Raw Deal (1986)

Verenigde Staten / Nederland
Actie

geregisseerd door John Irvin
met Arnold Schwarzenegger, Kathryn Harrold en Darren McGavin

FBI-agent Mark Kaminski is uit het corps geschopt wegens zijn ongekende bruutheid. Maar als de FBI de maffia-organisatie van godfather Luigi Patrovita in Chicago wil oprollen wordt maar één man bereid gevonden om te infiltreren in het gangsternetwerk: Kaminski! De FBI zorgt ervoor dat Mark Kaminski vermoord wordt verklaard en onder de valse naam Joseph Brenner probeert hij het vertrouwen te winnen van Patrovita.

avatar van bioscoopzaal
Heerlijk oudbakken, maar op sommige momenten vreselijk foute wraakfilm. Het plot gaat alle kanten uit en Schwarzie kon toen nog net zo min acteren als nu, maar stiekum heb ik er toch wel een beetje van genoten.

De beste oneliner zit al helemaal in het begin nadat Arnie's dronken moer een taart naar z'n kop heeft gegooid.

"Never drink and bake!"

2 sterren dan maar.

avatar van Captain Pervert
Schwarzeneggers minste film van de 80's. Hij acteert vrij houterig en die maffiosi zijn wel erg dom dat ze hem niet doorhebben.

avatar van sinterklaas
Vreselijk wat een saaie vervelende kutfilm, 5 % is actie en dan nog afgeraffelde actie ook. echt een grote mislukking van Arnold. Heb nog nooit zo'n tenenkromende klotefilm van schwarzenegger gezien. Echt net een kleuterfilm.

Gewoon voor Terminator, Commando of Predator gaan en lekker laten liggen deze.

deze schijtfilm heeft toevallig maar een totaal van twee sterren en meer dan honderd stemmen dat betekend dus:2 sterren+100 sterren=flop 100.

zet deze asjeblieft in de flop 100.

0,5 van de 5

Matige maar ook saaie film. Deze film blijft ook niet lang hangen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond voor het eerst gezien en ik moet zeggen, het viel me reuze mee na alle negatieve reactie's en dito stemmen hier.

Sterker, ik heb me eigenlijk prima vermaakt met deze typische jaren 80 actiefilm. Schwarzenegger zette een prima rol neer en was goed op dreef met de vuisten en wapens. Sure, de film is bepaald niet realistisch en het plot zal geen prijzen winnen maar dat hoeft ook niet altijd. De sfeer was goed, de muziek was passend en de actie was rijkelijk aanwezig. Geen bijzondere actiescene's, maar ze waren wel amusant.

Gewoon een vermakelijke actiefilm die dankzij een geweldige laatste 20 minuten (met de grote shoot-out!) een extra halve ster erbij krijgt. Wel had de film iets meer van de typische Arnold humor mogen hebben maar ach...

avatar van jumpstylemovie
Opzich een waardeloze film, dat heb ik ook nog wel door
Maar zodra Arnol Schwarzenegger in beeld is fleurt de film automatisch op. Ik vind hem zo'n geweldige acteur. Ik zie echt wel dat hij belabberd acteert in deze film. Gewoon slecht eigenlijk. Maar ik vind het zo leuk en grappig om hem bezig te zien. Ik word er altijd gelijk vrolijk van. De andere acteerprestaties waren ook niet echt wat en het verhaal is ook niet erg goed. Maar ik heb me de gehele film vermaakt en daar gaat het om.

avatar van DVD-T
Nogal standaard allemaal. Geld voor het verhaal, de actie en de manier waarop dat in beeld is gebracht.

