High Society (1956)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Charles Walters
met Bing Crosby, Grace Kelly en Frank Sinatra

Jeugdliefdes Tracy en CK trouwen maar zijn al snel weer gescheiden. Beiden zijn van goede komaf. Tracy staat op het punt om weer in het huwelijk te treden met een schrandere zakenman, maar CK houdt nog steeds van haar. Het jongere zusje van Tracy is een bemoeial en wil de fouten in haar zus' leven verbeteren. Dan is er nog de vader van Tracy, een echte playboy. Een tijdschrift chanteert de familie hiermee, om primeur de bruiloft te mogen verslaan.

avatar van Maxie Fields
Muzikale remake van Philadelphia Story die vooral het kijken waard is vanwege het laatste witte doek optreden van Grace Kelly. Het muzikale deel van deze film wordt gekenmerkt door bizarre timing van een aantal liedjes, waarvan True Love het bekendst is (overigens m.i. nog mooier gezongen door Elvis Presley in febr ' 57 op de soundstage bij concurent Paramount). Muzikaal gezien vind ik de keuze voor Bing Crosby wel te begrijpen, maar qua verhaal vind ik de keuze voor Crosby een regelrechte miscast gezien het huwelijk met de 26 jaar jongere Kelly. Het verhaal op zich heeft weinig om het lijf, maar is beduidend luchtiger dan de (betere) originele versie.

Met Bing Crosby, Frank Sinatra en Louis Armstrong aan boord draait het in deze film natuurlijk om de muziek van Cole Porter. Daar zitten een paar aardige nummers bij (“True Love”, “Well, Did You Evah” en de titelsong). Het verhaaltje, een duplicaat van The Philadelphia Story, is verder maar bijzaak. Dat valt ook te verwachten, want Grace Kelly mist gewoon het talent (zeker in komedies) om —net als Katherine Hepburn met haar perfecte gevoel voor timing in het origineel— de cruciale rol van hooghartige jonge vrouw goed uit de verf te laten komen. Mutatis mutandis geldt dat ook voor Crosby en Sinatra vs. respectievelijk Cary Grant en James Stewart. Eigenlijk is Celeste Holm de enige die succesvol kan wedijveren met de versie uit 1940. Maar niettemin best leuk.

Dick2008
Tergend gewoon.

Dick2008 schreef:
Het subgenre "musicals" heeft iets beladen vind ik zelf, maar niets van aantrekken, gewoon kijken en zelf oordelen. Dit deed het publiek destijds ook. Want het was een enorm succes in de bioscoop.

Doe eigenlijk maar niet maar dat zal ook wel niet zo snel met slechts 148 stemmen. Het werd destijds met regelmaat rond de jaarwisseling uitgezonden. Maar inmiddels gewoon een rommelmarktfilm. Lekker laten liggen dus, tenzij je ouwe troep verzamelt.

De soundtrack duurt iets langer dan een half uur. Ben je sneller klaar dan zo'n sjiek geforceerd Hollywood film.

Dick2008 schreef:
Grace Kelly is zelfs erg matig. Zou ze zichzelf spelen?. (Ze papt met diverse kerels aan. Verhalen die ik vroeger niet eens wist....).

Zeg maar rustig gewoon slecht. Hoe die een bekend actrice is geworden. Iemand die tegenwoordig zo speelt kan meteen een razzie verwachten. Ja ze voelt zich hier natuurlijk op gemak tussen die oudere mannen. Als je die John Lund ook ziet wat een hark. Ik vind Sinatra ook niet zo geweldig spelen en over Crosby zal maar geen woorden meer vuil maken. Celeste Holm voegt ook niks toe. Het enige lichtpuntje in de film is Louis Armstrong. De hoogtepunten zijn de muzieknummers, met bekende mensen van die tijd, Armstrong, Crosby en Sinatra. Verder is het niks bijzonders. 2.0

avatar van Mescaline
Toch wel een vermakelijke muzikale comedy die op zijn hoogtepunt is met de scenes die Sinatra & Crosby met elkaar hebben. Maar natuurlijk ook door de vrolijke verschijning van Louis Armstrong, het jazzy randje wat hij in de film bracht heb ik echt van kunnen genieten. Wat een grootheid was hij toch(ook al was het een klein mannetje. )
Het liefdes verhaaltje rondom Grace Kelly deed mij helaas toch wat minder, dat het een voorspelbare kant op gaat mag je dit soort films niet te veel op afrekenen maar het boeide mij helaas allemaal niet zo. Gelukkig maakt de goede muziek en Sinatra, Crosby & Armstrong een hele hoop goed! Vooral de scenes in de nacht zijn super sfeervol en feel-good.

Toch zeker de moeite waard om te kijken.