Kikujirô no Natsu (1999)

Japan
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Takeshi Kitano
met Kayoko Kishimoto, Takeshi Kitano en Yusuke Sekiguchi

De kleine Masao is negen jaar oud en heeft net zomervakantie gekregen. Hij woont alleen met zijn grootmoeder die geen geld of tijd heeft voor vakantie, zijn vriendjes zijn allemaal weg omdat ze ouders hebben die wel op vakantie gaan en de voetbaltrainingen zijn ook al gestopt. Hij besluit, met niet meer dan een foto, zijn moeder te gaan zoeken. Een moeder die hij nooit heeft ontmoet. Een wereldse vriendin van zijn grootmoeder trekt zich het lot van Masao aan. Ze geeft haar man Kikujiro opdracht Masao te begeleiden op zijn zoektocht. De jongen beleeft een groots avontuur, de vakantie van zijn leven.

avatar van *Nientjah*
O ja en de soundtrack van Joe Hisaishi viel me deze keer tegen, een tikkeltje te zoetsappig. Na fenomenale soundtracks voor Dolls en Spirited Away gehoord te hebben van deze man had ik daar wel wat meer van verwacht. Aan de andere kant, het past wel bij de film.

avatar van Katharina
Het duurde wel eventjes voordat ik in de film zat, en ik ergerde me wel een beetje aan Kikujiro. Maar later...wow! Dit is pas écht een feelgood movie!! Hij is echt geweldig!!
En de muziek....geweldig

avatar van HaanHoen
Katharina schreef:

Kitano is juist geweldig hierin

Voor de vakantie weer een keertje herzien.

Begin blijft altijd een beetje moeizaam vind ik. Stukje met de paardenraces is best aardig, de "enge man" nogal vreemd. Hotel is ook wel al leuk maar de magie zit dan nog niet in de film.

Dat komt eigenlijk pas wanneer de camera uitzoemt, met Kikujiro en het jongetje op het grasveld en het artiestenkoppeltje dat hun ding doet. Vanaf dan blijft de magie ook de hele film lang staan.

Heerlijk zijn de stukjes in het bushokje, maar echt geniaal zijn de spelletjes met de bikers en de vriendelijke meneer. Toch iets waar Kitano in uitblinkt (Sonatine).

Geweldig geacteerd door beiden, vaak mooi geschoten, soms nogal knullige overlays maar uiteindelijk weinig storend. Maar vooral een erg warm en lieflijk filmpje, dat ietwat moeizaam begint maar in het tweede deel continue overtuigt en zichzelf overtreft.

Blijft een prachtige film, 4.5*

Onderhond schreef:

Wat is een overlay? Een graphic, zoals dat engeltje?

Begin zou ik niet zozeer moeizaam benoemen. Ongetwijfeld verschil in smaak, mij brengt deze film van begin tot eind een glimlach. Daar doe ik het voor. Misschien neem ik zulke dingen dan ook al gauw voor lief - Kan het blijven kijken in ieder geval, deze Kikujiro.

Zoiets als dat engeltje bedoelde ik inderdaad.

En het is niet zo dat ik het begin ook echt niet goed of matig vind, alleen komt de echte betovering, datgene wat Kikujiro echt uniek maakt, voor mij pas wat later op gang.

In het begin twijfel ik vaak wat over die 4.5*, aan het einde vraag ik me steeds weer af waarom ik daar ooit aan getwijfeld heb. Iets wat me zo ongeveer bij elke herziening overkomt

Onderhond schreef:

Ik vind het begin zeker niet moeilijk door te komen maar dat betoverend gevoel komt bij mij ook pas rond de door jou hierboven genoemde scène.

Onderhond schreef:

Zo'n beetje het gevoel dat ik nu al had na de eerste keer.
Maar als ik er dan achteraf over nadenk zou het jammer zijn om dit met minder dan
4,5 * te belonen.

avatar van Goldenskull
Avitas Sibannac schreef:

Zo'n beetje het gevoel dat ik nu al had na de eerste keer.
4,5 * te belonen.

Precies hetzelfde gevoel bij mij.

Zonet herzien.