Ik heb ze wel eens beter gezien, de wat rauwere films uit de jaren tachtig. Verhaal heeft weinig om het lijf en hebben we ook al vaker beter gezien. De actie is erg saai en zit niet echt goed in elkaar. Ook is het allemaal erg slecht in beeld gebracht. Schwarzenegger weet de boel nog een beetje te redden met zijn oneliners en zijn personae. Dat is niet te zeggen die het buiten Robert Davi erg slecht doet. Vermakelijk is het overall nog wel. Genoeg om een avondje plezier van te hebben. Helaas presteert Raw Deal verder onder de maat.

avatar van stephan73
Leuke Schwarzenegger film die aardig wat actie bevat, maar niet het niveau kan halen van zijn betere films. Daarvoor is het plot niet bijzonder genoeg en zit er niet genoeg "humor" in.
Ook het acteerwerk in deze film van Arnold is niet echt goed.
Uiteindeliijk toch een leuke film, maar hij had leuker kunnen zijn!

avatar van moviemafketel
Jammer dat deze zo laag staat. Kwam gisteren op Duitsland weer eens voorbij en heb er weer heel erg van genoten. Hij is hier dan niet The Terminator, maar het einde leek wel net zo. Echt ik heb moeten lachen, maar dan op een goede manier. Arnie komt er gewoon mee weg om 30 gasten of zo in zijn 1tje in 1 ruimte af te knallen. De kogels vliegen hem om de oren, maar niemand raakt hem. Die droge kop van hem erbij, geen genade en gewoon lekker om zich heen knallend. Ik geniet van dit soort actie-films en zal er ook altijd wel een zwak voor houden. 3 verdiende sterren.

avatar van Lennert
Tot mijn grote spijt had ik deze (schaam, schaam) nog NOOIT gezien. Ergens geen probleem, want het is nog niet duidelijk of Schwarzenegger uberhaupt terug zal keren naar het witte doek; op deze manier leek het in ieder geval nog alsof er een nieuwe film uit was.

Goed, in vergelijking met ander jaren 80 geweld als Terminator en Commando heeft de film misschien wat minder actie, maar de actie die wel aanwezig is ziet er lekker rauw en bloederig uit. Schwarzenegger zet een leuk personage neer en kan zich lekker uitleven in de casinoscenes of met enkele leuke oneliners. De rest van de cast stelt eigenlijk ook niet teleur en het gemis aan veel actie wordt wat mij betreft goed opgevangen met de dialogen. Zeker niet het beste wat Schwarzenegger gedaan heeft, maar nog steeds erg leuk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Compenserende Schwarzenegger.

Nogal standaard jaren '80 actiefilm die enigszins vermaakt, mits het verstand uitgeschakeld. De uitwerking van het undercover-verhaaltje had een stuk spannender gekund en is allesbehalve sterk, maar Schwarzenegger is charismatisch genoeg om een en ander te compenseren. Het houdt echter amper over en de film ontbeert vooral humor.

Doorsnee.

avatar van movie acteurs
Het werd maar eens tijd dat ik een Arnie film ging kijken. Ik wilde deze nog graag zien aangezien ik deze niet zo goed meer kon herinneren. Bij bijna elke film met Arnie zit je er al in, bij het begin. Hoe hij bijvoorbeeld een niet gedragende agent op motor oppakt is weer geweldig. In het middenstuk zat ook wat actie maar soms was het toch saai. Op het einde zien we weer knallende actie. Arnold is en blijft een held, jammer van dat nieuws wat ik laatst hoorde . Dus daarom wilde ik hem nog aandacht geven. De film is zeker leuk, maar had wat beter uitgewerkt gemogen, en misschien toch iets minder TE knullig. Over Arnold heb ik zoals gewoonlijk eigenlijk niks te klagen. alleen blijf ik bij de 3,0 maar dat is natuurlijk ook een mooi cijfer.

avatar van RuudC
Een tegenvallertje, omdat Raw Deal in geen mogelijkheid kan opboksen tegen uitstekende actiefilms als Conan the Barbarian, The Terminator en andere losse films met Arnie. Dat wil niet zeggen dat Raw Deal een slechte film is, want het verhaal steekt duidelijk wat beter in elkaar dan wat we gewend zijn. Raw Deal is en blijft een actiefilm. Mede daarom vind ik het flauw dat er voornamelijk wordt gezeurt over de slechte acteerprestaties. Het hoort er nou eenmaal bij en van een kat hoef je ook niet te verwachten dat hij een stok apporteert. De actie doet veel goed, maar dan mis ik toch de gave oneliners die bijvoorbeeld Commando of Last Action Hero wel heeft. Al met al degelijk, maar ook enkele saaie momenten.

avatar van Spetie
Een redelijke actiefilm met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Erg bijzonder is het allemaal niet. Op actiegebied zijn er duidelijk veel betere en leukere films, en ook Schwarzenegger zelf is wel eens beter op dreef geweest, al is het allemaal nog wel enigszins onderhoudend.

