Quills (2000)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Philip Kaufman
met Geoffrey Rush, Kate Winslet en Joaquin Phoenix

Begin 19de eeuw. De beruchte Franse schrijver Markies de Sade is opgesloten in Charenton, een instelling voor krankzinnigen. Keizer Napoleon wil verhinderen dat de markies zijn aanstootgevende literatuur kan publiceren, maar die smokkelt zijn manuscripten naar buiten met de hulp van de jonge Madeleine LeClerc, een kamermeisje. Zodra de keizer ontdekt dat de markies nieuwe werken blijft uitgeven, schakelt hij de wrede dokter Royer-Collard in.

avatar van Mrs. Donut
Ik vind het nou niet echt een superfilm, ik kom niet verder dan: "is wel een aardige film" Ik geef er dan ook 2,5 sterren voor.

avatar van abberline
wow lekker perverse ondeugnde film

avatar van soom
Ik werd voor de 2e keer weer verliefd op de man die Joaquin neerzette. En Kate Winslet is zoals altijd prettig om naar te kijken. Michael Caine doet zijn best, net als Geoffrey Rush. Hier en daar vond ik het wel een beetje te grof, maar dat hoort, denk ik. Amelia Warner vond ik erg goed, hoewel ze niet veel schermtijd heeft.

avatar van s0062423
Een paar weken terug ben ik het gelijknamige en tevens geweldige theaterstuk gaan zien. Aangezien het stuk een 'vertaling' was van het script dat aan de basis van deze film lag, had ik zeer hoge verwachtingen bij deze film. Bij het doornemen van de cast en lovende commentaren van vrienden groeide deze zelfs nog.

Jammer genoeg zijn ze niet allemaal ten volle bevredigd. Ten eerste; hoewel de film slechts acht jaar oud is voelt hij nu al zeer gedateerd aan. Het acteerwerk, ten tweede, wist mij niet altijd te bekoren (vooral Rush dan). De afstotelijke soundtrack, ten derde, deed wat hij moest doen, nl. gruwel oproepen maar dan vooral door de foute 'muziek'keuze...Maar mijn grootste ergernis was dat alle personages met een lachwekkend Brits accent spraken, terwijl het verhaal in Frankrijk is gesitueerd. Is het nu zo moeilijk om acteurs te vinden die de taal machtig zijn? Iedereen moet toch toegeven dat het nu heel idioot overkomt... De Sade's gedachtegoed en strijd tegen censuur worden al een geluk niet al te geromantiseerd weergegeven waardoor de thematiek uiteindelijk de film weet te redden.

avatar van Nephilim
Ik vind um wel tof.

avatar van Gizzmann
Wat een ondergewaardeerde film zeg..

avatar van Leviwosc
s0062423 schreef:

Heel erg veel films spelen zich af in een land, in een tijd waar men geen Engels zou spreken. Maar het is en blijft een film, als je dit als criterium aanhoudt, dan kun je volgens mij het merendeel van de Engelstalige films wel afstrepen. Ook de films over de tweede wereldoorlog waar nazi's Engels spreken of film met daarin buitenaardse wezens die Engels spreken met een Amerikaans accent. Het hoort er nu eenmaal bij, accepteer het maar.

avatar van s0062423
Mjah, als een film er prat op gaat gebaseerd te zijn op een historische werkelijkheid, zie ik het als een zeer grote tekortkoming als het taalgebruik niet klopt. Noem mij een kommaneuker voor mijn part, maar dat zal ik nooit kunnen accepteren. Ik gruwel er zelfs van... Ik kan het mij dan ook niet voorstellen dat films met grote budgetten er niet eens moeite insteken? Waar ben je dan in godsnaam mee bezig?

avatar van Leviwosc
Ik zal je zeker geen kommaneuker noemen, want ik kan me heel goed indenken hoe jij denkt en in zekere zin ben ik het ook wel met je eens.

Net als jij zou ik ook heel erg graag willen zien dat men in films meer aandacht besteedt aan de taal. Ik ben zelf een groot taalliefhebber dus hoe meer vreemde talen hoe liever!

Anderzijds is er ook een commercieel aspect dat meespeelt. Veel Engelstalige films zijn primair voor de VS, het VK en Australië gemaakt, grofweg de anglofone wereld. Zeker in de VS houdt men niet van andere talen dan het Engels.

Daarnaast zou het ook praktisch moeilijk gaan worden om met een bekende cast een buitenlands verhaal te kunnen verfilmen want niet al die mensen zullen die taal machtig zijn. En als ze deze taal wel spreken, spreken ze het waarschijnlijk met een zwaar accent, dit betekent dat je dus voor die rollen moedertaalsprekers moet gaan aantrekken en dat zal niet snel gaan gebeuren. Het bioscooppubliek komt o.a. ook voor beroemde acteurs naar een film kijken.

Een goed voorbeeld lijkt me "Valkyrie" met Tom Cruise. Die film is mede een succes geworden dankzij de heer Cruise. Maar omdat Tommie - en waarschijnlijk de rest van de cast - geen Duits spreken en het Amerikaanse publiek daar ook niet op zit te wachten, maakten ze deze film gewoon in het Engels.

Een film maken is leuk, maar hij moet ook nog geld in het laatje brengen. Die filmmaatschappijen zijn commerciële bedrijven en willen aan het eind van het jaar winst hebben gemaakt. Dat doe je met een beproefde succesformule. Wanneer mensen een bekend acteur willen zien en liever geen buitenlandse taal horen, kom je toch snel uit op dit soort films.

