Secret beyond the Door... (1947)

Alternatieve titels: Secret beyond the Door | Het Geheim achter de Deur

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Joan Bennett, Michael Redgrave en Anne Revere

Na een onstuimige romance trouwt een erfgename van een groot fortuin met een man, waarvan zij achteraf moet bekennen, dat ze weinig van hem weet. Ze begint geleidelijk aan te denken dat hij gestoord is en haar wil vermoorden.

avatar van blabla
Wow, mooi plaatje.
Dat is nu wat het oudere werk van Lang zo mooi maakt, het decor al vervormen naar groothoek beelden waardoor alles er bizar uit gaat zien.

neo (crew)
Op veel fronten identiek aan Hitchcock's Rebecca. Lang laat de film nogal laat op gang komen, maar weet zeer goed op te bouwen. Het laatste half uur is als een grootste ''triomph'' met overweldigend werk van Miklos Rozsa! 3.5 sterren

Geweldige film noir. Je zou kunnen stellen dat dit de eerste film noir is die ik in mijn leven gezien heb. Fritz Lang rules!

Heel erg spannend, het weet echt de spanning vast te houden. Duurt iets te lang voor het echt op gang komt, maar het heeft een aantal erg verassende twists in de plot en het heeft mij zeker zin doen krijgen in meer van Fritz Lang's werk.

avatar van Straniero
Moah, had wat aardige momenten maar de vergelijking net Rebecca kwam ook bij mij net iets te vaak naar boven en dan legt deze het gewoon tegen af. Ook vond ik het acteerwerk een tikkeltje te theatraal en kon vooral Redgrave me niet overtuigen.

avatar van Uzza_Sparta
voor de liefhebbers, volgende week, vanaf maandag 19 december laat BBC2 elke nacht een film-noir zien van Fritz Lang
Deze komt op dinsdag op woensdag nacht, om 2uur onze tijd

BBC Two - The Secret Beyond the Door - bbc.co.uk

The Big Heat komt op maandag, op woensdag Scarlet Street, en op donderdag 22 december komt While the City Sleeps

avatar van Harco
En dan vergeet je nog Beyond a Reasonable Doubt: van zondag op maandag om 2:55 uur.

avatar van Pieter Montana
Uzza_Sparta schreef:
Deze komt op dinsdag op woensdag nacht, om 2uur onze tijd

BBC Two - The Secret Beyond the Door - bbc.co.uk

De digibox staat al geprogrammeerd. Wat weten die mensen bij de BBC toch de filmfans te plezieren.

Lang slaagt er wel in de suspense stelselmatig op te drijven en er een thriller van te maken maar het intrige is al te dun en uiteindelijk weinig geloofwaardig en heel simpel afgerond.

De enige van de vier films, die Fritz Lang gemaakt heeft met Joan Bennett, die ik nooit eerder gezien heb. Achteraf bekeken heb ik daaraan niet zoveel gemist, want het is een nauwelijks aansprekende psychologische thriller die zich spannender wil voordoen dan hij in werkelijkheid is. Met het acteer- en camerawerk is weinig mis, maar het verhaal mist de nodige samenhang, waardoor het nodig is de gebeurtenissen via een voice-over aan elkaar te praten. Ik ervaar voice-overs vaak als een zwaktebod van de regisseur wanneer het beeldverhaal tekort schiet.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Flinke tegenvaller, eigenlijk de eerste keer dat Lang ontgoochelt. Het begont nog wel aardig en mysterieus maar de film verloor me definitief met de psycho-analyse die werkt als secondenlijm: tijdens de poging tot moord wordt Mark genezen van zijn moorddadige impulsen omdat zijn zus de deur op slot deed, niet zijn moeder! Sorry maar dat werkte gewoon op de lachspieren.

avatar van cinemanukerke
ik hou wel van films die vooral visueel het verhaal vertellen. De sublieme fotografie van Stanley Cortez vult perfect in wat er in die film schuilgaat. Diepe geheimen, getroebleerde zielen, verborgen angsten, smachtende liefdes, verdrongen trauma's ... de expressionistische schaduwen omlijnen de demonen van de personages. Het begint met een fluisterende voice over, daarna het huwelijk gefilmd door Cortez als een nachtmerrie. Aangevuld met Gotische elementen zoals het interieur van slaapkamers, studeerkamers, etc bevinden we ons toch meer aan duisteren kant van het leven. Resem knappe scenes (bv de rechtbank droomscène of het messengevecht in het begin van de film) dat angst of dood wil benadrukken en 'moment suprème' : Joan Bennett in de gang met een zaklamp op zoek naar die beruchte deur om te kunnen openen en het geheim van de kamer te ontdekken ... Zwart wit in al zijn glorie !