Chocolat (2000)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Lasse Hallström
met Juliette Binoche, Alfred Molina en Johnny Depp

In het Franse dorpje Lansquenet heeft de tijd stilgestaan, totdat de mooie jonge Vianne Rocher en haar dochtertje in dit vriendelijke maar ingedutte plaatsje een chocolaterie opent. Ze blijkt over een magische gaven te beschikken door voor elke inwoner de juiste soort chocolade te kiezen. De streng gelovige, stugge dorpelingen smelten voor haar. Hun verborgen verlangens komen naar buiten en iedereen lijkt opener en vrijer te worden. De conservatieve burgemeester ziet zijn macht verdwijnen en spant de strijd aan tegen deze vernieuwing. Als dan ineens ook een knappe vreemdeling in het dorp verschijnt, die bij Vianne zelf van alles losmaakt, is dit nog maar het begin van een zeer passionele relatie.

dit vind ik echt een leuke film. Je krijgt meteen zin in chocolade!

avatar van Triple G
Heerlijke film! Uitstekende cast, origineel verhaal en goed geacteerd. Smaken verschillen maar mij smaakt 't naar meer....

avatar van Laoslander
wat een zelfingenomen naar oscar hengelde film zeg!

avatar van Fayerin
snoepje van een film!

(ha ha!)

maar toch vooral een 'vrouwen'film, vresenlijk zoet en romantisch.

avatar van Leo1954
Triple G schreef:

Ik kan het niet beter verwoorden, helemaal mee eens.

Dreuteldreumes
Persoonlijk vond ik het verhaal oersaai, maar het is maar net wat je gewend bent. Heb ooit de dvd kado gekregen bij een goedkoop kerstpakket, dat zegt op zich al genoeg....toch?

avatar van Triple G
Dreuteldreumes schreef:

Onzin. Je hebt gewoon een strak kerstpakket gekregen maar helaas lust je de inhoud niet. Zoals gezegd, smaken verschillen...

avatar van Persian_Sara
Erg leuke film. De sfeer maakt mij in ieder geval heel vrolijk en geeft me een lekker gevoel. Ik vind het verhaal ook leuk bedacht (alleen jammer dat johnny depp niet een grotere rol heeft ) alfred molina acteert ook zoals altijd heel goed.

avatar van sveneras
Aardig filmpje, hield me wel bezig maar stoorde me soms wel met bijvoorbeeld die voice-overs de hele tijd, het is wel duidelijk dat het een sprookje is hoor Verder wel een paar sterke acteerprestaties en een vermakelijk verhaal.

avatar van J.Ch.
Blijft een goede en leuke film (volgens mij niet eens alleen voor vrouwen!) hoewel het af en toe een ware marteling is voor de chocoholics onder ons.

laundromat
Huh... met Dame Judi Dench Miss moet ik hem dan miss toch maar een keer opnemen...Juliette Binoche en Johnny Depp er bij...is miss toch wel wat.

Hoe erg lijkt deze op As it is in heaven? Beschrijving heeft wel wat overeenkomsten...ik vond As it...geweldig btw. Ik vond die bitterzoet, bij Chocolat denk ik dat ie heel zoet is....

laundromat
Fijn filmpje, zo op de zondagmiddag.

3* + een halve voor Judi Dench, t Juliette Binoche & Alfred Molina.

Zeer goede film met 'n uitstekende cast. Johnny Depp laat zien dat hij geen vreemde personages als Jack Sparrow (Pirates of the Caribbean), Willy Wonka (Charlie and the Chocolate Factory) of De Gekke Hoedenmaker (Alice in Wonderland) hoeft te spelen om interessant te zijn.

Aardige film. Helaas had ik het boek al gelezen. Dan komt de film er wel heel magertjes vanaf.

avatar van rep_robert
Beetje tegenvallende film van Hällstrom, en dat ben ik tot nu toe nog niet gewend van hem. Wat vooral aan de personages en het verhaal te verwijten valt. Op de acteurs heb ik eigenlijk weinig op of aan te merken, het zijn mer de types die ze spelen die me niet aantrekken.

Het verhaal vind ik eigenlijk te idioot voor woorden en de manier hoe alles verloopt maakt het niet geloofwaardiger. Wat is nou het probleem van een chocolaterie in zo'n stadje met een opgewekte eigenares?

Daarnaast stoorde ik me aan de Engelse taal, het speelt zich af in Frankrijk, maar iedereen praat Engels met een lelijk accentje. Laat dat accentje dan ook weg, je doet het goed of je doet het helemaal niet wat mij betreft.
Daarnaast vind ik Depp's rol ook een beetje overbodig, zorgde ervoor dat de film voor een half uur lang een compleet andere richting op ging, waardoor het ook weer te langdradig aanvoelt.

Gelukkig is het dromerige sfeertje die Hällstrom in het pittoreske Frans dorpje creëert wel om van te smullen en om de 1 of andere reden kijkt het wel redelijk weg.

Gemiddeld: 2,5*

avatar van Boogeyman
Chcoladedroom,

Nee, Chocolat is niet de meest orginele film, geen intellectuele uitdaging of een visueel pareltje,
het verhaal daarintegen is hartverwarmend, en ook de costuums mogen er wezen, aardige sfeer bij tijd en wijlen, mede door de vrolijke soundtrack, die door de gehele film door horen is.

