Saint Jack (1979)

geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Ben Gazzara, Denholm Elliott en Joss Ackland

Jack Flowers is een Amerikaan die zijn fortuin probeert te maken in het Singapore van de jaren zeventig. Hij wil een bordeel bouwen en in de VS leven in luxe. Maar dat lukt niet zomaar...

Een karakterstudie, ja, dat is het. Niet een sterk of memorabel verhaal. Maar wel aangenaam en relaxed.

avatar van Mochizuki Rokuro
hugohei schreef:
Niet een sterk of memorabel verhaal. Maar wel aangenaam en relaxed.
Aangenaam en relaxed, maar toch ook wel memorabel. Toch weer lang terug dat ik een film zag met zo'n tempo en verwikkelingen personages die komen en gaan, weer terugkomen. Flarden. Flarden aangename chaos, van gesprekken, van ontmoetingen, van levensoverpeinzingen en van dat je op tijd moet eten. En het bleef allemaal relaxed en aangenaam.

Typerende rol voor Gazzara, maar die setting in Singapore, dat zie je toch ook weer niet alle dagen. Niet zo goed als Bogdanovich eerdere output in de Jaren 70, maar wel zijn laatste goede film denk ik. Robby Müller was de cameraman (ik zag hier niet zo duidelijk zijn hand) al was-ie ditmaal zelf kort in beeld als passerende Amsterdamse toerist. Bogdanovich speelt zelf nog een rol (ik dacht al waar ken ik die kop van, maar die hangt ergens in de gangen bij het LHC), maar het meest opvallend is toch wel de korte rol van George 'On Her Majesty's Secret Service' Lazenby.

O ja, en de film is dus ontzettend grappig, ook al speelt hij louter in op culturele vooroordelen, dat groepje van vier Engelsen was hilarisch en dan Denholm Elliott ertussen als de 'ook' Engelsman, maar juist omgekeerd.

Wel verrassend dat hier nog een NLs ondertitelde kopie van was. En ook opvallend veel volk zo in EYE. En dat waren wel mensen die specifiek op deze titel (en Müller-tribute) waren afgekomen.

avatar van Verhoeven
Mochizuki Rokuro schreef:

Heb vooralsnog alleen The Last Picture Show en Mask gezien van Bogdanovich maar die laatste vond ik dus erg sterk. Jij dus niet.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nee Mask heb ik maar op 1.5* staan. En dat ligt niet aan Cher, want die zie ik juist graag (Moonstruck, Mermaids). Ik zou het eens kunnen herkansen, is wel een beoordeling van 20 jaar terug denk ik. In mijn herinnering vervelend sentiment. Bogdanovich wel altijd interssant gevonden. Heb Cat's Meow hier nog op DVD liggen. Bogdanovich heeft vast auteurs elementen maar qua stijl en onderwerp schiet het alle kanten uit. Saint Jack (om even on-topic te blijven) was met weinig andere dingen vergelijkbaar - de drukte van Altman wellicht, maar die maakte nooit een film in Singapore.

avatar van Querelle
Deze film is gesitueerd tijdens het bezoek van president Nixon aan China en is deels een milieuschets van Amerikanen en Britten in Singapore en deels een karakterstudie van een vriendelijke pooier.

Met the Killing of a Chinese Bookie en deze film is Ben Gazarra het gezicht geworden van de aimabele man in een crimineel milieu, waarvan je ook echt gelooft dat ze bestaan. Ze maken de zelfkant van de maatschappij dragelijk voor de mensen om hen heen en offeren zichzelf op als dat nodig is, om hun ingewikkelde moraal in stand te houden. Net zoals bij Cassavetes zullen Bogdanovich en Paul Theroux veel bijgedragen hebben aan het personage, maar Gazarra maakt het personage zo eigen en vooral aantrekkelijk dat hij de kijker de hele tijd met zich meeneemt.

Denholm Elliot, die normaal andere acteurs wegspeelt, is nu op gelijke voet aanwezig. De twee acteurs lijken elkaar op te zwepen om het beste uit hun rol te halen. De draad van de vriendschap tussen de twee mannen is een pareltje van observatie op zichzelf en ontleend zijn bestaansrecht aan niks anders dan het tonen van respect en affectie, want echt belangrijk voor het verhaal is het niet. Een duidelijk verhaal is er ook eigenlijk niet echt. De film is zoals eerder gezegd een karakterstudie en een milieuschets. De narratieve elementen bestaan uit twee intriges: Eentje met de Chinese maffia en één met de Amerikaanse politicus. Ook deze voorvallen lijken enkel bedoeld om het karakter van Jack verder te duiden.

Andere memorabele momenten zijn: het duo boekhouders(?). met hun emotieloze gezichten en droogkomische one-liners: "the behaviour of Chinese men can be very awkward sometimes". En ook de gebeurtenissen rond Amerikaanse militairen en de 4 post-koloniale Britten met hun bizarre gedrag. (met als hoogtepunt, de crematie. )

Bij elkaar genomen, een erg fijne film met eigenlijk weinig kritiekpunten van mijn kant, behalve dat de laatste intrige met Lazenby, te veel afwijkt van de rest van de film en te laat ingeleid wordt, waardoor dit verhaal te veel op zich zelf staat. Ik weet niet hoe Paul Theroux zijn boek oorspronkelijk heeft geconstrueerd, maar hier is de balans tussen intrige enerzijds en karakterstudie/milieuschets anderzijds, een beetje zoek. Toch heb ik er zeer van genoten en is de huidige waardering wellicht aan de lage kant.