Maar ja, dat gevoel... ik zou het toch ook wel graag willen zien. En gelukkig zie je het tegenwoordig steeds meer, men is niet meer zo schrikachtig voor iets dat niet-Amerikaans is. Dus wie weet is er nog hoop voor in de toekomst.

Hele aparte film over Markies De Sade en zijn voor die tijd aanstootgevende werkjes. Aardige film, maar ook niet meer dan dat, maar misschien lag dat ook aan het feit dat ik niet zoveel heb met de werken van De Sade.

avatar van DonOswaldo
Zat er een beetje tegenop te kijken door de setting die me compleet niet aantrekt en dat dan 2 uur lang, maar Kate Winslet heeft me toch overgehaald.

En wat ik ervoor terug krijg is een zeer boeiend filmpje, dat zowel gestoord als geestig uit de hoek weet te komen.

Kate Winslet is/doet het 'stunning'. En ook Geoffrey Rush, Joaquin Phoenix en Michael Caine spelen naar behoren.

Ik vond er weinig aan. Kate Winslet doet haar best, maar kon er ook niet veel van maken vanwege het zwakke script. Dat Geoffrey Rush aan deze film een Oscar-nominatie overhield, gaat mijn pet te boven. Zonde van de tijd, moeite en het geld.

Een vrije intepretatie van Philip Kaufman (gebaseerd op een theaterstuk) van de laatste levensjaren van Markies de Sade mondt uit in een melige en belachelijke productie, zonder (in)kijk op zijn erotische werken en met droge dialogen. Daarnaast blijft het (hoewel een film) een toneelstuk. Geoffrey Rush speelt de hoofdpersoon bijzonder matig, Joaguin Phoenix is kleurloos in de rol van de goed bedoelende priester Abbe Coelmier. Kate Winslet is wel doeltreffend als wasmeid.

Het is de puike cast die deze toch wel merkwaardige film over de streep trekt.
Zijn costumering, sfeerschepping en decors zeer goed, het zijn de acteurs, Rush en Winslet op kop, die de handelingen en de dialogen een bijzondere dimensie geven in een film die naast de "aanstootgevende literatuur" toch wel één en ander over het geloof kwijt wil.

avatar van 93.9
Aardige film, maar Fransen die Engels speeken.....

avatar van RuudC
Ach, dat de acteurs Engels in plaats van Frans spreken is wel een van de laatste opmerkingen die ik over de film heb. Voor een film over Markies de Sade, vanwaar het woord sadisme komt, vond ik de film vrij... braafjes. Echt heel spannend zijn de teksten niet. Nu heb ik nooit iets van hem gelezen, maar ik ga er wel van uit dat de Sade beter kon. Het eerste half uur is erg traag en vrij saai. Gaandeweg wordt het wel beter en komt het allemaal meer tot leven. Het is echter dat de personages en zeker de omgeving slecht gebruikt worden. De patiënten zie je wel, maar hadden wat mij betreft veel gekker mogen zijn en daarna meer aandacht mogen krijgen. Met andere woorden: de waanzin was ver te zoeken. Geoffrey Rush daarentegen is de aangewezen persoon om de Sade te vertolken en doet dat met verve. Fascinerend om de Sade steeds verder weg te zien zakken. Ook Michael Caine (al voegt zijn rol en die van zijn vrouw weinig toe) en Kate Winslet doen het uitstekend. Joaquin Phoenix doet het zelfs als muisje erg matig.

Nogmaals, ik mis de uitspattingen. Ze zitten er wel in en naar het einde toe wordt het beter, maar het is net alsof het draait om een willekeurige pornoschrijvertje draait. Het subplot doet er niet toe, maar er is wel wat moois te zien.

avatar van notsub
Het blijft jammer dat er regelmatig ondermaats wordt geacteerd, want het verhaal biedt goede mogelijkheden. De thematiek wordt zo ruim aangesneden dat zich een scala aan mogelijkheden aandient om de verschillende zieke en verwarde geesten weer te geven in de meest fantasierijke beelden. Helaas lukt dit maar mondjesmaat. Zo blijft de film steken op een te middelmatig niveau. Er valt genoeg te genieten, maar de gebreken worden te vaak ook zichtbaar en dat stoort.

avatar van nadrin
De film duurde vrij lang en dat is net goed. Ik ging meer en meer in het verhaal en de personages op. En naarmate de film vorderde vond ik hem beter en intenser worden.

Redelijk goede film, met een zeer goede cast, o.a. Geoffrey Rush, Joaquin Phoenix en Kate Winslet.
Ook met het verhaal zit het zeer goed, een boeiende en af en toe wat erotisch getinte film.

avatar van Buschuitd
Erg mooi, de wrede dokter, de twijfelende priester en de ondeugende markies en daar tussendoor Madeleine die de liefde zoekt Geweldig! Erge mooie dialogen, heb genoten!!!

avatar van Pazmaster
Aardig kostuumdrama met een geweldige cast, er word dan ook prima gespeeld. Het verhaal is redelijk hoewel het hier en daar ook wel een beetje saai is, maar over het algemeen toch best interessant en met een sterk einde. Verder ziet het er qua aankleding en decors prima uit en is het gewoon een prima film