De badguys zijn vooral erg matig. Alleen Robert Davi, die ooit ook nog eens de slechterik speelde in een James Bond film, is nog redelijk goed. Het verhaaltje is vrij standaard en Raw Deal neemt zichzelf vaak veels te serieus. De leuke oneliners zijn op de vingers van een hand te tellen en doordat er nog redelijk wat actie in zit, is het allemaal goed uit te kijken, zonder dat de verveling toeslaat. Maar heel leuk of echt goed wordt Raw Deal eigenlijk nooit.

Gemiddeld dus al met al, en echt puur een filmpje voor de echte liefhebbers van het genre en de fans van Schwarzenegger.

avatar van schram101
Leuke Schwarzeneggerflick die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Commando of Total Recall niet echt zal blijven hangen. Toch is het allemaal weer erg vermakelijk. Aardige actie en vooral een hoop maffe oneliners weer. Het ontbreekt Raw Deal helaas aan een echt foute badguy maar dat mag de pret dus niet helemaal drukken.

Prima kijkvoer.

avatar van DutchTakeshiro
Arnold Schwarzenegger speelt toch wel weer heel fijn in deze film genaamd Raw Deal. Raw Deal hanteert de bekende formule maar dat is fijn, je weet precies waar je aan toe bent: harde actie met Arnold. En dit maakt de film al meteen zo fijn om te kijken, je krijgt te zien wat de film beloofd. Arnie maakt zoals altijd korte metten met zijn tegenstanders. Raw Deal is naar mijn mening een van de onbekendere films met Schwarzenegger er in, deze kom ik in lijstjes niet zo vaak tegen.

De film opent met aardig wat actie, het tempo ligt lekker hoog. Een fijne eigenschap van films waar Arnold in speelt. De film verliest eigenlijk bijna geen snelheid, de nodige dialogen zijn alles behalve vervelend. Blijft geweldig om Arnold te horen praten met dat accent en die eeuwige grijns te zien. De lijken stapelen zich aardig op in Raw Deal. Het blijft een genot om Arnie vanaf zijn heup te zien schieten met een geweer. Prachtig om te zien hoe hij zijn "speelgoed" uitstalt en inspecteert, klaar om wat maffiosi neer te maaien.

Arnold Schwarzenegger stelt wederom niet teleur in een rol die hij vaker heeft gespeeld: van FBI agent naar een saaie sherrif in een plaatsje ergens in de VS. Dat mag niet deren, zo is Arnold op zijn sterkst. Sam Wanamaker, Paul Shenar en Robert Davi spelen heerlijke slechteriken. Met verve hebben ze hun rol vervuld. Vooral Robert Davi speelt goed als een "soldaat" voor de mafia, altijd wantrouwend tegenover het karakter van Arnold. Kathryn Harrold speelt het standaard liefje van Arnold. Jammer dat ze niet bepaald een knappe vrouw is maar dit zorgt er tenminste wel voor dat je niet afgeleid raakt.

Raw Deal is weer zo'n heerlijke filmpje. Een hele bekende formule maar het maakt allemaal niet uit want het is gewoon een leuke formule. Een film met snelheid, actie en Arnie one-liners. Wat wil een mens nog meer? Een aanrader voor iedereen die van een 80s sfeertje houdt en Arnold graag in actie wilt zien.

avatar van Metalfist
You should not drink and bake!

