Secret beyond the Door... (1947)

Alternatieve titels: Secret beyond the Door | Het Geheim achter de Deur

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Joan Bennett, Michael Redgrave en Anne Revere

Na een onstuimige romance trouwt een erfgename van een groot fortuin met een man, waarvan zij achteraf moet bekennen, dat ze weinig van hem weet. Ze begint geleidelijk aan te denken dat hij gestoord is en haar wil vermoorden.

neo (crew)
Op veel fronten identiek aan Hitchcock's Rebecca. Lang laat de film nogal laat op gang komen, maar weet zeer goed op te bouwen. Het laatste half uur is als een grootste ''triomph'' met overweldigend werk van Miklos Rozsa! 3.5 sterren

Lang slaagt er wel in de suspense stelselmatig op te drijven en er een thriller van te maken maar het intrige is al te dun en uiteindelijk weinig geloofwaardig en heel simpel afgerond.

De enige van de vier films, die Fritz Lang gemaakt heeft met Joan Bennett, die ik nooit eerder gezien heb. Achteraf bekeken heb ik daaraan niet zoveel gemist, want het is een nauwelijks aansprekende psychologische thriller die zich spannender wil voordoen dan hij in werkelijkheid is. Met het acteer- en camerawerk is weinig mis, maar het verhaal mist de nodige samenhang, waardoor het nodig is de gebeurtenissen via een voice-over aan elkaar te praten. Ik ervaar voice-overs vaak als een zwaktebod van de regisseur wanneer het beeldverhaal tekort schiet.