Chocolat is niet bijzonder maar ook niet saai, Lasse Hallström (What's Eating Gilbert Grape) Houd de personages in leven met zijn uitstekende regie, Depp heeft een beperkte rol en voegt afgezien van zijn charisma aanzienlijk weinig toe, wel een leuke rol is weggelegd voor Alfred Molina (Magnolia), als burgemeester van deze kleine gemeenschap, een nors en egocentrisch personage. Toch was het allemaal maar symplistisch, sommige scènes en dialogen waren onnodig,
en vaak ongemakkelijk. Maar een romantiusch persoon kan ik deze zonder spijt aanraden.

avatar van vcrrr
Mooie film dit. Een feel-good sprookjesachtige film met mooie acteerprestaties! Aanrader.

avatar van Laila001
Wat een geweldige film! Sfeervol, goede acteurs en een leuk verhaal! Heb echt elke minuut genoten!
Nu eerst een stuk chocola...

avatar van Jessen0wnt
Leuk.
Meer niet, niet minder. De film kent heerlijke karakters en een vlot tempo met veel sub plotjes waardoor het lekker wegkijken is en er genoeg te beleven valt. Visueel is het niet veel bijzonder, gewoon beheerst subtiel te werk gegaan, waardoor er een rustige en dromerige sfeer hangt. Cast doet het leuk, maar de film moet het vooral hebben van het leuke en gewoon vermakelijke verhaal. Feelgood, en gelukkig geen dikke nadruk op de romance. Erg geslaagd, maar niet heel bijzonder. 3,5 ster

avatar van b00ts
Aardig. Jammer inderdaad van het Engelse Frans. Doe het goed of doe het niet. Zit toch niet naar Allo allo te kijken dacht ik.

avatar van Achilles
Mijn vriendin was hem aan het kijken en ik zat achter de laptop, hoor ik daar in 1x onze kosmonaut uit Armageddon

avatar van hjcool
film wist mij helaas niet helemaal te pakken! maar verder is het wel een film die goed inelkaar zit!

avatar van K. V.
Gisteren eens bekeken en hij is beter meegevallen dan gedacht. 'k dacht dat het nogal een melige film ging zijn, maar 't was een leuke film. Wat een cast ook. Vooral Juliette Binoche is toch wel de ster in deze film.
De vaart zat er goed in, tot het deel dat Johnny Depp ten tonele kwam. Maar gelukkig herpakte de film zich dan weer naar het einde toe. Bij de film had 'k een soort Fata Morgana gevoel.
'k ben aangenaam verrast.

avatar van wihu61
vurschrukkuluk!

Wat een flauwe ongeloofwaardige zeverfilm, bah.

avatar van yKriistian
Saai, kon me kop er niet bijhouden in de les, ik snap niet wat mijn lerares Frans hier allemaal in ziet. Alleen Johnny Depp Valt me mee, maar dan krijgt hij helaas een ietwat minnig rolletje.

avatar van hatebreeder
Ik had vrij hoge verwachtingen van deze film maar helaas bleek ik hem uiteindelijk behoorlijk saai te vinden.

avatar van Annik
Heerlijke romantische film waar je even lekker bij onderuit kunt zakken.

avatar van John Lee Hooker
Het kleine Frans dorpje krijgt een nieuwkomer die meteen een winkeltje gaat beginnen terwijl de burgermeester ( mooi gespeeld door Alfred Molina) andere plannen heeft. Moeder, dochter en kangoeroe leken het moeilijk te gaan krijgen maar de zaak hoefde geen enkel moment dicht en ondanks een paar problemen kon Vianne gewoon haar gang gaan. Bijrollen zijn niet erg divers en vrijwel alle burgers die je voorbij ziet komen staan op het einde plotseling mee te helpen in de keuken. Dat jochie met het Hitler-kapsel irriteerde me en de manier waarop Comte de Reynoud van zijn geloof afstapt (etend in de vitrinekast) was erg kinderlijk in verhouding met de wat sirieuzere scènes. Toch heeft de regisseur deze chocola niet té zoet gemaakt en blijft de romance met Roux redelijk nuchter zodat niet alle waarde verloren gaat.

avatar van Aazhyd
Mierzoete film met mooie plaatjes, volgens het boekje gemaakt.

Fijne film. Deze heb ik indertijd in de bioscoop gezien en nu in de herhaling van tv.
Visueel een plaatje, een subtiele, erg prettige muzikale aanvulling en een zalige onconventionele en magische sfeer. De kinderen acteren ook erg goed.
Met Juliette Binoche en haar chocola sijpelen begrippen als 'fijnproeven' en 'genieten' in de breedste zin des woord het dorpje binnen. De zich vervolgens voltrekkende veranderingen zijn geweldig om te zien en mee te beleven. Tenminste, het verhaal begint feelgood, maar bij sommigen komt wat later een flinke dosis jaloezie en afgunst naar boven zetten. Gelukkig loopt alles goed af.
Overigens is één van de meest romantische filmkussen in deze film te zien
En chocolade met chilipeper... mmm, heaven...