Unleashed (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Louis Leterrier
met Jet Li, Morgan Freeman en Bob Hoskins

Danny is een slaaf. Hij heeft zijn hele leven zonder enige vorm van scholing doorgebracht en heeft daarom de ontwikkeling van een kind. Danny wordt door zijn eigenaar Bart als een hond behandeld en moet voor hem vechten in illegale vechtwedstrijden. Als Bart na een auto-ongeluk in een coma belandt, komt Danny bij de blinde pianist Sam terecht die hem in huis neemt en hem de prettige kantjes van het leven laat zien.

avatar van yeyo
Je verdraait mijn woorden omdat ik helemaal nergens zeg dat ik het commerciële verafschuw. Bij deze film echter zijn de bedoelingen zo overduidelijk en speelt het in het nadeel van uiteindelijke resultaat. Jij noemt deze film 'vernieuwend', maar het is niets meer dan een samenraapsel van populaire vondsten uit recente films: slowmo kung-fu scènes uit The Matrix, 'gevatte' Britse dialogen à la Guy Ritchie en natuurlijk een soort magic negro weldoener gespeeld door Morgan Freeman, een personage dat altijd in de smaak valt. Het is geen creatieve kruising tussen genres, maar pure uitmelkerij.

Voorspelbaarder of clichématiger dan dit vind je trouwens niet, hoor. Natuurlijk is dat bij de meeste actiefilms wel het geval, maar juist omdat deze film iets meer probeert te zijn en zichzelf redelijk au sérieux neemt in zijn intenties, worden de vele gebreken zo pijnlijk duidelijk.

avatar van Minotaures
''My name is Danny.''

Een uitstekende actiefilm gecombineerd met drama van Li.

Het is inderdaad een apart verhaal, want bij Li denk ik aan China tijdens de Dynasty, met krijgers, Oosterse muziek en prachtige beelden. Bij deze is het (een beetje) anders.

Qua actie is het zeker geen misser, het was voor mij een beetje anders dan hoe Li in andere films vecht (zal wel een ander soort stijl zijn). Dit leek meer oncontroleerbaar en bruut, wat zeker niet slecht is.

Het begint meteen goed, je ziet zo wie Danny is, in wat voor onmenselijke omstandigheden die leeft, hoe z'n baas hem behandelt, wat zijn doel is en wat die kan aanrichten. Na een ongeluk, wordt die door de sympathieke Freeman geholpen en leert Danny een aantal wijze dingen (zoals koken) en laat hem de menselijke kant van het leven zien. Best mooi om te zien dat de goedheid van Freeman en z'n stiefdochter een 'normale man' van Danny kunnen maken. Hierin zitten er een paar grappige momenten in, wat de film beetje in balans tussen actie en drama houdt. Uiteindelijk is er een grote vraag natuurlijk; hoe was Danny vroeger en wie waren z'n ouders? Op den duur komt die er natuurlijk achter en dat zijn baas een grote rol heeft gespeeld.

De film gaat dan van zoetsappig weer naar bruut en ruig, wanneer die door z'n baas geclaimd wordt en zo onder dwang weer moet vechten voor geld. De film kent z'n climax in een flat, waar lenige Li met z'n geweldige moves genoeg mannetjes een pak rammel in de flat geeft. Qua einde en confrontatie tussen baas Bart en Danny de hond had ik het me iets anders voorgesteld, dus niet dat Freeman er met een potje aarde daar een einde kon maken. Wel Freeman's leukste move van de hele film.

Deze film kan niet tippen aan de wat oudere films van Li (Hero) en ook niet aan de nieuwere (The Warlords, Fearless), maar het biedt wel genoeg bloedige actie, een apart verhaal en tientallen wijze lessen van Freeman om het als een 'goeie actiefilm' te ervaren.

avatar van Cinemaniak
yeyo schreef:

Ben ik weer >Dat je het commerciële verafschuwt blijkt lichtelijk uit je stemgedrag, maar daar let ik verder niet op, aangezien ik hier niet 100% zeker van ben...
Krijg steeds meer het gevoel alsof jij alleen naar het eerste uur van de film heb zitten kijken.... à la Guy Ritchie(?) <-- stopt er veel meer humor in, dus dat gaat al niet op. Ja het is Brits en de dialogen doen je er misschien aan denken, maar voor de rest totaal niet vergelijkbaar. En daarvoor begin je over de Matrix. (wtf!). Als je dit 'uitmelkerij' vindt kan je wel aan de gang blijven met diezelfde redenatie. Ik kom in jouw top 10 (als ik die zo bekijk) zoveel films tegen die al -eerder- gedaan zijn. Sorry, maar je argumentatie is onvoldoende voor mij. Films los van elkaar zien zou je in de toekomst kunnen helpen. De muziek, de sfeer, het boeiende camerawerk en de actie in combinatie met de dramatiek van het verhaal zijn voor mij allemaal de grootste pluspunten. Nergens onevenwichtig...

