Witchfinder General (1968)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Michael Reeves
met Vincent Price, Ian Ogilvy en Rupert Davies

Matthew Hopkins en zijn handlanger John Stearne terroriseren stad en land met hun inquisitie en heksenjacht. Het duo vermaakt zich opperbest met de beschuldigingen en executies van onwetenden door angst en religieuze hysterie. Wanneer de jonge Sara wordt verkracht neemt haar vriend het zwaard op om haar te wreken.

avatar van joolstein
Weer een Vincent Price, ditmaal als de boosaardige inquisiteur Matthew Hopkins. De film heeft weg van een avonturenfilm ala de musketiers. Maar gaandeweg blijkt het een zeer harde en vrouwonvriendelijke film te zijn, waar vooral vrouwen het slachtoffer zijn van misbruik, afranselingen en martelingen. Deze dagen zullen ze misschien allemaal explicieter in beeld brengen, maar voor een film van 47 jaar oude film is het zeer hard. Een sterke heksenjagers-film die zich tot één van mijn favoriete Price films mag rekenen. Ook de filmposter is fantastisch!

avatar van John Milton
"You're forgetting our powers... he could be a witch..."

Witchfinder General was een van de klassiekers die hoog op het lijstje stond voor deze challenge, sterk aangeraden door o.a. Woland en te vinden op menig lijstje, zoals The 100 Best British Films. Total Film verkoos hem zelfs tot 15e beste horrorfilm ooit. Maar maakt hij die status ook waar? Voor mij niét helemaal.

Het fenomeen heksenvervolging is een onderwerp dat me altijd ontzettend heeft geïnteresseerd. Er zijn weinig dingen zo eng als een massa bijgelovige simpele zielen die door iemand met kwaadaardige bedoelingen tegen een individu wordt opgezet. Helemaal wanneer je uitspreken tegen dat soort waanzin levensgevaarlijk is, want dan ben je (natuurlijk) al snel óók een heks en sta je zelf bovenop de brandstapel, of bungel je, al dan niet onder luid gejuich, onderaan een touw. In zo'n klimaat speelt Witchfinder General.

Vincent Price is redelijk geboren voor dit soort rollen, en veel aspecten van de gruwelijkheden in deze film zijn tijdloos, en de film zelf in zekere zin dus ook. Toch werd hij voor mij tijdens deze eerste kijkbeurt nét teveel geplaagd door minpuntjes uit de tijd waarin hij werd gemaakt, zoals dialogen die klinken alsof ze het script voorlezen, plotseling in- en uitzoomen en onnatuurlijk rood ketchupbloed. Natuurlijk kunnen zulke zaken tot op zekere hoogte onderdeel van de charme van oudere horrorfilms zijn, maar juist bij een in principe historische film (al wordt de historische nauwkeurigheid nogal in twijfel getrokken), haalt dat soort hammyness me er soms toch net iets teveel uit voor die 4* of hoger waardering.

Bij verschijnen werd de film door veel critici als onnodig sadistisch beschouwd, maar het was een box office succes dat zijn bescheiden budget van £83.000 meer dan tienvoudig terugverdiende. Voor moderne ogen valt veel van het geweld in het post torture porn tijdperk behoorlijk mee, maar sommige scènes zijn ook nu nog intens naar, met name als je een angst voor levend verbranden hebt. De slechts 25-jarige regisseur Michael Reeves stierf 9 maanden na de release van de film aan een overdosis, wat de cult status van de film nog verder vergrootte.

Een vooral qua onderwerpkeuze interessante film dus, met een fijne rol van Price, die voor mij vooralsnog net iets teveel mankementjes heeft om tot de Canon van de echt grote horrorfilms door te dringen. Verder was het wel een erg mooie companion piece voor The VVitch: A New-England Folktale (2015).