Dit is één van de weinige films die ik lief of schattig zou noemen. De grapjes zijn wel wat minder de tweede keer, maar zo'n spelletjes scene met kale, dikke en aardige meneer blijft toch geweldig. Net als de mooie beelden.

5* blijven uit, de film komt net wat te traag op gang. Verder wel een prachtfilm met werkelijk prachtige muziek en bovenal erg sfeervol. Kikujiro mag nog wel een tijdje van zijn top 10 plek blijven genieten. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik Takeshis' of Kikujiro Kitano's beste vind.

avatar van DVD-T
Mijn eerste kennismaking met Kitano is een feit, en meteen een hele goede start gemaakt want wat een heerlijk lief filmpje is Kikujiro toch.

De film komt wel ietwat traag op gang en heeft toch wel even wat tijd nodig om de kijker mee te slepen in het verhaal.Maar zoals Onderhond al zegt begint de magie pas echt met dat artiestenkoppel.Een prachtig verhaal met veel humor gebracht waar ik toch wel een paar keer om heb moeten lachen, maar af en toe kreeg ik ook wel een brok in mijn keel.De acteurs doen het stuk voor stuk erg leuk en de karakters die ze spelen hebben gewoon iets, zo vond ik die dikke en die kale de leukste die het tweetal tegenkomt.Het laatste half uur maakt het begin weer helemaal goed voor mij en zorgt net voor de halve ster meer.De muziek is ook oorstrelend mooi.

Een film die in de toekomst nog vaker bekeken gaat worden door mij en ook nog in waardering kan groeien.

4* en ik ben zeker benieuwd naar meer van Kitano.

avatar van niethie
En mijn laatste stem van het jaar 2008 plaats ik bij Kikujiro!

Hele andere koek dan Dolls (die andere Kitano die ik zag) deze film is minder zwaar en bovendien heel wat luchtiger, het ademt een heel warme feel good sfeer uit en is bij vlagen ook erg aandoenlijk. Kitano (die zelf de hoofdrol vertolkt) speelt geweldig als onbeschofte droogkloot, maar ook het jochie en de andere bijrollen werden prima vertolkt. Daarnaast vond ik de score prima passen bij de sfeer van de film en is de combinatie tussen emotie en humor erg geslaagt. Moet snel meer van Kitano gaan bekijken en vooral Dolls snel eens een herkansing geven. Deze krijgt een dikke

4 sterren

Vanavond op de BBC

avatar van Clueless Dork
Bedankt.

orbit
BBC4 zie ik nu, dat kan niet iedereen ontvangen natuurlijk.. Nouja, voor degenen met digitale televisie.

orbit
Verhoog hem met een halfje.. maar het blijft een blije Little Miss Sunshine film met wel wat meer humor en onverwachtse momenten, maar qua clue weinig nieuws of boeiends..

avatar van Kraay
3e Kitano, stukken beter dan Hana-Bi, maar haalde het niet bij Dolls.

De film kwam vrij traag op gang, in tegenstelling tot tot de eerder genoemde twee films werd er aandacht werd besteed aan de personage-opbouw, helaas was het enige wat het opleverde een paar stereotiepjes.

Na het eerste 3/4 uur begon de film langzaam steeds vermakelijker te worden, hoe beter Kikujiro en Masao het met elkaar begonnen te vinden, hoe gezelliger de film werd, zeker als de "aardige meneer" en de twee bikers bij het gezelschap aansluiten.

De film bevat ook de nodige humor, gelachen heb ik om (de spelletjes met) de bikers, de scene's in het hotel, het artiestenduo ( ) en om het proberen een lift te krijgen.
Visueel straalt de film rust uit, het vele groen geeft op makkelijke, maar daardoor niet minder effectieve, wijze een zomers gevoel aan de kijker.

Acteerprestaties zijn niet bijzonder, Kitano is Kitano, het jongetje is een jongetje. Daar houdt het dan ook echt op.

