• 10.601 nieuwsartikelen
  • 8.968.698 stemmen

Secret beyond the Door... (1947)

Film noir / Thriller | 99 minuten

Genre: Film noir / Thriller

Alternatieve titels: Secret beyond the Door / Het Geheim achter de Deur

Geregisseerd door: Fritz Lang

Met onder meer: Joan Bennett, Michael Redgrave en Anne Revere

Gesproken taal: Engels

Plot Secret beyond the Door...

"Some Men Destroy What They Love Most!"

Na een onstuimige romance trouwt een erfgename van een groot fortuin met een man, waarvan zij achteraf moet bekennen, dat ze weinig van hem weet. Ze begint geleidelijk aan te denken dat hij gestoord is en haar wil vermoorden.

Celia Lamphere

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Wow, mooi plaatje.

Dat is nu wat het oudere werk van Lang zo mooi maakt, het decor al vervormen naar groothoek beelden waardoor alles er bizar uit gaat zien.

avatar van neo

neo

Op veel fronten identiek aan Hitchcock's Rebecca. Lang laat de film nogal laat op gang komen, maar weet zeer goed op te bouwen. Het laatste half uur is als een grootste ''triomph'' met overweldigend werk van Miklos Rozsa! 3.5 sterren

avatar van Theatertje

Theatertje

Geweldige film noir. Je zou kunnen stellen dat dit de eerste film noir is die ik in mijn leven gezien heb. Fritz Lang rules!

Heel erg spannend, het weet echt de spanning vast te houden. Duurt iets te lang voor het echt op gang komt, maar het heeft een aantal erg verassende twists in de plot en het heeft mij zeker zin doen krijgen in meer van Fritz Lang's werk.

avatar van Straniero

Straniero

Moah, had wat aardige momenten maar de vergelijking net Rebecca kwam ook bij mij net iets te vaak naar boven en dan legt deze het gewoon tegen af. Ook vond ik het acteerwerk een tikkeltje te theatraal en kon vooral Redgrave me niet overtuigen.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

voor de liefhebbers, volgende week, vanaf maandag 19 december laat BBC2 elke nacht een film-noir zien van Fritz Lang

Deze komt op dinsdag op woensdag nacht, om 2uur onze tijd

BBC Two - The Secret Beyond the Door - bbc.co.uk

The Big Heat komt op maandag, op woensdag Scarlet Street, en op donderdag 22 december komt While the City Sleeps

avatar van Harco

Harco

En dan vergeet je nog Beyond a Reasonable Doubt: van zondag op maandag om 2:55 uur.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

Uzza_Sparta schreef:

Deze komt op dinsdag op woensdag nacht, om 2uur onze tijd

BBC Two - The Secret Beyond the Door - bbc.co.uk

De digibox staat al geprogrammeerd. Wat weten die mensen bij de BBC toch de filmfans te plezieren.

avatar van Movsin

Movsin

Lang slaagt er wel in de suspense stelselmatig op te drijven en er een thriller van te maken maar het intrige is al te dun en uiteindelijk weinig geloofwaardig en heel simpel afgerond.

BBarbie

De enige van de vier films, die Fritz Lang gemaakt heeft met Joan Bennett, die ik nooit eerder gezien heb. Achteraf bekeken heb ik daaraan niet zoveel gemist, want het is een nauwelijks aansprekende psychologische thriller die zich spannender wil voordoen dan hij in werkelijkheid is. Met het acteer- en camerawerk is weinig mis, maar het verhaal mist de nodige samenhang, waardoor het nodig is de gebeurtenissen via een voice-over aan elkaar te praten. Ik ervaar voice-overs vaak als een zwaktebod van de regisseur wanneer het beeldverhaal tekort schiet.