3,5* met ruimte voor ophoging bij herziening.

avatar van clubsport
Ik vond dit wel een redelijk goede film , het wraakverhaal eromheen zorgt voor extra spanning al vond ik het nogal abrupte eind niet erg geslaagd .

avatar van baspls
Witchfinder General is een op ware geschiedenis gebaseerd historisch drama over Matthew Hopkins, een zelfbenoemde Heksenjager ten tijden van de Britse Burgeroorlog. Hoewel het een Britse film is wisten ze niemand minder als Vincent Price voor de rol te strikken. Waardoor er in de marketing gedaan werd alsof het ging om de Poe-verfilming The Conqueror Worm, terwijl het in werkelijkheid een verfilming van Ronald Bassett's boek is.

De film oogt vrij goedkoop door de fel gekleurde kostuums en vlakke belichting. Ook niet heel erg spectaculair opgenomen en niet zo sfeervol als de films van Hammer of Roger Corman. Toch was het tijdsbeeld wel aardig neergezet en wist het nogal simpele verhaal prima te vermaken. Er zaten zelfs best wel sterke momenten in met goed acteerwerk. Al waren de effecten mager (bloed is rode verf). Price schittert weer in een rol waar hij voor geboren is. Paul Ferris maakt een mooie heroïsche orkestrale soundtrack.

Vermakelijke film over historische heksenvervolging. Bizar eigenlijk dat eerst de Inquisitie heksen en ketters vervolgde en later deze Puritein-gekkies heksen en 'idolisten' gingen vervolgen op precies dezelfde manier.

avatar van wibro
Zeker geen onaardige film deze film over heksenjacht. Wel af en toe erg hard. Die martelscènes en die scène van die vrouw die geketend aan een hekwerk naar de brandstapel getrokken werd logen er trouwens niet om. Best wel realistisch denk ik want men ging in die tijd niet bepaald vrouwvriendelijk te werk. Ik moest bij deze film - meer avonturenfilm dan horror vind ik - wel denken aan die andere film "The VVitch: A New-England Folktale" die zich ongeveer in dezelfde tijd afspeelde. Ik vond ze beiden trouwens even goed. Dat nepbloed viel trouwens wel erg op. Volgens mij was het gewoon rode verf. Dat zie je wel meer trouwens bij horrorfilms die in de jaren zestig en zeventig gemaakt zijn.

avatar van Boeikens
Van vrouwenemancipatie geen spoor in die tijd

Voor 1968 zeker een harde film die toen ook veel ophef maakte.
Voor de huidige tijd is het wat aanpassen, de uitwerking en acteerwerk is voor nu wel echt aanpassen.
Toch loopt het verhaal vrij vlot en is er een goede sfeerschepping.

avatar van Fillumon
50 jaar oud dit jaar, deze cultfilm ! Hoewel ik niet een echte horror freak ben en veel niet gezien heb , behalve menige klassieker/bekende , heb ik een zwak voor deze film. Gisteren weer eens gezien en hoewel ik 'm op zich niet top vind , is het genoeg om 'm toch steeds weer te zien als ie weer eens voorbij komt....'I confess'

avatar van Shadowed
Ruig.

Nou nou, ik stond toch wel even te kijken dat deze film uit 1968 kwam, want dit is zelfs nu nog best ruig, lomp en inderdaad zeer vrouwonvriendelijk, maar het punt komt ermee dus wel overduidelijk over en dat is wel iets bijzonders.

Price steelt de show met weer een lekkere rol, vooral omdat hij zo kil overkomt en lekker veel tekst heeft in zijn personage blijft het een genot om tegenaan te kijken en het hulpeloze gevoel dat hij je laat krijgen bij de executies is volop aanwezig.

Maar de executies zelf zijn dan ook verrassend zware en ruige scenes, ik stond toch wel er even van te kijken, maar de scenes werken wel en zijn zeer krachtig. Sterke rollen, al vond ik de held niet echt heel overtuigend. Dat komische hulpje dat ook niet perse gehoeven.

Het wraak verhaal kon me ook iets minder boeien, het feit dat deze film behoorlijk veel durft en daarmee nog eens slaagt ook is best indrukwekkend. Het is allemaal wat saai gefilmd, met weinige visueel interessante dingen, maar ja het blijft een low budget horror film uit 1968.

Sterke film, positief verrast.