De laatste jaren ben ik bezig om eens wat meer van Schwarzenegger te zien. Geen idee hoe het komt, maar de man heeft een uitstraling die ik altijd leuk vind overkomen op het grote scherm. Ik heb op goed geluk een aantal titels aangeschaft en Raw Deal was er daar één van. Een titel waar ik werkelijk nog nooit van had gehoord dus ik had mijn twijfels of dit wel de moeite ging zijn. Het had evengoed een Beretta's Island fiasco kunnen zijn waar Schwarzie amper een rol in heeft. Ach, je weet het nooit vooraleer je het probeert dus ik heb me toch maar eens aan Raw Deal gewaagd.

En het is effectief een volbloed Schwarzenegger film. Het probleem is echter dat het een film is die nog niet in de schoenen mag staan van de klassiekers die hij op zijn naam heeft staan. Het grootste euvel is het verhaal. Nu stoort me dat normaal gezien niet zo hard bij een actiefilm, maar het plot achter Raw Deal waar Schwarzie 3 verschillende identiteiten heeft (vandaar de alternatieve titel Triple Identity) is gewoon enorm saai. Het is wachten tot de film losbarst en dat gebeurt simpelweg veel te laat. Al moet ik toegeven dat dat dan wel weer voor een heerlijk stukje vermaak zorgt. Schwarzenegger die op de tonen van Satisfaction van de Rolling Stones een leger aan bad-guys afmaakt, het is één van de leukste stukken uit de film. Voor de rest is Raw Deal nogal onevenwichtig. Het plot met Kaminsky's vrouw lijkt halverwege de film te zijn vergeten (ik heb haar maar even gebeld om te zeggen dat ik nog leef...) en de dubbelrol van Monique komt helemaal niet uit de verf. Om nog maar te zwijgen over het feit dat niemand van de slechteriken doorheeft waar Kaminsky nu juist mee bezig is. Dat feel-good einde had trouwens ook wel iets subtieler gemogen. De verpleegster die met tranen in haar ogen naar een wandelende Harry staat te kijken terwijl Kaminsky ligt te verkondigen dat zijn vrouw zwanger is en etc. Het is me te cheesy na die brute climax.

Schwarzie heeft hier wel weer een aantal vermakelijke one-liners op zijn naam staan. Vreemd dat die eigenlijk niet zo populair zijn geworden want quotes als The P. stands for pussy zijn gewoon heerlijk fout. Voor de rest doet de Oostenrijkse eik hier weer waar hij goed in is. In een strak onderhemdje met zijn spieren rollen en ondertussen hele bendes aan bad-guys neerschieten. Het accent lijkt nog dikker te zijn geworden dan in Commando en het zorgt voor een paar (onbedoeld) hilarische scènes. Dit soort films moet het in de eerste plaats van de held hebben, maar ook de bad-guy moet een iconisch personage zijn. Iets wat hier jammer genoeg niet het geval is. Sam Wanamaker komt niet over als maffiabaas Patrovita en zijn handlangers zijn zowaar nog saaier.

Nah, Schwarzenegger heeft memorabele dingen gemaakt. Dat is ook gewoon het probleem bij Raw Deal, namelijk dat het erg lang duurt eer er iets gebeurt dat voor altijd op het netvlies gebrand zal staan. Iemand op IMDB vatte het mooi samen: raw as in undercooked.

avatar van baspls
"You should not drink and bake!"

Opzich redelijke Arnie maar echt geen meesterwerk zoals bijvoorbeeld Conan of Total Recall.

Zaten wel een paar redelijke acteurtjes bij. Kathryn Harrold en Sam Wanamaker die me deed denken aan zijn rol in Superman IV waren niet slecht maar ook een beetje typisch. Arnold is... nou ja, Arnold. Al heb ik hem veel beter gezien.

Ex-FBI-Agent Kaminski word gevraagd om te infiltreren bij een maffia bende in Chicago. Dat is het verhaal zo'n beetje. Er zit niet bijzonder veel diepgang in en het is ook niet opvallend origineel. Al had ik in het begin wel hoop dat het een beetje drama zou zijn maar dat is helaas niet het geval geweest.