Al met al heb ik een leuk avondje gehad met deze zomerse roadmovie. 2,5 welverdiende sterren lijken mij hier dan ook op zijn plaats.

avatar van wendyvortex
En eindelijk nu ook gezien en....prachtig. Heerlijke feel-good-film die een beetje doet denken aan de Franse film Zazie Dans Le Metro. Ook een feel-good-film die alle zoetsappige cliches weet te vermijden door niet de standaard aardige vriendelijke personages te gebruiken. Kitano speelt gewoon weer een ongelikte beer, maar wel met een hart van goud. En verder al die andere mijnheren: Dikke mijnheer, Dunne mijnheer, Lieve mijnheer.
Heb hem gehuurd, maar deze DVD wil ik absoluut in de kast hebben staan, om nog heel vaak te herzien.

avatar van Kraay
Ruilen ?

avatar van wendyvortex
Kraay schreef:
Ruilen ?

PM maar even wat titels waar tegen je hem zou willen ruilen.

avatar van wibro
Zeer mooie roadmovie van Kitano, die behalve dat hij een goed regisseur is, hier weer bewijst dat hij ook een uitstekend acteur is. Mooi spel van het jongetje en de andere mijnheren, zoals de dikke, de kale en de lieve. Ik had trouwens de indruk dat die helmen die de dikke en de kale bij zich hadden nazihelmen waren van de Duitse Waffen SS. Volgens mij zie je dit soort helmen wel eens vaker in Japanse films, zowel in speel- als in animatiefilms.
Verder moet Ik trouwens zeggen dat ik de Japanse humor toch steeds beter begin te waarderen Toen ik deze film voor de 1e keer zag kon er bij mij niet meer af dan een 3,0*. Dit cijfer gaat nu bij mijn 2e kijkbeurt in ieder geval flink omhoog.
Oh ja, om niet te vergeten. De muziek van Joe Hisaishi was weer schitterend.

Waardering; 4,0* na herziening

Bakharrie
Leuke feelgoodmovie, mooi gefilmd, leuke scenes met veel humor. begin van de film begon gelijk goed met de soundtrack van Joe Hisaishi. film kwam wel een beetje traag op gang maar zaten alsnog leuke scenes in. het mooiste van de film vond ik nog de spelletjes met de bikers kapot gelachen. tijdens de film goeie joint gerookt en kreeg er een goeie lachkick van^^

avatar van ®Tc
Genietbare film.

Dit is wel een film die zeker een 5 kan gaan halen. Luchtig sfeertje, leuk plot, mooie in beeld gebracht met de nodige humor en goed drama. De perfecte feel-good.

Kikujiro zelf is een rol op het lijf van Kitano geschreven. Grof op een humoristische manier en de uitstraling die Kitano perfect aan hem geeft.

Maar die 4 gaat het niet halen. De film komt simpelweg veel de traag op gang. Het magische gevoel is er niet de bij eerste scènes. Vanaf beiden op hotel gaat betert dit. Maar het eerste deel viel enorm tegen.

Maar zeker een hoge score !

****

avatar van Zandkuiken
Vond het ook een fijne prent. Niet het magistrale meesterwerk waar sommigen het hier over hebben, maar niettemin prettig.

Mooie soundtrack, milde maar soms leuke humor en een aandoenlijke band tussen het kleine baasje en Kikujiro. Visueel een aantal geinige vondsten, maar Kitano's stijl vind ik zeker niet superindrukwekkend.

Lief, klein filmpje.

avatar van B_B
B_B
Sommige films hoeven niet meer dan leuk te zijn.

Dit is daar het perfecte voorbeeld van. Zoals al gezegd komt het verhaaltje ietwat traag op gang maar vond het eigenlijk niet zo heel erg storend. Vooral de humor in het middenstuk was echt fantastisch, geweldig figuur die Kitano. Vond de chemie tussen de 2 personages ook erg geslaagd en zorgt voor de ene memorabele scène na de andere.

Verder ook echt een sfeerfilm. Visueel misschien heel erg indrukwekkend, functioneel en effectief is het wel. Kitano weet je door een paar (redelijk) simpele shots ongelofelijk mee te sleuren. De locaties - met veel groen - zorgen trouwens voor een heerlijk vakantiegevoel. Ook de trage montage en de fantastische soundtrack helpen hieraan mee.