Cinemaniak schreef:

De helft van de films die ik 5 sterren geef zijn commercieel..

En dan nog is het een kulargument van de bovenste plank. Is iemands mening niet meer geloofwaardig, gewoon omdat hij niet van commerciële films houdt?
Cinemaniak schreef:

Alsof er geen (bedoelde) humor in het personage van Hopkins zit! Je denkt toch niet dat het toeval is dat er tegenwoordig zoveel bijdehante cockney slechteriken zijn? Heeft alles te maken met de populariteit van Guy Ritchie. Er worden zelfs geen Britse misdaadfilms meer gemaakt zonder dat er een cynische, sadistische Brick Top na-aper in rondloopt. En dan te bedenken dat Guy Ritchie in de eerste plaats al Natural Born Killers en Pulp Fiction nabootste! Werkelijk een gevalletje van 'crap imitating crap'.
Cinemaniak schreef:
En daarvoor begin je over de Matrix. (wtf!).

Tja, dan verwijt je mij van onvoldoende argumentatie, 'wtf' vind ik nu niet bepaald een overtuigend argument. De over-gechoreografeerde, slow motion actiescènes zijn natuurlijk zoals in The Matrix. Zelfs de camerabewegingen zijn gelijkaardig. Het enige verschil is dat de geluidseffecten in deze film ruiger klinken.

Cinemaniak schreef:
[Ik kom in jouw top 10 (als ik die zo bekijk) zoveel films tegen die al -eerder- gedaan zijn.

Lees je mijn berichten zelfs wel? Ik heb al aangegeven dat originaliteit en voorspelbaarheid me weinig uitmaken in actiefilms. Het is dat deze film niet gemaakt is vanuit een eigen, creatieve visie, maar vanuit louter commerciële intenties: een mengelmoes van allerlei populaire trucjes uit andere films, om een zo groot mogelijk doelpubliek te bereiken.

De ironie treft bovendien dat het grootste deel van mijn top 10 nog nooit eerder gedaan was. Wat zijn de voorlopers van Psycho, The Texas Chain Saw Massacre, Videodrome, Straw Dogs..? Niet dat ik het er voor gedaan heb, maar het is toch grappig.

avatar van Cinemaniak
Zoals ik al zei.. je kan zo wel doorgaan met je redenatie, maar voor mij werkt het zo niet en je bedoelt het misschien als argument, maar dan is het geen goede en je neemt 'zomaar' wat aan
een gevalletje van 'crap imitating crap'.
... hahah jouw smaak dus niet, alleen al dat je dat 'crap' noemt.... i rest my case

Je bent nog jong, dus wellicht verbeterd dat nog... succes nog.

Ja, hopelijk word ik ooit zo oud en wijs dat ik dit soort puberale troep kan waarderen..

Je bent nog jong, dus wellicht verbeterd dat nog... succes nog.
Hopelijk verbetert jouw spelling nog.

Verder is het natuurlijk belachelijk om te beweren dat je volwassen of ook maar enigszins intelligentie moet hebben om deze film te kunnen waarderen. Gewoon een standaard actiefilm, niks mis mee mijn inziens, maar kan me voorstellen dat sommige dit niks vinden.

avatar van daxclusive
Na zeker 4 jaar in de kast te hebben gestaan, vanavond toch de tijd rijp Unleashed te kijken. Een goede film van Jet Li en Morgan Freeman. Heerlijke vechtstijl met een goed verhaal en mooi einde.

avatar van Vinokourov
Aangenaam actiefilmpje met een behoorlijk verhaal (beetje ontroerend en corny) en retestrakke actie met Jet Li. Met de immer rustgevende Morgan Freeman drbij kan dr uiteraard niets mis meer gaan.

avatar van Lefgozer
Toevallig gister gekeken, had em al lange tijd op dvd, en zie nu dat ie morgen op tv komt.

Vinokourov schreef:

Ben het hier volledig mee eens.

avatar van cintler
Interessante mix.
De actie was heel strak en mooi om te zien, en vooral het rauwe karakter kon ik wel waarderen. Het verhaal en de drama waren ook erg mooi, en alhoewel het verhaal zelf erg origineel is was de uitwerking ervan wel enigszins te voorspellen. Maar het werd erg netjes uitgevoerd en de verandering die Danny doormaakt, hoe voorspelbaar ook, was toch mooi om te volgen. Dus voor mij was het zeker geslaagd, de nodige hoeveelheid actie afgewisseld met een goed verhaal. Prima toch?

avatar van Uzza_Sparta
in het begin was het best verwarrend, met beelden en referenties van Morgan Freeman aan Glasgow, maar dan toch beelden van londonse bussen op straat? en dan behalve Danny en Freeman's kleindochter hadden alle andere mensen een zuid engelse of londonse accent.