Visueel is er niets mis met de film. Echt een 80s look. Dit keer ook de nodige aandacht besteed aan de kleding, niet dat ik daar zo om geef, en het interieur van de gebouwen. Cinematografie is in orde en effecten en stunts zijn ook wel redelijk. Alleen soms zagen de shootouts er een beetje onprofessioneel uit. Maar erg leuke 80s muziek.

Maar de film is niet echt heel goed, wel vermakelijk opzich maar het is gewoon een random actiefilm met Arnold. Had er meer van verwacht eigenlijk.
-Acteurs 6/10
-Verhaal 3/10
-Cinematografie 7/10
-Muziek 7/10
-Algemeen 6/10

avatar van thunderball
Dit was destijds echt een teleurstelling, zeker na het fantastische The Terminator was dit een stap terug in de carrière van Schwarzenegger.
Deze hele film heeft de uitstraling van een matige jaren '80 misdaadfilm, maar dan met veel betere acteurs, die behoorlijk onderbenut worden.

Verder is het grootste probleem van de film dat wat we voorgeschoteld krijgen nauwelijks interessant is, het verhaal tegen het saaie aan zit en daardoor de amusementswaarde erg klein is.

Feitelijk gebeurt er in deze actiefilm veel en veel te weinig om werkelijk te kunnen boeien, laat staan te amuseren en wanneer dan eindelijk de daadwerkelijke actie begint in de finale wordt dit deels om zeep gebracht door (I can't get no) Satisfaction van de Stones er onder te laten horen.

Begrijp me goed, ik ben een enorme Stonesfan, maar dat is NIET wat ik wil horen, wanneer we Schwarzenegger tientallen tegenstanders zien neerknallen. Dan wil ik alleen de wapens en kogels horen (Zelfde had ik met de director's cut van The Expendables, waardoor mijn voorkeur uitgaat naar de bioscoopversie).

Kortom: Je krijgt geen waar voor je geld! Erg teleurstellend!

Een vier, ofwel 2 sterren.

Matige film waarin een voormalig FBI-agent undercover gaat om een maffia-organisatie op te rollen. Een slap verhaaltje dat ook nog eens rommelig wordt gebracht. De lompe actie-scenes zijn nog wel vermakelijk (vooral tegen het einde). Typisch een product van zijn tijd en Arnold Schwarzenegger is altijd wel leuk om aan het werk te zien.

avatar van Left4Dead
Jaren 80 pulp, duidelijk! Ben echt geen fan van Arnie, behalve dan hoe hij de Terminator neer zette, maar ik vond hem nog grappig aardig spelen ook. Het is allemaal niet super maar de prent kijk gemakkelijk weg door zijn tempo. Een "Irving-flickje" noem ik het maar, meestal geef ik die 3** en verrassend genoeg nu ook.

avatar van Filmkriebel
Verdient niet zo'n laag gemiddelde. Heb al heel wat slechtere actieflicks gezien dan dit en serieus moet je een dergelijke film al helemaal niet nemen. Arnie goes undercover in deze klassieke misdaadfilm, waarin het niet ontbreekt aan actie. De oneliners zoals in Commando vind je hier wat minder in terug, maar vond het zeker vermakelijk; het einde was echt alle remmen los...
Dikke 3*

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Redelijk matig actiefilmpje. Een typisch product van de jaren 80, met alle dommigheid die daarbij hoort. Arnold Schwarzenegger speelt hier wederom een grandioze rol - toch opvallend hoe hij zelfs in zijn beginjaren al van die idiote typetjes mag spelen. Ook hier weer: als undercover Italiaan.

Bon, vermakelijk is het nog net wel.

avatar van Aapje81
Een van de zwakste Arnie films uit de jaren 80. Arnold doet wat hij altijd doet en heeft als acteur een bepaalde aaibaarheidsfactor maar dat maakt van Raw Deal nog geen goede film.

Het scenario is weinig boeiend, de actie kan er net mee door en uiteindelijk blijf je met een ontzettend misselijk gevoel zitten door het kitscherige einde

Uit een historisch besef heb ik hem uitgezeten maar dat was nog best een opgave.

Matig