avatar van Flavio

Flavio

Flinke tegenvaller, eigenlijk de eerste keer dat Lang ontgoochelt. Het begon nog wel aardig en mysterieus maar de film verloor me definitief met de psycho-analyse die werkt als secondenlijm: tijdens de poging tot moord wordt Mark genezen van zijn moorddadige impulsen omdat zijn zus de deur op slot deed, niet zijn moeder! Sorry maar dat werkte gewoon op de lachspieren.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

ik hou wel van films die vooral visueel het verhaal vertellen. De sublieme fotografie van Stanley Cortez vult perfect in wat er in die film schuilgaat. Diepe geheimen, getroebleerde zielen, verborgen angsten, smachtende liefdes, verdrongen trauma's ... de expressionistische schaduwen omlijnen de demonen van de personages. Het begint met een fluisterende voice over, daarna het huwelijk gefilmd door Cortez als een nachtmerrie. Aangevuld met Gotische elementen zoals het interieur van slaapkamers, studeerkamers, etc bevinden we ons toch meer aan duisteren kant van het leven. Resem knappe scenes (bv de rechtbank droomscène of het messengevecht in het begin van de film) dat angst of dood wil benadrukken en 'moment suprème' : Joan Bennett in de gang met een zaklamp op zoek naar die beruchte deur om te kunnen openen en het geheim van de kamer te ontdekken ... Zwart wit in al zijn glorie !

avatar van Basto

Basto

Erg vermakelijke noir van Lang. Ziet erve ht schitterend uit op blu ray

Dikke 3,5

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

De tweede film voor mijn Noirvember: Noirvember - Gebruikers: Algemeen - filmforum - moviemeter.nl

Gek genoeg is Fritz Lang grotendeels onontgonnen voor mij. Dit is de eerste in jaren en pas de derde in totaal en de eerste die te boek staat als Noir. Al zijn de films die ik eerder zag M en Fury beide duidelijke stilistische voorlopers van noir. Hij beweegt langs het randje van wat nog noir is. Stillistisch duidelijk wel. Met veel schaduwen en een nachtmerrie-achtige sfeer die ik ook van Lang meen te herkennen (ondanks mijn gebrek aan ervaring). Met een stream of consciousness-achtige voice over. Maar deze film grijpt ook terug op gotische horror zoals die van Universal maar vooral Rebecca van Hitchcock en Polanski heeft deze film ook gezien voor hij zijn paranoia-thrillers maakte. Het plot drijft hevig op een bekende legende en hoewel het einde er wel wat meespeelt is het plot niet zo verrassend verder. Het is heel erg een stijlfilm voor me. Niet een plotfilm.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Wow. Visueel hoogstandje van Fritz Lang en Stanley Cortez (camera). Van begin tot eind genoten van de mooie plaatjes en de gothic noir sfeer. De intrede van Joan Bennett als bruid in het kerkje is subliem, met haar volledig verduisterde gelaat onder de witte sluier. Maar het blijft niet bij enkele momenten, het blijft zo de hele film doorgaan. Het spel met licht en schaduw, in combinatie met de voice over en een scenario dat zwaar schatplichtig is aan de op dat moment immens populaire Freud en zijn psycho-analyse (een andere verklaring is er niet voor het doordringen van dergelijke zaken in de popcultuur) draagt bij aan een droomachtige kwaliteit van de gebeurtenissen. De film begint trouwens met de verklaring van enkele dromen (hallo Freud). Vandaag komt het (over)psychologische aspect misschien overtrokken over. Maar vanuit het toenmalige tijdsbeeld was het een nieuwe manier van kijken naar mens en maatschappij, een ook een nieuwe manier om te kijken naar de horror van de menselijke geest. Op die manier had de kern van het verhaal - ook al gaat het er wat over in de finale sleutelscene - misschien zelfs een educatieve functie voor het grote publiek. Dit lijkt een heerlijke film om nog een keer opnieuw te bekijken bij een knetterend haardvuurtje.

avatar van wihu61

wihu61

Flavio schreef:

Ja, ik had ook zoiets van huh??? Ik kwam niet verder dan "oh... hij heeft dus een trauma opgelopen omdat iemand de deur op slot deed" (???).
Verder overigens best een boeiende film, het einde (incl. de rol van die zus) begreep ik dan niet. Wel de moeite waard om nog eens te bekijken, hopelijk helpt dat.