Staroye i Novoye (1929)

Alternatieve titels: The General Line | Old and New | Старое и Новое | De Generale Lijn | Generalnaya Liniya

Sovjet-Unie
Drama / Historisch
121 minuten / 131 minuten (ZDF/Arte 1998 restauratie)

geregisseerd door Grigori Aleksandrov en Sergei M. Eisenstein
met Marfa Lapkina, M. Ivanin en Konstantin Vasiljev

Een arme vrouw tracht haar mede-dorpsgenoten te overtuigen een gezamenlijke coöperatie op te richten in Rusland tijdens Stalin. De collectieve manier van werken doet de boeren veel goed.

avatar van Co Jackso
Mijn eerste film van Eisenstein, dus mijn reactie op deze film is geheel onafhankelijk van achtergrondinformatie. Wat beteft de film is er wat mij betreft bijna geen verhaal. Het is een aaneenschakeling van scenes, waarbij de evolutie van de landbouw centraal staat. Er zijn dus ook geen hoofdkarakters. Mijn eerste gedachte is dat het een soort propaganda/educatiefilm is voor Rusland.
De kracht van de film ligt duidelijk in het visueel en editing van de film. Maar dat kan niet voorkomen dat 120minuten wel heel erg lang gaan duren.

avatar van VanRippestein
Iemand een idee hoe ik m kan zien? (torrents niet meegenomen)

avatar van Vinokourov
Ik had alles van Eisenstein gezien behalve deze film/docu. Echt heel opzienbarend is het niet. Staroye i Novoye duurt vooral lang. In het begin worden een stel verweerde gezichten in beeld genomen, die jammeren over hun miezerige bestaan op het platteland. Maar de Sovjet-autoriteiten beiden uiteraard een oplossing.

Afijn, op de helft van de film floreert er een boerengemeenschap, dat alleen nog een traktor nodig heeft. De tweede helft gaat voornamelijk daarover. Een jongedame wordt in deze queeste gevolgd en tsja dat is het dan... De film had dus wel wat korter in lengte mogen zijn. Voor de rest toch nog behoorlijk wat kunstzinnige shots en vette montage gezien, zoals je gewend mag zijn van Eisenstein. Op de opzichtige en matig vertelde propaganda na, was het dus nog wel door te komen.