Ben intussen achtergekomen dat de rol van Bart zou oorspronkelijk gespeeld worden door Billy Connelly en zou inderdaad in Glasgow moeten afspelen, maar Connolly trok zich terug en dan hebben ze Hoskins genomen, maar ze hadden al wat scenes met Freeman gefilmd in Glasgow.

Een redelijke film maar aangezien het geschreven was door Luc Besson, en best een grote budget had, toch een tegenvaller, en vanwege die last minute locatie wisseling eigenlijk ook best slordig.

yeyo schreef:

Wat een hoop gelul zeg... En daarom geef je maar een 1? Direct zo dramatisch stemmen omdat hij je niet goed gezind is? Load of crap vind ik het sorry:)!

avatar van Gabbere
Zeker een discussie der kakhoofden.

Gewoon lekkere film!

Goede film met uitstekend geregisseerde martial arts actiescenes met opvallend goede choreografie. De Engelse types en dito humor vond ik erg leuk. Goed geacteerd en af en toe verrassende visuele vondsten.
Daarbij een mooi verhaal over een jongen die als vechtslaaf wordt gebruikt door een criminele beroepsgokker en verwaarloosd en mishandeld wordt. Hij heeft daar een nog veel erger leven dan van een hond, vond ik eerlijk gezegd. De jongen wordt later geholpen zichzelf te worden en zijn afkomst te onderzoeken en dat werd mooi uitgewerkt.

Het gegeven deed mij in de verte aan Ichi the Killer denken en ook het uiterlijk en kleding van de jongen deed mij aan Japanse films op grond van anime denken. Een beetje sprookjesachtig of surreëel zelfs.
De combi van harde actie, humor en drama vond ik op die manier ook apart verweven.

Lekkere actie/misdaad film met ook nog eens een prima cast. Het verhaal, hoewel cliché, was best leuk gevonden en de uitvoering was ook dik in orde. Er zit best veel actie in en die is geregeld ook keihard. De actie was ook vaak buitengewoon mooi in beeld gebracht. De film bestaat niet alleen uit actie want er zitten er ook best een aantal vertederende momenten in. Het einde was overigens best goed en ook wel mooi. Jet Li was natuurlijk lekker opdreef in deze film maar van Bob Hoskins heb ik nog het meest genoten als smerige gangster. De rol van Morgan Freeman mocht er ook best wezen.

avatar van nightbreed

avatar van FunkStarr
Een middelmatig filmpje die alles behalve origineel is en wat in andere films al zoveel beter is gedaan. Ondanks dat wordt er niet slecht geacteerd maar heeft de film gewoon te weinig om het lijf om echt te kunnen boeien.

avatar van Daan258
Blijft een heerlijke actie film.

Heel erg toffe cast en vooral Jet Li zet een onwijs leuke en toffe roll neer.
verhaal was ook erg leuk en goed gedaan en de actie zag er ook heel erg goed uit.
Ook voor de 3e gezien te hebben blijft het een hele toffe film.

avatar van RuudC
Geinige prent die me vooral aan een hedendaagse versie van Soldier doet denken. Ook hier gaat het over een persoon die door zware training een ultieme, menselijke waakhond cq vechtmachine is geworden. Eenmaal als rommel aan de kant gezet, wordt hij door een liefdevolle gemeenschap opgevangen die hem dan wat emoties en menselijk gedrag moeten aanleren. Het verschil is wel dat Kurt Russell gewoon een grote spierbundel is en Jet Li een klein martial artswonder is. Danny The Dog is een leuke actiefilm met een fijne urban setting en een leuke, verrassende wisselwerking tussen Jet Li en Morgan Freeman. Li heeft goede actiescenes, maar daar houdt het uiteindelijk ook wel mee op. Het is in ieder geval vermakelijk.

avatar van Sergio Leone
Raar.

En dan bedoel ik het hele idee, want ik had geen flauw idee wat te verwachten. Unleashed is een beetje van alles door de mengelmoes van verschillende soorten personages en genres. Een martial artsmannetje als slaaf van een cockney gangster die zo uit een film van Guy Ritchie lijkt te komen die 'bevrijd' wordt door pianomuziek en een Ray Charles-achtige mentor. Origineel is het zeker en het levert een eerder positieve kijkbeurt op.

Jet Li kan vrij goed acteren, maar ik vind hem meer genietbaar als losgeslagen hond waarin hij al z'n kunstjes kan tonen. Ook Morgan Freeman doet weer zijn 'kunstje', zij het dan dat ik steeds meer op hem en zijn mentorrolletje uitgekeken raak.
Bob Hoskins is dan degene die de show steelt als schmierende gangsterbaas.

