Kikujirô no Natsu (1999)

Japan
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Takeshi Kitano
met Kayoko Kishimoto, Takeshi Kitano en Yusuke Sekiguchi

De kleine Masao is negen jaar oud en heeft net zomervakantie gekregen. Hij woont alleen met zijn grootmoeder die geen geld of tijd heeft voor vakantie, zijn vriendjes zijn allemaal weg omdat ze ouders hebben die wel op vakantie gaan en de voetbaltrainingen zijn ook al gestopt. Hij besluit, met niet meer dan een foto, zijn moeder te gaan zoeken. Een moeder die hij nooit heeft ontmoet. Een wereldse vriendin van zijn grootmoeder trekt zich het lot van Masao aan. Ze geeft haar man Kikujiro opdracht Masao te begeleiden op zijn zoektocht. De jongen beleeft een groots avontuur, de vakantie van zijn leven.

kappeuter (moderator)
Takeshi Kitano laat zich in deze film van zijn komische kant zien, meer dan in zijn films gewoon is.
Dit is een erg leuke en luchtige road movie.
Kitano Takeshi is weer lekker sadistisch en onbeschoft en haalt samen met het jongetje, veel kattekwaad uit.

avatar van jackie
Mee eens, het is gewoon een hele leuke film.

avatar van Goodfella
Verrassend leuk.

super super super, kitano is erg cool als mr.comedy

avatar van pjotr
Ik vond vooral die twee bikers leuk die het gebrek aan vis tijdens Masao's vispartij compenseerden.......

avatar van bennie jolink
Dit is misschien wel takeshi's mooiste film. Ondanks dat de film als komedie wordt gezien speelt takeshi wel hetzelfde soort rol: een in zichzelf gekeerde gangster die z'n emoties nooit direct toont. De humor van deze film samen met de van takeshi bekende mooie beelden en geweldige soundtrack maken dit het summum van de japanse film....ahem...toch wel ja.

Prachtige film, schitterende muziek en een lekkere relaxe, emotionele film. Met de nadruk op emotioneel. 4.5 sterren.

Is deze film trouwens te koop op video of dvd?

Nick Kang schreef:

Is deze film trouwens te koop op video of dvd?

Kikujiro op koopDVD komt uit op 8 december (Filmfreak Distributie).

Thanks kappeuter. Deze film ga ik zekers wel toevoegen in mijn DVD-collectie.

FisherKing
Kikujiro is de meest komische film van Takeshi Kitano. Het bevat hilarische slapstick-elementen.
Zijn zwemoefeningen, de blinde man, de methodes van liften, gokken bij het wielrennen, erg softe hell's angels, het spijkerincident met de auto etc

We komen weinig te weten van Kikujiro, zijn relatie met de vrouw in het begin blijft verder onbesproken, evenals het moederverhaal van het kind. Daardoor blijft het drama-aspect onderbelicht, helaas.

Maar het is toch een fantastische Kitano die ik met 4 sterren waardeer en op plaats 3 komt van favoriete Kitano's.

De film is idd erg hilarisch. Ook die dikke gast die op een motor rijdt was erg amusant. Maar Kitano is toch wel het meest amuserend vergelijke met de rest.

avatar van JayLunar
Is het voetbalshirt dat Masao draagt in de openingsscène trouwens niet het reserveshirt van het Nederlands elftal ten tijde van het WK '98?

FisherKing
Yep, heb daar ook al aan zitten denken.

avatar van JayLunar
De Nederlandse DVD die binnenkort door Filmfreaks wordt uitgebracht zal waarschijnlijk ook de anderhalf uur durende documentaire Jam Session - Kikujiro no Natsu Koshiki Kaizokuban bevatten.

FisherKing
Hij is al in de verhuur !

avatar van gondwana
FisherKing schreef:

Kikujiro is de meest komische film van Takeshi Kitano.

niet waar...check out "getting any"

erg moeilijk te vinden buiten Japan maar hilarisch (als je van z'n slapstick houdt)

FisherKing
Bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet. Nog niet op dvd uit ?

Zelden zo gelachen om een film. Er zit nog een redelijk verhaal in ook wat bij veel films nogal eens ongeschikt wordt gemaakt aan leuk zijn.

avatar van gondwana
FisherKing schreef:

Bedankt voor de tip, deze kende ik nog niet. Nog niet op dvd uit ?

we hebben hem gevonden in fn*c in Rijssel

* (ik weet niet of ik op dit forum zo'n namen mag vermelden)

avatar van Pierre1
Ben erg benieuwd hoe de film is

Linda
Ik ben onder de indruk! Eindelijk eens een komedie (Of moet je dat tegenwoordig weer anders schrijven?) die ook echt grappig is en die zijn zeer zeldzaam voor mij aangezien ik er maar 6 hoger dan 3,5 ster gegeven heb. Bovendien is dit ook een van de weinige films die komedie goed met drama combineert, hoewel het drama erg luchtig wordt gebracht. De film staat bol van de grappige stukjes, vooral het gedoe rond het liften vond ik prachtig. En het personage Kikujiro is natuurlijk ook ontzettend grappig. De film in zijn geheel kijkt ook lekker weg en heeft precies de juiste lengte. Ik ben ook erg onder de indruk van de muziek. Wel vond ik de muziek af en toe een beetje te dramatisch klinken voor een luchtige film als Kikujiro. Verder prima acteerwerk en als extra bonus Kitano die ik er eigenlijk toch wel best leuk uit vond zien . 4 welverdiende sterren.

kappeuter (moderator)
Leuk joh! Was dit je eerste Kitano film ?

Linda
Ja maar ik wil er nu zeker meer zien! Ik denk dat ik binnenkort eerst Hana-Bi maar eens ga zien en dan zie ik wel weer verder.

avatar van tovenaar
Bedenk wel dat dat andere koek is he Linda...

Linda
Ja dat weet ik wel, ik was ook voordat ik de prijsvraag won al van plan om er eens wat te kijken maar ik heb er nu gewoon nog meer vertrouwen in.

avatar van tovenaar
Mooi! Ik wilde je ook niet echt ontmoedigen ofzo hoor hehe, ik vind het leuk dat je wat Kitano's gaat proeven!

avatar van Pierre1
Erg leuke film, humor, vrolijk, mooie rol van Kitano, de man met de grote mond en het gouden hart. De hele reis en de beelden zijn geweldig. De rol van Masao vond ik matig, de hele tijd naar de grond kijken, geen expressie in het gezicht en weinig spraakzaam.

Wat ik verder niet snap is dat Kitano, nadat hij Masao redt van de man die hem wilt misbruiken, zelf met z'n broek omlaag staat bij diezelfde man....heel vaag. En ten tweede, Kitano is een ex-Yakuza, Japanse mafia, de meest gevaarlijke mannen van Japan, waar iedereen bang voor is. Waarom wordt hij echter steeds in elkaar geslagen, is hij slungelig en onhandig en hebben alleen de bikers respect voor hem? Een Yakuza in elkaar slaan lijkt me niet echt een optie, tenzij je dood wilt.

Verder moet ik hem nog even laten zakken en wellicht herzien, tot die tijd 3,5* met name vanwege het matige acteren van Masao.

Pierre1 schreef:

Oftewel, de rol van de verlegen jongen. Zo matig dus nog niet.

avatar van Pierre1
Ah kappeuter, ik hoopte al op een reactie van jou, wilde zelfs nog ff een berichtje sturen. Wilt jij ook je licht laten schijnen over m'n spoiler?