I Capture the Castle (2003)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tim Fywell
met Romola Garai, Henry Thomas en Rose Byrne

Cassandra Mortmain doet haar best om te overleven in een vervallen Brits kasteel. Haar vader is een schrijver die ooit succesvol was, maar nu al 12 jaar niets heeft geschreven en de rest van haar familie is een kleurrijk gezelschap dat Cassandra niet echt behulpzaam is. Wanneer de Amerikaan Simon Cotton en zijn broer arriveren, ziet Cassandra in hem haar redding. Ze is gedecideerd om hem verliefd te laten worden op haar en het ziet er naar uit dat dit gaat lukken, hoewel haar familie wederom een lastig obstakel blijkt.

Greeneyelady1
Lijkt me een mooie film. Ik houd wel van drama/romantiek. Ik laat jullie vanavond weten welke stem ik mij heb laten ontvallen..

avatar van moviegirl2
Mooie film, geen slecht acteerwerk.
Het script was af en toe doorspekt met clichés, maar al met al toch een aardige film om naar te kijken.
De omgeving was ook erg mooi. De sferen spraken me ook erg aan, een soort drama met een sprookjesachtig tintje.
Dit alles maakt de film tot een 'modern Jane Austen-verhaal,' zonder 'happy ending:' Cassandra trouwt niet met Simon of Stephen. Als dit wel was gebeurd, had het mijns inziens de film een niveau omlaag gehaald. Het verhaal is wat opgesmukt, maar laat wel goed zien dat het in de liefde niet altijd gaat zoals we zouden willen etc.
En ik moet dit toch per se even kwijt als meisje-zijnde: Die Stephen (Henry Cavill) is zeker niet lelijk.

Gewoon een lieve film zonder al te veel pretenties. Leuk om naar te kijken!

avatar van J.Ch.
Leuke film! Het verhaal is zeker de moeite waard (moet het boek ook maar eens lezen) en de acteurs zijn ook goed. De sfeer is de hele film lang bijzonder, soms zelfs hilarisch (de scène met de bontjassen! Haha, wat moest ik daar om lachen).
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het eind nou wel of niet mooi vond, maar alles samengenomen vond ik dit toch echt wel een erg leuke film. En

is zooo waar...

"Love is like that"...
Een zin uit de film die wel wat verklaart waarom niet alles loopt zoals door iemand gewenst.
Een romantisch drama is deze "I capture the Castle" dat nu niet bepaald hoge toppen scheert maar zekerlijk tederheid inhoudt en personages ten tonele voert die elk voor zich het net niet halen.
Romola Garai, en ook Rose Byrne, overtuigen in hun rol en Billy Nighy staat in voor een moeilijke act van een met zich zelf worstelend personage.

Lijkt me een beetje een vrouwenfilm...
Maar ach, ik ga hem gewoon bekijken voor de locaties...
Ben dol op Engelse kastelen.
En op Billy Nighy, die pas liet weten eigenlijk een enorme hekel aan acteren te hebben, maar niets anders te kunnen.

Blown away. Maar ik ben nu eenmaal een onverbeterlijke romanticus. De landschappen, de kastelen, dat licht. Engeland is het mooiste land van de wereld. Dat vond ik al toen ik er veertig jaar geleden voor het eerst kwam. Maar dat terzijde.

Vond het wel iets weg hebben van een moderne Jane Austen, met dezelfde verwikkelingen en hartenpijn van mannen en vrouwen op zoek naar de ware. Bij het kijken naar deze film zat ik met een grote domme grijns op m'n gezicht. Dat heb ik met sommige films. Deze film is very funny, zonder een komedie te zijn. Ik heb me geen seconde verveeld. Me mee laten slepen door het verhaal, door de mooie Romola Garai (never heard of) en Bill Nighy is een begenadigd acteur en ik hoop dat hij nog veel mooie rollen mag spelen, ook al heeft hij er een hekel aan.

Must I say more?