Het dramagedeelte is wat platjes en ook de ontknoping waarin Danny zich herinnert dat zijn baasje z'n moeder heeft vermoord is aan de clichématige kant, ook qua uitwerking. De actiescènes hebben mij het meest vermaakt. Super is het allemaal niet, daarvoor ontbreekt originaliteit en dynamiek, maar zo'n vinning knokparijtje kijkt altijd wel goed weg.

avatar van tattoobob
Leuke wegkijkert die geen moment verveelt!

avatar van jipt
De film wordt geruïneerd door het verschrikkelijke middenstuk. De actiescènes zijn namelijk best aardig. 2* dan maar

avatar van Left4Dead
daxclusive schreef:

Li en Freeman na 4 jaar uit de kast!

Redelijke film met ups and downs. Zeker niet geweldig maar ook niet heel slecht, voorspelbaar en niet erg origineel. Het acteerwerk van Li is weer van bedenkelijk niveau, het mierzoete was niet om aan te zien. Toch doet Hopkins het wel weer goed, beetje als zijn rol in The Long Good Friday als afperser. Dat was het hoogtepunt dan ook wel.

Dick2008
Niet erg goed, maar ook zeker niet slecht. Leuke rol van Bob Hoskins en Jet Li speelt ook goed. De film begin ook best goed, hoewel de gevechten niet bijster bijzonder zijn. Zodra Kerry Condon (Victoria) in de film komt en dat is dus dat hij liefdevol wordt opgenomen, gaat het hard achteruit. Typisch weer zo'n drama-geval in de stijl van The elephant man. Wordt later wel weer beter en komt Danny voor keuzes te staan. Het verhaal wordt er bij samengeraapt. De uitleg die Bart (Hoskins) er van maakt is dan nog wel aardig verzonnen. Ondanks een goede start, uiteindelijk aardig voor een keer. 3.0

avatar van misterdhdh
Redelijk goed en vermakelijk filmpje. Had er niet zo hoge verwachtingen van, maar deze film viel beter mee dan gedacht. Het verhaal op zich in wel nog interessant, de uitwerking ervan is goed. Acteerwerk was ook wel goed van alle hoofdpersonages, al begin ik Freeman wel wat beu te worden, in bijna elke film duikt die man op, ook al doet hij het natuurlijk altijd goed. Vechtscenes waren vermakelijk en mooi in beeld gebracht, vooral wanneer er wapens mochten gebruikt worden tijdens de gevechten, al konden ze hiermee nog iets verder gaan. Het drama-gedeelte vind ik iets minder dan het actie-gedeelde, al is het zeker ook niet slecht, met uitzondering van de laatste 5 minuten. Die waren dan weer te happy ending en te emotioneel, typisch einde waar ik ondertussen niet meer vrolijk van wordt. Wel spijtig dat opeens al de handlangers nergens meer te bespeuren zijn, nadat hun baas werd neergeslagen, die wel erg veel levens heeft tijdens de film en alles lijkt te overleven. Het leek wel dat er vijf minuten uit de film waren geplukt. Wel erg om Danny te zien met die leiband om, maar achteraf gezien komt hij er nog goed vanaf en lijkt hij eindelijk gelukkig, krijgt eindelijk liefde. en heeft hij het leven waar hij alleen maar kon van dromen. Klein beetje humor ook tijdens de film (bv. eten van ijs,..), maar de humor sloeg niet echt aan bij mij. Had wel niet verwacht dat Danny op zoek ging naar zijn moeder, dacht dat ze met dat verhaaltje niks gingen doen. Al bij al zeker een aangename film en heb me zeker vermaakt. Leuke vechtscenes, goed acteerwerk en een leuk verhaaltje. Tof om eens gezien te hebben, al behoort deze film ook niet tot de absolute top.
3.5/5

avatar van missl
Prima film over een man die nooit goed behandeld is, niet weet waar hij vandaan komt en hier dan wel ineens aan toe komt. Vechtscene's zijn prima in orde, de combinatie drama en vechten komt goed terecht in deze film. Bob Hoskins is sowieso een baas.

avatar van TornadoEF5
Tof

Zeker een aangename actiefilm. Wel wat clichématig en bepaalde dingen konden beter uitgewerkt worden. Maar dat heb je met quasi alle actiefilms. Deze heeft ook iets meer diepgang dan de doorsnee actiefilm. Ergens ook wel een beetje sentimenteel, maar dat heb je tegenwoordig altijd al vanaf wanneer Morgan Freeman ergens opduikt. Jet Li verrast me hier wel. Leuke actie-acteur met goede actiescenes mede door een goede actiechoreografie. Was best leuk om eens gezien te hebben