nodige aandacht besteed aan de kleding, niet dat ik daar zo om geef, en het interieur van de gebouwen. Cinematografie is in orde en effecten en stunts zijn ook wel redelijk. Alleen soms zagen de shootouts er een beetje onprofessioneel uit. Maar erg leuke 80s muziek.

Maar de film is niet echt heel goed, wel vermakelijk opzich maar het is gewoon een random actiefilm met Arnold. Had er meer van verwacht eigenlijk.
-Acteurs 6/10
-Verhaal 3/10
-Cinematografie 7/10
-Muziek 7/10
-Algemeen 6/10

Niet zijn beste film.

avatar van 606
Ik kan zo'n film blijven kijken, bikkelhard en vol actie

Misschien straks stem omhoog.

avatar van thunderball
Dit was destijds echt een teleurstelling, zeker na het fantastische The Terminator was dit een stap terug in de carrière van Schwarzenegger.
Deze hele film heeft de uitstraling van een matige jaren '80 misdaadfilm, maar dan met veel betere acteurs, die behoorlijk onderbenut worden.

Verder is het grootste probleem van de film dat wat we voorgeschoteld krijgen nauwelijks interessant is, het verhaal tegen het saaie aan zit en daardoor de amusementswaarde erg klein is.

Feitelijk gebeurt er in deze actiefilm veel en veel te weinig om werkelijk te kunnen boeien, laat staan te amuseren en wanneer dan eindelijk de daadwerkelijke actie begint in de finale wordt dit deels om zeep gebracht door (I can't get no) Satisfaction van de Stones er onder te laten horen.

Begrijp me goed, ik ben een enorme Stonesfan, maar dat is NIET wat ik wil horen, wanneer we Schwarzenegger tientallen tegenstanders zien neerknallen. Dan wil ik alleen de wapens en kogels horen (Zelfde had ik met de director's cut van The Expendables, waardoor mijn voorkeur uitgaat naar de bioscoopversie).

Kortom: Je krijgt geen waar voor je geld! Erg teleurstellend!

Een vier, ofwel 2 sterren.

EEn goed uitgewerkt verhaal , en een echte jaren 80 sfeertje, ik heb genoten. 3,5

Matige film waarin een voormalig FBI-agent undercover gaat om een maffia-organisatie op te rollen. Een slap verhaaltje dat ook nog eens rommelig wordt gebracht. De lompe actie-scenes zijn nog wel vermakelijk (vooral tegen het einde). Typisch een product van zijn tijd en Arnold Schwarzenegger is altijd wel leuk om aan het werk te zien.

avatar van Left4Dead
Jaren 80 pulp, duidelijk! Ben echt geen fan van Arnie, behalve dan hoe hij de Terminator neer zette, maar ik vond hem nog grappig aardig spelen ook. Het is allemaal niet super maar de prent kijk gemakkelijk weg door zijn tempo. Een "Irving-flickje" noem ik het maar, meestal geef ik die 3** en verrassend genoeg nu ook.

avatar van Filmkriebel
Verdient niet zo'n laag gemiddelde. Heb al heel wat slechtere actieflicks gezien dan dit en serieus moet je een dergelijke film al helemaal niet nemen. Arnie goes undercover in deze klassieke misdaadfilm, waarin het niet ontbreekt aan actie. De oneliners zoals in Commando vind je hier wat minder in terug, maar vond het zeker vermakelijk; het einde was echt alle remmen los...
Dikke 3*