Erg fijn filmpje, 4.5*

avatar van Montorsi
Wel een vermakelijk filmpje, niks meer en niks minder, maar absoluut niet wereldschokkend. Paar komische situaties, maar vaak ook te lang dat er te weinig te lachen valt. En daar had de film veel meer uit kunnen halen, de memorabele scenes zoals bij de bushalte zijn top, en zo heb je er nog wel een paar, maar zeker in het begin mis je lang wat leuks. Toch zit er wel een goede balans in, want eigenlijk wordt het naar het einde steeds leuker. Mooie rol van Kitano zelf ook.
Verder visueel niet altijd even goed, zo waren de overgangen binnen de scenes vaak wat houterig. Zo had je ook een scene waar ze allemaal aan dat touw slingeren, waar je bij elk stukje de bladeren van de bomen allemaal erg duidelijk een stuk verschillend ziet hangen. Niet dat het enorm stoort, maar het valt net genoeg op. Terwijl er verder juist genoeg te genieten valt, mooie shots van de landschappen.

Prima 3,5* filmpje.

avatar van edouard
Erg leuke film, met een geweldige soundtrack,die voor mij een totale verrassing was.Had hem veel anders verwacht, vanwege Dolls.
Vooral de laatste paar scenes zijn echt super,
One-Two-Three freeze!
Oh-oh Mr. Niceguy!
- Oh, did I move?
- You're Mr. Baldy, idiot!

Wat een heerlijke film. Kitano is echt een heerlijke anti-held. Prachtige rol. Lomp, onbeschoft, grote mond/klein hartje en daardoor altijd in de problemen. Maar door die guitge kop van hem windt hij iedereen om zijn vinger. En niet alleen de mafkezen in de film. En dan dat jochie, wat een koning. Al rennend met een rugzakje door de film. Als je hem ziet op dat voetbalveld, in een oud Nederlands elftal tenue, dan kan het niet anders dan dat hij iedereen's hart heeft veroverd. En het wordt alleen maar beter. Hoe hard heb ik gelachen toen Kitano hem in zo'n fietspakje hees, hem 10.000 yen gaf, blind ging wedden op de nummers van dat jochie, alles verloor en hem de 10.000 yen weer afhandig maakte.

Zo zijn er nog veel meer van dat soort grappen door de film heen. Daarnaast een prachtige soundtrack en dito cinemtografie. Enige minpunt vond ik de vreemde intermezzo's, zoals de demonen dans.Verstoorde mijn focus op de film.

avatar van HarmJanStegenga
Hand over more money or I'll kill you guys!

De eerste opmerking van Kitano was direct raak. Wat een grappig figuur zeg. Was eerst nogal bang dat de humor me niet helemaal zou bevallen, maar dat viel reuze mee. Toffe gast, die Kitano.

Van deze film zelf had ik eigenlijk nogal aardig hoge verwachtingen en die zijn opzich makkelijk ingelost. Erg vermakelijk, grappig, een prachtige score van Joe Hisaishi en veel mooie beelden. Grootste pluspunt is toch wel het personage Kikujiro zelf. Heerlijke brutaal figuur. De scéne dat ze de punaise op de weg leggen en de auto erdoorheen rijdt en vervolgens van de weg donderd is hilarisch. Makkelijk de grappigste scéne uit de film wat mij betreft. Voor de rest zijn de scénes bij het bushokje en die met Fatso en Baldy ook geweldig. Zo nu en dan wel wat overdreven (die verkleedpartijtjes met dat alienpak bijv.), maar nergens storend.

Het jongetje, Masao vond ik ook prima. Geen moeilijke rol, maar zijn voorkomen is erg grappig. Leuk in het begin met die dikke voetjes van hem in een voetbaltenue van het Nederlands elftal. De scéne dat ze aan dat touw slingeren in de boom is wel opvallend slordig geknipt trouwens, maar da's opzich geen groot probleem. Erg leuke film. Op naar de volgende Kitano.

avatar van niethie
Benieuwd wat je bijvoorbeeld van zijn meesterwerk Dolls gaat vinden.

avatar van HarmJanStegenga
Dolls en Hana-Bi in bezit, dus die komen z.s.m. aan de beurt. Ben benieuwd.

avatar van Totoro
Stelt niet teleur. De film ademt een heel prettige sfeer.
Die typische Kitano-shots van de enigszins vernederde jongemannen in rare pakjes vervelen echt nooit.